Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ravintolat katoavat Suomesta, konkurssit niittävät ravintoloita ennätysvauhdilla. Kuuluuko ravintolasyöminen suomalaiseen kulttuuriin? 🍽🍴

Vierailija
12.09.2024 |

https://yle.fi/a/74-20108384

Ainakaan minulla ei Suomessa asuessani todellakaan ole varaa syödä ravintoloissa niin kuin monissa muissa maissa asuessani. Ensinnäkin palkat täällä ovat monilla aloilla pienempiä, nettopalkat hurjasti pienempiä ja sitten vastaavasti ravitolasyöminen merkittävästi kalliimpaa.

Vaikka suomalaisravintolat pyytävät sikamaisia hintoja, palkkaavat ammatti- ja kielitaidottomia opiskelijoita yms. nollatuntisopimuksilla, käyttävät mahdollisimman halpoja raaka-aineita ja kiertävät veroja, ei ravintolatoiminta Suomessa ole kannattavaa. Tämä johtuu Suomen erittäin raskaasta verorakenteesta. Onhan se tietysti kallista käydä ravintolassa, kun jokaista annosta kohden pitää tarjota toinen annos verokarhulle. 🐻

Mutta kuuluuko ravintolakulttuuri edes Suomeen? Eihän täällä ole sellaista samanlaista illalliskulttuuria kuin monissa muissa maissa? Ainakaan minua Suomessa ei ravintoloiden kalliit hinnat ja surkea taso houkuttele yhtään ja siksi olen jättänyt ravintolakäynnit täällä asuessani lähes kokonaan (huokaus).

Suomessa ihmiset syövät paljon kotonaan ja epäterveellistä pikaruokahöttöä, kun muuhun ei ole varaa. Eihän täällä kohta enää ole kuin lähiöpitserioita ja Hesburgereita!

Mitä mieltä te olette, onko Suomeen edes turha yrittää mitään ravintolajuttuja?

Kommentit (642)

Vierailija
641/642 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnat karanneet käsistä. Eikä mistään saa niin hyvää murkinaa, että viitsisi yli 10x kalliimpaa hintaa maksaa annoksesta kuin mitä maksaa kotipöperöistä per annos.

Vierailija
642/642 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tulisi mieleenkään käydä Suomessa ravintolassa, liian kallista. Ulkomailla käydään kyllä ravintoloissa. Ja nykyisin teemme itse ruokamme alusta loppuun. Eineksiä emme käytä. Tämän lisäksi etusijalla ovat ulkomaiset elintarvikkeet

Orpo nosti alvin ja ruokien hinnat. Ravintolat kusessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi