Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko äitini oikeassa? raha-asiaa.

Vierailija
11.02.2007 |

meillä on tällainen tavallinen nuori perhe. yksi lapsi, toinen tulossa, minä kotihoidontuella kotona, mies töissä metallihommissa (palkka n. 2000¿/kk). asutaan vuokralla kaksiossa. toisen lapsen pikkuvauva-aika vielä varmaan mahduttais tähän, mutta aika ahdasta on ja haaveillaan nyt kolmiosta. vauva syntyy keväällä ja mies saanee samoja aikoja vakituisen työpaikan, joten ollaan suunniteltu asunnon ostoa ensi kesänä.

meillä on haaveena ihan tavallinen kerrostalokolmio tietyltä alueelta keskustan liepeiltä, hinnat pyörii 100 000 ja 150 000 euron välillä. ollaan remonttitaitoisia joten ei tarvi olla ihan priimakunnossa, siten mahdollista säästää hinnassa. nordeasta on lupailtu meille jopa 160 000¿ lainaa, mutta ei me niin paljoa tarvita tai haluta. muilta pankeilta kysellään tarjouksia kun asia paremmin ajankohtainen. säästöjä meillä on n. 10 000¿.

mun mielestä meillä on järkevät suunnitelmat, ihan normaalit. mutta äitini on ihan epätoivon partaalla meidän kanssa. hän pitää mulle säännöllisesti semmoisia turhautuneita huuto-saarnoja, joiden viestinä että " kuule kun ei ihmiset ennenkään oo muuttaneet suoraan siihen unelma-kotiin, vaan ensin vähän vaatimattomampaan, ja siitä sitten eteenpäin! te ette nyt ymmärrä ollenkaan että tässä kaupungissa on halvempiakin alueita kuin tuo ja TE ETTE SELVIÄ NIIN SUURESTA LAINASTA KUIN MITÄ NUO ASUNNOT VAATII!!" .

ja kyseinen alue ei ole mikään öky, vaan 50-60-lukujen kerrostaloja ja vähän jotain puistikkoa. kävelymatka kaupoille ja keskustaan on meille kuitenkin välttämätön koska meillä ei ole autoa. ollaankin ajateltu että voidaan sijoittaa autottomuudella säästetyt rahat asumiseen.

mä en tajua äitiäni. oon yrittänyt teroittaa sille ettei me oikeesti haaveilla mistään hirsilinnasta miljardin hehtaarin tontilla vaan tosiaan KERROSTALOKOLMIOSTA, mikä mun mielestä ei ole 4 hengen perheelle yhtään turhan luksusta. vai onko muka? voiko äitini olla jotenkin oikeassa tässä?

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertailkaa neliöitä ja pyyntöjä. Älkää maksako ylihintaa, vaikka olisitte kuinka ihastuneita asuntoon. Ottakaa aikaa asunnonostoon, tehkää tarjouksia ja metsästäkää edullista vaihtoehtoa.

Ps. Keittiön ja vessan tulisi olla sellaisessa kunnossa, että niitä ei tarvitse rempata. Niiden remontti maksaa maltaita ja työmiehiä on vaikea saada.

Onko asunnolla oma tontti ? Onko putkiremontti tehty vai tulossa? Putkiremppa maksaa n. 500 euroa per neliö.

Vierailija
22/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lama tulee, he joilla on paljon velkaa ja asunnon arvo romahtaa, kärsivät.

Jos lama tulee, ne joilla ei velkaa ole, voivat ottaa sitä nyt ja ostaa sen arvoltaan romahtaneen kämpän ylivelkaantuneelta. He hyötyvät.

Eikä tartte tulla lamakaan, vaan ap:lle ihan joku oma ylivoimainen ongelma, joka pakottaa realisoimaan asunnon alle ostohinnan. Kaksi lasta, pienituloinen isä ja ei-töissä-käyvä äiti on aika lailla olojen armoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

me asutaan tällä hetkellä pyynikillä, ja haluttaisiin ostaa se asunto kalevasta. äitini ehdottamia alueita ovat mm. multisilta, tesoma, hervanta, linnainmaa.

meidän tämän hetken tuloilla meillä olisi varaa laittaa asumiseen vastikkeineen n. 1000¿ kuussa. mun tuloilla maksetaan kaikki ruuat ja laskujakin aika pitkälti. meidän elämäntapa ei ole kovin tuhlaileva, mulla on esim. muistaakseni neljät kengät joista uusimmat ostin viime talvena. leivät leivotaan itse, autoa ei ole, eikä mitään maksullisia harrastuksiakaan.

mun mielestä meillä on kuitenkin aivan tasokasta tämä elo, ja juuri sen takia että ovesta kun lähtee niin on mahdollista käppäillä sokokselle tai minne nyt vaan. ollaan ikäänkuin mukana menossa. itse oon tosi huono tarkoituksella lähtemään mukaan mihinkään tapahtumiin, ellei lähteminen oo just ihan super-helppoa. silloin esikoisen pienenä ollessa olin tosi yksinäinen ja onneton, kun asuimme siellä sivussa kaikesta.

