Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ravintolat katoavat Suomesta, konkurssit niittävät ravintoloita ennätysvauhdilla. Kuuluuko ravintolasyöminen suomalaiseen kulttuuriin? 🍽🍴

Vierailija
12.09.2024 |

https://yle.fi/a/74-20108384

Ainakaan minulla ei Suomessa asuessani todellakaan ole varaa syödä ravintoloissa niin kuin monissa muissa maissa asuessani. Ensinnäkin palkat täällä ovat monilla aloilla pienempiä, nettopalkat hurjasti pienempiä ja sitten vastaavasti ravitolasyöminen merkittävästi kalliimpaa.

Vaikka suomalaisravintolat pyytävät sikamaisia hintoja, palkkaavat ammatti- ja kielitaidottomia opiskelijoita yms. nollatuntisopimuksilla, käyttävät mahdollisimman halpoja raaka-aineita ja kiertävät veroja, ei ravintolatoiminta Suomessa ole kannattavaa. Tämä johtuu Suomen erittäin raskaasta verorakenteesta. Onhan se tietysti kallista käydä ravintolassa, kun jokaista annosta kohden pitää tarjota toinen annos verokarhulle. 🐻

Mutta kuuluuko ravintolakulttuuri edes Suomeen? Eihän täällä ole sellaista samanlaista illalliskulttuuria kuin monissa muissa maissa? Ainakaan minua Suomessa ei ravintoloiden kalliit hinnat ja surkea taso houkuttele yhtään ja siksi olen jättänyt ravintolakäynnit täällä asuessani lähes kokonaan (huokaus).

Suomessa ihmiset syövät paljon kotonaan ja epäterveellistä pikaruokahöttöä, kun muuhun ei ole varaa. Eihän täällä kohta enää ole kuin lähiöpitserioita ja Hesburgereita!

Mitä mieltä te olette, onko Suomeen edes turha yrittää mitään ravintolajuttuja?

Kommentit (599)

Vierailija
61/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavaksi ap saa selville, että taantumassa on mennyt nurin myös rakennusyrityksiä ja tulee kysymään kuuluuko sisällä asuminen suomalaiseen kulttuuriin. 

Oikeasti on todella väsynyttä leikkiä kosmopoliittia haukkumalla omaa kotimaataan. 

Ei ap. haukkunut Suomea. Hän vain totesi miten Suomi eroaa esim. Länsi-Euroopasta, missä ihmisten ostovoima on ihan eri tasolla kuin Suomessa, ja samaan aikaan ravintolaruoka on halvempaa.

Ap antaa ymmärtää, ettei ravintolat ole suomalaista kulttuuria - ihan kuin joku olisi alkanut kokeilla niitä vasta hetki sitten ja nyt ne katoaa. Samalla ap tekee näitä " suomalaiset syövät epäterveellisesti Hesburgerissa"- yleistyksiä - vaikka jokainen maailmalla matkaillut tietää, että pikaravintoloita on kaikkialla. 

Eli ihan turha sun taas väittää, ettei tämä olisi klassinen Suomen mollaus avaus. 

Vierailija
62/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitostako sitä tietää peseekö ne kokit käsiään vessakäynnin jälkeen? Kasvanut kansainvälisyys ko. ammattikunnassa on epävarmuutta lisäävä tekijä tässä suhteessa ja työympäristön hygieniatason suhteen muutenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli normaalia kuluttaa aikaa bubeissa ja syödä siellä vaikka pihviateria. Tälläiseen oli varaa 2000 luvun alussa opiskelijoillakin. Röökiin ja kaljaan oli rahaa. Kotona keitettiin moneen otteeseen kahvia. Nyt kaikki todella kuivaksi mennyt. Miksi halutaan luoda tälläinen tilanne???

Joo, jännä kun Kokoomus ei ajakaan sitä yrittäjän asiaa valtaan päätyään. Yrittäjät ajetaan konkurssiin. 

Vierailija
64/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllähän elämä olisi mukavampaa, jos voisi käydä ravintoloissa ja kahviloissa. Joskus baarissakin. Keskituloisena yksinasuvana tosin ravintolakäynteihin ei juurikaan ole varaa. En ole edes sieltä pienituloisimmasta päästä. Koen, että Suomessa keskituloisen elämä ei ole kovinkaan kummoista. Palvelut ovat liian kalliita.

Vika löytyy peilistä, jos ei keskituloisena kohtuullisesti tienaavana ole varaa käydä ravintolassa syömässä.

Ei, vaan elämisen kalleudesta ja siitä, että kaikki täytyy kustantaa yksin eikä siinä tilanteessa oleva saa mitään tukea tai helpotusta yhteiskunnalta.

Vierailija
65/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon ravintoloita kuoli koronasulkujen aikaan ja ay-liikkeiden omistama iso firma osti niitä sitten pois.

Vierailija
66/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli normaalia kuluttaa aikaa bubeissa ja syödä siellä vaikka pihviateria. Tälläiseen oli varaa 2000 luvun alussa opiskelijoillakin. Röökiin ja kaljaan oli rahaa. Kotona keitettiin moneen otteeseen kahvia. Nyt kaikki todella kuivaksi mennyt. Miksi halutaan luoda tälläinen tilanne???

Suomalaisten reaaliostovoima on kasvanut merkittävästi 2000-luvun alusta tähän päivään.

Tuskin tähän päivään. Jonnekin parin vuoden takaiseen kyllä. Mutta aika kovasti tuntuu romahtaneen hyökkäyssodan alkamisen jälkeen ihan tällein empiirisen tutkimuksen perusteella.

Vierailija
67/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri vastaaja, mutta ihan pakko tähän väliin kommentoida, että minä esimerkiksi saan kotona sellaista ruokaa, jota kertakaikkiaan ei edes saa ravintolasta. Ainakaan tässä kaupungissa. Ei ole ainuttakaan ravintolaa, josta saisi esimerkiksi nyt vaikka kauriin lihaa. Tai edes hirveä. Tai koitapa löytää metsopaistia kesäkuussa yhtään mistään.

Se kotiruoka voi olla jotain muutakin, kuin makaronilaatikkoa ja se kotikokkikin voi olla ihan todella taitava ruuanlaittaja. Meillä se kotikokki panostaa myös viinivalintoihin ja ruoka todella on vähintään hyvän ravintolan tasoa. 

Itse olen syönyt niin kauriin kuin hirvenkin lihaa monta kertaa ravintolassa. Metsoa en ole koskaan syönyt, enkä haluakaan syödä. Kotikokkikin voi olla taitava ruoanlaittaja, mutta ei silti saa millään samanlaista elämystä aikaan kuin tasokkaan ravintolan monen hengen kokkitiimi. 

Vierailija
68/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on varaa (ihan normikeskituloisena) ja todellakin käyn laaturavintoloissa useinkin.

Ei se rahasta ole kiinni vaan siitä että sille rahalle saa paremman vasteen kunnitse tekee. Ei ole rahakkaita ne jotka joka tuuleen seteleitä tunkee.

Hassu käsitys joillakin, ettei kulinarismi ole millään lailla taitoa vaativa laji. Vauvapalstan kansankynttiläkin tekee muka parempaa ruokaa kuin parin michelin-tähden ravintolan ammattilaishenkilökunta. No ei siinå mitään, kyllä minäkin voittaisin Kimi Räikkösen formulakisassa, sillä ajelenhan joka päivä työmatkoja kauppakassillani.

Olen eri, mutta ainakin meillä täällä Oulussa on vähän nuukasti noita Michelin-palkittuja ravintoloita. 😆 Lounasruualla muutamassa paikassa on hyvä hinnan ja laadun suhde. Eniten ihmettelen että samalla rahalla pienemmissä kaupungeissa myydään jotain pekoninakkeja (siis nakkeja jotka on kääritty pekonifileeseen) ja ne on vielä hittituote.

Vierailija
69/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa nämä hienostelijat, kukaan ei myönnä  käyvänsä Hesessä ja vastaavissa, vaan ihan täynnä nuo näkyvät olevan koko ajan. :)

Joku fine dining on tylsää ja hidasta snobbailua.

Vierailija
70/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on varaa (ihan normikeskituloisena) ja todellakin käyn laaturavintoloissa useinkin.

Ei se rahasta ole kiinni vaan siitä että sille rahalle saa paremman vasteen kunnitse tekee. Ei ole rahakkaita ne jotka joka tuuleen seteleitä tunkee.

Hassu käsitys joillakin, ettei kulinarismi ole millään lailla taitoa vaativa laji. Vauvapalstan kansankynttiläkin tekee muka parempaa ruokaa kuin parin michelin-tähden ravintolan ammattilaishenkilökunta. No ei siinå mitään, kyllä minäkin voittaisin Kimi Räikkösen formulakisassa, sillä ajelenhan joka päivä työmatkoja kauppakassillani.

