Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ravintolat katoavat Suomesta, konkurssit niittävät ravintoloita ennätysvauhdilla. Kuuluuko ravintolasyöminen suomalaiseen kulttuuriin? 🍽🍴

Vierailija
12.09.2024 |

https://yle.fi/a/74-20108384

Ainakaan minulla ei Suomessa asuessani todellakaan ole varaa syödä ravintoloissa niin kuin monissa muissa maissa asuessani. Ensinnäkin palkat täällä ovat monilla aloilla pienempiä, nettopalkat hurjasti pienempiä ja sitten vastaavasti ravitolasyöminen merkittävästi kalliimpaa.

Vaikka suomalaisravintolat pyytävät sikamaisia hintoja, palkkaavat ammatti- ja kielitaidottomia opiskelijoita yms. nollatuntisopimuksilla, käyttävät mahdollisimman halpoja raaka-aineita ja kiertävät veroja, ei ravintolatoiminta Suomessa ole kannattavaa. Tämä johtuu Suomen erittäin raskaasta verorakenteesta. Onhan se tietysti kallista käydä ravintolassa, kun jokaista annosta kohden pitää tarjota toinen annos verokarhulle. 🐻

Mutta kuuluuko ravintolakulttuuri edes Suomeen? Eihän täällä ole sellaista samanlaista illalliskulttuuria kuin monissa muissa maissa? Ainakaan minua Suomessa ei ravintoloiden kalliit hinnat ja surkea taso houkuttele yhtään ja siksi olen jättänyt ravintolakäynnit täällä asuessani lähes kokonaan (huokaus).

Suomessa ihmiset syövät paljon kotonaan ja epäterveellistä pikaruokahöttöä, kun muuhun ei ole varaa. Eihän täällä kohta enää ole kuin lähiöpitserioita ja Hesburgereita!

Mitä mieltä te olette, onko Suomeen edes turha yrittää mitään ravintolajuttuja?

Kommentit (599)

Vierailija
301/599 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli normaalia kuluttaa aikaa bubeissa ja syödä siellä vaikka pihviateria. Tälläiseen oli varaa 2000 luvun alussa opiskelijoillakin. Röökiin ja kaljaan oli rahaa. Kotona keitettiin moneen otteeseen kahvia. Nyt kaikki todella kuivaksi mennyt. Miksi halutaan luoda tälläinen tilanne???

Itsekin muistan miten vielä reilu 20 vuotta sitten duunaritkin söivät paljon ulkona, nyt mennään omilla Lidlistä ostetuilla tarjouseväillä eli höttöpaskalla. Käteen jäävä raha on supistunut tosi paljon suhteessa hintatasoon. Siksi.

Sipilä KIKYllään tuhosi sekä kuluttajien ostovoiman että myös valtion verotulot.

Ostovoima on kasvanut merkittävästi 2000-luvun alusta tähän päivään.

Pölvästit alapeukuttavat KIISTATONTA faktaa.

Vierailija
302/599 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin ennen, kun olin vielä töissä. Minusta ulkona syöminen on nautinto. En juo alkoholia, en polta, en käy baareissa.

Nyt ei ole varaa, kun olen työtön. 

Nykyhallitus on saanut aikaan sen, että myöskään ravintolan pitäminen ei ole kannattavaa.

Nykyhallitus? Sanna Marinin hallitus menetti 3 mrd EU:n elvytyspakettiin ja 6 mrd Uniperiin. Nykyhallituksen leikkaukset ovat aika lähellä tuota 9 mrd. 

Mistä olisit itse leikannut, vai eikö olisi lainkaan pitänyt pistää velkaantumista kuriin? Nythän vielä otetaan lisävelkaa Marinin hallituksen velan korkoihin.

Aika älyllisesti laiskaa syyttää nykyhallitusta siitä, että joudutaan tekemään leikkauksia.

Joo, kaikki ihmiset eivät pysty näkemään syy-seuraussuhteita, eli jos nykyhallitus nostaa ALV:ta, syy on automaattisesti nykyhallituksen, eikä edellisen hallituksen, joka otti aivan turhaa velkaa. 

Syy-seuraussuhteen näkeminen ja aikajaksojen hahmottaminen on taito, joka vain osalla ihmisistä on. 

Se vaarallinen juttu on, että kaikki ihmiset äänestävät. Myös ne, joiden mielestä nykyhallituksen leikkaukset ovat sen oma syy, vaikka Sanna Marin otti nuo 10 miljardia velkaa aivan turhista ja täysin vältettävissä olleista syistä. Näiden logiikan perusteella kannattaa vaihtaa tilalle demarit, niin sitten ei tehdä ALV-korotuksia. Se jätetään mainitsematta, että ilman leikkauksia päädyttäisiin EU:n tarkkailuluokalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/599 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisravintolat ihan omalla toiminnallaan eli järkyttävillä hinnoillaan karkottavat asiakkaat. Täällä Suomessa ravintoloilla on sellainen ikävä tapa, että ravintola yrittää saada kaiken tarvittavan rahan muutamalta asiakkaalta, jotka vielä käyvät siellä syömässä. Se näkyy sitten annoksen hinnassa.

Onhan Suomessa hiton kallista pitää ravintolaa, koska raaka-aineet ovat täällä paljon kalliimpia, työntekijästä pitää maksaa hirmuisesti sivukuluja ja lisäksi päälle jysähtää alv ja sitten vielä voitostakin pitää maksaa veroa. 

Ja kuitenkin Suomi on ravintoloita täynnä ja tulee olemaan jatkossakin.

Olen asunut ikäni Helsingissä, ja nykyään ravintoloita on enemmän kuin koskaan, ja aika paljon niissä näyttää asiakkaita olevan. Ei kuitenkaan onneksi niin paljon, ettei aika helpolla kynnyksellä voisi mennä syömään ilman varausta. Olen asunut mm Ranskassa ja Saksassa, ja niissä maissa lähes kaikkiin suosittuihin ravintoloihin täytyi varata pari päivää aiemmin paikka. Helsingissä nämä 5-6 paikkaa, joihin on kuukauden jono, mutta esim Ateljee Finneen pääsee käytännössä ilman varausta.

Vierailija
304/599 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tarvitse ihmetellä kun ruokakauppa vie kaikki rahat ja mielummin ostaa kitsastelematta kotiin kotikokkailuun kun kävisi ravintolassa. Asumiskuluihin ja muihin perustarpeisiinkin kynitään ihan kaikki rahat koko ajan hintoja nostellen.

Köyhimmiltä viedään tuet eikä niitä rikkaita riitä pitämään kippoloita pystyssä. Tietyt noutoruokapaikat varmaankin pärjää.

Ihmisillä ei ole myöskään rahaa parturiin. Rahat menevät ruokaan ja korkeisiin vuokriin.

Hiukset leikataan itse, ruokakaupasta ostetaan joskus hiusväri joka laitetaan itse kotona päähän. 

60000 ihmistä kuolee vuodessa ja yrityksillä asiakkaat senkun vähenee.

Jännä juttu, että partureita ja kampaamoja on silti kirjaimellisesti joka kadun kulmassa.

Omalla alueellani ei ole koskaan ollut niin paljon ravintoloita ja partureita kuin nyt. Ja ravintolat ovat laadukkaampia kuin 20 v sitten. Ylellä taitaa olla hallituksen mollauskampanja käynnissä, kun yleltä tullaan leikkaamaan.

Vierailija
305/599 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävimme ravintoloissa syömässä jo lapsuudessani, silloin ei kovin monella ollut tapana lainkaan. Veimme omat lapsemme ravintolaan jo ennen kouluikää,  niin ovat aina osanneet käyttäytyä siellä hyvin. Nyt itse aikuisina käyvät tottuneesti ystävineen hyvissä ravintoloissa.

Vierailija
306/599 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin juuri yksityistilaisuudessa, jossa firma maksoi ruokajuomat (3kpl) ja sen jälkeen piti maksaa itse. Pieni tölkki 0,33l olutta maksoi 8.80 (suomalaista). Ostin yhden tai oikeastaan kaksi.(ensimmäisen ja viimeisen).

Paljonko kotimaisen (mahdollisesti pienpanimo-) oluen pitäisi oikeassa ravintolassa maksaa?

En kaivannut alapeukkuja vaan vastauksen. Olisi oikeasti ihan mielenkiintoista tietää, että mikä on muiden mielestä kohtuuhinta esimerkiksi pienpanimo-oluelle tasokkaassa ruokaravintolassa Helsingin paraatipaikoilla? Omiin korviini tuollainen 8.80€ ei ainakaan miltään sikariistohinnalta kuulosta ko. ruokajuomalle.

Vierailija
307/599 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävimme ravintoloissa syömässä jo lapsuudessani, silloin ei kovin monella ollut tapana lainkaan. Veimme omat lapsemme ravintolaan jo ennen kouluikää,  niin ovat aina osanneet käyttäytyä siellä hyvin. Nyt itse aikuisina käyvät tottuneesti ystävineen hyvissä ravintoloissa.

Jep, tämä on aika pitkälti sukupolvikysymys. Monille on jäänyt perintönä näkemys, että ravintolassa käynti, taksin käyttäminen tai oikeastaan ihan mistä tahansa palvelusta maksaminen on suorastaan hullua ja aivan holtitonta tuhlailua. Nuoremmat sukupolvet ovat alkanee onneksi suhtautumaan asiaan paljon järkevämmin.

Vierailija
308/599 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin juuri yksityistilaisuudessa, jossa firma maksoi ruokajuomat (3kpl) ja sen jälkeen piti maksaa itse. Pieni tölkki 0,33l olutta maksoi 8.80 (suomalaista). Ostin yhden tai oikeastaan kaksi.(ensimmäisen ja viimeisen).

Paljonko kotimaisen (mahdollisesti pienpanimo-) oluen pitäisi oikeassa ravintolassa maksaa?

En kaivannut alapeukkuja vaan vastauksen. Olisi oikeasti ihan mielenkiintoista tietää, että mikä on muiden mielestä kohtuuhinta esimerkiksi pienpanimo-oluelle tasokkaassa ruokaravintolassa Helsingin paraatipaikoilla? Omiin korviini tuollainen 8.80€ ei ainakaan miltään sikariistohinnalta kuulosta ko. ruokajuomalle.

Satuin käymään panimossa, missä valmistetaan oluita huippuravintoloille. Omistaja kertoi, että käyvät omin käsin esim poimimassa syreeninlehdet olutta varten sekä tyrnit. Jos ei asiaa ajattele, voi ajatella että 10 e oluesta on paljon, mutta kun miettii tuon omin käsin tehdyn työmäärän, ei se mielestäni ollenkaan kohtuuton ole. En usko, että pääsevät rikastumaan tuolla.

Eri asia on, jos bulkki-Karhusta joutuu pulittamaan kympin.

Vierailija
309/599 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla alueellani ei ole koskaan ollut niin paljon ravintoloita ja partureita kuin nyt. Ja ravintolat ovat laadukkaampia kuin 20 v sitten. Ylellä taitaa olla hallituksen mollauskampanja käynnissä, kun yleltä tullaan leikkaamaan.

Juuri näin, tämä on omakin näkemykseni. Ravintoloiden määrä ja varsinkin laatutaso on kokenut valtavan harppauksen menneisiin vuosikymmeniin verrattuna, aivan päinvastoin kuin moni yrittää täällä vakuutella. Korona-aika toki aiheutti alalle suuria vaikeuksia, ja todella sääli niitä yrittäjiä jotka sen vuoksi päätyivät/päätyvät konkurssiin. Minkäänlaista hätää tai alennustilaa en silti ravintola-alalla pysty näkemään, uusia toinen toistaan mielenkiintoisempia ravintoloita avataan jatkuvasti.

Vierailija
310/599 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, tämä on aika pitkälti sukupolvikysymys. Monille on jäänyt perintönä näkemys, että ravintolassa käynti, taksin käyttäminen tai oikeastaan ihan mistä tahansa palvelusta maksaminen on suorastaan hullua ja aivan holtitonta tuhlailua. Nuoremmat sukupolvet ovat alkanee onneksi suhtautumaan asiaan paljon järkevämmin.

Joo, ei välttämättä ole huonokaan asia, että opetetaan säästäväisyyttä ja tulemaan toimeen vähällä, mutta on todella hyvä ja nautinnollista, että monet ovat rohkaistuneet perustamaan ravintoloita. Nuoremman polven edustajana käytän itse ravintoloita, mutta pystyn tarvittaessa tulemaan toimeen todella vähällä. 

Vierailija
311/599 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin, tämä on omakin näkemykseni. Ravintoloiden määrä ja varsinkin laatutaso on kokenut valtavan harppauksen menneisiin vuosikymmeniin verrattuna, aivan päinvastoin kuin moni yrittää täällä vakuutella. Korona-aika toki aiheutti alalle suuria vaikeuksia, ja todella sääli niitä yrittäjiä jotka sen vuoksi päätyivät/päätyvät konkurssiin. Minkäänlaista hätää tai alennustilaa en silti ravintola-alalla pysty näkemään, uusia toinen toistaan mielenkiintoisempia ravintoloita avataan jatkuvasti.

Ravintoloiden laatutaso on varmasti noussut ja palvelu on usein todella hyvää.

Yksi asia, mitä kaipaan, on tuore kala. Miksei Helsingissä ole enempää tällaisia kalaravintoloita? Taitaa olla nykyään kalastajia niin vähän, ettei sellainen oikein onnistu, eikä monella ole sisua lähteä kalastajaksi. Tehdään mieluummin virkahommia sisätiloissa turvallisella kuukausipalkalla.

Vierailija
312/599 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käydään joka lauantai ulkona syömässä.

Aamulla viedään kirppistavaraa kirppikselle, kenties tuhlaan saldoa, käydään ruokakaupassa, viedään auto toimistolle, haen kollegoiden tuomat kirppistavarat, käydään jossain , mihin pääsee museokortilla ja mennään syömään. 

Sitten kotiin.

Usein tavataan joku pariskunta, keiden kanssa mennään yhdessä syömään. Nyt meillä on pari täsmäostosta, käydään parissa erikoiskaupassa myös.

Mulla on lounassetelietu ja viikon saldosta menee puolet aina tässä

Vierailija
313/599 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me käydään joka lauantai ulkona syömässä.

Aamulla viedään kirppistavaraa kirppikselle, kenties tuhlaan saldoa, käydään ruokakaupassa, viedään auto toimistolle, haen kollegoiden tuomat kirppistavarat, käydään jossain , mihin pääsee museokortilla ja mennään syömään. 

Sitten kotiin.

Usein tavataan joku pariskunta, keiden kanssa mennään yhdessä syömään. Nyt meillä on pari täsmäostosta, käydään parissa erikoiskaupassa myös.

Mulla on lounassetelietu ja viikon saldosta menee puolet aina tässä

Tätäkin jonkun pahanilmanlinnun piti alapeukuttaa. Ihan väärin vietetty lauantai! 😂

Vierailija
314/599 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on vinoutunut tapa yliverottaa täällä tehtyä työtä. Kysymys ei ole pelkästään tuloverosta vaan työn tekemiseen liittyvistä suorista ja epäsuorista veroluontoisista maksuista, kuten eläkemaksuista, sotu-maksuista ja arvonlisäverosta.

Mielestäni julkisia kustannuksia pitäisi laskea rankalla kädellä ja niiden kattamiseksi kerättävät maksut kerätä huomattavasti laajemmalla veropohjalla. Nykymenolla me tulemme häviämään tämän pelin.

Vierailija
315/599 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulle joka väittää ettei voi halvalla asua pk-seudulla hyvin kulkuyhteyksien päässä niin se ei vain ole totta. On monta lähiötä josta kulkee juna tai jopa metro ja halvalla myydään 70 luvun asuntoja, vaikka laskisi sen putkiremontin siihen mukaan. 

Toki Espoossakin saa kerrostalokaksion hyvältä paikalta n 140ke:lla mutta talo on purkukunnossa. Eikä kaksio oikein riitä esim 4-5 henkiselle perheelle 

Järkevää?

Vierailija
316/599 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaista se on kun pitää olla santander-vw ja liian kallis kämppä. Mä oon työtön ja käyn pihvillä 3-4/kk.

Hyvä se on leuhkia kun me muut maksamme sun asumisen ja laskut. Kun ensin maksat ne omalla rahalla, tule sitten neuvomaan!

Vierailija
317/599 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli normaalia kuluttaa aikaa bubeissa ja syödä siellä vaikka pihviateria. Tälläiseen oli varaa 2000 luvun alussa opiskelijoillakin. Röökiin ja kaljaan oli rahaa. Kotona keitettiin moneen otteeseen kahvia. Nyt kaikki todella kuivaksi mennyt. Miksi halutaan luoda tälläinen tilanne???

Itsekin muistan miten vielä reilu 20 vuotta sitten duunaritkin söivät paljon ulkona, nyt mennään omilla Lidlistä ostetuilla tarjouseväillä eli höttöpaskalla. Käteen jäävä raha on supistunut tosi paljon suhteessa hintatasoon. Siksi.

Sipilä KIKYllään tuhosi sekä kuluttajien ostovoiman että myös valtion verotulot.

Ostovoima on kasvanut merkittävästi 2000-luvun alusta tähän päivään.

Oma kokemus eri.

Vuosituhannen vaihteessa elätimme 5 henkistä perhettä ja selvisimme n 30% pienemmillä tuloilla vähintään yhtä hyvin kuin nyt kahdestaan! 

Ostovoima on romahtanut

Vierailija
318/599 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että ravintoloissa on usein helvetillinen meteli, pilaa ruokarauhan jo alkuunsa. Lisäksi kiljuvat kakarat vie loputkin ruokahalut. Mutta etten itse häiritse metelin aiheuttajia vaatimuksieni kanssa, ruokailen mieluiten rauhassa kotona.

Vierailija
319/599 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verotuksella ei ole mitään tekemistä ravintoloiden pyörittämisen kanssa, yritysvero on Suomessa 20% mikä on eurooppalaisittain matala. Tosin alv:in nosto 25,5%:iin vaikuttaa toki.

Oot pikkusen pihalla. Ravintolaruuan ALV on alennettu kanta 14%, viinaksissa normaali 25,5%.

Jotta pääsee maksamaan yritysveroa (yhteisövero on sen oikea nimi) niin ensin pitää tehdä voittoa. Yleensä yrittäjä myös yrittää maksaa itselleen palkkaa. Aika menestysravintola saa olla jos jää paljon voittoa. Niistä toki sitten se 20% maksetaan ja sitten vielä omistaja maksaa osingoista lisää veroja jos niitä nostetaan. Yritysvero 20% siis menee silti vaikka jättäisi rahat kassaan pahan päivän varalle.

Vierailija
320/599 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä käyn suht säännöllisesti ravintolassa. En buffeteissä, ne on yäk, samoin burgerit sun muut mätöt, ne on laiskoille lapsellisille, jotka eivät hyvästä ymmärrä. Kun on kohtuu hintainen,ei buffetti,  ei "fine dining" niin ok!

Buffet on kyllä hyvä,joten en ymmärrä yäk kommenttiasi,aikataulu sopii hyvin syödä buffassa.