Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko äitini oikeassa? raha-asiaa.

Vierailija
11.02.2007 |

meillä on tällainen tavallinen nuori perhe. yksi lapsi, toinen tulossa, minä kotihoidontuella kotona, mies töissä metallihommissa (palkka n. 2000¿/kk). asutaan vuokralla kaksiossa. toisen lapsen pikkuvauva-aika vielä varmaan mahduttais tähän, mutta aika ahdasta on ja haaveillaan nyt kolmiosta. vauva syntyy keväällä ja mies saanee samoja aikoja vakituisen työpaikan, joten ollaan suunniteltu asunnon ostoa ensi kesänä.

meillä on haaveena ihan tavallinen kerrostalokolmio tietyltä alueelta keskustan liepeiltä, hinnat pyörii 100 000 ja 150 000 euron välillä. ollaan remonttitaitoisia joten ei tarvi olla ihan priimakunnossa, siten mahdollista säästää hinnassa. nordeasta on lupailtu meille jopa 160 000¿ lainaa, mutta ei me niin paljoa tarvita tai haluta. muilta pankeilta kysellään tarjouksia kun asia paremmin ajankohtainen. säästöjä meillä on n. 10 000¿.

mun mielestä meillä on järkevät suunnitelmat, ihan normaalit. mutta äitini on ihan epätoivon partaalla meidän kanssa. hän pitää mulle säännöllisesti semmoisia turhautuneita huuto-saarnoja, joiden viestinä että " kuule kun ei ihmiset ennenkään oo muuttaneet suoraan siihen unelma-kotiin, vaan ensin vähän vaatimattomampaan, ja siitä sitten eteenpäin! te ette nyt ymmärrä ollenkaan että tässä kaupungissa on halvempiakin alueita kuin tuo ja TE ETTE SELVIÄ NIIN SUURESTA LAINASTA KUIN MITÄ NUO ASUNNOT VAATII!!" .

ja kyseinen alue ei ole mikään öky, vaan 50-60-lukujen kerrostaloja ja vähän jotain puistikkoa. kävelymatka kaupoille ja keskustaan on meille kuitenkin välttämätön koska meillä ei ole autoa. ollaankin ajateltu että voidaan sijoittaa autottomuudella säästetyt rahat asumiseen.

mä en tajua äitiäni. oon yrittänyt teroittaa sille ettei me oikeesti haaveilla mistään hirsilinnasta miljardin hehtaarin tontilla vaan tosiaan KERROSTALOKOLMIOSTA, mikä mun mielestä ei ole 4 hengen perheelle yhtään turhan luksusta. vai onko muka? voiko äitini olla jotenkin oikeassa tässä?

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettehän te haaveile suuresta lainastakaan. Sitäpaitsi nykyäänhän on jo ihan muotiakin maksaa omaa vuokran sijaan.

Vierailija
2/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä hän kuvittelee, että olet edelleen vauva, joka ei pysty huolehtimaan itsestään. Anna juttujen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Vastaa rauhallisesti hymyillen jotain kaunista ja ympäripyöreää ja tehkää te perheenä, miten itse haluatte tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemukset opettavat. Aikoinaan en kuunnellut äitiäni joka varoitti talon rakentamisesta. Meille kävi huonosti ja jouduimme useiden vuosien taloudelliseen ahdinkoon. Nyt velat alle 100 000, mutta silti, nyt jos voisin päättää toisin, olisin uskonut äitiäni.

Ostakaa edullisempi, jos kerran asunnon ei tarvitse olla priima.

Vierailija
4/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvältä teidän suunnitelmat kuulostaa. Tai aika pientä asuntoa olette laittamassa mutta tuossa teidän elämäntilanteessa ei taida olla varaa isompaankaan. Tai ei järkeä laittaa.

Onnea asunnon ostoon!

Vierailija
5/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisella vain vakityö ja kaksi lasta elätettävänä, 160 000 on järjetön summa. 100 000 on paljon.

Äitisi muistaa laman, josta te ette vissiin mitään tiedä.

Mitäs teette, jos lapsella/lapsilla ilmenee jokin vakava sairaus, mies joutuu työttömäksi tai kämpän arvo romahtaa? Nyt on huonoin mahdollinen aika ostaa. Pahin skenaario on, että teillä on sylissä 160 000 velkaa, ei tuloja, kämppä, jonka arvo on puolittunut ja vaikka myisitte sen, velkaa jää kymmeniä tuhansia. Sitten asutte vuokrakaksiossa, maksatte velkaa olemattomasta asunnosta ettekä pääse mihinkään.

Ymmärrän äitiäisi todella hyvin.

Vierailija
6/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No todellakin uskon, että pärjäätte. Ette ole kuitenkaan tekemässä kolmikerroksista taloa luksusautoineen. Ja kun lapset kasvaa ja sä pääset töihin, päjäätte vielä paremmin. Ja myydähän asunnon voi jälkikäteen, jos tarpeet tai olosuhteet muuttuu!

Vierailija
7/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mihin hintaan? Siitä ei välttämättä saa sitä mitä siihen on laittanut. Jää vain velat.

Vierailija
8/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä n. 100 000 velkaa ja tulot suurinpiirtein kuint eillä. sillä eroituksella että meillä isännän palkka on liikkuva eli on kk. 1600-2600. Riippuen milaisia vuoroja tekkee ja kuinka paljon. Yleensä saa palkan noitten välistä. mutta siis mikä oli pointtini niin siihen asuntovelkaan teidän pitää ottaa huomioon yhtiövastike, vesi, sähkö.

Eli jos lyhentää lainaa vaikka 800kk siihen sitten yhtiövastike?200?kk... niin ohan se isopala teidän tuloista.

Ja tuolla rahalla te saisitte ok talon vähän syrjemältä omallapihalla ja molemmille lapsille omat huoneet. Tosin ei meitä kaikkia ole tarkoitettu ok asumiseen. Niin ja ei syrjemmälläkään tarvitse autoa bussit kulkee :)

Vierailija
9/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainan lyhennyksen summa kuitenkin aikalailla sama, kuin vuokran ja onhan vuokrakin maksettava, vaikka joku perheestä sairastuu vakavasti.

Suunnitelmanne kuulostaa järkevältä. Onnea uuden kodin etsintään:o)

Terv. Vakavasti sairaan lapsenäiti (omistan myös osakkeen...)

Vierailija
10/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että esim. ap ei voi mennä töihin/kokopäivätöihin silloin kun suunnitteli.

7

Vierailija
11/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

omanosakkeen velasta ei oteta kuin korko huomioon. Jos hätä tilanne tulee. minsuta ap:n äiti on oikeaassa.

Vierailija
12/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeastihan me ei enää pitkään mahduta tähän kaksioon. vuokra tässä on melkein 700¿ kuussa, kolmion saisi ehkä 900 eurolla/kk. juuri sen takia että meillä on pian kaksi lasta elätettävänä mun on vaikea nähdä mitään mielekkyyttä siinä että joka kk sen sijaan että kartutettais omien lastemme omaisuutta, me kartutetaan vuokranantajien lasten omaisuutta.

ajattelen asiaa miten päin vaan niin ostaminen on mun mielestä paras vaihtoehto. ja mitä tulee sitten jonnekin halvemmalle alueelle muuttamiseen (vielä korostan että haaveilemamme alue ei ole kaupungin tasokkain taikka kallein), niin myönnän suoraan että minä en tahdo. olen esikoisen pienenä ollessa asunut vajaan vuoden hyvin rajoitettujen palveluiden ja kulkuyhteyksien vieressä ja se oli todella stressaavaa ja vaikeaa. mä en halua edes ajatella jokaista kauppareissua linja-autolla lapsi rattaissa ja toinen kantoliinassa, koska olen suoraan sanoen sen verran laiska.

mies kulkee tietty työmatkat myös bussilla, ja matkaa on noin puoli tuntia. haaveilemamme alue olisi miehen työmatkan varrella ja lyhentäisi matkaa pikkuisen. jos muuttaisimme äitini ehdottelemalle halvemmalle alueelle (eroa asuntojen hinnoissa n. 10 000-20 000¿) niin miehen pitäisi matkustaa ensin puoli tuntia bussilla keskustaan ja siitä sitten toinen puoli tuntia töihin. minusta kuulostaa kurjalle.

miehen työpaikan läheisyyteen emme suunnittele muuttoa koska työpaikka on tampereen hervannassa. anteeksi vaan hervantalaiset.

ap

Vierailija
13/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tukiahan asumiseen ei taida saada noilla tuloilla, vai kuinka. Varmaan saatte paremman hinnan jos remppaatte asunnon siistiksi ja ajan mukaiseksi. Onhan se nähty jo pientä pintaremonttia ohjelmassa. Tehkää todellakin niinkuin itse ajattelette.