Olen eri, mutta ainakin meillä täällä Oulussa on vähän nuukasti noita Michelin-palkittuja ravintoloita. 😆 Lounasruualla muutamassa paikassa on hyvä hinnan ja

Eihän niitä siellä ole, mutta Oulussakin on kyllä pari varsin tasokasta ravintolaa.

Vierailija
71/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa nämä hienostelijat, kukaan ei myönnä  käyvänsä Hesessä ja vastaavissa, vaan ihan täynnä nuo näkyvät olevan koko ajan. :)

Joku fine dining on tylsää ja hidasta snobbailua.

Kuinka niin? Kyllä aika monikin käy hesessä. Minä en käy.

Vierailija
72/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelän veronkierto-hinnoilla varmaan syödäänkin ravintoloissa,Suomessa tuskin näin.

Vierailija
73/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni tukisin paikallisia pienyrittäjiä useammin, jos olisi varaa. Takuueläkkeestä ei paljon ravintoloissa käydä.

Vierailija
74/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kun peruspitsalätty maksaa täällä stadissa kakskymppiä niin veikkaan että aika monelle alkaa kelpaamaan se kaupan pakastealtaan roiskeläppä oikein hyvin

Ei pyöreitä roiskeläppiä ole, jos autotermejä käytetän niin kytkinlevy.

Roikeläppä-nimitys tulee siitä kun kaikki sörsselit on roiskittu pizzaan.

Vierailija
75/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllähän elämä olisi mukavampaa, jos voisi käydä ravintoloissa ja kahviloissa. Joskus baarissakin. Keskituloisena yksinasuvana tosin ravintolakäynteihin ei juurikaan ole varaa. En ole edes sieltä pienituloisimmasta päästä. Koen, että Suomessa keskituloisen elämä ei ole kovinkaan kummoista. Palvelut ovat liian kalliita.

Vika löytyy peilistä, jos ei keskituloisena kohtuullisesti tienaavana ole varaa käydä ravintolassa syömässä.

Ei, vaan elämisen kalleudesta ja siitä, että kaikki täytyy kustantaa yksin eikä siinä tilanteessa oleva saa mitään tukea tai helpotusta yhteiskunnalta.

Ihan mukavasti tienaava ei tarvitse tukea yhteiskunnalta ja pystyy kyllä asiansa vastuullisesti hoitaessaan käymään silloin tällöin ravintolassa.

Vierailija
76/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole ravintolakulttuuria. Burgeria ja maalaisranskalaisia saa joka nurkasta, samoin pizzaa ja pastaa, samoin kebabbia. 

Jos haluan burgerin, menen McDonaldsiin. Hyvän pizzan saan pizzaan erikoistuneesta ravintolasta. Kebabit haen kulman pizzeriasta. 

Ilmiantakaa ravintola, joka tarjoaa jotain muutakin kuin ainaista burgeria ja pizzaa. Ei täällä ole sellaista! 

Vierailija
77/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomi Björk-ajat on takanapäin.

Vierailija
78/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten reaaliostovoima on kasvanut merkittävästi 2000-luvun alusta tähän päivään.

Tuskin tähän päivään. Jonnekin parin vuoden takaiseen kyllä. Mutta aika kovasti tuntuu romahtaneen hyökkäyssodan alkamisen jälkeen ihan tällein empiirisen tutkimuksen perusteella.

Kyllä, tähän päivään. Viime aikoina on otettu hieman takapakkia, mutta todellakaan missään 2000-luvun alun tasossa ei olla. Lähimainkaan.

Vierailija
79/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön ravintolassa itse silloin tälläin, tienaan ihan on hyvin, mutta on ravintolassa syöminen aika kallista kyllä silti. Lopetin jossain välissä samasta syystä baareissa käymisen aikaan, mikä taas oli hyvä päätös. Lähinnä bläkkis-keikoilla tulee käytyä ja juotua pari olutta silloin, kympin kappalehintaan. Muuten ei sitäkään enää. Kokkaan miltei päivittäin kyllä itse, ja olen ihan hyvä kokkikin.

Kävisin paljon enemmän ulkona syömässä, jos se ei olisi niin kallista, en vaan halua laittaa satoja euroja kuukaudessa ravintolassa syömiseen. 

Vierailija
80/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä ravintolasyöminen ei mua miellytä ajankäytön vuoksi. Eikä oikein hinta ja laatu kohtaa, samalla rahalla ruokkii koko perheen laadukkaammin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi