Vähänkäytetyn konkurssimyynti. Mitä hittoa?
Sain juuri sähköpostin Vähänkäytetty.fin konkurssimyynnistä. Kaikki tuotteet kuulemma -50%. Myyjänä toimii konkurssipesä.
Mutta miten tämä voi mennä näin? Eikö nuo kaikki tuotteet ole niiden yksittäisten myyjien omaisuutta? Eikö ne tulisi palauttaa lähettäjilleen?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
^ En minä menettänyt tässä mitään. En ole koskaan myynyt Vähänkäytetyn kautta mitään enkä pitänyt sitä hyvänä myyntialustana. Olen ainoastaan ostanut muutaman kerran, ja joka kerran tilauksessa oli reklamoitavaa - reikiä ja tahroja. Ilmoitukset olivat epämääräisiä ja kuvat yleensä epäselviä.
Ihan vain periaatteen tasolla haluaisin nähdä, näkisikö oikeus asian samalla tavalla kuin konkurssipesä, vaikka tätä tuskin tulen näkemään. Valitettavasti en automaattisesti usko AV-palstan "näin se nyt vaan on, ei voi mitään" -tulkintoihin asioista.
Konkurssipesää hoitaa asianajajat lakien mukaan, eli kyllä, näkemys on juuri sama kun konkurssipesä on sitä varten olemassa että lakeja noudatetaan.
"Konkurssi tarkoittaa tilannetta, jossa velallinen henkilö tai yritys todetaan tuomioistuimessa kyvyttömäksi velkojensa maksuun. Konkurssi on siis niin sanottu maksukyvyttömyysmenettely, jossa velallisen yrityksen omaisuus realisoidaan, ja saadut tuotot jaetaan velkojille."
Jännä huomata miten kuluttajan oikeudet loppuvat kuin seinään konkurssitilanteessa. Tämän takia googletan aina hyvin tarkasti uudet paikat, joista harkitsen tilaavani. Ehkä saatan kurkata taloustietojakin joskus, jos sattuu sillä hetkellä kiinnostamaan. Kyllä minua ärsyttäisi menettää vaikka niinkin pieni summa kuin 20 € konkurssin takia. Olen ehdottomasti tyhjästä maksamista vastaan. Yritän kaikin mahdollisin tavoin välttää konkkaan ajautuvia yrityksiä.
Heille, jotka on menettäneet tai ehkä menettää tilityksiä tai tavaraa, niin kaikki sympatia teille. Tuo tilanne on tosi ikävä ja saa harmittaa.
Sitten taas teille jotka möyhäätte että tilanne on laiton ja ei tavallinen ihminen voi sopimuksia ymmärtää - kannattaa ottaa tästä opiksi ja vaikka ensitöikseen perehtyä muihin sopimuksiin joita olette tehnyt. Vakuutukset, työsopimukset, avioliitto... Ne sopimukset kyllä sitoo teitä ja jos menette tekemään sopimuksia, olette itse vastuussa myös että luette ne ehdot.
Myös asianajaja on mahdollista palkata avuksi kun tekee sopimuksia, niin ymmärtää mitä on tekemässä. Ei vastuu muutu sillä ettei itse perehdy tai ymmärrä. Sitten kannattaa jättää sopimukset tekemättä.
Tässäkin on lähetetty jollekin firmalle itse omat tavarat ilman että on saatu etukäteen niistä korvausta. Ja ehtoihin kuuluu että firma sitten omistaa ne ja tilittää myöhemmin. Nyt rahat on loppu ja velkojille vastaa konkurssipesä.
Vierailija kirjoitti:
Jännä huomata miten kuluttajan oikeudet loppuvat kuin seinään konkurssitilanteessa. Tämän takia googletan aina hyvin tarkasti uudet paikat, joista harkitsen tilaavani. Ehkä saatan kurkata taloustietojakin joskus, jos sattuu sillä hetkellä kiinnostamaan. Kyllä minua ärsyttäisi menettää vaikka niinkin pieni summa kuin 20 € konkurssin takia. Olen ehdottomasti tyhjästä maksamista vastaan. Yritän kaikin mahdollisin tavoin välttää konkkaan ajautuvia yrityksiä.
Toimit tosi fiksusti kun vältät konkurssikypsiä yrityksiä, ja tässä on tärkeä muistutus myös muille että kannattaa selvittää yritysten taustat mistä vaikka tilaa jotain.
Toivoisin toki ettei kenenkään tarvitsisi näistä kärsiä oppiakseen että näin voi käydä. Tilanne on tosi ikävä jos on mennyt satoja euroja ja muutenkin on tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Heille, jotka on menettäneet tai ehkä menettää tilityksiä tai tavaraa, niin kaikki sympatia teille. Tuo tilanne on tosi ikävä ja saa harmittaa.
Sitten taas teille jotka möyhäätte että tilanne on laiton ja ei tavallinen ihminen voi sopimuksia ymmärtää - kannattaa ottaa tästä opiksi ja vaikka ensitöikseen perehtyä muihin sopimuksiin joita olette tehnyt. Vakuutukset, työsopimukset, avioliitto... Ne sopimukset kyllä sitoo teitä ja jos menette tekemään sopimuksia, olette itse vastuussa myös että luette ne ehdot.
Myös asianajaja on mahdollista palkata avuksi kun tekee sopimuksia, niin ymmärtää mitä on tekemässä. Ei vastuu muutu sillä ettei itse perehdy tai ymmärrä. Sitten kannattaa jättää sopimukset tekemättä.
Tässäkin on lähetetty jollekin firmalle itse omat tavarat ilman että on saatu etukäteen niistä korvausta. Ja ehtoihin kuuluu että firma sitten omistaa ne j
Oletko sinä se sama kirjoittelija, joka tällä palstalla aina hoki, että Vähänkäytetty on hyvä suomalainen yritys ja sen epäilijät ovat kaikki P*tinin trolleja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin on lähetetty jollekin firmalle itse omat tavarat ilman että on saatu etukäteen niistä korvausta
Enhän minä tässä sanonut että se on hyvä yritys, vaan sanon nimenomaan että kannattaa itse selvittää mitä sopii ja kenen kanssa.
Kun ei se auta että myöhemmin möykkää ettei lukenut eikä ymmärtänyt sopimusehtoja, se pitäisi tajuta ennen kuin sopii.
OHJEET OSTAJILLE:
Mikäli olet tilannut tuotteen, mutta et ole saanut sitä vielä, tuotetta ei enää toimiteta kuin alla olevissa poikkeustapauksissa. Konkurssipesä ei myöskään palauta maksuja.
Mikäli olet maksanut tuotteen luottokortilla, eikä tuote saavukaan, voit vaatia luottokorttiyhtiöltä maksunpalautusta. Siten luottokorttiostaja on lähtökohtaisesti turvatuimmassa asemassa konkurssissa. Esitämme, että olette välittömästi yhteydessä omaan luottokorttiyhtiöönne.
Mikäli olet maksanut tuotteen verkkopankissa ns. debit-maksulla, selvitämme, ovatko näihin liittyvät saatavat otettavissa huomioon ilman konkurssivalvontaa, eli suoraan konkurssipesän toimesta. Maksuja ei kuitenkaan ole saatavissa konkurssipesästä takaisin.
Selvitämme vielä, onko joidenkin ostajien tilaukset käsitelty ja pakattu siten, että ne ovat eroteltavissa muusta varastosta olevasta omaisuudesta. Mikäli ostaja haluaa, että hänelle toimitetaan jo käsitelty ja pakattu tilaus, hänen on maksettava tilauksen toimittamisesta konkurssipesälle aiheutunut kustannus etukäteen, vaikka olisit jo kertaalleen maksanut ostoksen toimituskulut tilauksen yhteydessä yritykselle. Konkurssipesä ei näin ollen omalla kustannuksellaan lähetä tilauksia.
Vierailija kirjoitti:
OHJEET OSTAJILLE:
Mikäli olet tilannut tuotteen, mutta et ole saanut sitä vielä, tuotetta ei enää toimiteta kuin alla olevissa poikkeustapauksissa. Konkurssipesä ei myöskään palauta maksuja.
Mikäli olet maksanut tuotteen luottokortilla, eikä tuote saavukaan, voit vaatia luottokorttiyhtiöltä maksunpalautusta. Siten luottokorttiostaja on lähtökohtaisesti turvatuimmassa asemassa konkurssissa. Esitämme, että olette välittömästi yhteydessä omaan luottokorttiyhtiöönne.
Mikäli olet maksanut tuotteen verkkopankissa ns. debit-maksulla, selvitämme, ovatko näihin liittyvät saatavat otettavissa huomioon ilman konkurssivalvontaa, eli suoraan konkurssipesän toimesta. Maksuja ei kuitenkaan ole saatavissa konkurssipesästä takaisin.
Selvitämme vielä, onko joiden
Tätäpä en tullut ajatelleeksi, että myös ennen konkurssia ostaneiltakin jää tavara saamatta ja kannattaa olla yhteydessä esim luottokorttiyhtiöön jos osti luotolla.
Eli varmaan sama tavara menee konkurssipesälle myyntiin uudestaan jos sitä ei toimitettu.
Täällä on keskusteltu myyjien tilanteesta mutta eipä tuo ostajien tilanne myöskään kiva ole.
Mikäli myyjän myyntierän sisältämiä tuotteita ei olla vielä julkaistu ja erä tai sen sisältämiä tuotteita on kirppismestarilla tai matkalla varastolle (esim. Lajittelukeskuksella tai Postin hallussa), erän sisältämät tuotteet ovat lähtökohtaisesti vielä myyjän omistamia ja hänellä on oikeus saada ne takaisin. Mikäli myyjä haluaa, että hänelle palautetaan hänen toimittamansa myyntierät, hänen on maksettava palautuksesta aiheutunut kustannus etukäteen. Konkurssipesä ei omalla kustannuksellaan lähetä tuotteita takaisin.
Asian selvittely on kesken. Lähetämme myyjälle erikseen ohjeet oman myyntierän palauttamisesta ja sen kustannuksesta myöhemmin. Samassa ohjeessa kerromme, miten myyjän tulee toimia, mikäli hän ei halua, että hänelle palautetaan myyntieriä.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli myyjän myyntierän sisältämiä tuotteita ei olla vielä julkaistu ja erä tai sen sisältämiä tuotteita on kirppismestarilla tai matkalla varastolle (esim. Lajittelukeskuksella tai Postin hallussa), erän sisältämät tuotteet ovat lähtökohtaisesti vielä myyjän omistamia ja hänellä on oikeus saada ne takaisin. Mikäli myyjä haluaa, että hänelle palautetaan hänen toimittamansa myyntierät, hänen on maksettava palautuksesta aiheutunut kustannus etukäteen. Konkurssipesä ei omalla kustannuksellaan lähetä tuotteita takaisin.
Asian selvittely on kesken. Lähetämme myyjälle erikseen ohjeet oman myyntierän palauttamisesta ja sen kustannuksesta myöhemmin. Samassa ohjeessa kerromme, miten myyjän tulee toimia, mikäli hän ei halua, että hänelle palautetaan myyntieriä.
Eli jos tuotteet ei ole laitettu myyntiin ennen konkurssia, ne voi myyjä pyytää takaisin postikulut maksamalla.
MILLOIN KONKURSSISTA VOI SAADA SUORITUKSIA
Konkurssista jaetaan jako-osuuksia, kun jakoluettelo on vahvistettu ja omaisuus on realisoitu. Aikatauluarviota on tässä vaiheessa mahdotonta antaa, mutta vähimmäisaika lienee vähintään yksi vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Ai jessus, tuolla Vähänkäytetyn facesaa myyjät vänkää samoja asioita vaikka sielläkin on tiedot omistuksen siirtymisestä.
Yllyttävät siellä muita jättämään ostamatta.
Tajuaako kukaan, että jos konkurssipesä ei saa kampetta myytyä tuolla, ei myöskään myyjillä ole mahdollista saada edes osaa tilityksistä? Koska konkurssipesään ei tule rahaa jaettavaksi enää mistään muusta kuin pesän realisoinnista.
Konkurssipesähän voi, saadakseen varastot tyhjäksi ja päästäkseen kuluista eroon, vaikka myydä nuo polkuhintaan jollekin toiselle firmalle yhtenä satsina, ja sitten niistä tulee mitä tulee, varmasti paljon vähemmän kuin tavaran arvo.
Jos haluatte edes jotain tilityksiä niin parasta olisi että tavara menee kaupaksi nyt eikä vähemmällä hinnalla.
Ja möyhäämisen sijaan nyt kannattaa asiallisesti selvittää mit
Jep, jengillä on faktat ihan sekaisin tuolla. Tajuan, että harmittaa ja saa harmittaa eikä tämä minustakaan kiva tilanne ole, mutta sopimusehdot ovat tuollaiset ja "tää pulju myy nämä omaan pussiin, boikotoikaa" -huutelut ei auta mitään eikä edes pidä paikkansa, kun ei tämä pulju enää näitä tuotteita omista, vaan konkurssipesä. Poikkeuksena nuo, jos tuotteita ei ole vielä ehditty laittamaan myyntiin. Mitään laitonta tässä ei ainakaan tämän hetkisten tietojen mukaan ole, piti sitä sitten moraalisesti oikeana tai ei.
No ei tämä konkurssipesä mitään lainkuulijaa porukkaa taida olla. Ostin konkurssimyynnistä noin 50€, kohta tuli ilmoitus että on pakattu ja tulee postissa muutaman päivän päästä. Kyllä on kyllä rekisteröity se paketti ja seurantanumero on annettu minulle. Mutta pakettia ei ole annettu postille. Viikko on kulunut, muttei liiku paketti. Joku kai vei paketin, jotta voisi myydä itse omassa kirppiksessaan. Konkurssipesällä ei ole edes yhteystietoja, tuskin lukee edes sähköpostejaan.
Onko kukaan saanut pakettejaan konkurssimyynnistä?
Mäkin tilasin jonkusen tuotteen. 9.9. tuli myös tuo seurantatunnus, mutta paketti ei liiku eikä ole saapunut postille. Samperi että sapettaa.
Samassa veneessä kans täällä, ostin konkurssimyynnistä n. 70€ ja nyt yli viikon odottanut että paketti saapuisi postille toimitettavaksi. Todella katalaa touhua, että tulee seurantatunnukset yms., mutta paketti tuskin tulee perille koskaan. Onko konkurssipesät kuluttaja-asiamiehen vai poliisin asioita??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseisen firman ehdoissa mainitaan että myyjällä on lunastusoikeus myymättömiin tuotteisiinsa. Konkurssipesän hoitaja tuntuu olevan asiasta eri mieltä ja tuotteet myydään kattamaan velkoja eli sinne menevät.
Niin sitä yritystä ei ole enää olemassa jonka kanssa tuo sopimus tehtiin. Vähän sama kun jos sulla on ostettu lahjakortti johonkin ja firma menee konkkaan, ei se lahjakortti enää käy konkurssipesälle.
Väärältä tuo maalaisjärjellä tuntuu ja muistan lukeneeni että esim rakennustyömaiden konkissa jotkut yrittäjät on hakeneet ns salaa työmaalta tavaraa pois, kun ovat esim itse sitä alunperin tuonut ja ovat siitä velkaa.
En kannata tuollaista, mutta sanon vaan että noin on käynyt ja tuotahan ei kävisi jos konkurssipesät ei ottaisi tavaraa omistukseen.
Toisaalta jos tapa ei olisi tuo, konkurssipesällä ei todennäköisesti olisi euroakaan enää jakohetkellä. Perseestä kaikkien kannalta nuo konkurssit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jessus, tuolla Vähänkäytetyn facesaa myyjät vänkää samoja asioita vaikka sielläkin on tiedot omistuksen siirtymisestä.
Tajuaako kukaan, että jos konkurssipesä ei saa kampetta myytyä tuolla, ei myöskään myyjillä ole mahdollista saada edes osaa tilityksistä? Koska konkurssipesään ei tule rahaa jaettavaksi enää mistään muusta kuin pesän realisoinnista.
Konkurssipesähän voi, saadakseen varastot tyhjäksi ja päästäkseen kuluista eroon, vaikka myydä nuo polkuhintaan jollekin toiselle firmalle yhtenä satsina, ja sitten niistä tulee mitä tulee, varmasti paljon vähemmän kuin tavaran arvo.
Jos haluatte edes jotain tilityksiä niin parasta olisi että tavara menee kaupaksi nyt eikä vähemmällä hinnalla.
Ja möyhäämis
Möyhääminen on someajan vitsaus. Ennen selviteltiin miten asiat menee ns hiljaisuudessa. Nyt ensimmäisenä aletaan öyhöttää väärillä tiedoilla somessa ja muut öyhöt säestää. Totuudenpuhujaa alapeukutetaan ja solvataan.
Tällä hetkellä mitään rikollista ei näytä tapahtuvan. Oikeus lopulta tarkistaa tilanteen, kun pesä on saatu selvitettyä.
Valitettavasti konkurssi on tilanne, jossa joku jää nuolemaan näppejään ja yleensä se on yksityishenkilö jolla on euromääräisesti vähiten rahaa pelissä. Jos olisi mahdollista maksaa kaikille se mitä velkaa on, yritys ei olisi konkurssissa.
Kannattaa selvittää kuka on pesänhoitaja ja huoletia joku messevä somekampanja sitä lakitoimistoa vastaan.
Juristit on alhaisinta saastaa.
Ja möyhäämisen sijaan nyt kannattaa asiallisesti selvittää miten alkaa pesän velkojaksi saadakseen tilitykset.