Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetyspakko

Vierailija
12.09.2024 |

Imetys on tietysti suositeltavaa, mutta kyse on äidin kehosta ja päätöksestä! Aivan kamalaa pakkomielteisyyttä ja äitien alentamista mitä artikkelissa kuvataan.

Minulla on onneksi erilainen kokemus. Tein jo raskausaikana päätöksen, etten imetä. Se kirjattiin ylös ja toistin vielä toiveen heti kun vauva oli ulkona, eikä sitä sitten kyseenalaistettu. Yksi hoitaja taisi synnärillä kysyä hyvin kohteliaasti että miksi en imetä, vastasin vain että siihen on monia syitä ja on erittäin harkittu päätös. Korviketta sai heti kun pyysi ja kaikki tuntuivat olevan aivan fiiliksissä miehestäni joka perhehuoneessa syötteli vauvaa :) hyvä LKS!

Edelleen, imetys on suositeltava ja tärkeä asia. Mutta äitejä ja erilaisia tilanteita ja päätöksiä pitäisi kunnioittaa.

https://yle.fi/a/74-20100499

Kommentit (340)

Vierailija
201/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisi halunnut heti päästä imettämään, mutta se ei onnistunut, koska vauva oli eri osastolla hoidettavana. Sain kuitenkin pumpata ja viedä omaa maitoa osastolle. Pumppauksella väkisin käynnistin imetyksen ja kyllä se sitten onnistuikin, kun pääsimme kotiin. Itse en saanut mitään painostusta mihinkään suuntaan varmaan erilaisesta tilanteesta johtuen, mutta olin tyytyväinen, kun imetys lähti kuitenkin käyntiin. Koin sen helpompana kuin korvikkeiden antamisen, kun maitoa tuli riittävästi. Mutta ikävää, jos jotain painostetaan suuntaan tai toiseen, kun tuoreet äidit ovat muutenkin herkillä, ainakin itse olin.

Vierailija
202/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen imettänyt, kaikkia joilla onnistui. Mutta se olikin viime vuosituhannella jolloin ei oltu yhtä itsekkäitä, eikä mietitty että imetys on huonoksi omalle keholle vaan mietittiin että lapselle parasta 

Minun mummollani ei onnistunut, eikä myöskään äidilläni, eikä kyllä minullakaan. Maidon eritys kun loppui seinään. Syytä ei olla koskaan tutkittu, mutta perinnöllinen veikkaisin. 

Ei se lopu kuin seinään. Vauvalle tulee tiheän imun kausia, jolloin hän haluaa rintaa jatkuvasti.

Imeminen lisää maidontuotantoa, joten on tärkeää, että vauva saa rintaa niin usein kuin haluaa. Tämän jotkut tulkitsevat virheellisesti, ettei maitoa enää tule.

Loppui. Yritetty on melko aktiivista imuttelua, vauvan kanssa kun ei saanut yhtään maitoa rinnoista. Eikä myöskään pumpullekaan tullut. Piti korviketta siksi alkaa käyttämään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä painostus on aivan V I t u n sairasta imettämisen suhteen. 

Vierailija
204/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korvikkeilla syöttävät ilman järkevää perustetta (kuten huono maidon tulo esim tubulaarisista rinnoista johtuen tai syöpähoidot), ovat kyllä vieraantuneet ihmisen biologiasta. Me olemme nisäkkäitä!! Se on hyvin suuri osuus meitä että itse syötämme lasta kehomme tuottamalla maidolla. Ja vaikka kuinka sanotaan että korvike on yhtä hyvä niin sitä se ei todellakaan ole. Tämä on vain lohdutukseksi niille jotka eivät oikeasti voi imettää. 

Parempi antaa vauvan nääntyä nälkää, sillä se ongelma ratkeaa jos korviketta ei saa antaa. Tuputetaan pakolla imetystä, vaikka kaikilla se ei onnistu. Vauva syö vain ilmaa. 

Sanottiinko tuossa ettei saisi antaa ja että silti pitäis imettää vaikka se ei onnistu? Miksi jatkuvasti sotketaan keskenään imettämättömyyspäätöstä ja kyvyttömyyttä? Osaatko lukea?

Vierailija
205/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa yhtä kova pakottaminen lapsien hankintaan kuin imettämisessä. Suomi alkaisi nousuun. 

Vierailija
206/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisipa yhtä kova pakottaminen lapsien hankintaan kuin imettämisessä. Suomi alkaisi nousuun. 

Lapsia pitää tehdä se on biologian velvollisuus ja luonnollinen asia. 