Vierailija
14/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi voi ja saakin olla mitä mieltä hyvänsä, mutta hänen ei missään nimessä tulisi sitä teille sanoa ääneen, varsinkaan huutaen. Sano äidillesi asiallisesti, että toivot että hän ei enää puutu teidän perheen sisäisiin asioihin, sillä se hankaloittaa välejänne.

Vierailija
15/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse Helsingissä, 650 euroa maksan luhtitalokolmiosta vuokraa. Toisekseen, jos ostaisin kerrostaloasunnon, ei se maksaisi noin paljoa täällä, jos ostaisin esim. Kannelmäestä.

Vierailija
16/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko miehesi palkka 2000 käteen vai otetaanko siitä vielä verot pois?

Meinaan teillähän tulee menemään silloin asumiskustanuksiin 900+?200?+ vesi+sähkö. Eli oletteko valmiita laittamaan asumiseen miehentuloista yli ½? Kotihoidontuki ei niin ruhtilaallinen ole vaikka kuntalisääkin saisi.

Joo en lähtisi tuohon. en. mInusta teidän pitäsis laskea lainanmaksu + yhtiövastike että se menne suurinpiirtein samaan, kuin teillä vuokra nyt.

Meinaan jos tulee jotain ylättävää menoa niin olette kusessa.

Vierailija
17/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi joutuu työttömäksi

Hän loukkaantuu ja ei ole työkykyinen (vakuutukset)

Joku teistä sairastuu vakavasti (vakuutukset)

Korot nousevat 1-5 %:a - selviättekö silti lainasta?

Saako asunnon myytyä samalla tai korkeammalla hinnalla, jos joudutte joskus muuttamaan?

jne....

Tehkää suunnitelmat ja ostakaa asunto.

Vierailija
18/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kukas siinä sitten muka joutuu tukipilariksi, jos aikuisen ap:n perheelle sattuu jotakin? Ei sossu anna rahaa omistusasunnon kustannuksiin, vaan seuraavaksi käännytään sitten äitylin taskulle ja samaten valjastetaan lastenhoitoon, kun pitää painaa pitkää työpäivää rahan haalimisen takia.

Vierailija
19/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ostimme asunnon. Tiestin, että he eivät ymmärtäisi niin kalliin asunnon ostoa, mutta ei täältä Helsingistä saa asuntoja sellaisella hinnalle, joihin he ovat maaseudulla tottuneet. Pistettiin kaupantekotilaisuuden jälkeen vain viestiä " tuli ostettua asunto" . Eipä siinä sen jälkeen muilla ollut sanomista.

Kannattaa laskea tosi tarkkaan miten pärjäätte lainasta myös ns. hätätilanteissa eli jos miehesi vaikka menettää työpaikan ja pitää 3-4kk etsiä uutta työtä yms. Itse tehtiin niin, että säästettiin puskurirahasto, jolla hätätilassa pystyisi maksamaan 3kk asumiskulut. Mainitsemasi lainasumma kuulosti kieltämättä isolle teidän tuloihin verrattuna, mutta itse sen varmasti osaatte parhaiten laskea miten paljon teillä menee mihinkin rahaa. Lopuksi kannatta kulut vielä pyöristää ylöspäin, koska korot kuitenkin nousee yms. eli lainanmaksukyky ei saa olla kiinni siitä jos vaikka satasella nousee kulut kuussa.

Vierailija
20/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niitä vuokrarahojakaan saa takaisin.

Jos lama tulee, niin sitten se koskee meitä kaikkia. Niitäkin, jotka eivät velkaa ole ottaneet. Voi olla ettei lamaa koskaan tulekaan.

Jokainen päättää uskaltaako ottaa riskin, uskaltaako sijoittaa omaa varallisuuttaan omaan kotiin ja sitä kautta elämänlaatuunsa. Mielestäni oman kodin hankinta on kuitenkin hyvä sijoituskohde.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi