Ravintolat katoavat Suomesta, konkurssit niittävät ravintoloita ennätysvauhdilla. Kuuluuko ravintolasyöminen suomalaiseen kulttuuriin? 🍽🍴
Ainakaan minulla ei Suomessa asuessani todellakaan ole varaa syödä ravintoloissa niin kuin monissa muissa maissa asuessani. Ensinnäkin palkat täällä ovat monilla aloilla pienempiä, nettopalkat hurjasti pienempiä ja sitten vastaavasti ravitolasyöminen merkittävästi kalliimpaa.
Vaikka suomalaisravintolat pyytävät sikamaisia hintoja, palkkaavat ammatti- ja kielitaidottomia opiskelijoita yms. nollatuntisopimuksilla, käyttävät mahdollisimman halpoja raaka-aineita ja kiertävät veroja, ei ravintolatoiminta Suomessa ole kannattavaa. Tämä johtuu Suomen erittäin raskaasta verorakenteesta. Onhan se tietysti kallista käydä ravintolassa, kun jokaista annosta kohden pitää tarjota toinen annos verokarhulle. 🐻
Mutta kuuluuko ravintolakulttuuri edes Suomeen? Eihän täällä ole sellaista samanlaista illalliskulttuuria kuin monissa muissa maissa? Ainakaan minua Suomessa ei ravintoloiden kalliit hinnat ja surkea taso houkuttele yhtään ja siksi olen jättänyt ravintolakäynnit täällä asuessani lähes kokonaan (huokaus).
Suomessa ihmiset syövät paljon kotonaan ja epäterveellistä pikaruokahöttöä, kun muuhun ei ole varaa. Eihän täällä kohta enää ole kuin lähiöpitserioita ja Hesburgereita!
Mitä mieltä te olette, onko Suomeen edes turha yrittää mitään ravintolajuttuja?
Kommentit (702)
Berliinissä söi mahan täyteen vietnamilaisesta ravintolasta 8,90€ vuonna 2025. Suomessa vastaava maksoi samana vuonna 3x niin paljon. Siellä ei myöskään kokki tule ulos keittiöstä väittämään että "Kyllä parsakaali on parsaa, turpa kiinni".
Itseasiassa lauantaina tuli käytyä vanhojen työkavereiden kanssa ravintolassa syömässä. Ihan mukava paikka, ja omasta mielestäni hintataso ei ollut paha. Olut oli sen 7,60€ 0,5 l:n tuoppi. Ruuan ja juoman yhteishinnaksi itsellä tuli vajaa 30€. Tämä kyseinen ravintola, missä tuli käytyä on ollut toiminnassa vuodesta 1968 lähtien ja samassa kiinteistössä.
Helppous ja vaivattomuus on nykyään in. Se on vaan niin että elämässä ei ole huvia jollei ole myöskään vaivannäköä ja rasitusta.
Ravintolakulttuuri on suomessa erittäin heikko.
Enintään hese, pizzaria tasoa.
Syynä tietenkin riistokova verotuksen taso. Täysin järjetön on suomen verotus.
Vierailija kirjoitti:
Täällä oulussa me suosimme pelkästään etnisiä kebab pizzerioita. Suomalaisten pitämissä ravintoloissa emme ole asioineet vuosiin.
Eli känkkyä.
Se on osa kulttuuria. Nykyään yhä harvemmalla on varaa siihen.
Mikä ettei kuuluisi. Meillä kyllä puhjennut kiinnostus vieraita ruokakulttuureja on itseasiassa vähentänyt ravintolakäyntejä, kun haluan itse tehdä tutkimustyötä ja harjoitella näiden ruokien laittamista.
Nakkikioski ja kansankeittiöt nousevat ravintolakonkurssiaallon kurimuksesta. Ravintolat saavat ansionsa tulevaisuudessa viinan myynnillä tiloissaan ja wolfyölähtyksiä. Mitä tämä kaltoin kohdeltu kansa tekee viiden tähden autorengas tarjoilulla hintaan"hullu maksaa ja tipittää mitä vaan. Kolmen tähden jallussakin on jo maksaminen shottina. Ja karaokessa kavereita kuunnellen shotillakin saa tilkan rentoutta.
