Lihavuuslääkeistä pitäisi saada 100% Kela korvaus
Lihavuus ei useinkaan ole oma syy vaan sairaus kun puhutaan sairaan lihavista. Sairauksiin käytettäviin lääkkeisiin saa Kela korvauksen mutta ei lihavuuden hoitoon. Nyt monella lihavalla ei ole varaa ostaa lääkettä joka parantaisi heidän elämänlaatuaan. Hoidettuna lihavuus myös säästäisi yhteiskunnan rahoja tulevaisuudessa.
Lihavuuden lääkehoito on viime aikoina kehittynyt huimasti. Suomessa myydään jo viittä lihavuuden hoitoon tarkoitettua lääkettä.
Suomen markkinoille tuli kesäkuussa uusi, Mounjaro-niminen lääke, joka on tutkimusten mukaan hämmästyttävän tehokas. Asiantuntijoiden mukaan lääke pudottaa painoa jopa yli 22 prosenttia vuodessa. Sen käyttö voi kuitenkin maksaa jopa yli 500 kuukaudessa.
Mounjaron teho perustuu siihen, että se jäljittelee kahden eri suolistohormonin toimintaa.
Toiseksi tehokkain on hiljattain lihavuuden hoitoon hyväksytty Wegovy, joka pudottaa painoa keskimäärin 1617 prosenttia. Se toimii samoin kuin ruokahalua hillitsevä Ozempic, joka kehitettiin alun perin diabeteksen hoitoon.
Vaikuttava aine semaglutidi jäljittelee suolistohormoni glp-1:tä, jota suolisto alkaa erittää ruokailun jälkeen. Se lisää kylläisyyden tunnetta ja vähentää ruokahalua.
Wegovy maksaa reilut 400 euroa kuussa, kun Ozempic maksaa reilun satasen.
Kommentit (439)
Yhtään mitään kelakorvausta ei todellakaan. Lihavalla on ollut valinnan mahdollisuus syödäkö itsensä tynnyriksi vai ei, jos valinta on syödä niin sitten maksaa seuraukset itse
Totta. Ovat jo kuluttaneet huikeita summia ostaessaan mässyä ja mättäessään sitä naamariin. Saisivat edes osan rahoistaan takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimimerkki7 kirjoitti:
Hetkinen siis.. laihdutus lääke avustaisi elimistö säätelemään kylläisyyttä mutta miten alkoholi auttaa alkoholista paranemaan🤣🤣
Lääke ei estä sitä omaa kättä lapioimasta liikaa roskaa kurkusta alas. Siitähän läskien ongelmat johtuu 99/100.
Ei kannata kommentoida asiaa, josta tietämys on nolla.
Veikkaan että tiedän enemmän kuin sinä ja olen vielä siinä kunnossak
Ei siitä voi edes saivarrella. Jos ei halua valehdella itselleen ja ohessa muille. Jos normaalin rasvaprosentin omaavan kehonkoostumus ei juurikaan muutu, niin tämä syö oikean määrän ravintoa pitkällä jänteellä.
Tavanomaista alhaisemman rasvaprosentin omaava joutuu syömään liian vähän tai vaihtoehtoisesti äärimmäisen tiukkaa ruokavaliota noudattaen.
Mutta läski syö vain systemaattisesti liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä. Jos ei tahdonvoima eikä motivaatio riitä elämäntapamuutokseen ilman erillisiä pikakeinoja niin senkun lyllertää läskinä itsensä hautaan ennenaikaisesti.
Miksi? Saako tupakoitsija käyttää nikotiinikorvausvalmisteita lopettaakseen? Saako alkoholisti käyttää antabuslääkitystä lopettaakseen? Saako narkomaani käyttää korvaushoitoa lopettaakseen?
Saa käyttää, mutta ei niihin kelakorvausta tule
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä. Jos ei tahdonvoima eikä motivaatio riitä elämäntapamuutokseen ilman erillisiä pikakeinoja niin senkun lyllertää läskinä itsensä hautaan ennenaikaisesti.
Miksi? Saako tupakoitsija käyttää nikotiinikorvausvalmisteita lopettaakseen? Saako alkoholisti käyttää antabuslääkitystä lopettaakseen? Saako narkomaani käyttää korvaushoitoa lopettaakseen?
EI maksa valtio nikotiineja, eikä niitä ole kukaan valtion maksettavaksi yrittänytkään, se pieni ero, sinä vaadit täällä ilmaisia laihdutuslääkkeitä, me muut maksetaan.
EIkä saa alkoholisti Antabusta ilmaiseksi, jnejne.
Olet siis itsekäs sika!
-Miksi minä en sitten saa kaupasta ilmaisia nikotiineja, selitäppä tämä?
Ennen vanhaan ei ollut ylipainoisia kuin muutama, en usko, että ihmisen geeniperimä on tässä ajassa muuttunut niin, että laihduttaminen omin avuin ei onnistuisi
Toivon että kaikki jotka lässyttää.mulle että uhriudun vois tappaa.. sitähän te toivotte lihavien tekevän..
Ja miksei valtio velvoita ruokakauppoja laittamaan jotain ostorajoituksia asiakkaille. Pakollinen tunnistautuminen ja ruokaa ei saa yli tarpeen :D vinkvink vaan. Tämä ennemmin tapahtuu kuin Mounjaro 100 % korvattavaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI maksa valtio nikotiineja, eikä niitä ole kukaan valtion maksettavaksi yrittänytkään, se pieni ero, sinä vaadit täällä ilmaisia laihdutuslääkkeitä, me muut maksetaan.
Olet siis itsekäs sika!
-Miksi minä en sitten saa kaupasta ilmaisia nikotiineja, selitäppä tämä?
Käsittääkseni alkoholisti saa jotakin hoitoa ilmaiseksi/ toimeentulotuella oleva saa ne yhteiskunnalta muun tuen päälle. Olenko väärässä?
Ja nyt voitaisiin keskustella sitten siitäkin, pitäisikö tupakoinnin lopettamisen lääkitys myös olla valtion maksettava. En pitäisi yhtään hullumpana ajatuksena.
Nimimerkki7 kirjoitti:
Toivon että kaikki jotka lässyttää.mulle että uhriudun vois tappaa.. sitähän te toivotte lihavien tekevän..
Maailman pienin viulu soittaa sinulle, kuuletko taustalla...
Te jotka lässytätte että mieliala lääkkeitä pitää syödä haluatte todellisuudessa vain hiljentää ihmiset.. ei siinä oikeesti ajatella että olis kiva kun tuo voisi paremmin. Nämä jotka huutaa ota lääkkeet ovat oikeasti kiduttajia
Juurikin näin! Saataisiin läskitaudit kerralla hallintaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis itsekäs sika!
-Miksi minä en sitten saa kaupasta ilmaisia nikotiineja, selitäppä t
Ei saa alkoholisti ilmaista ANtabusta, googleta, jos et muuten usko.
Mikä helvetin viulu.. tuu tappamaan mut sitten.. sitähän sä haluat ??? Laitanko oikein osoitteen ?? Kai mä saatana ite tiedän ettei musta mihinkään ole.. tunnen itseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painoindeksini on 28, jouduin maksamaan 100% lääkkeen itse. Jos olisin lihottanut 5 kg, olisin saanut kelakorvauksen. Nyt olen laihtunut 5 kg ja vielä 5 kg pitäisi lailhtua-tulee maksamaan yli 500 euroa.
Tai sitten vaan katsot, mitä syöt sekä laadussa, että määrissä.
-Minulta ei heru yhtään sympatiaa sinulle, joka syöt kahden edestä ja valitat täällä.
Ota vastuusi kehostasi.
Sanotko samaa myös anorektikolle?
