Lihavuuslääkeistä pitäisi saada 100% Kela korvaus
Lihavuus ei useinkaan ole oma syy vaan sairaus kun puhutaan sairaan lihavista. Sairauksiin käytettäviin lääkkeisiin saa Kela korvauksen mutta ei lihavuuden hoitoon. Nyt monella lihavalla ei ole varaa ostaa lääkettä joka parantaisi heidän elämänlaatuaan. Hoidettuna lihavuus myös säästäisi yhteiskunnan rahoja tulevaisuudessa.
Lihavuuden lääkehoito on viime aikoina kehittynyt huimasti. Suomessa myydään jo viittä lihavuuden hoitoon tarkoitettua lääkettä.
Suomen markkinoille tuli kesäkuussa uusi, Mounjaro-niminen lääke, joka on tutkimusten mukaan hämmästyttävän tehokas. Asiantuntijoiden mukaan lääke pudottaa painoa jopa yli 22 prosenttia vuodessa. Sen käyttö voi kuitenkin maksaa jopa yli 500 kuukaudessa.
Mounjaron teho perustuu siihen, että se jäljittelee kahden eri suolistohormonin toimintaa.
Toiseksi tehokkain on hiljattain lihavuuden hoitoon hyväksytty Wegovy, joka pudottaa painoa keskimäärin 1617 prosenttia. Se toimii samoin kuin ruokahalua hillitsevä Ozempic, joka kehitettiin alun perin diabeteksen hoitoon.
Vaikuttava aine semaglutidi jäljittelee suolistohormoni glp-1:tä, jota suolisto alkaa erittää ruokailun jälkeen. Se lisää kylläisyyden tunnetta ja vähentää ruokahalua.
Wegovy maksaa reilut 400 euroa kuussa, kun Ozempic maksaa reilun satasen.
Kommentit (439)
Eli haluat eristää läskit ihmiset koska heillä ei mitään arvoa jonnekin saarelle.. saavat tulla pois vasta kun on alipainoinen
Jos lihavia potkitaan aina tulee tykkäyksiä🙄
Nimimerkki7 kirjoitti:
Eli haluat eristää läskit ihmiset koska heillä ei mitään arvoa jonnekin saarelle.. saavat tulla pois vasta kun on alipainoinen
Kävitkö jo hakemassa lääkkeitä ja viinaa? Hopi hopi.
Nimimerkki7 kirjoitti:
Sä oot psykoositapaus. Kauanko on ollut tulilla? Päivystys.
Ei mulla ole ikinä todettu mitään psykoosin.. jos jättäisit diagnoosit ammattilaisille
En käynyt . Mihin täs on kiire
Kai mä osaan omat paperini lukee .
Vierailija kirjoitti:
Nimimerkki7 kirjoitti:
Sä oot psykoositapaus. Kauanko on ollut tulilla? Päivystys.
Mä aloin kans seuraamaan keskustelua jo eilen ja tää tapaus oikeesti karmii mua. Ei sille voi edes sanoa mitään, on niin pihalla siellä omassa kuplassaan.
Näiden ei pitäis kulkea vapaana vaan olla hoidossa ja avun piirissä. Eikä sen painon vaan mielenterveyden, tuohan alkaa täyttämään jo kaikki pakkohoidon kriteerit.
Toivottavasti saat hei apua, mä oon ainakin neuvoton sun kanssa vaikka oon joutunut monenmoista näkemään ja pelastelemaan ihmisiä itseltään hoidon piiriin ja takaisin elävien kirjoihin.
Tää some on hyvä nykyään kun kaikesta jää todisteet jos niitä tarvitaan, tässä on paljon hyvää ja tarpeellista aineistoa.
Nimimerkki7 kirjoitti:
No miksette vaan ammu meitä läskejä se on ihan sama kuin tämä jatkuva vihaaminen
Passiivisagressiivinen uhripoterostaan vihaa kylvävä naisoletettu kehopositiivari siellä.
Jatkuva valittaminen ja muiden syyttely johtaa vihaamiseen oli asia mikä tahansa. Tämäkin aloitus on juuri sitä muiden syyllistämistä omasta tilanteestaan. Ottakaa vastuu itsestänne.
Nimimerkki7 kirjoitti:
Itellä suunnitelmissa hakea viinaa ja lääkepurkki. Ei tästä pääse eteenpäin. Ei ole päätä selviytyä. Pakko luovuttaa . Ainoa mitä olisin ikinä halunnut ulkonäkö jota olisin voinut hyödyntää. Mutta sellastakaan ei oo..eikä mitään muitakaan kortteja mitä pelata
Nyt jumalauta mene hoitoon. Itsemurhalla uhkailu on hyvin alhaista muita kohtaan. Saat kyllä tehdä ihan mitä haluat muista välittämättä, ihmisille yleensä ollaan mukavia jos haluaa sitä ja kunnioittavaa kohtelua takaisin, tää sun toiminta on vaan sairasta itsesäälissä kierimistä ja hermostutat jo kaikki täällä ketjussa.
Mä oon muuten ottanut screenshotit sun teksteistäs ja profiiliin naamastas siltä varalta jos susta luetaan vielä uutisista ja tarvitsee todistusaineistoa. Kannattaako?
Hei, hän on asosiaalinen ja epävakaa. Tämä keskustelu triggeröi häntä eikä hän osaa itse lopettaa. Ehkä meidän muiden pitäisi jättää ketju.