Vierailija
207/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen imettänyt, kaikkia joilla onnistui. Mutta se olikin viime vuosituhannella jolloin ei oltu yhtä itsekkäitä, eikä mietitty että imetys on huonoksi omalle keholle vaan mietittiin että lapselle parasta 

Minun mummollani ei onnistunut, eikä myöskään äidilläni, eikä kyllä minullakaan. Maidon eritys kun loppui seinään. Syytä ei olla koskaan tutkittu, mutta perinnöllinen veikkaisin. 

Ei se lopu kuin seinään. Vauvalle tulee tiheän imun kausia, jolloin hän haluaa rintaa jatkuvasti.

Imeminen lisää maidontuotantoa, joten on tärkeää, että vauva saa rintaa niin usein kuin haluaa. Tämän jotkut tulkitsevat virheellisesti, ettei maitoa enää tule.

Loppui. Yritetty on melko aktiivista imuttelua, vauvan ka

Silloin maidontulo ei loppunut vaan se ei alkanut.

Kun maidontulo käynnistyy, ei se niin vain seinään lopu, kunhan vauva saa olla rajoittamattomasti rinnalla.

Vierailija
208/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopp

Kyllä se vaan loppui. 

Vierailija
209/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin maidontulo ei loppunut vaan se ei alkanut.

Kun maidontulo käynnistyy, ei se niin vain seinään lopu, kunhan vauva saa olla rajoittamattomasti rinnalla.

Jos sinulla on tullut ei tarkoita, että kaikilla tulisi samallai. Onko tämäkin tieto juuri sieltä kirjoista johon sinäkin uskot, etkä usko että joillain voi olla aivan eri tilanne. Kaikki on yksilöitä myös imetysten suhteen. Ei me olla samasta muotista tehtyjä, joilla imetys sujuu täydellisesti. 

Vierailija
210/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aina ihmettelen sitä, että miten voi olla että "kaikilla", jotka eivät imetä ei vaan tule maitoa riittävästi. Kuitenkin rinnat on siihen tarkoitukseen luotu ja ihmisillä sentään tulee vain yksi lapsi useimmiten kerralla ruokittavaksi. Enemmänkin pitäisi olla poikkeus että maito syystä tai toisesta riitä. 

Itsellä "ei maito riittänyt" esikoisen kanssa. Tietämättömyyttä ja osaamattomuutta, stressiä se oli. Seuraavat 3 sain täysimetettyä ja maitoa tuli liikaakin, kun olin asennoitunut siihen että annan suosiolla korviketta jos ei oma riitä, en stressannut asiasta yhtään.

Jos sinä olet tietämätön ja osaamaton, niin ei se automaattisesti tarkoita, että kaikki ovat. Mutta vaikka olisivatkin, niin mitä auttaa todeta se täällä, jos maitoa kuitenkaan ei tule ollenkaan tai tarpeeksi? Lapsi tarvitsee ruokaa, kuten korviketta.

Haluatko kuvailla, mitem sinun tietämättömyytesi ja osaamattomuutesi käytännössä ilmeni?

Minä en stressannut imettämisestä ja lapsi sai korviketta lisämaitona jo sairaalassa. Stressasin kyllä siitä, että en saanut nukkua lainkaan, kun koko aika meni imettäessä ja korviketta syöttäessä. Hoitohenkilökunta stressasi kovastikin siitä, että en täysimettänyt, ja heistä se oli minun oma vikani, koska "kaikki pystyvät täysimetykseen". Parhaimmillaan  lapsi sai kolmanneksen ravinnosta rinnasta ja kaksi kolmannesta pullosta. Ajankäyttö näihin meni päittäin toisin päin. Mutta kaksi ruokintatapaa toi yli tuplatyön, joten ei kai kukaan huvikseen osittaisimetä, jos voisi selvitä pelkällä rintamaidolla. 

Vierailija
211/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein kaikki mahdolliset temput imetyksen suhteen esikoisen aikaan. Koska minulla ei ollut muita lapsia, käytin imetykseen valehtelematta 12 tuntia vuorokaudessa. Toista lasta odottaessani etsin kaiken mahdollisen tiedon, että imetys onnistuisi. No ei onnistunut. En edes pystynyt käyttämään imtykseen niin paljon aikaa kuin esikoisen kohdalla. Kun vauva oli muutaman kerran oksentanut verihyytymiä, niin lopetin imetyksen. Ei vauva verellä kasva.

Edelleen tuntuu joillain olevan käsitys, että imetys onnistuu ihan jokaiselta synnyttäneeltä ja jos käyttää korviketta, ei ole yrittänyt tarpeeksi. Niin minullekin yksi nainen sanoi. Kun kerroin mitä olen tehnyt, hän sanoi, että ei se tietenkään onnistu, jos yrittää liikaa.

Vierailija
212/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätetään vauvat ravinnotta ja sitten ihmetellään kun tulee nepsy lapsia. Sairasta, sairasta touhua äideiltä.

Vierailija
213/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoitus tekee mestarin. Ei se minullakaan heti sujunut.

Vierailija
214/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikenkarvaisista asiantuntijoista ja ideologioista ei ole kuin vahinkoa. Jos olet epävarma, kysy neuvoa äidiltäsi tai siskoltasi tai päätä ihan itse. Hyvin se menee.

Minä taas nimenomaan neuvoisin, ett älä kysy äidiltä. Mulle äiti ja isä kertoivat, että vauvani kuolee nälkään jos yritän täysimettää. Kuulemma ei ole onnistunut kenelläkään suvussamme.

No, menin sitten nettiin ja luin kaiken tiedon aiheesta. Yksikään kolmesta lapsestani ei tarvinnut pisaraakaan korviketta.

Vierailija
215/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä suomalainen imetysmania on kyllä käsittämätöntä. Herkässä tilassa olevia äitejä muka hyvää hyvyyttään "tuetaan imetyksen onnistumisessa" vaikka oikeasti kyse on äidin painostuksesta, jotta kyseinen sairaala saa imetyssertifikaatin ja täyttää ylhäältä annetut THL:n kriteerit.

THL puolestaan kumartelee WHO:n suuntaan, koska kyllähän nyt Suomen pitää olla maailman kärkikastia ihan kaikessa - mukaan lukien imetyksessä.

No miksi WHO sitten on nostanut imetyksen jalustalle? Siksi, koska WHO on maailmanlaajuinen järjestö ja äidinmaidonkorvikkeen hyväksyminen tasavertaisena ruokintamuotona rintaruokinnalle ja korvikkeen mainonnan salliminen johtaisi siihen, että alikehittyneissä maissa vauvoja ruokittaisiin herkemmin korvikkeella, koska äitien pitää palata töihin. Näissä maissa puhdasta vettä ei ole saatavilla, joten on suuri riski, että vauva kuolee saastuneeseen veteen sekoitetun korvikkeen aiheuttamaan ripuliin tai muuhun tautiin.

Tätä riskiä meillä Suomessa ei tietenkään ole. Silti THL ja sairaalat ovat ottaneet sen linjan, että meillä Suomessahan ei muuten korviketta käytetä, koska se rikkoisi globaalit suositukset ja saisi meidät näyttämään huonolta. Kyllähän Suomen nimittäin pitää esittää olevansa kaikkein paras maa äideille ja vauvoille, joten meillä imetetään sitten vaikka väkisin.

Vierailija
216/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa että herkkä ja tunteita herättävä aihe, kun luetunymmärtäminenkään ei suju neutraalisti ilman jotain värittynyttä näkökulmaa.

Vierailija
217/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaako joku joka jo ennen imetyksen kokeilemista on päättänyt olla imettämättä kertoa miksi ei halua yrittää antaa kaikista sopivinta maitoa vauvalleen?

Epäonnistuneet imetysyritykset ei kuulu tähän kysymykseen, se on täysin eriasia ja korvike minusta silloin se paras ratkaisu.

Vierailija
218/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa yleensäottaenkin terveydenhuolto on täysin autoratiivista ja määräävää, potilasta kyykytetään ja potilas on aina väärässä. Ehkä nyt terveydenhuollon ensimmäisissä kunnon YT:ssä päästään eroon pahimmista tapauksista. Ei kyse ole vain siitä että lasten äidit ovat vain imetyskoneita, vaan paljon laajempi ongelma terveydenhuollossa.

Vierailija
219/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätetään vauvat ravinnotta ja sitten ihmetellään kun tulee nepsy lapsia. Sairasta, sairasta touhua äideiltä.

Itse asiassa se menee toisin päin. Korvikkeella ruokittujen keskuudessa on enemmän autismia.

Vierailija
220/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole imetyspakkoa, hyvät ihmiset. Ihan vapaasti saat antaa lapsillesi sitä huonompaa sapuskaa. Mutta huonompi sapuska ei ole paremman veroista, vaikka kuinka polkisit jalkaa ja alapeukuttaisit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän