Mitä hyötyä on siitä, että "hankkii itsetunnon"?
Kun maailman viesti mulle on tähän mennessä aina ollut se, että en kelpaa. En töihin, en ystäväksi enkä parisuhteeseen.
Kommentit (47)
Olet itsesi paras ystävä! Muista se aina.
Mikä on sun oma analyysi, että miksi et kelpaa ystäväksi etkä parisuhteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Koska olen ärsyttävä ja ruma.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tuo ruikuttamisesi todennäköisesti vähenisi.
Epäilen että se vaan lisääntyisi ja lisäisi katkeruutta. "Olen niin hyvä ja siltikään tämä typerä maailma ei mua halua."
Ei, vaan se menee niin, että silloin ajattelee olevansa ihan hyvä, eivätkä muiden tykkäämiset tai tykkäämättömyydet ole niin iso asia.
Itsetunnon hankkiminen tutkimalla itseään antaa oikeanlaisen tietämylsen persoonastaan parhsimmillaan. Ei sitä tuosta vaan hommata, vaan sen joko löytää, tai ei.
Luultavammin siihen tarvitaan vähän ammattiapua.
Terapiassa koitetaan antaa työkaluja, miten sen saa läpi.
Vierailija kirjoitti:
Itsetunnon hankkiminen tutkimalla itseään antaa oikeanlaisen tietämylsen persoonastaan parhsimmillaan. Ei sitä tuosta vaan hommata, vaan sen joko löytää, tai ei.
Ai niin, mitä hyötyä siitä on?
Enää ei vertaile itseään muihin. Js osaa arvostaa itseään juuri sellaisena kun on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että se vaan lisääntyisi ja lisäisi katkeruutta. "Olen niin hyvä ja siltikään tämä typerä maailma ei mua halua."
Ei, vaan se menee niin, että silloin ajattelee olevansa ihan hyvä, eivätkä muiden tykkäämiset tai tykkäämättömyydet ole niin iso asia.
Onhan se nyt ihan helvetin iso asia joka tapauksessa mikäli meinaa tässä yhteiskunnassa jotain tehdä.
Ap
Myydäänkö niitä jossain? Mihin hintaan? Saako alennusta? Voiko ostaa osamaksulla?
Omanarvontunto pikemmin. Eli tiedostaa oma arvonsa ja toimia sen mukaisesti. Jos joku yrittää sitä polkea, jättää sen ihmisen sekä fyysisesti että omaan arvoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Aina sen löytää jos haluaa eikä terapiaakaan useimmat tarvitse, lukutaito ja tiedonhakukyky riittää.
Jos on hyvä itsetunto, koetut torjumiset sattuvat vähemmän koska et ole niin riippuvainen niistä. Hyvällä itsetunnolla varustettu tuntee ja hyväksyy omat heikkoutensa ilman että se musertaa. Sellaisen ihmisen lähellä on helpompi ollakin. Nykyään moni panostaa vain itseluottamukseen, joka voi olla todella pinnallistakin.
Niin todellisuudessa vain kauniit pärjää ja piste sitä ei mikään itselleen valehtelu korjaa. Ulkonäkö avaa oven kuin Oven eikä mikään muu.. myöntäkää jo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olen ärsyttävä ja ruma.
Ap
Rumatkin ihmiset ovat parisuhteessa. Yritä olla vähemmän ärsyttävä, niin saattaisi joku kiinnostuakin.
Tuosta tiedonhakukyvystä: on se nykyään helppoa, googlaa vaan; kunhan vaan osaa suhtautua siihen tietoon tarvittaessa kriittisesti. Mietin sitä, että kuinkahan pitkällä oltaisiin, jos se/haku olisi ollut jo silloin, kun itse piti lampsia kirjastoon etsimään tietoa jostain, lukemaan Hesarista avoimet koulutus/työpaikat jne.
Tuo kriittisyys on kyllä nostanut itsetuntoa (mm. provotutka = ei mene ihan halpaan - mulla oli joskus hyvä, sit hävitin sen, mut sain sen taas kehitettyä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina sen löytää jos haluaa eikä terapiaakaan useimmat tarvitse, lukutaito ja tiedonhakukyky riittää.
No mietinkin ap;n tapausta. Motivaatio ei selkrästi ole kohdallaan ja itsetuntemuksen savuttamisesta pitäisi saada konkreettisesti selkrästi heti jotain. Ehkä ammattilsinrn osaisi auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Itsetunnottomat ihmiset ovat äärimmäisen rasittavia kivirekiä. Pitäisi antaa sakot jokaiselle ruikuttajalle.
Oletko varma, jospa se ihminen koittaa kasvaa ihmisenä ja tekee todella paljon töitä ettei totaalisesti jyrää sinua ja pakota sinua alistumaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsetunnottomat ihmiset ovat äärimmäisen rasittavia kivirekiä. Pitäisi antaa sakot jokaiselle ruikuttajalle.
Oletko varma, jospa se ihminen koittaa kasvaa ihmisenä ja tekee todella paljon töitä ettei totaalisesti jyrää sinua ja pakota sinua alistumaan?
I feel outed.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt ihan helvetin iso asia joka tapauksessa mikäli meinaa tässä yhteiskunnassa jotain tehdä.
Ap
Ei ole. Ihan hyvää elämää voi elää ilman kenenkään tykkäämisiä.
Tottakai se ulkonäkö on kaikki kaikessa.. kuka haluis olla ruman kanssa.. ei kukaan.. ainahan sanotaan ruman kuuluu vaan tyytyä tai olla yksin. .. niin kun hankkii itsetunnon joku saattaa kiinnostua.. niin joku vaan luultavimmin ei sellanen josta sä itse kiinnostuisit
Ja siis siten säästyy energiaa ja aikaa vaikka johonkin oikeasti rakentavaan