Ravintolat katoavat Suomesta, konkurssit niittävät ravintoloita ennätysvauhdilla. Kuuluuko ravintolasyöminen suomalaiseen kulttuuriin? 🍽🍴
Ainakaan minulla ei Suomessa asuessani todellakaan ole varaa syödä ravintoloissa niin kuin monissa muissa maissa asuessani. Ensinnäkin palkat täällä ovat monilla aloilla pienempiä, nettopalkat hurjasti pienempiä ja sitten vastaavasti ravitolasyöminen merkittävästi kalliimpaa.
Vaikka suomalaisravintolat pyytävät sikamaisia hintoja, palkkaavat ammatti- ja kielitaidottomia opiskelijoita yms. nollatuntisopimuksilla, käyttävät mahdollisimman halpoja raaka-aineita ja kiertävät veroja, ei ravintolatoiminta Suomessa ole kannattavaa. Tämä johtuu Suomen erittäin raskaasta verorakenteesta. Onhan se tietysti kallista käydä ravintolassa, kun jokaista annosta kohden pitää tarjota toinen annos verokarhulle. 🐻
Mutta kuuluuko ravintolakulttuuri edes Suomeen? Eihän täällä ole sellaista samanlaista illalliskulttuuria kuin monissa muissa maissa? Ainakaan minua Suomessa ei ravintoloiden kalliit hinnat ja surkea taso houkuttele yhtään ja siksi olen jättänyt ravintolakäynnit täällä asuessani lähes kokonaan (huokaus).
Suomessa ihmiset syövät paljon kotonaan ja epäterveellistä pikaruokahöttöä, kun muuhun ei ole varaa. Eihän täällä kohta enää ole kuin lähiöpitserioita ja Hesburgereita!
Mitä mieltä te olette, onko Suomeen edes turha yrittää mitään ravintolajuttuja?
Kommentit (599)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjät ei saa asumistukea enää tammikuussa omistusasuntoon ja myynnit senkun vähenevät.
Asuntoja menee ulosottovirastolle, kun porukkaa irtisanotaan ja ansiosidonnainen leikattiin eikä omistusasuntoon saa tukia samoin kuin vuokra-asuntoon.
Lainat ei ole asumismenoja toimeentulotuessa ja lämmityksessä on katto.
Koko perheen pitää näyttää tiliotteet 2 edeltävältä kuukaudelta.
Ravintolasyöminen on kuin taksilla ajo Suomessa, vain rikkailla on siihen täällä rahkeita, vaikka maailmalla ovat ihan peruspulliaisen juttuja.
Käydään muutaman kerran kuukaudessa ravintolassa syömässä. Tosin hyvin vähän on sellaisia joissa hinta-laatusuhde on kohdillaan. Monissa on laatu laskenut ja useampi ravintola mennyt "ei enää tarvi mennä" listalle, valitettavasti.
Keskituloinen useampilapsinen perhe täällä. Komppaan niin monia ketjussa jo olleita ajatuksia. Ei tee nykyisin enää yhtään mieli käydä ravintoloissa perheen kanssa.
Hintataso on ihan ryöstäytynyt käsistä. Helsingissä asutaan, ja ennen lähellä on kaksi ravintolaa, joissa kävimme noin kerran viikossa ennen koronaa. Vaan emme käy enää. Aikuisten hinnat nousseet noin kolmasosan. Lasten osalta toinen ravintola pakottaa ottamaan ihan taaperoillekin oman annoksen, ei saa jakaa annoksia edes ihan pienimpien kesken. Lasten annoksen hinta on euron-pari vähemmän kuin aikuisten annos, lähes sama hinta siis. Lakkasimme käymästä siellä, koska tulee ihan järjetöntä rahanhukkaa, kun eivät pienet edes jaksa syödä niitä annoksiaan.
Toinenkin ravintola on edellämainitun roiman normihintojen korotuksen lisäksi alkanut rahastaa lapsilla. Siinä missä ennen koronaa taaperot söivät lounaspöydästä ilmaiseksi ja leikki-ikäiset maksoivat ehkä euron per ikävuosi, nykyisin nelivuotias maksaa enemmän kuin oma työpaikkaruokailuni.
Lisäksi ruoan taso on oikeasti laskenut, ainakin lounaspöydässä. Viimeksi siellä käydessäni samaa sesongin juuresta oli tungettu käytännössä melkein joka sorttiin niin salaatti- kuin lämminruokapöydässäkin. Valikoima on supistunut merkittävästi, ja tulee juuri se fiilis, että kotona olisin tehnyt parempaa ja paljon halvemmalla.
Olen kaksi kertaa käynyt Japanissa ja ulkona syöminen siellä ja täällä on kuin yö ja päivä.
Löytyyhän sieltä ihan kunnon ravintoloitakin, mutta semmoisia kuppiloita missä saat hyvää (paikallista) perusruokaa on joka paikassa, oli ne sitten ketjupaikkoja tai "isin ja äidin" ylläpitämiä. Hintatasokin on niin paljon halvempaa kuin Suomessa.
Toisaalta tuommoiset pienet ruokapaikat joita löytyy joka paikasta on myös tavallaan yleisesti järkevämpiä tiivisti asutuissa, suuren väkimäärän maissa ja kaupungeissa.
Onhan se yleisesti kätevämpää jos kuppilan, vaikka 5 hengen miehistö pystyy luonaan ja päivällisen aikana ruokkimaan vaikka 100 ihmistä hyvällä ruualla mikä taas jättää asiakkaat vapaaksi miettimästä että mitä sitä söisi kotona. Ja kun väkeä ja täten asiakkaita on niin samalla pysyy kuppilatkin pystyssä. Näinhän palvelut yleisestikin toimivat - pieni määrä ihmisiä voi hoitaa suurelle määrälle ihmisiä X asian, jotka samalla mahdollistavat tämän palveluntarjoajien elannon.
Suomen pieni ja suht' harva väkimäärä taas sotii tätä yleistä ideaa vasten aika paljon, varsinkin mitä ravintoloihin tulee. Asiaa ei varmaan myöskään auta yleinen kansanluonne jossa korostetaan itse pärjäämistä ja omavaraisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ravintoloilla kova vastarinta halvempiin : esim puolikkaisiin annoksiin. Kuulema ei kannata. Australiassa sai ostaa tällaisia halvempaan hintaan. Mutta Suomessahan jotkut ravintolat kieltäytyvät myymästä lasten annoksia aikuisille. Esim iäkkäät naiset eivät jaksa syödä kauhean isoja annoksia. Myös sairraudet voivat vähentää ruokahalua. Mutta ilmeisesti on kannattavaa pitää ne pöydät tyhjinä.
Syy muuten, miksi aina yövyn Airbnb-majoituksissa, enkä hotelleissa on hotellien järjetön ähkyaamiaistarjoilu. Syön aamulla vain pienen leipäpalan ja juon pari kuppia kahvia. Vaikka aamiainen sisältyy hintaan, niin kyllähän se varmasti hotellihuoneen hintaa nostaa. Tiedän, että monet arvostavat niitä ylisuuria tarjoiluja, minä en.
Vierailija kirjoitti:
Välttyy samalla näkemästä kaltaisiasi ruokahalun vieviä mänttejä 🤮
Mikäs sinua riivaa? Krooninen omista valinnoista johtuva persaukisuus alkaa käymään mielenterveyden päälle?
Vierailija kirjoitti:
Suppea ajattelutapasi paistaa läpi kuin Naantalin aurinko. Siispä et ymmärrä sitäkään, että moni täällä kertoo vuosikymmenien kokemuksella, kuinka ravintoloiden taso on vuosien saatossa romahtanut ja hinnat samalla kiivenneet reippaasti yli kipurajan. Joten meneppä nyt takaisin sinne ulilaudalle pois häiritsemästä kun aikuiset keskustelee.
Niin, kyllähän te paskaa osaatte jauhaa, mutta reaalimaailman kanssa itkuinen mokelluksenne ei vain oikein kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuo ravintolat ja muiden palveluiden käyttö vaan jäänyt. Ei voi mitään, liian kallista nyt.
Ei voi tosiaan mitään. Minulle ei ole yhtään liian kallista vaikka en rikas olekaan, joten käyn jatkossakin.
Me käydään noin kerran kuussa ravintolassa treffeillä miehen kanssa. Joskus useamminkin, esim kesällä tai tietenkin jos on reissua jonnekin.
Keskituloisia ollaan, tämän verran on varaa käydä mutta useammin tulisi kyllä kalliiksi. Mies käy joskus lounasravintoloissa työpäivinä, kun joutuu liikkumaan työn vuoksi välillä ympäri kaupunkia. Enimmäkseen kuitenkin on omat eväät. Se on kyllä totta, että Suomessa ravintolassa syöminen on todella kallista.
Ruoan lisäksi juomat ovat ravintoloissa aivan törkeän kalliita. Samat juomat myydään ravintolassa tuplahinnalla, jos vertaa siihen että kaupasta ostaisi. Sen takia itse juon aina ravintolassa pelkkää vettä, ellei ole joku erityinen tilaisuus. Aina tarjoilijat yrittävät kyllä tyrkyttää vähintään vissyä tai viiniä, kun niillä ne kovat katteet tehdään.
Suomalaisravintolat ihan omalla toiminnallaan eli järkyttävillä hinnoillaan karkottavat asiakkaat. Täällä Suomessa ravintoloilla on sellainen ikävä tapa, että ravintola yrittää saada kaiken tarvittavan rahan muutamalta asiakkaalta, jotka vielä käyvät siellä syömässä. Se näkyy sitten annoksen hinnassa.
Onhan Suomessa hiton kallista pitää ravintolaa, koska raaka-aineet ovat täällä paljon kalliimpia, työntekijästä pitää maksaa hirmuisesti sivukuluja ja lisäksi päälle jysähtää alv ja sitten vielä voitostakin pitää maksaa veroa.
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoa tuolle Michelin-pakottajalle, että ihan ihmisiä ne huoppukokitkin on. En ole itse sellainen, mutta alalla työskennellyt, eikä jokainen innovatiiviselta vaikuttava laji ole niin hienoa, kuin mitä maallikko voi luulla.
Tekniikoita on rajattu määrä, ja taustalla on aina jokin niistä. Makukombot on ns. keksitty jo, harvoin tulee Suomessa varsinkaan vastaan mitään originaalia (esim. se misokinuski, jota oli yhteen aikaan kaikkialla, oli jo vanha juttu muualla).
Ps. Viimeksi söin suvun joululounaalla jälkiruoaksi joulutortun. Ryhmämenut nyt ovat hienommissakin paikoissa mitä ovat, mutta ehkä odotin jotain muuta (en itse valinnut paikkaa tai menua). Torttu maistui samalle kuin mikä tahansa kotona tehty voitaikinatorttu.
Joo, ihminen se Roger Federerkin on ja kyllä minä sen tenniksessä voitan markettimailallani jolla tulee harrastusmielessä silloin tällöin pelailtua.
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli normaalia kuluttaa aikaa bubeissa ja syödä siellä vaikka pihviateria. Tälläiseen oli varaa 2000 luvun alussa opiskelijoillakin. Röökiin ja kaljaan oli rahaa. Kotona keitettiin moneen otteeseen kahvia. Nyt kaikki todella kuivaksi mennyt. Miksi halutaan luoda tälläinen tilanne???
Itsekin muistan miten vielä reilu 20 vuotta sitten duunaritkin söivät paljon ulkona, nyt mennään omilla Lidlistä ostetuilla tarjouseväillä eli höttöpaskalla. Käteen jäävä raha on supistunut tosi paljon suhteessa hintatasoon. Siksi.
Sipilä KIKYllään tuhosi sekä kuluttajien ostovoiman että myös valtion verotulot.
Yhyy yhyy, mulla ei ole varaa käydä ravintolassa joten kaikki ravintolat on ihan huonoja ja teen parempaa ruokaa kuin ammattilaiskeittiön kokkitiimi! Sitä paitsi ravintolassa käyminen on muutenkin ihan tyhmää! 😭
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisravintolat ihan omalla toiminnallaan eli järkyttävillä hinnoillaan karkottavat asiakkaat. Täällä Suomessa ravintoloilla on sellainen ikävä tapa, että ravintola yrittää saada kaiken tarvittavan rahan muutamalta asiakkaalta, jotka vielä käyvät siellä syömässä. Se näkyy sitten annoksen hinnassa.