ja vielä omista työsuunnitelmistani. mä olen helposti työllistyvää sorttia. mulla on vino pino hyviä työtodistuksia, olen lukioajoistani asti ollut käytännössä aina töissä. aion olla kotona n. pari vuotta tämän tulevan laspen syntymän jälkeen, sitten työllistyä parhaani mukaan ja lopettaa lasten teon ainakin vähäksi aikaa, ellen lopullisesti.

ap

Vierailija
24/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovastike: 160,60 ¿ / kk

Rahoitusvastike: 89,78 ¿ / kk

Yhtiövastike: 250,38 ¿ / kk

Vesimaksu: 10.00 e / hlö / kk

Lisätietoa maksuista: Saunamaksu 13,60 ¿

että se ei ole vaan jottta maksetaan tuosta 900 egee kuussa... muitakin maksuja on.

Vierailija
25/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkä voi tietää sitäkään, pääsetkö töihin sillloin kun haluat.

Vierailija
26/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo toinen oli haaga ja tää on vuosaaressa.

Hoitovastike: 227,70 ¿ / kk

Rahoitusvastike: 13,80 ¿ / kk

Yhtiövastike: 241,50 ¿ / kk

Vesimaksu: 0,00 e / kk

Saunamaksu: 10,00 e / kk

Autopaikkamaksu: 9,00

siis miettikää joutuu vielä maksamaan lainanpäälle yli 500 euroa huhu.

Vierailija
27/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sori jos kirjoitin epäselvästi! ap

Vierailija
28/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ovatko menonne nyt niin pienet kuin ne voivat olla?

Vierailija
29/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niissä asunnoissa joiden hoitovastike on asuntoilmoituksissa mainittu, se on ollut 100-200¿ kuussa. kalevassa on aika paljon liiketiloja talojen alakerroissa ja se varmaankin laskee hoitovastikkeita jonkun verran.

ap

Vierailija
30/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan niska limassa käy tekemään töitä ja asumaan 30 vuotta velkaisena, vain jotta lapseni pääsevät nahistelemaan perinnöstä.

Vierailija
31/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovastike: 236,90 ¿ / kk

Yhtiövastike: 236,90 ¿ / kk

Vesimaksu: 10,50 e / hlö / k

Vierailija
32/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ovat vähänkään vanhempia, niihin on luvassa putkirempat tuota pikaa. 500 euroa per neliö ja rempan ajaksi pitää kyllä lasten kanssa muuttaa muualle, mikä tuo lisää lisäkustannuksia.

Vierailija
33/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissa putkiremppa nimenomaan nyt on ajankohtainen.

Vierailija
34/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

(ja mulla on käsittääkseni aika selkeä kuva meidän taloudesta, olen sillä lailla järjestelmällinen että tykkään tehdä laskelmia ja taulukoita yms.) niin ne ei anna meille enempää lainaa kuin mistä me selvitään. vai antaako? tietty kyllä se nordean 160 000 tarjous kuulosti aika kohtuuttomalta..

ap

Vierailija
35/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieluusti muutkin isot rempat.

ap

Vierailija
36/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tuo asunnonostaminen ei tosiaan ole niin mustavalkoista, kuin jotkut antaa ymmärtää.

Ite mietin aikoinaan että kerostaloon muutamme kun ei ole siin isoja sähkökuluja...

Mutta tosiasia on, että pidemmän päälle ok asuminen on halvempaa, kun ei tarvii maksaa yhtiövastikkeita ei hoitovastikkeita ei saunanmaksuja jne.

eikö Tampereelta löytyisi edullisa ok taloja? siinä olisi sitten asuntoa loppuelämäksi vaikka tekisi vielä kolmannekkin lapsen.

Vierailija
37/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseksi pankki etsii tietysti omaa etuaan. Antamalla teille liian suuren lainan te tulette maksamaan kivat korot pankille. Ilmaista rahaa...

Toisekseen, 9 kk Sampo oli eri firman omistuksessa...

Vierailija
38/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vain maksusta HEILLE. ei pankki ota huomioon teidän tulevaa yhtiövastiketta ja hoitovastikkeita.

He perustavat laskelmansa tämänhetkiseen tietoon. Koska eiväthän he voi tietää mitkä on tulevan asunnon ylimääräiset maksut.

Vierailija
39/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aina ole edullisinta asua omakotitalossa, ei todellakaan. Riippuen missä asuu, voi joutua maksamaan itse jätekaivon tyhjennykset, kaivon poraamiset jne.

Vierailija
40/73 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoastaan rahoitusvastike on eri, eli yhtiön lainaa minkä voi maksaa heti pois. Koska siitä ei saa korkovähennystä, kannattaakin maksaa. Sähkö, vesi, mahdollinen saunamaksu, autopaikka toki yhtiövastikkeen päälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi