Imetyspakko
Imetys on tietysti suositeltavaa, mutta kyse on äidin kehosta ja päätöksestä! Aivan kamalaa pakkomielteisyyttä ja äitien alentamista mitä artikkelissa kuvataan.
Minulla on onneksi erilainen kokemus. Tein jo raskausaikana päätöksen, etten imetä. Se kirjattiin ylös ja toistin vielä toiveen heti kun vauva oli ulkona, eikä sitä sitten kyseenalaistettu. Yksi hoitaja taisi synnärillä kysyä hyvin kohteliaasti että miksi en imetä, vastasin vain että siihen on monia syitä ja on erittäin harkittu päätös. Korviketta sai heti kun pyysi ja kaikki tuntuivat olevan aivan fiiliksissä miehestäni joka perhehuoneessa syötteli vauvaa :) hyvä LKS!
Edelleen, imetys on suositeltava ja tärkeä asia. Mutta äitejä ja erilaisia tilanteita ja päätöksiä pitäisi kunnioittaa.
Kommentit (340)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kellekään ei kuulu muiden imetys/imettämättä jättäminen.
Ihme kyttäys-yhteiskunta. Ei ihme, ettei vauvoja synny.
Mitenkäs sitten isompana? Saako lapsia kytätä yhteiskunnan toimesta vaikkapa esimerkiksi pahoinpitelyihin puuttumiseksi? Saako kertoa vanhemmille terveellisestä ravinnosta, vai onko sekin kyttäämistä?
Vertaat tuttelin antamista pahoinpitelyyn?
Oletpa ahdistava tyyppi. Sinun kaltaisten takia nuoret eivät uskalla hankkia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs sitten isompana? Saako lapsia kytätä yhteiskunnan toimesta vaikkapa esimerkiksi pahoinpitelyihin puuttumiseksi? Saako kertoa vanhemmille terveellisestä ravinnosta, vai onko sekin kyttäämistä?
Oletpa ahdistava tyyppi. Sinun kaltaisten takia nuoret eivät uskalla hankkia lapsia.
Vähän eines valmis mössöjä, joissa on vaikka mitä ylimääräisiä mömmöjä. Heseen ja mökkiin ja muuta roska ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä imetyspakottaminen jollain tapaa sairasta.
Synnytin lapseni mieheni kotimaassa Keski-Euroopassa, eikä kukaan yrittänyt edes ehdottaa imettämistä, kun olin kerran kohteliaasti ilmoittanut, että en aio imettää.
Annettiin tehdä asiat siten, kuten äidistä itse tuntui hyvältä. Lähdin levänneenä ja onnellisena sairaalasta kotiin. Suomessa en tahtoisi synnyttää.
Ei se ole hyvä asia että äidille ei anneta tietoa imetyksestä ja maidonnousu tapahtuu toisilla todella nopeasti.
Kaikenkarvaisista asiantuntijoista ja ideologioista ei ole kuin vahinkoa. Jos olet epävarma, kysy neuvoa äidiltäsi tai siskoltasi tai päätä ihan itse. Hyvin se menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on siellä synnytyssairaaloissa yleistä ja 2-3h välein pitäisi ottaa tissille, myös yöllä. Tätä pitäisi jatkua vielä sairaala olin jälkeen. Olisi kiva kuulla niiltä jotka ovat imetysten pakon kannalla, miten maitoa saa enemmän herumaan jos yksinkertaisesti sitä maitoa ei vauvan tarpeisiin nähden tule?
Sairaaksi on maailma mennyt tämän kontrolli myötä.
Vauvan pitäisi imeä oman tarpeen, ei kellon mukaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän eines valmis mössöjä, joissa on vaikka mitä ylimääräisiä mömmöjä. Heseen ja mökkiin ja muuta roska ruokaa.
Meillä vauva kasvoi korvikkeella, mutta ei me kyllä mitään mättöä syödä kotona :D
Mistä tuollainen aggressio johtuu?
Oppikirja hölmöjä suomi täynnä, jotka menevät juuri miten oppikirjassa lukee eikä lapsen edunmukaisesti. Vauvasta kyllä näkee koska saa liian vähän, koska nälkä. Kiitos sille joka on keksinyt äidinmaidonkorvikkeen kun rinnoista ei kaikilla tule.
Pitää sitten alkaa antaa vauvojen huutaa nälkä itkuja, siitähän monet tykkää kun jos mennään oppikirja hölmöjen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän näissä näkee paljon taaperoita syömässä. Nää pikaruokalat vois ottaa vaikka pilttiä listalle, kun ei todellakaan syöttötuoli ikäiselle pitäis antaa mitään ranuja tai muuta vastaavaa...
Jos olet tuore äiti, älä stressaa mistään. Kyllä se vauva kasvaa Tuttelillakin ihan hyvin. Tärkeintä, että voit itse hyvin, silloin vauvakin voi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on siellä synnytyssairaaloissa yleistä ja 2-3h välein pitäisi ottaa tissille, myös yöllä. Tätä pitäisi jatkua vielä sairaala olin jälkeen. Olisi kiva kuulla niiltä jotka ovat imetysten pakon kannalla, miten maitoa saa enemmän herumaan jos yksinkertaisesti sitä maitoa ei vauvan tarpeisiin nähden tule?
Asiantuntijoiden ja heidän koulutuksen tasolla se ei vaan käy että mennään vauvatahtisesti.
Sanotaan kyllä että pitää vauvantahdissa mennä, mutta kuitenkin pitää tietyn välein herätä ja pakkosyöttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän näissä näkee paljon taaperoi
Kun keität perunaa, porkkanaa jne tuoreista ruoka-aineista. Ovat parempia kuin nämä valmis piltit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntijoiden ja heidän koulutukse
Monellakaan alan ammattilaisista ole niitä omia lapsia, jolloin menevät juuri oppien mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kun meidän esikoislapsi syntyi, hän oli hyvin ahnaasti heti rinnalla. Ei sieltä kyllä herunut tippaa enempää ja puolen vuorokauden ikäisenä nälkähuuto oli aivan kamala. Onneksi eräs kätilö lempeästi vuorokauden ikäisen vauvan huutoa kuunnellessaan ehdotti, että annettaisiinko lisämaitoa? Johan hiljeni vauva, kun sai massunsa täyteen. Itse arastelin kysellä lisämaitoa, kaikki oli niin uutta, luotin hoitohenkilökuntaan. Imetystä harjoiteltiin siis ja siihen kannustettiin, kerran pari päivässä vauva sai lisämaitoa. Kun kolmannen päivän päästä synnytyksestä saatiin lupa kotiutua, saatiin vielä isot santsit pahin nälkä .
Minullakin lähti kyllä herumaan ja hyvää vauhtia heruikin, tykkäsin imetystä, siinä vauvakuplassa se oli aivan ihanaa. Mutta meidän pojallapa oli koko ajan niin kova nälkä, että korviketta oli pakko antaa kotiutuessa jo lisäksi, sillä tissimaito ei vaan riittänyt. Jo kahden viikon ikäisenä tissillä asumisen
Mun tytär ollut samanlainen. Nyt 7v ja ylipainoa. Vatsalaukku venyy kun antaa syödä isoja määriä.
Vierailija kirjoitti:
vauvoja ei synny, koska nykyvanhemmat on niin kujalla omien lastensa kasvattamisen kanssa: kaikki järkevät jättää lapset tekemättä ettei vahingossakaan omat lapse tjoudu jonkun wt-pariskunna lasten kanssa olemaan samassa koulussa tai päiväkodissa. hirveä riski.
Siis tää että vatsalaukku venyy kun antaa syödä isoja määriä oli tarkoitus kommentoida asiaan jossa taapero syö aikuisen annoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vauvoja ei synny, koska nykyvanhemmat on niin kujalla omien lastensa kasvattamisen kanssa: kaikki järkevät jättää lapset tekemättä ettei vahingossakaan omat lapse tjoudu jonkun wt-pariskunna lasten kanssa olemaan samassa koulussa tai päiväkodissa. hirveä riski.
Suomen talous on niin huonossa kunnossa että ei kannata, ei ole riittävästi henkilökuntaa päiväkodeissa ja kouluissa, lääkäriin ei pääse, tukia leikataan jatkuvasti ja sitten vielä sodan uhkaa...
Vierailija kirjoitti:
Äidinmaito on tärkeä vauvalle. Pitää imettää jos maitoa tulee.
Ei se oikeasti ole. Vastustuskykykin kasvaa bakteereja kohtaamalla, ei rupisesta rinnastasi. Omani sai korviketta ja on terve ollut, nyt jo 20 v.
T Kehorauha ja irti mun rinnoista.
Lähtekää luontoon, siellä kasvaa vastustuskykyä. Liian steriili ympäristö on haitaksi vastustuskyvyn kasvamiselle.
jepsjeps... yhden sukulaisnaisen annettiin itse päättää mitä hänen lapsensa tarvitsee, koska hän väitti kivenkovaan neuvolassa, että hän kyllä tietää, kun on jo kaksi lasta kasvattanut (vaikka oikeasti niistä kahdesta ensimmäisestä piti huolta tuon äidin aviomiehen äiti). No, äiti "piti huolta" sitten lapsestaan itse, kun varmasti osasi ja miten kävi. Lapsi sai korviketta ravinnoksi ja sitten nukkumaan mennessä tuttipullosta sokeripitoista mehua. Hampaita harjattiin nopsaan aamulla, kun lapsi oli vielä unenpöpperössä eikä jaksanut vastustaa. Muistaakseni jo viisivuotiaana sitten lapsen kaikki hampaat olivat reikiintyneet ja sai tekohampaat sitten. Lapsi asuu nykyisin kehitysvammaisten palveluyksikössä. Olisi ollut ihan normaali lapsi, jos saa..li edes joku olisi neuvolassa puuttunut tuohon äidin tietämiseen ja pistänyt lasuja kehiin ja lapsi pois äidiltään.
anteeksi, että avauduin, mutta kyllä ottaa kaaliin nuo "kyllä äiti oman lapsensa osaa hoitaa ja tietää mitä lapsi tarvitsee" huutelijat. Ei läheskään kaikki tiedä, ei vaikka itse kokisivat, että tietävät.
On äärimmäisen tärkeää, että lapsen kasvua ja kehitystä seurataan, mutta pitäisi seurata enemmän myös vanhemmuustaitoja.