Onhan Suomessa hiton kallista pitää ravintolaa, koska raaka-aineet ovat täällä paljon kalliimpia, työntekijästä pitää maksaa hirmuisesti sivukuluja ja lisäksi päälle jysähtää alv ja sitten vielä voitostakin pitää maksaa veroa.
Ja kuitenkin Suomi on ravintoloita täynnä ja tulee olemaan jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli normaalia kuluttaa aikaa bubeissa ja syödä siellä vaikka pihviateria. Tälläiseen oli varaa 2000 luvun alussa opiskelijoillakin. Röökiin ja kaljaan oli rahaa. Kotona keitettiin moneen otteeseen kahvia. Nyt kaikki todella kuivaksi mennyt. Miksi halutaan luoda tälläinen tilanne???
Itsekin muistan miten vielä reilu 20 vuotta sitten duunaritkin söivät paljon ulkona, nyt mennään omilla Lidlistä ostetuilla tarjouseväillä eli höttöpaskalla. Käteen jäävä raha on supistunut tosi paljon suhteessa hintatasoon. Siksi.
Sipilä KIKYllään tuhosi sekä kuluttajien ostovoiman että myös valtion verotulot.
Ostovoima on kasvanut merkittävästi 2000-luvun alusta tähän päivään.
Vierailija kirjoitti:
Olin juuri yksityistilaisuudessa, jossa firma maksoi ruokajuomat (3kpl) ja sen jälkeen piti maksaa itse. Pieni tölkki 0,33l olutta maksoi 8.80 (suomalaista). Ostin yhden tai oikeastaan kaksi.(ensimmäisen ja viimeisen).
Paljonko kotimaisen (mahdollisesti pienpanimo-) oluen pitäisi oikeassa ravintolassa maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Kävin ennen, kun olin vielä töissä. Minusta ulkona syöminen on nautinto. En juo alkoholia, en polta, en käy baareissa.
Nyt ei ole varaa, kun olen työtön.
Nykyhallitus on saanut aikaan sen, että myöskään ravintolan pitäminen ei ole kannattavaa.
Nykyhallitus? Sanna Marinin hallitus menetti 3 mrd EU:n elvytyspakettiin ja 6 mrd Uniperiin. Nykyhallituksen leikkaukset ovat aika lähellä tuota 9 mrd.
Mistä olisit itse leikannut, vai eikö olisi lainkaan pitänyt pistää velkaantumista kuriin? Nythän vielä otetaan lisävelkaa Marinin hallituksen velan korkoihin.
Aika älyllisesti laiskaa syyttää nykyhallitusta siitä, että joudutaan tekemään leikkauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tarvitse ihmetellä kun ruokakauppa vie kaikki rahat ja mielummin ostaa kitsastelematta kotiin kotikokkailuun kun kävisi ravintolassa. Asumiskuluihin ja muihin perustarpeisiinkin kynitään ihan kaikki rahat koko ajan hintoja nostellen.
Köyhimmiltä viedään tuet eikä niitä rikkaita riitä pitämään kippoloita pystyssä. Tietyt noutoruokapaikat varmaankin pärjää.
Ihmisillä ei ole myöskään rahaa parturiin. Rahat menevät ruokaan ja korkeisiin vuokriin.
Hiukset leikataan itse, ruokakaupasta ostetaan joskus hiusväri joka laitetaan itse kotona päähän.
60000 ihmistä kuolee vuodessa ja yrityksillä asiakkaat senkun vähenee.
Jännä juttu, että partureita ja kampaamoja on silti kirjaimellisesti joka kadun kulmassa.
Asuntoja menee ulosottovirastolle, kun porukkaa irtisanotaan ja ansiosidonnainen leikattiin eikä omistusasuntoon saa tukia samoin kuin vuokra-asuntoon.