Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liikenneympyrän käyttöohje - legit

Vierailija
11.09.2024 |

Liikenneympyröiden käyttöohje:

50m ennen liikenneympyrää laita vilkku oikealle, jos olet poistumassa ekasta.Saavu liikenneympyrään matalalla tilannenopeudella.

Älä kiihdytä huomatessasi, että pääset ajamaan liikenneympyrään, mutta seuraavassa liittymässä on kärkkyjiä.

Laita poistuessasi vilkku päälle kun olet edellisen liittymän kohdalla.

Poistuessasi tarkista ajoissa onko suojatielle tulijoita; olet väistämisvelvollinen kaikkea kevyttä liikennettä kohtaan poistuessasi liikenneympyrästä.

Valmistaudu jarruttamaan - mutta älä jarruta päästääksesi liikenneympyrän jälkeen olevan suojatien yli pyrkivät pyöräilijät yli: heillä on väistämisvelvollisuus. Eli toisin sanoen: älä opeta lapsia siihen, että heillä on pyöräillessään etuajo-oikeus suojatiellä. Varmistu kuitenkin siitä, että pysäytät auton mikäli pyöräilijä ei noudata väistämisvelvollisuutta.

Liikenneympyrän funktio on sujuvoittaa turvallisesti risteysliikennettä siten, että liike on jatkuvaa. Jos liikenneympyrässä ajosta tehdään "kuka ehtii ensin"-kilpailu, se ei lopuksi nopeuta ensin ehtineen elämää, mutta hidastaa merkittävästi kaikkea muuta liikennettä.

Nykypäivänä aikuisilla paljon ajaneilla hyvillä kuljettajilla on myös todella nurinkurinen tapa käyttää vilkkua osoittaakseen jo tapahtuvan toiminnan esim kaistanvaihdon. Sehän näkyy jo siinä kun se tapahtuu. Vilkun tehtävä on ilmoittaa ENNAKKOON mitä aiot. Toisaalta jos pelaat tiettyä liikennepeliä, et tietenkään niin tee. Siitä seuraavassa avauksessa. :)

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW-Audi - anybody? :D

Vierailija
2/41 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina miettinyt, että kun suojatietä ylittää jalankulkija ja pyöräilijä pyöräillen, niin miten onnistun yhtä aikaa väistämään jalankulkijaa ja törmäämään pyöräilijään jonka olisi pitänyt väistää.

Vierailija
4/41 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aina talutan suojatien yli. Koska en muuten tiedä pitääkö mun pyöräilijänä väistää. Onko se siis niin, että suojatien yli pyörällä polkeva väistää aina autoa?

Vierailija
5/41 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi pyöräilijä ohje ei ole yleispätevä, jos siinä on suojatien kohdalla pyörätien jatke pitää pyöräilijää väistää.

Vierailija
6/41 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko sulle nyt ihan selvää miten väistetään ympyrään tullessa ja siitä poistuttaessa?

Vierailija
7/41 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi pyöräilijä ohje ei ole yleispätevä, jos siinä on suojatien kohdalla pyörätien jatke pitää pyöräilijää väistää.

Mitä tämä tarkoittaa? Mikä on pyörätien jatke? Eikö sellainen ole aina, ei kai se pyöräilijä mistään umpipusikosta siihen suojatielle ilmesty.

Vierailija
8/41 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aina talutan suojatien yli. Koska en muuten tiedä pitääkö mun pyöräilijänä väistää. Onko se siis niin, että suojatien yli pyörällä polkeva väistää aina autoa?

Käy opiskelemassa säännöt:

https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/pyoraily/?gad_source=1&gclid=…

Osassa paikkoja suojatien kohdalla on pyörätien jatke jolloin auto väistää pyörää. Tosin ite oon todennut helpoimmaks taluttaa suojatienkohdat, kun kumminkin joutuu vauhdin seisauttaan, niin homma hoituu sillä tavalla sujuvimmin. 

Vierailija
9/41 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On yleispätevä. Jos ympyrään tullaan "väistämisvelvollisuus risteyksessä" liikennemerkin takaa, väistetään kaikkea RISTEÄVÄÄ AJONEUVOLIIKENNETTÄ, myös poistuttaessa.

Vierailija
10/41 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajan liikenneympyrässä ympyrää ja kaikki väistää. Silleen käännän rattia vasemmalle ja annan kaasua.

Vierailija
11/41 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalien liikennesääntöjen mukaan. Ajaessasi kuvittele, että sulla onkin fillarin sijasta auto tai moottoripyörä, niin menee edes sinne päin.

Vierailija
12/41 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väistämisvelvollisuus pyöräilijöitä kohtaan on merkitty erillisellä liikennemerkillä. Muuten eli suurimmassa osassa pätee tieliikennesääntö, jossa pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Jos samaan aikaan suojatietä ylittää kävelijä ja pyöräilijä, tietysti väistetään molempia!

Vierailija
13/41 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väistämisvelvollisuus pyöräilijöitä kohtaan on merkitty erillisellä liikennemerkillä. Muuten eli suurimmassa osassa pätee tieliikennesääntö, jossa pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Jos samaan aikaan suojatietä ylittää kävelijä ja pyöräilijä, tietysti väistetään molempia!

Ei ole. Autokouluun.

Vierailija
14/41 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä. Tuo pyörätien jatke -homma oli edellisessä tieliikennelaissa. Se ei päde enää.

Vierailija
15/41 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos käännyt - väistät kaikkia. piste.

Vierailija
16/41 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taluttava pyöräilijä tulkitaan kävelijäksi. Väistä!

Vierailija
17/41 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen homma on nyt se, että kun on kaksi kaistaa, jolla huomaat toisen autoilijan ajavan edellä ja yhtäkkiä jarruttavan - hän jarruttaa väistääkseen suojatiellä jalankulkijaa. Vaikket itse näe jalankulkijaa, jarruta. Ja jos toinen auto jää paikoilleen - pysähdy! Kyseessä giljotiini-ilmiö, jonka toinen autoilija luo toimiessaan oikein.

Vierailija
18/41 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käy opiskelemassa säännöt:

https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/pyoraily/?gad_source=1&gclid=…

Osassa paikkoja suojatien kohdalla on pyörätien jatke jolloin auto väistää pyörää. Tosin ite oon todennut helpoimmaks taluttaa suojatienkohdat, kun kumminkin joutuu vauhdin seisauttaan, niin homma hoituu sillä tavalla sujuvimmin. 

"Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä [...] tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä." Tieliikennelaki (729/2018) 24 pykälä, 2 momentti, kohta 4.

Vierailija
19/41 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeastiko tällä osaamisella ajellaan liikenteessä?

Liikenneympyrään mennessä väistetään kaikkea muuta liikennettä (kevyt liikenne + ympyrässä oleva liikenne), ja sieltä poistuessa myös. Eli kevyttä liikennettä (jalankulkijat ja pyöräilijät) väistetään ympyrään ajettaessa kärkikolmion takia, ja poistuessa koska tuolloin käännytään.  

Vierailija
20/41 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikenneympyrästä poistuva kääntyy oikealle. Poistuessa käytetään vilkkua. Liikenneympyrään ajettaessa ei ole tarpeen käyttää vilkkua. 

Ympyrästä poistuva väistää poikkeuksetta kaikkia jalankulkijoita, pyöräilijöitä, skuutteja ja mopoilijoita.