Ravintolat katoavat Suomesta, konkurssit niittävät ravintoloita ennätysvauhdilla. Kuuluuko ravintolasyöminen suomalaiseen kulttuuriin? 🍽🍴
Ainakaan minulla ei Suomessa asuessani todellakaan ole varaa syödä ravintoloissa niin kuin monissa muissa maissa asuessani. Ensinnäkin palkat täällä ovat monilla aloilla pienempiä, nettopalkat hurjasti pienempiä ja sitten vastaavasti ravitolasyöminen merkittävästi kalliimpaa.
Vaikka suomalaisravintolat pyytävät sikamaisia hintoja, palkkaavat ammatti- ja kielitaidottomia opiskelijoita yms. nollatuntisopimuksilla, käyttävät mahdollisimman halpoja raaka-aineita ja kiertävät veroja, ei ravintolatoiminta Suomessa ole kannattavaa. Tämä johtuu Suomen erittäin raskaasta verorakenteesta. Onhan se tietysti kallista käydä ravintolassa, kun jokaista annosta kohden pitää tarjota toinen annos verokarhulle. 🐻
Mutta kuuluuko ravintolakulttuuri edes Suomeen? Eihän täällä ole sellaista samanlaista illalliskulttuuria kuin monissa muissa maissa? Ainakaan minua Suomessa ei ravintoloiden kalliit hinnat ja surkea taso houkuttele yhtään ja siksi olen jättänyt ravintolakäynnit täällä asuessani lähes kokonaan (huokaus).
Suomessa ihmiset syövät paljon kotonaan ja epäterveellistä pikaruokahöttöä, kun muuhun ei ole varaa. Eihän täällä kohta enää ole kuin lähiöpitserioita ja Hesburgereita!
Mitä mieltä te olette, onko Suomeen edes turha yrittää mitään ravintolajuttuja?
Kommentit (599)
Jäin tuossa kauppareissulla miettimään tätä asiaa vielä lisää ja mietin, että kuinka moni suomalaisista on ylipäätään tottunut (tarkoitan lapsuudestaan lähtien) siihen, että vähintään kerran kuukaudessa käydään ravintolassa syömässä ilman mitään erityistä syytä? Tai siihen, että mennään jonkun ystäväperheen kanssa porukalla syömään? Uskoisin, että aika monessa suomalaissuvussa - niitä varakkaimpia lukuunottamatta - ravintoloissa on käyty perheen/läheisten kanssa syömässä vain silloin, kun on ollut syytä juhlia jotain. Ja tarkoitan nyt muita ravintoloita kuin jotkut ABC:t ja kauppakeskusten ketjuravintolat. Mäkkräeitä ja muita pikaruokapaikkoja en edes laske ravintoloiksi. Joten voisiko olla niin että suomalaisilla ei ole - niitä varakkaita lukuunottamatta - koskaa ollutkaan tapana käydä ravintoloissa samaan tyyliin kuin italialaiset, espanjalaiset tai ranskalaiset? Meillähän kaupungistuminenkin alkoi oikeastaan vasta 50-60 vuotta sitten. Ja toki nyt, kun korot nousi ja kaikki muutkin hinnat nousi, niin monella ihan keskituloisella asuntolainojaan makselevalla ei vaan ole enää varaa käydä kovin usein ravintoloissa. Mieluummin säästetään vaikka ulkomaanmatkaan ja käydään sitten siellä ravintolassa kuin maksetaan Suomessa ravintolapäivällisistä/illallisista.
Hallitus suosii suurituloisia, mutta kun ei ne pysty syömään kunnolla kuin kolmesti päivässä. Kyllä suurituloistenkin pitäisi nyt pystyä venymään ainakin vatsasta, koska keskiluokka joutuu säästämään pienituloisista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin myös vinkkejä ravintoloista, joissa varaa käydä ja jotka ei tarjoa pelkästään hamppareita/ pizzaa/ sushia/ aasialaista.
No ihan vaan esimerkkinä vaikkapa Michelin oppaan Bib Gourmand -ravintola Plein Helsingissä? Menu näyttäisi olevan alle 60€ ja ei varmasti tarjoile pizzahamppareita. 😀
Huh mikä hinta 4rl!? Ja viinit päälle ollaan 100e/hlö
Ranskassa ja Italiassa sama puolet halvemmalla. Mich* ravintoloissakin 2 henkeä syö alle 200 eurolla!
No jos tuo on jonkun mielestä Suomen hintatasossa kovinkin kallis, niin ei tosiaan auta kun pysytellä vaan kotona järsimässä sitä paljon paremmin ihan itse valmistettua kyrsää. 😂
Välttyy samalla näkemästä kaltaisiasi ruokahalun vieviä mänttejä 🤮
Kävin viimeksi tänään etnisessä. Maksoin 15€ kahta eri lajia sisältäneestä lounaasta, johon kuului salaattipöytä sekä jälkiruoka. Tavislounaiden hinta lähti kympistä, eli kohtuullista mielestäni. Kehyskunta.
Tätä ennen? En edes muista, koska kävin syömässä ulkona viimeksi. Sushia olen hakenut Cittarista säännöllisesti, joskus pitsaa lähipitseriasta- mutta niidenkin reissujen määrä on vähentynyt viime vuoden aikana selkeästi. Jos vielä vuosi sitten haettiin pitsaa kerran-pari kuussa, nyt ehkä kerran kolmessa kuussa.
Itse kysymykseen: Suomessa on syöty ulkona aika vähän aikaa. Voimme vielä oppia siitä pois, kuten opimme myös jäämään kotiin leipomaan leipää (näkyy konkurssitilastoissa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aika yllättynyt, että näin moni on sitä mieltä, että ihan turhaa eikä sieltä mitään maksamisen arvoista saa. Kukin tavallaan; itse taas en juuri shoppaile tms., niin ilomielin maksan ravintolaruuasta aina joskus.
Parhaan ystävän kanssa asutaan eri paikkakunnilla ja usein kun tavataan, mennään johonkin kivaan ravintolaan aluksi kuulumisia vaihtamaan ja sieltä sitten mennnään mihin mennäänkin. Joskus ollaan myös toistemme luona ja saahan sitä niinkin hyvää ruokaa, mutta saadaan molemmat varmasti tarpeeksi kokata arjessa muutenkin, niin kyllä ravintoloilla paikkansa minun elämässäni on.
Eniten ihmettelen sitä, miksi niin moni joka ei koskaan käy hyvissä ravintoloissa kokee tarvetta kertoa kuinka niissä syödään huonosti valmistettuja pässin kiveksiä (kotona tulee paremaa) ja annoksen päällä on ruohosipuli poikittain. 😂
Suppea ajattelutapasi paistaa läpi kuin Naantalin aurinko. Siispä et ymmärrä sitäkään, että moni täällä kertoo vuosikymmenien kokemuksella, kuinka ravintoloiden taso on vuosien saatossa romahtanut ja hinnat samalla kiivenneet reippaasti yli kipurajan. Joten meneppä nyt takaisin sinne ulilaudalle pois häiritsemästä kun aikuiset keskustelee.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ravintoloilla kova vastarinta halvempiin : esim puolikkaisiin annoksiin. Kuulema ei kannata. Australiassa sai ostaa tällaisia halvempaan hintaan. Mutta Suomessahan jotkut ravintolat kieltäytyvät myymästä lasten annoksia aikuisille. Esim iäkkäät naiset eivät jaksa syödä kauhean isoja annoksia. Myös sairraudet voivat vähentää ruokahalua. Mutta ilmeisesti on kannattavaa pitää ne pöydät tyhjinä.
Japanissa myydään sashimia ja sushia jopa 3-4kpl paloina, juurikin siksi ettei vanhuksille maistu enempää.
Suomessa vanhusten lisäksi mm. lihavuusleikatut hyötyisivät pienistä annoksista.
Jos olisin ravintoloitsija, käyttäisin kyllä kaikki ideat tässä taloustilanteessa.
Pahoin pelkään, että jopa Venäjällä, ainakin Pietarissa, käydään syömässä ulkona monta kertaa enemmän kuin täällä. Ruotsissa ihan varmasti käydään monta kertaa enemmän, se nyt ainakin on selvää.
Suomalaisten ostovoima on vain niin pirun surkea...
Käyn silloin tällöin lounasaikaanseisovassa pöydässä, Hki, suunnittelen nyt jalkahoitoon menemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ravintoloilla kova vastarintla halvempiin : esim puolikkaisiin annoksiin. Kuulema ei kannata. Australiassa sai ostaa tällaisia halvempaan hintaan. Mutta Suomessahan jotkut ravintolat kieltäytyvät myymästä lasten annoksia aikuisille. Esim iäkkäät naiset eivät jaksa syödä kauhean isoja annoksia. Myös sairraudet voivat vähentää ruokahalua. Mutta ilmeisesti on kannattavaa pitää ne pöydät tyhjinä.
Japanissa myydään sashimia ja sushia jopa 3-4kpl paloina, juurikin siksi ettei vanhuksille maistu enempää.
Suomessa vanhusten lisäksi mm. lihavuusleikatut hyötyisivät pienistä annoksista.
Jos olisin ravintoloitsija, käyttäisin kyllä kaikki ideat tässä taloustilanteessa.
Man blir väl krögare för att man inte har någon bättre idé?
Kyllä nuo ravintolat ja muiden palveluiden käyttö vaan jäänyt. Ei voi mitään, liian kallista nyt.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole varaa syödä fine dining - paikoissa. Eikä varsinkaan viedä sinne koko viisihenkistä perhettä.
Sitten taas nämä Amarillon tyylisten ja sen hintatason ravintoloiden ruoat on sellaisia, että osaan tehdä itse parempaa. En siis maksa pakastevihanneksista, yhdestä onnettomasta vuohenjuustopalasta ja kovaksi käppyräksi käräytetystä pekonista sitä, mitä niissä pyydetään. Teen itse.
Joskus käyn lounasbuffeessa syömässä sushia. Eihän ne parhaita ole, mutta itse en ole opetellut.
Koronan jälkeen ei olla käyty kuin ehkä kerran koko perhe syömässä. Se oli kaupungin ainoa italialainen. Ihan ok paikka.
Ei tämä tästä ainakaan paremmaksi ole muuttumassa, ei maailma eikä Suomen talous. Mieluummin makselen talolainaa pois ja yritän antaa lasten harrastaa. Kaikki mitä jää, menee säästöön. Sieltä otetaan ulkomaanmatkalle kerran vuodessa ja loput on yllättäviä ja vähemmän yllättäv
Uskon että noin 90% keskiluokasta allekirjoittaa tämän, hyvin kiteytetty.
Juurikin tuo, ettei ns. oman hintaluokan paikoissa ole realistista käydä perheen kanssa, ja kun lopputulos lautasellakin on vähän turhan usein heikkolaatuinen lihanpala kera porkkana-parsakaali-kukkakaalipakastesikermän, niin olonsa tuntee lähinnä huijatuksi.
Ps. Ulkomailla tosiaan syö ja yöpyy paljon edullisemmin. Hetken piti räpytellä, kun Japanissa suurkaupungin keskustassa hyvätasoinen hotelli oli 25€/yö. Lounaan sai paikasta kuin paikasta reilulla vitosella, tuoretta ja terveellistä. Lasten huvipuistoliput massiiviselle alueelle olivat edullisemmat kuin Lintsin rannekkeet...
Eipä tarvitse ihmetellä kun ruokakauppa vie kaikki rahat ja mielummin ostaa kitsastelematta kotiin kotikokkailuun kun kävisi ravintolassa. Asumiskuluihin ja muihin perustarpeisiinkin kynitään ihan kaikki rahat koko ajan hintoja nostellen.
Köyhimmiltä viedään tuet eikä niitä rikkaita riitä pitämään kippoloita pystyssä. Tietyt noutoruokapaikat varmaankin pärjää.
Olin juuri yksityistilaisuudessa, jossa firma maksoi ruokajuomat (3kpl) ja sen jälkeen piti maksaa itse. Pieni tölkki 0,33l olutta maksoi 8.80 (suomalaista). Ostin yhden tai oikeastaan kaksi.(ensimmäisen ja viimeisen).
Pakko sanoa tuolle Michelin-pakottajalle, että ihan ihmisiä ne huoppukokitkin on. En ole itse sellainen, mutta alalla työskennellyt, eikä jokainen innovatiiviselta vaikuttava laji ole niin hienoa, kuin mitä maallikko voi luulla.
Tekniikoita on rajattu määrä, ja taustalla on aina jokin niistä. Makukombot on ns. keksitty jo, harvoin tulee Suomessa varsinkaan vastaan mitään originaalia (esim. se misokinuski, jota oli yhteen aikaan kaikkialla, oli jo vanha juttu muualla).
Ps. Viimeksi söin suvun joululounaalla jälkiruoaksi joulutortun. Ryhmämenut nyt ovat hienommissakin paikoissa mitä ovat, mutta ehkä odotin jotain muuta (en itse valinnut paikkaa tai menua). Torttu maistui samalle kuin mikä tahansa kotona tehty voitaikinatorttu.
Ennen tuli käytyä viikonloppuisin ensin ulkona syömässä ja sitten yökerhoon tms. bilettämään.
Tupakointikielto johti siihen että ei tullut enää lähdettyä.
Vierailija kirjoitti:
Ravintolasyöminen silloin tällöin oli aiemmin mahdollista ihan keskiluokkaiselle perheelle.
Tämän hallituksen taitamattomuutta osoitti heti alussa ne puheenvuorot jotka sai järkevän palkansaajan luopumaan kaikesta turhasta.
Talouden vakauttamisen viestin tilalle oli tullut selvä uusi, kostonhimoinen sävy jossa palkansaajalle luvattiin kuria ja kurjia aikoja. Kansa reagoi heti ja aika moni yritys huomasi sen tuloksessaan. Ei voi olla kenenkään etu että näin moni yritys on mennyt konkurssiin. Ei myöskään ole valtion etu että verotulot korvataan nyt velanotolla.
Ei ole koskaan ollut mahdollista.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Jäin tuossa kauppareissulla miettimään tätä asiaa vielä lisää ja mietin, että kuinka moni suomalaisista on ylipäätään tottunut (tarkoitan lapsuudestaan lähtien) siihen, että vähintään kerran kuukaudessa käydään ravintolassa syömässä ilman mitään erityistä syytä? Tai siihen, että mennään jonkun ystäväperheen kanssa porukalla syömään? Uskoisin, että aika monessa suomalaissuvussa - niitä varakkaimpia lukuunottamatta - ravintoloissa on käyty perheen/läheisten kanssa syömässä vain silloin, kun on ollut syytä juhlia jotain. Ja tarkoitan nyt muita ravintoloita kuin jotkut ABC:t ja kauppakeskusten ketjuravintolat. Mäkkräeitä ja muita pikaruokapaikkoja en edes laske ravintoloiksi. Joten voisiko olla niin että suomalaisilla ei ole - niitä varakkaita lukuunottamatta - koskaa ollutkaan tapana käydä ravintoloissa samaan tyyliin kuin italialaiset, espanjalaiset tai ranskalaiset? Meillähän kaupungistuminenkin alkoi oikeastaan vasta 50-60 v
Suomesaa Helsinki oli noita täynnä 60 luvulla. Sitten tuli jääkaapit
Vierailija kirjoitti:
Eipä tarvitse ihmetellä kun ruokakauppa vie kaikki rahat ja mielummin ostaa kitsastelematta kotiin kotikokkailuun kun kävisi ravintolassa. Asumiskuluihin ja muihin perustarpeisiinkin kynitään ihan kaikki rahat koko ajan hintoja nostellen.
Köyhimmiltä viedään tuet eikä niitä rikkaita riitä pitämään kippoloita pystyssä. Tietyt noutoruokapaikat varmaankin pärjää.
Ihmisillä ei ole myöskään rahaa parturiin. Rahat menevät ruokaan ja korkeisiin vuokriin.
Hiukset leikataan itse, ruokakaupasta ostetaan joskus hiusväri joka laitetaan itse kotona päähän.
60000 ihmistä kuolee vuodessa ja yrityksillä asiakkaat senkun vähenee.
Yrittäjät ei saa asumistukea enää tammikuussa omistusasuntoon ja myynnit senkun vähenevät.
En ole vuosiin käynyt suomessa ravintolassa. Liian kalliit hinnat. Ulkomailla kyllä käyn