Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ravintolat katoavat Suomesta, konkurssit niittävät ravintoloita ennätysvauhdilla. Kuuluuko ravintolasyöminen suomalaiseen kulttuuriin? 🍽🍴

Vierailija
12.09.2024 |

https://yle.fi/a/74-20108384

Ainakaan minulla ei Suomessa asuessani todellakaan ole varaa syödä ravintoloissa niin kuin monissa muissa maissa asuessani. Ensinnäkin palkat täällä ovat monilla aloilla pienempiä, nettopalkat hurjasti pienempiä ja sitten vastaavasti ravitolasyöminen merkittävästi kalliimpaa.

Vaikka suomalaisravintolat pyytävät sikamaisia hintoja, palkkaavat ammatti- ja kielitaidottomia opiskelijoita yms. nollatuntisopimuksilla, käyttävät mahdollisimman halpoja raaka-aineita ja kiertävät veroja, ei ravintolatoiminta Suomessa ole kannattavaa. Tämä johtuu Suomen erittäin raskaasta verorakenteesta. Onhan se tietysti kallista käydä ravintolassa, kun jokaista annosta kohden pitää tarjota toinen annos verokarhulle. 🐻

Mutta kuuluuko ravintolakulttuuri edes Suomeen? Eihän täällä ole sellaista samanlaista illalliskulttuuria kuin monissa muissa maissa? Ainakaan minua Suomessa ei ravintoloiden kalliit hinnat ja surkea taso houkuttele yhtään ja siksi olen jättänyt ravintolakäynnit täällä asuessani lähes kokonaan (huokaus).

Suomessa ihmiset syövät paljon kotonaan ja epäterveellistä pikaruokahöttöä, kun muuhun ei ole varaa. Eihän täällä kohta enää ole kuin lähiöpitserioita ja Hesburgereita!

Mitä mieltä te olette, onko Suomeen edes turha yrittää mitään ravintolajuttuja?

Kommentit (599)

Vierailija
41/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on ravintoloilla kova vastarinta halvempiin : esim puolikkaisiin annoksiin. Kuulema ei kannata. Australiassa sai ostaa tällaisia halvempaan hintaan. Mutta Suomessahan jotkut ravintolat kieltäytyvät myymästä lasten annoksia aikuisille.  Esim iäkkäät naiset eivät jaksa syödä kauhean isoja annoksia. Myös sairraudet voivat vähentää ruokahalua. Mutta ilmeisesti on kannattavaa pitää ne pöydät tyhjinä.

Vierailija
42/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola kuuluu great resetin mukaan vain eliitille. Loput kopperoihinsa toukka aterialle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on varaa (ihan normikeskituloisena) ja todellakin käyn laaturavintoloissa useinkin.

Ei se rahasta ole kiinni vaan siitä että sille rahalle saa paremman vasteen kunnitse tekee. Ei ole rahakkaita ne jotka joka tuuleen seteleitä tunkee.

Hassu käsitys joillakin, ettei kulinarismi ole millään lailla taitoa vaativa laji. Vauvapalstan kansankynttiläkin tekee muka parempaa ruokaa kuin parin michelin-tähden ravintolan ammattilaishenkilökunta. No ei siinå mitään, kyllä minäkin voittaisin Kimi Räikkösen formulakisassa, sillä ajelenhan joka päivä työmatkoja kauppakassillani.

🤦 Joopa joo. Suurin osa ruokaravintoloistahan ympäri Suomen on juuri niitä Michelin-tähden saaneita paikkoja. -eri

Vierailija
44/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen riitti rahat käydä ulkona syömässä. Ei riitä enää. Eli ei käydä enää. 

Vierailija
45/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En syö ravintoloissa edes ulkomaanmatkoilla. On ihana köydä ruokakaupassa ja sitten syön hotellihuoneessa. 

Sekä että on vielä ihanampaa.

Vierailija
46/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella harvoin käydään ravintolassa syömässä. Ei riitä rahat. Burgerimestoissa tai pizzerioissa ei syödä muutenkaan hyi.

Vierailija
47/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kun peruspitsalätty maksaa täällä stadissa kakskymppiä niin veikkaan että aika monelle alkaa kelpaamaan se kaupan pakastealtaan roiskeläppä oikein hyvin

Juurikin näin. Ja me ostetaan pakastepitsoja. Niistä tulee hyvin paistamalla oikein hyviä ja maksaa aika paljon vähemmän kuin pitseriareissu perheelle. 

Vierailija
48/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on varaa (ihan normikeskituloisena) ja todellakin käyn laaturavintoloissa useinkin.

Ei se rahasta ole kiinni vaan siitä että sille rahalle saa paremman vasteen kunnitse tekee. Ei ole rahakkaita ne jotka joka tuuleen seteleitä tunkee.

Hassu käsitys joillakin, ettei kulinarismi ole millään lailla taitoa vaativa laji. Vauvapalstan kansankynttiläkin tekee muka parempaa ruokaa kuin parin michelin-tähden ravintolan ammattilaishenkilökunta. No ei siinå mitään, kyllä minäkin voittaisin Kimi Räikkösen formulakisassa, sillä ajelenhan joka päivä työmatkoja kauppakassillani.

🤦 Joopa joo. Suurin osa ruokaravintoloistahan ympäri Suomen on juuri niitä Michelin-tähden saaneita paikkoja. -eri

Niin no minä puhun tässä tietenkin oikeista ja tasokkaista ravintoloista (joka ei tietenkään mitään tähtiä edellytä), enkä mistään rosso-abc -buffasta.

Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olisi kyllä varaa käydä ravintolassa syömässä, mutta lähinurkilla ei ole mitään paremman tason ravintoloita. Lähellä on ihan kiva intialaista ruokaa tarjoava paikka, johon kannankin lähes kaikki lounassetelini. En kuitenkaan syö siellä vaan otan annoksen takeawayna, koska mä syön yhdestä annoksesta 3 kertaa. En myöskään viitsi käyttää tuntia suuntaansa julkisilla mennäkseni Helsingin keskustaan johonkin parempaan ravintolaan syömään yksin. Tällä hetkellä mun ystävilläni ei ole varaa käydä ravintoloissa vaan joutuvat jo tinkimään siitäkin, mitä ruokia ostavat kotiinsa. Siskollani olisi, mutta koska hän on aina viikonloput mökillä ja mulle taas sopisi käydä ravintolassa just lauantaina tai sunnuntaina, niin tämäkään ei onnistu. 

Turkuhan alkaa nyt kouluttaa pakistanilaisia hoiva-alalle ja ravintola-alalle. Onko näille ravintola-alalla sitten oikeasti tarvetta?

Vierailija
50/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on ravintoloilla kova vastarinta halvempiin : esim puolikkaisiin annoksiin. Kuulema ei kannata. Australiassa sai ostaa tällaisia halvempaan hintaan. Mutta Suomessahan jotkut ravintolat kieltäytyvät myymästä lasten annoksia aikuisille.  Esim iäkkäät naiset eivät jaksa syödä kauhean isoja annoksia. Myös sairraudet voivat vähentää ruokahalua. Mutta ilmeisesti on kannattavaa pitää ne pöydät tyhjinä.

On se tosiaan kannattavampaa pitää pöydät maksaville asiakkaille varattuna, kuin ottaa jotain kympin lastenannosta tunnin tai parin ajan nakertavia asiakkaita paikkoja sotkemaan.

Vierailija
51/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounaan syön lounasravintolassa melkein joka arkipäivä, muuten en kyllä käy käytännössä koskaan. Lähinnä siis syön enkä fiilistele. Kauheita määriä kaikenlaisia ravintoloita perustellaan, mutta harva kovin pitkäikäinen on.

Vierailija
52/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kun peruspitsalätty maksaa täällä stadissa kakskymppiä niin veikkaan että aika monelle alkaa kelpaamaan se kaupan pakastealtaan roiskeläppä oikein hyvin

Ei pyöreitä roiskeläppiä ole, jos autotermejä käytetän niin kytkinlevy.

Vierailija
53/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavaksi ap saa selville, että taantumassa on mennyt nurin myös rakennusyrityksiä ja tulee kysymään kuuluuko sisällä asuminen suomalaiseen kulttuuriin. 

Oikeasti on todella väsynyttä leikkiä kosmopoliittia haukkumalla omaa kotimaataan. 

Ei ap. haukkunut Suomea. Hän vain totesi miten Suomi eroaa esim. Länsi-Euroopasta, missä ihmisten ostovoima on ihan eri tasolla kuin Suomessa, ja samaan aikaan ravintolaruoka on halvempaa.

Vierailija
54/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli normaalia kuluttaa aikaa bubeissa ja syödä siellä vaikka pihviateria. Tälläiseen oli varaa 2000 luvun alussa opiskelijoillakin. Röökiin ja kaljaan oli rahaa. Kotona keitettiin moneen otteeseen kahvia. Nyt kaikki todella kuivaksi mennyt. Miksi halutaan luoda tälläinen tilanne???

Vierailija
55/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin. Ja me ostetaan pakastepitsoja. Niistä tulee hyvin paistamalla oikein hyviä ja maksaa aika paljon vähemmän kuin pitseriareissu perheelle. 

No ei ne pakastepizzat kyllä oikeasti pärjää mitenkään edes sen lähi-pizza-kebap -räkälän pizzauunissa paistetuille pizzoille (joita en itse muuten todellakaan syö). Riittävän hyviä toki arkiruoaksi, mutta ei niiden "hyvyydellä" oikein kehumaan pääse. 

Vierailija
56/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa, ellet ole huippukeittiöissä työskennellyt ammattikokki. Ei saa, vaikka toisin kuvitteletkin. 😂

No kyllä ainakin paremman hinta-laatusuhteen saa, kun itse tekee. Ja harvemmin edes haluan jotain über-hifiruokaa. 

Joo, no riippuu ihan siitä mikä on omasta mielestä liian kallista ja millaista ruokaa pitää vertailukelpoisena tasokkaan ravintolan luomuksille. Tietysti jos tasokas ravintolaruoka viineineen ei kuulu omiin

Olen eri vastaaja, mutta ihan pakko tähän väliin kommentoida, että minä esimerkiksi saan kotona sellaista ruokaa, jota kertakaikkiaan ei edes saa ravintolasta. Ainakaan tässä kaupungissa. Ei ole ainuttakaan ravintolaa, josta saisi esimerkiksi nyt vaikka kauriin lihaa. Tai edes hirveä. Tai koitapa löytää metsopaistia kesäkuussa yhtään mistään.

Se kotiruoka voi olla jotain muutakin, kuin makaronilaatikkoa ja se kotikokkikin voi olla ihan todella taitava ruuanlaittaja. Meillä se kotikokki panostaa myös viinivalintoihin ja ruoka todella on vähintään hyvän ravintolan tasoa. 

Vierailija
57/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lounaan syön lounasravintolassa melkein joka arkipäivä, muuten en kyllä käy käytännössä koskaan. Lähinnä siis syön enkä fiilistele. Kauheita määriä kaikenlaisia ravintoloita perustellaan, mutta harva kovin pitkäikäinen on.

Vaikeaa bisnestä, mutta on Helsingissä toki monia erittäin pitkäikäisiäkin tasokkaita ravintoloita. Uutena yrittäjänä on varmasti vaikea tunkea ylitarjonnan riivaamille markkinoille.

Vierailija
58/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Trickle down" ei valitettavasti toimi ja Nalle sekä Sumari ei keskenään jaksa syödä tarpeeksi.

Vierailija
59/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellä oikeasti on varaa käydä ravintolassa syömässä? Minulla ei ainakaan ole ollut enää moneen vuoteen. Enkä nyt tarkoita mitään hesejä, mäkkäreitä tai karvakäsipizzerioita. 

Vierailija
60/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli normaalia kuluttaa aikaa bubeissa ja syödä siellä vaikka pihviateria. Tälläiseen oli varaa 2000 luvun alussa opiskelijoillakin. Röökiin ja kaljaan oli rahaa. Kotona keitettiin moneen otteeseen kahvia. Nyt kaikki todella kuivaksi mennyt. Miksi halutaan luoda tälläinen tilanne???

Suomalaisten reaaliostovoima on kasvanut merkittävästi 2000-luvun alusta tähän päivään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi