Liikenneympyrän käyttöohje - legit
Liikenneympyröiden käyttöohje:
50m ennen liikenneympyrää laita vilkku oikealle, jos olet poistumassa ekasta.Saavu liikenneympyrään matalalla tilannenopeudella.
Älä kiihdytä huomatessasi, että pääset ajamaan liikenneympyrään, mutta seuraavassa liittymässä on kärkkyjiä.
Laita poistuessasi vilkku päälle kun olet edellisen liittymän kohdalla.
Poistuessasi tarkista ajoissa onko suojatielle tulijoita; olet väistämisvelvollinen kaikkea kevyttä liikennettä kohtaan poistuessasi liikenneympyrästä.
Valmistaudu jarruttamaan - mutta älä jarruta päästääksesi liikenneympyrän jälkeen olevan suojatien yli pyrkivät pyöräilijät yli: heillä on väistämisvelvollisuus. Eli toisin sanoen: älä opeta lapsia siihen, että heillä on pyöräillessään etuajo-oikeus suojatiellä. Varmistu kuitenkin siitä, että pysäytät auton mikäli pyöräilijä ei noudata väistämisvelvollisuutta.
Liikenneympyrän funktio on sujuvoittaa turvallisesti risteysliikennettä siten, että liike on jatkuvaa. Jos liikenneympyrässä ajosta tehdään "kuka ehtii ensin"-kilpailu, se ei lopuksi nopeuta ensin ehtineen elämää, mutta hidastaa merkittävästi kaikkea muuta liikennettä.
Nykypäivänä aikuisilla paljon ajaneilla hyvillä kuljettajilla on myös todella nurinkurinen tapa käyttää vilkkua osoittaakseen jo tapahtuvan toiminnan esim kaistanvaihdon. Sehän näkyy jo siinä kun se tapahtuu. Vilkun tehtävä on ilmoittaa ENNAKKOON mitä aiot. Toisaalta jos pelaat tiettyä liikennepeliä, et tietenkään niin tee. Siitä seuraavassa avauksessa. :)
Kommentit (41)
Mä oon aina miettinyt, että kun suojatietä ylittää jalankulkija ja pyöräilijä pyöräillen, niin miten onnistun yhtä aikaa väistämään jalankulkijaa ja törmäämään pyöräilijään jonka olisi pitänyt väistää.
Minä aina talutan suojatien yli. Koska en muuten tiedä pitääkö mun pyöräilijänä väistää. Onko se siis niin, että suojatien yli pyörällä polkeva väistää aina autoa?
Toi pyöräilijä ohje ei ole yleispätevä, jos siinä on suojatien kohdalla pyörätien jatke pitää pyöräilijää väistää.
Oliko sulle nyt ihan selvää miten väistetään ympyrään tullessa ja siitä poistuttaessa?
Vierailija kirjoitti:
Toi pyöräilijä ohje ei ole yleispätevä, jos siinä on suojatien kohdalla pyörätien jatke pitää pyöräilijää väistää.
Mitä tämä tarkoittaa? Mikä on pyörätien jatke? Eikö sellainen ole aina, ei kai se pyöräilijä mistään umpipusikosta siihen suojatielle ilmesty.
Vierailija kirjoitti:
Minä aina talutan suojatien yli. Koska en muuten tiedä pitääkö mun pyöräilijänä väistää. Onko se siis niin, että suojatien yli pyörällä polkeva väistää aina autoa?
Käy opiskelemassa säännöt:
https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/pyoraily/?gad_source=1&gclid=…
Osassa paikkoja suojatien kohdalla on pyörätien jatke jolloin auto väistää pyörää. Tosin ite oon todennut helpoimmaks taluttaa suojatienkohdat, kun kumminkin joutuu vauhdin seisauttaan, niin homma hoituu sillä tavalla sujuvimmin.
Vierailija kirjoitti:
Toi pyöräilijä ohje ei ole yleispätevä, jos siinä on suojatien kohdalla pyörätien jatke pitää pyöräilijää väistää.
On yleispätevä. Jos ympyrään tullaan "väistämisvelvollisuus risteyksessä" liikennemerkin takaa, väistetään kaikkea RISTEÄVÄÄ AJONEUVOLIIKENNETTÄ, myös poistuttaessa.
Mä ajan liikenneympyrässä ympyrää ja kaikki väistää. Silleen käännän rattia vasemmalle ja annan kaasua.
Vierailija kirjoitti:
Minä aina talutan suojatien yli. Koska en muuten tiedä pitääkö mun pyöräilijänä väistää. Onko se siis niin, että suojatien yli pyörällä polkeva väistää aina autoa?
Normaalien liikennesääntöjen mukaan. Ajaessasi kuvittele, että sulla onkin fillarin sijasta auto tai moottoripyörä, niin menee edes sinne päin.
Väistämisvelvollisuus pyöräilijöitä kohtaan on merkitty erillisellä liikennemerkillä. Muuten eli suurimmassa osassa pätee tieliikennesääntö, jossa pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Jos samaan aikaan suojatietä ylittää kävelijä ja pyöräilijä, tietysti väistetään molempia!
Vierailija kirjoitti:
Väistämisvelvollisuus pyöräilijöitä kohtaan on merkitty erillisellä liikennemerkillä. Muuten eli suurimmassa osassa pätee tieliikennesääntö, jossa pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Jos samaan aikaan suojatietä ylittää kävelijä ja pyöräilijä, tietysti väistetään molempia!
Ei ole. Autokouluun.
Vierailija kirjoitti:
Toi pyöräilijä ohje ei ole yleispätevä, jos siinä on suojatien kohdalla pyörätien jatke pitää pyöräilijää väistää.
Ei pidä. Tuo pyörätien jatke -homma oli edellisessä tieliikennelaissa. Se ei päde enää.
Toinen homma on nyt se, että kun on kaksi kaistaa, jolla huomaat toisen autoilijan ajavan edellä ja yhtäkkiä jarruttavan - hän jarruttaa väistääkseen suojatiellä jalankulkijaa. Vaikket itse näe jalankulkijaa, jarruta. Ja jos toinen auto jää paikoilleen - pysähdy! Kyseessä giljotiini-ilmiö, jonka toinen autoilija luo toimiessaan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä aina talutan suojatien yli. Koska en muuten tiedä pitääkö mun pyöräilijänä väistää. Onko se siis niin, että suojatien yli pyörällä polkeva väistää aina autoa?
Käy opiskelemassa säännöt:
https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/pyoraily/?gad_source=1&gclid=…
Osassa paikkoja suojatien kohdalla on pyörätien jatke jolloin auto väistää pyörää. Tosin ite oon todennut helpoimmaks taluttaa suojatienkohdat, kun kumminkin joutuu vauhdin seisauttaan, niin homma hoituu sillä tavalla sujuvimmin.
"Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä [...] tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä." Tieliikennelaki (729/2018) 24 pykälä, 2 momentti, kohta 4.
Siis oikeastiko tällä osaamisella ajellaan liikenteessä?
Liikenneympyrään mennessä väistetään kaikkea muuta liikennettä (kevyt liikenne + ympyrässä oleva liikenne), ja sieltä poistuessa myös. Eli kevyttä liikennettä (jalankulkijat ja pyöräilijät) väistetään ympyrään ajettaessa kärkikolmion takia, ja poistuessa koska tuolloin käännytään.
Liikenneympyrästä poistuva kääntyy oikealle. Poistuessa käytetään vilkkua. Liikenneympyrään ajettaessa ei ole tarpeen käyttää vilkkua.
Ympyrästä poistuva väistää poikkeuksetta kaikkia jalankulkijoita, pyöräilijöitä, skuutteja ja mopoilijoita.
BMW-Audi - anybody? :D