Nimimerkki7 kirjoitti:
Te jotka lässytätte että mieliala lääkkeitä pitää syödä haluatte todellisuudessa vain hiljentää ihmiset.. ei siinä oikeesti ajatella että olis kiva kun tuo voisi paremmin. Nämä jotka huutaa ota lääkkeet ovat oikeasti kiduttajia
Ota ne lääkkees! Kun me veronmaksajat ollaan kerta sulle ne jouduttu maksamaankin...
Vierailija kirjoitti:
Yhtään mitään kelakorvausta ei todellakaan. Lihavalla on ollut valinnan mahdollisuus syödäkö itsensä tynnyriksi vai ei, jos valinta on syödä niin sitten maksaa seuraukset itse
Tavallisin tarina on se, että kotona pienestä pitäen pakotetaan syömään aikuisen täyttämä ruokalautanen tyhjäksi. Se rikkoo lapsen luontaisen kylläisyydentunteen. Jos ei halua syödä aterialla kuin kaksi siivua kurkkua, kaksi lihapullaa ja perunan niin miksi sitten vanhempi pakottaa syömään itse lastaamansa lautasen tyhjäksi?
Mielestäni painoasioista valistaminen pitäisi aloittaa vanhemmista. Pidän omituisena itsekehuna sitä, että saa lapsensa syömään lautasensa joka kerralla tyhjäksi tai että lapsi syö kaikkea mukisematta. Ravitsemusterapeuttien ohjeistus on se, että aikuiset päättävät tarjottavasta ja lapsi päättää siitä, että kuinka paljon syö tarjolla olevia ruokia. Lapsella voi toki maistattaa teelusikallisen verran uusia ruoka-aineita aterian alussa kun lapsi on nälissään. Lapsi tottuu uuteen 15-30 maistamiskerralla.
Lihavuuden taustalla voi olla kaikenlaista psyykkistä, ei se ole niin yksioikoinen asia mitä jotkut täällä luulee. Itse tosin mietin että kaikki nuo lääkkeet, Ozempic, Wegowy, Saxenda, yms pitäisi vetää pois markkinoilta ja tutkia lisää niiden turvallisuudesta lihavuuden hoitoon. Liian paljon tullut henkeä uhkaavia tapauksia noiden kautta ja esim. ystäväni puoliso on ollut kuukauden sairaalahoidossa Saxendan vuoksi...
Kyllä, olen itsekin läski ja mt-kuntoutuja, mutta olen korjaamassa päätäni parempaan suuntaan ja keho tulee siinä mukana. Pitkä prosessi, mutta mieluummin teen näin.
Monet ylipainoiset ovat ylikilttejä taakankantajia, jotka unohtavat itsensä muiden tarpeiden taakse, pyytelevät anteeksi olemassaoloaan ja tarpeitaan. Heidän pitäisi opetella näiden räkyttäjien asenne, nostaa pää pystyyn, heittää taakat vaatijoille päin näköä ja paino lähtisi tippumaan lähes itsestään.
Miksi täällä aliarvioidaan hoikkia? Samalla tavalla ne voi olla ongelmaisia. Itselläkin kehonkuvan inhoa ja aina halu olla parempi, ikinä ei riitä.
Oon nyt 37. Vasta ehkä kahden kolmen vuoden sisällä mun keho on oppinut sen "normaalin kylläisyyden" ja säätelee ja kompensoi itse syömisiä. Edelleen yritän olla vihaamatta itseäni. Kyllä mäkin näet viat itsessäni.
En ikinä kommentoisi yhtään kenenkään syömisiä, saati kehoa ja toivon,että kaiken kokoisilla ois rauha ja rakkaus itsensä kanssa. Se on moukkamaista ja inhottavaa.
Itse ainakin osaan samaistua siihen, kun se syöminen pyörii mielessä eikä sitä osaa hillitä, paino jojottelee ja jatkuvasti paha olo itsensä kanssa.