Ravintolat katoavat Suomesta, konkurssit niittävät ravintoloita ennätysvauhdilla. Kuuluuko ravintolasyöminen suomalaiseen kulttuuriin? 🍽🍴
Ainakaan minulla ei Suomessa asuessani todellakaan ole varaa syödä ravintoloissa niin kuin monissa muissa maissa asuessani. Ensinnäkin palkat täällä ovat monilla aloilla pienempiä, nettopalkat hurjasti pienempiä ja sitten vastaavasti ravitolasyöminen merkittävästi kalliimpaa.
Vaikka suomalaisravintolat pyytävät sikamaisia hintoja, palkkaavat ammatti- ja kielitaidottomia opiskelijoita yms. nollatuntisopimuksilla, käyttävät mahdollisimman halpoja raaka-aineita ja kiertävät veroja, ei ravintolatoiminta Suomessa ole kannattavaa. Tämä johtuu Suomen erittäin raskaasta verorakenteesta. Onhan se tietysti kallista käydä ravintolassa, kun jokaista annosta kohden pitää tarjota toinen annos verokarhulle. 🐻
Mutta kuuluuko ravintolakulttuuri edes Suomeen? Eihän täällä ole sellaista samanlaista illalliskulttuuria kuin monissa muissa maissa? Ainakaan minua Suomessa ei ravintoloiden kalliit hinnat ja surkea taso houkuttele yhtään ja siksi olen jättänyt ravintolakäynnit täällä asuessani lähes kokonaan (huokaus).
Suomessa ihmiset syövät paljon kotonaan ja epäterveellistä pikaruokahöttöä, kun muuhun ei ole varaa. Eihän täällä kohta enää ole kuin lähiöpitserioita ja Hesburgereita!
Mitä mieltä te olette, onko Suomeen edes turha yrittää mitään ravintolajuttuja?
Kommentit (599)
Ravintolossa ei syöty paljonkaan ennen 80-lukua. Miehet kävi baareissa. Pikaruokaa ei edes vielä ollut.
Oli liian kallista, ei ollut varaa. Nykyään juominen ja syöminen on niin halpaa että kaikilla on siihen rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kävin ennen, kun olin vielä töissä. Minusta ulkona syöminen on nautinto. En juo alkoholia, en polta, en käy baareissa.
Nyt ei ole varaa, kun olen työtön.
Nykyhallitus on saanut aikaan sen, että myöskään ravintolan pitäminen ei ole kannattavaa.
Samaa paskaa taas jauhat,kun tosiasia on,että 2019-2023 hallitus vei elintasomme 90-luvulle,voit tarkistaa faktat,niin ei tarvitse valehdella.Tämä hallitus korjaa tilannetta,joista ostovoima on jo kasvussa.
Eipä kyllä käy kateeksi noita ravintolayrittäjiä, tekevät yli 12 tuntisia päiviä ja silti tulee turpiin joka päivä.
Pitäisi olla varaa taas syödä ravintoloissa. Ainakin kotitalouksien ostovoima on taas hyvässä kasvussa.
https://eurojatalous.studio.crasman.cloud/pub/Sis%C3%A4lt%C3%B6tiedosto…
Asiantuntija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin ennen, kun olin vielä töissä. Minusta ulkona syöminen on nautinto. En juo alkoholia, en polta, en käy baareissa.
Nykyhallitus on saanut aikaan sen, että myöskään ravintolan pitäminen ei ole kannattavaa.
Samaa paskaa taas jauhat,kun tosiasia on,että 2019-2023 hallitus vei elintasomme 90-luvulle,voit tarkistaa faktat,niin ei tarvitse valehdella.Tämä hallitus korjaa tilannetta,joista ostovoima on jo kasvussa.
Hei molopää. Kyllä siihen elintason laskuun yleisin syy oli korona. Tietysti jos petteri ja riikka olisi hallitusvastuussa vahingot olisivat olleet viisinkertaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli normaalia kuluttaa aikaa bubeissa ja syödä siellä vaikka pihviateria. Tälläiseen oli varaa 2000 luvun alussa opiskelijoillakin. Röökiin ja kaljaan oli rahaa. Kotona keitettiin moneen otteeseen kahvia. Nyt kaikki todella kuivaksi mennyt. Miksi halutaan luoda tälläinen tilanne???
Itsekin muistan miten vielä reilu 20 vuotta sitten duunaritkin söivät paljon ulkona, nyt mennään omilla Lidlistä ostetuilla tarjouseväillä eli höttöpaskalla. Käteen jäävä raha on supistunut tosi paljon suhteessa hintatasoon. Siksi.
Sipilä KIKYllään tuhosi sekä kuluttajien ostovoiman että myös valtion verotulot.
Ostovoima on kasvanut merkittävästi 2000-luvun alusta tähän päivään.
Pölvästit alapeukuttavat KIISTATONTA faktaa.
Ja siinä yksi pölvästi tuo julki, ettei edes ymmärrä mitä ostovoimalla tarkoitetaan.
Tänään mieheni kanssa soitimme kahteen eri ravintolaan Helsingissä, olisimme varanneet illaksi pöydän. Kumpaankaan ei ollut tilaa, kuin vasta klo 21. Eli hyvät ravintolat tuntuvat viikonloppuisin vetävän syöjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välttyy samalla näkemästä kaltaisiasi ruokahalun vieviä mänttejä 🤮
Mikäs sinua riivaa? Krooninen omista valinnoista johtuva persaukisuus alkaa käymään mielenterveyden päälle?
Teikäläisen tyyppiset mäntit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suppea ajattelutapasi paistaa läpi kuin Naantalin aurinko. Siispä et ymmärrä sitäkään, että moni täällä kertoo vuosikymmenien kokemuksella, kuinka ravintoloiden taso on vuosien saatossa romahtanut ja hinnat samalla kiivenneet reippaasti yli kipurajan. Joten meneppä nyt takaisin sinne ulilaudalle pois häiritsemästä kun aikuiset keskustelee.
Niin, kyllähän te paskaa osaatte jauhaa, mutta reaalimaailman kanssa itkuinen mokelluksenne ei vain oikein kohtaa.
Meneppä nyt takaisin sinne ulilaudalle pois häiritsemästä kun aikuiset keskustelee.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisravintolat ihan omalla toiminnallaan eli järkyttävillä hinnoillaan karkottavat asiakkaat. Täällä Suomessa ravintoloilla on sellainen ikävä tapa, että ravintola yrittää saada kaiken tarvittavan rahan muutamalta asiakkaalta, jotka vielä käyvät siellä syömässä. Se näkyy sitten annoksen hinnassa.
Onhan Suomessa hiton kallista pitää ravintolaa, koska raaka-aineet ovat täällä paljon kalliimpia, työntekijästä pitää maksaa hirmuisesti sivukuluja ja lisäksi päälle jysähtää alv ja sitten vielä voitostakin pitää maksaa veroa.
Voi yhyy, verojakin joutuu maksamaan. Mitenkähän se näkyisi hinnoissa jos veroja ei olisi - ei mitenkään. Nähtiin jo tuokin kertaalleen kun parturien alveja pudotettiin, niin hinnat eivät laskeneet, vaan paremminkin nousi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välttyy samalla näkemästä kaltaisiasi ruokahalun vieviä mänttejä 🤮
Mikäs sinua riivaa? Krooninen omista valinnoista johtuva persaukisuus alkaa käymään mielenterveyden päälle?
Sulje se sinun räkälä. Ympäristö ja asiakkaat kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyhallitus? Sanna Marinin hallitus menetti 3 mrd EU:n elvytyspakettiin ja 6 mrd Uniperiin. Nykyhallituksen leikkaukset ovat aika lähellä tuota 9 mrd.
Mistä olisit itse leikannut, vai eikö olisi lainkaan pitänyt pistää velkaantumista kuriin? Nythän vielä otetaan lisävelkaa Marinin hallituksen velan korkoihin.
Aika älyllisesti laiskaa syyttää nykyhallitusta siitä, että joudutaan tekemään leikkauksia.
Joo, kaikki ihmiset eivät pysty näkemään syy-seuraussuhteita, eli jos nykyhallitus nostaa ALV:ta, syy on auto
Kerro nyt tarkemmin vielä, kun tiedät, mihin ne 10 turhaa miljardia velkaa otettiin?
Kerro miksi riikka ob tehnyt 5miljardia lisää velkaa pelkästään kesän aikana, vaikka köyhät on jo säästetty kyykkyyn, ei ole korona, ukraina, nato, lisäpuolustusmäärärahaakaan? Persujen piilopuoluetukeen? Niin, viidrn miljardin yritystuistahan ei leikattu.
Niin tai näin, ravintolat hinnoittelee itsensä yli aikana, kun riikan ja petterin talouspolitiikka on pistänyt kansan säästämään käteisvaransa pahan päivän varalle.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Jäin tuossa kauppareissulla miettimään tätä asiaa vielä lisää ja mietin, että kuinka moni suomalaisista on ylipäätään tottunut (tarkoitan lapsuudestaan lähtien) siihen, että vähintään kerran kuukaudessa käydään ravintolassa syömässä ilman mitään erityistä syytä? Tai siihen, että mennään jonkun ystäväperheen kanssa porukalla syömään? Uskoisin, että aika monessa suomalaissuvussa - niitä varakkaimpia lukuunottamatta - ravintoloissa on käyty perheen/läheisten kanssa syömässä vain silloin, kun on ollut syytä juhlia jotain. Ja tarkoitan nyt muita ravintoloita kuin jotkut ABC:t ja kauppakeskusten ketjuravintolat. Mäkkräeitä ja muita pikaruokapaikkoja en edes laske ravintoloiksi. Joten voisiko olla niin että suomalaisilla ei ole - niitä varakkaita lukuunottamatta - koskaa ollutkaan tapana käydä ravintoloissa samaan tyyliin kuin italialaiset, espanjalaiset tai ranskalaiset? Meillähän kaupungistuminenkin alkoi oikeastaan vasta 50-60 v
Tämä. Mä olen 1970-luvulla syntynyt, pienessä kaupungissa (noin 20 000 asukasta) asunut lapsuuteni, ja menin ekan kerran ravintolaan syömään vasta, kun opiskelin Turussa yliopistolla. Vanhempani ei edes olleet köyhiä, insinööri ja lääkäri, mutta he olivat molemmat kotoisin maalta köyhistä monilapsisista taloista, ja siellä oli opittu jopa halveksimaan esim. ravintoloissa syömistä typeränä Helsingin herrojen kotkotuksena. Kunnon äiti ja vaimo laittoi äitini mielestä ruoat kotona, ulkona syöminen olisi ollut laiskan merkki. Lihapiirakat tai makkaraperunat joskus grilliltä ostettiin, jos oltiin vaikka kaukaa mummolasta tulossa myöhään. Siinä oli mun kodin ulkopuoliset syömiset ennen 20 vuoden ikää.
Olen matkustanut paljon ympäri maailmaa ja asunut ulkomailla. En käy juurikaan Suomessa ravintoloissa koska ruoka on huonoa lähes aina. Niin se on tosin täällä kaupoissakin. En ymmärrä miksi Suomessa asiaa ei saada toimimaan vaikka lähes kaikkialla muualla ruoka on ravintoloissa tuoretta ja hyvää. Suomessa usein ruoka on vähän vanhentuneen makuista. Ehkä sukujuureni maaseudulla vaikuttavat asiaan. Kun on lapsena tottunut yksinkertaiseen mutta tuoreeseen ruokaan, ei vain enää totu vanhentuneeseen tai teolliseen ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ulkona syömiseen pitää olla joku erityinen syy, esim. syntymäpäivä tms. On se vaan niin kallista täällä!
No Suomen kansa köyhtyy vain lisää, kun ihmisiä irtisanotaan, koska kauppa ei käy, koska irtisanotuilla ei ole enää varaa asioida.
Luultavasti lounasravintolat voivat menestyä, jos työpaikalla on joustava lounastunti ja sen lähistöllä ehtii käydä rauhassa syömässä keskellä päivää. Kaupungien keskustoissa on tavallisesti useitakin lounasravintoloita, joita voi halutessaan vaihdella.
Petteri ja riikka ovat toimillaan tehneet jo 100000 omillaan toimeentulleesta potentiaalisesta ravintolan asiakkaasta työttömiä, leikaten päälle vielä työttömyysturvankin. Vielä töissäkäyville potkulaki takaa, että potkut tulee, jos ei muista aamulla sanoa pomolle kumartaen huomenta. Ihnetelkööt sitten kun asiakkaat kaikkoaa, kun vähät rahat pidetään säästössä em. syistä, kun taloudellinen selusta on tuhottu.
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitäpä se ALVin korotus nyt vaikuttaisi...
Paljonko ruuan ALV nousi.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjät ei saa asumistukea enää tammikuussa omistusasuntoon ja myynnit senkun vähenevät.
Mitäs äänestivät purraa ja orpoa. Nyt on turha uhriutua. Sitä saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä kyllä käy kateeksi noita ravintolayrittäjiä, tekevät yli 12 tuntisia päiviä ja silti tulee turpiin joka päivä.
Ammattitaidon puutetta yhdistettynä liialliseen ahneuteen.
Ruuan alvi ei nouse.