Miksi naisille pitkäaikaistyöttömyys on niin iso turn-off?
Eihän se minusta ole kiinni jos työnantajat ei palkkaa.
Kommentit (190)
Vuoden työttömänä ollut on tilastoissa pitkäaikaistyötön.
Mun miesystävä oli työtön, kun alettiin seurustelemaan, oli ollut jo useamman vuoden. Eipä tuolla ollut merkitystä, kun muuten oli asiat kunnossa. Miehellä oli ikääkin sen verran, että työllistyminen oli aika vaikeaa, kun on vielä fyysinen työ. Sai sittemmin töitä vanhasta työpaikasta ja on ollut siellä jo kolme vuotta. Mä itse olen eläkkeellä, joten olen tällä hetkellä meistä se pienituloisempi, mutta ollaan pihejä molemmat, niin se ei ole muodostunut ongelmaksi.
Seurustelin joskus pitkäaikaistyöttömän kanssa. Ei se itse työttömyys lopulta ollut varsinaisesti ongelma. Mutta se sama passiivisuus ja aloitekyvyttömyys koski kyllä muutakin elämää. Oli kummallista, että aikuinen ihminen ei itse aktiivisesti järjestele elämäänsä, vaan olettaa, että joku muu tulee ja hoitaa asiat. Raskasta on sellaista perässään vetää.
Tuohon lienee ainakin kaksi syytä. Ensimmäinen on ideologinen ja liittyy siihen, että halutaan puoliso joka käy töissä ja osallistuu sillä tavalla yhteiskunnan toimintaan. Siivellä elämistä ei katsota hyvällä. Suomessa on erittäin vahva arvostus työnteolle ja myönnän, että pitkäaikaistyöttömyys ja varsinkin se, ettei edes pyri töihin, on itselleni ongelmallinen lähtötilanne parisuhdetta varten enkä näkisi tulevaisuutta ihmisen kanssa, joka ei pääse minkäänlaiseen työpaikkaan. Monesti tällaiseen nivoutuu myös asenne- tai mielenterveysongelmia, mitkä eivät parisuhteessakaan ennusta hyvää. Parempi on tehdä edes jotain hommia, vaikka oman alan töitä ei saisikaan.
Toinen syy on sitten ihan vaan käytännöllinen ja se, mikä itselläni on isompi ongelma. Työtön on lähes aina myös vähävarainen ja riippuvainen muiden tuesta (lähinnä erilaiset yhteiskunnan tarjoamat tuet). Minä taas olen keskipalkkaisessa työssä, enkä ole valmis kustantamaan pitkäaikaisesti puolisoni elinkustannuksia omasta pussistani. Rahallinen riippuvuus omasta kumppanista on mielestäni väärin nykypäivänä, kenenkään aikuisen ei pitäisi olla jatkuvasti oman puolisonsa kukkarolla. Haluan myös asua yhdessä, tehdä asioita yhdessä ja elää ihan normaalia elämää nykyisestä elintasostani kovasti joustamatta. Tämä ei onnistu, jos miehellä ei ole omia tuloja joista tuoda osansa yhteiseen talouteen.
Perustuslain mukaan ihmisen on elätettävä itsensä ja lapsensa. Niin yhteiskunnat toimivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies joka pitää huolta ja näkee vaivaa perheensä eteen on seksikäs, ei siitä pääse yli eikä ympäri.
Työtön mies voi jäädä koti-isäksi ja pitää niin huolta perheestään.
Tuollainen mies ei ole seksikäs naisten mielestä. Sitten jos on mies joka on töissä paljon niin silloinkaan ei ole hyvä kun ei vietä perheensä kanssa aikaa tarpeeksi. Nainen pettää helposti jos tuntee itsensä yksinäiseksi.
Nainen on vaikea ihminen, omalle vaimolleni autoin uuteen ammattiin kouluttautumisen hoitamalla oman työni ohella 3:n lapsen hoidon ja omakotitalon rakentamisen samaan aikaan ja kun viimein alkoi helpottamaan niin vaimo naama vinossa ei vieläkään ollut tyytyväinen, no ero ja vaimolla toinenkin ero, nyt sitten taas tuppaa samaan seuraan lasten varjolla. Että tämmöisiäkin ihmisiä on. Sitten vielä Suomalaisia miehiä pidetään väkivaltaisina,no minun väkivaltaisuuttani pidätteli se että lapset olisi jäänyt pelkästään hänen hallintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet työtön? Mitä elämänhallinnan ongelmia sulla on?
Niissä voi olla syy naisettomuuteesi.
Oletko yksinkertainen? Tietenkin olen työtön koska työnantajat ei palkkaa minua, kaikille ei yksinkertaisesti ole töitä kun johonkin mäkkärin kassallekin hakee 500 hakijaa yhtä työpaikkaa.
Ap
Mitä teet päivisin? Miten sun aika kuluu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies joka pitää huolta ja näkee vaivaa perheensä eteen on seksikäs, ei siitä pääse yli eikä ympäri.
Ei ne lapset ole ikuisesti pieniä. Jossain vaiheessa se koti-isän rooli ei enää mene perustelusta ja se aukko cv:ssä vaan kasvaa siinä lapsia hoitaessa ja houkuttelevuus työnantajien silmissä vähenee vuosi vuodelta. Kokoaikaisen kotona olevan vanhemman rooli ei myöskään automaattisesti vaan sovi kaikille. Onhan se lapsi hoidettava, mutta jos se mies ei viihdy kotona niiden lasten kanssa vuodesta toiseen, niin järkihän siinä menee. Ja ihan turha väittää, että omien lasten kanssa kotona oleminen on ilo ja autuus, kun ei se sitä kaikille ole vaikka lapset tärkeitä olisikin. Eipä ne äiditkään kaikki ole kotiäideiksi sopivia, vaikka muuten ihan hyviä vanhempia olisivatkin.