Taivaan nannaa on mannapuuro. Jos sitä edes ei osata arvostaa niin on arvoasteikko sekaisin.
"Täällä oulussa me suosimme pelkästään etnisiä kebab pizzerioita. Suomalaisten pitämissä ravintoloissa emme ole asioineet vuosiin."
Olin juuri Oulussa työnatkalla ja hotellin yhteydessä oli kerrankin ravintola josta sai ihan perinteistä suomalaista ruokaa iänukuisen pizza-kebab-sushimätön sijaan.
Söin illalla poronkäristyksen joka oli sinänsä hyvä mutta niin pieni että siinä ja siinä lähtikö edes nälkä. Hintaa 29€.
Siihen sitten lasi viiniä ja kuplavesi päälle niin pääsinkin eroon kotimaan päivärahoista kertaheitolla.
Vierailija kirjoitti:
En syö. Liian kallista
Pihviateria kotona tuleekin huomattavasti halvemmaksi kuin ravintolassa syötynä. Esimerkiksi viljaporsaan Ranch filepihvit (640 g; 6 pihviä) maksavat noin 7 euroa ja niiden lisukkeeksi on helppoa ja halpaa keittää kuoritut perunat ja miniporkkanat. Siinä on helposti yhdelle hengelle kahden päivän ateria.
https://www.s-kaupat.fi/tuote/hk-viljaporsaan-fileepihvi-ranch-640-g/64…
Samoin kaupan pakastepizzoja voi parannella kotona lisäämällä niihin täytettä kuten tonnikalaa ja ylimääräisen kerroksen juustoa sekä sopivia mausteita. Kun sen pizzan leikkaa 8 viipaleeseen, niin sitä ole myöskään pakko ahtaa yhdellä kertaa vaan syö kerralla vaikkapa 5/8 osaa ja syö loput illalla tai seuraavana aamuna samalla tavalla kuin voileivän.
Ehkä 10 kertaa elämäni aikana käynyt syömässä ravintolassa. Tähän ei siis ole laskettu pizzerioita. Ei todellakaan kuulu minun kulttuuriin.
M56
Suomalainen mies menee ravintolaan suu mutrulla ja tulee iloisena kontaten ulos.
Olen viimeksi syönyt ulkona 6 vuotta sitten, ei koske minua.
Vierailija kirjoitti:
Taivaan nannaa on mannapuuro. Jos sitä edes ei osata arvostaa niin on arvoasteikko sekaisin.
Minun suosikkipuuroja ovat maitopohjaiset riisipuuro sokerin ja kanelin kanssa ja mannapuuro mansikka- tai vadelmahillon kanssa. Riisipuuroa voi syödä muulloinkin kuin jouluna.
Seisovasta pöydästä saa hyvät "alkusalaatit" ennenkuin siirrytään itse pihviin. Tilataan tilataksi illanpäätteeksi mikä sekin toimii biopolttoaineella kun pierettää niin h*lvetisti😄 No ei näillä viellä kuuhun mennä. Pari yömyssyä lähi pubissa ja joku emäntä kuorsaamaan kainaloon seuraksi. Aamulla se keittää munaa pekonilla että lähtee taas päivä käyntiin. Aamukakalla puolipäivää istutaan jossa libido tulee ulos aamup@skan mukana. Woltataan pelimiehen "hearthattack" -pizza kaikilla mausteilla huuhdeltuna alas keskiketterällä ja ryömitään takaisin hikisiin lakanoihin jossa kukilta tuoksuva lähipubin seinäruusu kuorsaa päätään selväksi.
BEMAREITA PIHALLA KARVA KÄDET LUULIVAT ETTÄ KATTEETTOMIA KORONA TUKIA MAKSETAAN JATKUVASTI KUTEN MARIININ VALTIO TEKI.
valittavat "yrittäjät" eivät tajua hinta laatu suhdetta. abcllä hyvää maittavaa vara valita.
korona tuilla vero vilpeillä pyörivät paikalliset karaoke räkälät joutaakin kaatua.
Voitko kertoa, missä pizzeriassa kävit? Haluaisin osata vältää sitä.