Ainoa mitä hän suree, on se, että häneltä puuttuu toivomansa ase ihmisten manipulointiin. Kyllä se todellisuudessa vaatii vähän muutakin kuin pelkän ulkonäön.
Nimimerkki7 kirjoitti:
Niin mitäpä väliä henkilön omilla mieltymyksillä😳😳😳😳 jos varsinkin isompi kokoinen ihminen lähtee vaikka hölkkäämään niin kengät pitää olla todella hyvät eikä ne mitään ilmaisia ole.. omia jalkojaan ei kannata pilata jollain Lidlin lenkkareilla .. ja tukevat liivit on tarpeen.. epämukava olo tulee jos ne roikkuu tai on muuten tiellä.. ei niitäkään ihan 20eurolla saa
Olen harrastanut lenkkeilyä yli 20 vuotta ja väittäisin tietäväni varusteista jotain. Lidlin lenkkarit oli hintaansa nähden hiton hyvät, ei eroa kalliimpiin merkkeihin enkä mä kyllä rintsikoistakaan ole ikinä yli vitosta maksanut. Ja mitä sä jankkaat kun et sinne lenkille edes halua. Tai tehdä mitään muutakaan.
Äh, en kyllä ymmärrä miksi kukaan vaivautuu sulle edes mitään vastaamaan. Mäkin lopetan.
Tsemppiä.
Mitäs jos söisitte vähemmän? Siinä jopa säästyisi rahaa
Jalat voi tarvita sellasia kenkiä joissa on ominaisuuksia joita ei näissä Lidlin lenkkareissa ei ole.. vaikka jonkinlaista nilkan tukemista eikä sitä oikein halvoista löydy . Se että sulle ne sopii ei tarkoita että sopis miltään osin kaikkien jalkaan.. et oo maksanut enempää kuin 5e .. niin jos rinnanympärys on pieni sä kyllä saat tuolla hintaa muuten se on vähintään nolla perään että vois ees kokoja löytää jos ei mikään 80D ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus on 9/10 oma vika. Miksi pitäisi korvata lääkkeet kun riittää että syö vährmmän ja liikkuu?? Mutta ei, mieluummin lääkettä ettei tarvitse mätöstä luopua😡
Varmaan tajuat, että se vähemmän syöminen tulee niiden lääkkeiden mukana, että sinänsä viimeinen lauseesi on omituinen.
Eikö ihminen kykene syömään vähemmän ilman lääkkeitä?
Annan vinkin: älä tunge sitä ruokaa suuhun niin paljon vuorokauden aikana.
Nimimerkki7 kirjoitti:
Itellä suunnitelmissa hakea viinaa ja lääkepurkki. Ei tästä pääse eteenpäin. Ei ole päätä selviytyä. Pakko luovuttaa . Ainoa mitä olisin ikinä halunnut ulkonäkö jota olisin voinut hyödyntää. Mutta sellastakaan ei oo..eikä mitään muitakaan kortteja mitä pelata
Älä juo alkoholia. Ulkonäön varaan ei kannata elämäänsä perustaa, koska jokainen joka saa elää, rupsahtaa kuten muutkin ikäisensä.
Älä luovuta. Ajattele hankkivasi itsellesi hyvää oloa, vaikka askel kerrallaan. Turha painon tuijotus pilaa mielestäni monen ihmisen elämän siinä mielessä, että liikunnasta tulee pakkoliikuntaa ja syödessä tuntee tunnontuskia jos kaikki ei mene 100% terveellisesti. Ihan Pöperöpoffa blogissaan kertoo, että riittää kun syö 80% terveellisesti ja ne 20% herkut ja alkoholi ovat varattu erityistilanteita varten.
Täällä painosta puhuminen saa monesti aikaan toksisen ilmapiirin, koska ihmisillä ei ole lääketieteellistä koulutusta eikä myöskään mielenkiintoa lääketieteen kehitystä kohtaan. Moni räksyttää vanhoja mantroja päivästä toiseen. Saattaa olla itse hyvinkin lihava, mutta nauttii kun saa loukata muita ihmisiä.
Mä en liity tähän aloitukseen mitenkään..mä en oikein ymmärrä tätä kun tälläistä uhriutumissanaa käytetään joka väliin. Eiköhän jokainen ns tervekin tapaus vihaa niitä läskejä ihan sieltä omasta poterostaan.. jopa heillä on oma kuplansa. Mitä muuta kuin vittuuntumista pitäis herättää että huudellaan tuet pois joidenkin kilojen perusteella tai että jonnekin tuhoamisleireille kuuluisi. Kun joku kirjoittaa että joillekin se lääke on toiminut apuvälineenä helpottamaan painonpudotusta että niitä parempia valintoja on vähemmän ahdistava tehdä niin sekin nähdään ettei muka oteta vastuuta .. vaikka mä olisin kuinka ns muka psykoosissa tajuan ettei tuossa ole mistään vastuunpakoilusta kyse. Eikä uhriutumissana oikein sovellu siihen että joku pohtii mitä asioiden takana on ja mikä niihin vaikuttaa. Ehkä joku joka vaikuttimia lisätä syyllistää myös itseään mutta mitä järkeä siinäkään on. Ne kilot on kertynyt eikä itseään haukkumalla ulkoa tai sisältäpäin varmaankaan koskaan ryhdistäydy. Jotkut näkevät asian laajempana kuin teidän läskien ihmisten näkemisen pelkkien kilojen kautta.
Ei kukaan sanonu että lenkkarit pitäis olla ilmaiset mutta vituttaa toi ei liikkuminen mitään maksa😳