Osaa ne miehetkin. Minäkin elätin lapseni isän, samalla hoidin kodin ja lapsenkin, kun hän opiskeli ja rakensi uraansa. Kun sai oman elämänsä siihen pisteeseen, että olisi viimeinkin voinut osallistua kuluihin ja meidän elämään perheenä muutenkin, hän päätti lähteä. Ilmeisesti oli jo vuosia suunnitellut niin. Osti oman talon vain kuukausia eromme jälkeen ja ymmärsin, miten laskelmoiva ja itsekäs hän oikeasti on.
Vierailija kirjoitti:
Seurustelen pitkäaikaistyöttömän kanssa, itse olen vakityössä. Emme asu yhdessä.
Mies on ns. ideologisesti työtön, eli ei aiokaan palkkatöitä hakea. Tämä ei minua häiritse, kun minun ei tarvitse häntä elättää ja hän pystyy omat menonsa kustantamaan.
Olen omalta perhetaustaltani alemmasta sosiaaliluokasta, omat vanhemmat päihde- ja mielenterveysongelmaisia. Uskon että siksi olen näissä asioissa avarakatseisempi. Kukin elää tyylillään, eikä se ole ihmisarvosta pois. Monet ystäväni ovat keskiluokkaisia, eivätkä voi ymmärtää/hyväksyä miesystäväni elämäntyyliä.
Sinulla on köyhän identiteetti. Et ole koskaan antanut itsellesi lupaa haaveilla siitä, että olisi taloudellisesti helpompaa. Tiedän kun omakin taustani on tuollainen. Koin vasta joskus kolmikymppisenä jonkin ihme herätyksen, että kappas, oikeastaan minulla on vara matkustella, sijoittaa ja hetken päästä ostaa asunto. Kotoa oli tullut lähinnä oppi inhota ja kadehtia ihmisiä, joilla on mahdollisuus tuohon. Ja jos inhoaa tai kadehtii (enkä tarkoita että sinä tekisit niin) tai muuten ajattelee että ne hyvin toimeentulevat on jotain toisia ja en minä, niin tuollaista ei jotenkin ymmärrä edes tavoitella. Sitä sulkee itseltään tuon mahdollisuuden jo ajatuksen tasolla pois, eikä siihen silloin tietystikkään pyri. Ja liittyen tähän keskusteluun, silloin saattaa myös tyytyä sellaiseen seuraan joka tukee sitä identiteettiä, jolle ei kuulu paljon mikään hyvä tässä elämässä.
No kuule trolli.
Olisiko syy siinä ylilaudassa.
Because women dont want to own and buy shit. They want shit that men got. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki naiset haluavat nykyään, että olisi koti-isiä, kunhan oma puoliso ei ole.
Nuorempana haaveilin koti-isästä. Ajattelin, että teen lapsen joskus myöhemmin, jos mies on "koti-isätyyppi." Hmmm... Ei ole löytynyt eikä ole lapsia.
Onko Konalan jauhelihamiehellä hätä kun ei yksikään nainen tässä maassa halua upottaa käsiään tuohon pazkaan ja maksaa perceilyä, nuppivikaisuutta ja jauhelihoja? Kaktuksestakin olisi enemmän iloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuuden näkymät pitkäaikaistyöttömän kanssa ei ole kovin houkuttelevat. Eiköhän suurin osa ryhdy parisuhteeseen sillä mielellä, että toivoo sen kestävän, ja jossain vaiheessa johtavan mahdollisesti yhteiseen arkeen, kotiin ja ehkä perheeseenkin. Jos alusta asti näyttää todennäköiseltä, ettei toinen tule pystymään kuluihin osallistumaan, ja hyvä elämä jää vain haaveeksi, niin on kai aika luonnollista ettei halua asettaa itseään sellaiseen tilanteeseen. Sen väistäminen kun on vielä siinä vaiheessa helppoa, kun minkäälaista tunnesuhdetta ei ole ehtinyt kehittyä.
Kaikki ei halua mitään pinnallista elämää esim omaa taloa, lapsia ja autoa
Ap
Lapset pinnallista elämää? En kyllä sanoisi, että auton ja talon hankintaan tekee ihmisestä pinnallisen. Auto on monelle pakollinen ja talon hankintahan on vaan hyvää talouden suunnittelua. Kertoo vaan, että halveksut tai olet kateellinen ihmisille, joilla on tähän mahdollisuus. Ehkä asenne pahempi ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen mies ei ole seksikäs naisten mielestä. Sitten jos on mies joka on töissä paljon niin silloinkaan ei ole hyvä kun ei vietä perheensä kanssa aikaa tarpeeksi. Nainen pettää helposti jos tuntee itsensä yksinäiseksi.
Nainen on vaikea ihminen, omalle vaimolleni autoin uuteen ammattiin kouluttautumisen hoitamalla oman työni ohella 3:n lapsen hoidon ja omakotitalon rakentamisen samaan aikaan ja kun viimein alkoi helpottamaan niin vaimo naama vinossa ei vieläkään ollut tyytyväinen, no ero ja vaimolla toinenkin ero, nyt sitten taas tuppaa samaan seu
Sinun väkivaltaisuuttasi ei tainneet ihan kokonaan pidätellä edes ne lapset? Jos ihminen haaveilee siitä, että saisi olla väkivaltainen toista kohtaan, niin eiköpähän se vähän ole sitä koittanutkin.
Kaikki naiset haluavat nykyään, että olisi koti-isiä, kunhan oma puoliso ei ole.