Aurinkorasvat ovat vaarallisia. Tutkimus: Ihonhoitotuotteilla läträäminen näkyy lasten virtsassa Erikoislääkäri varoittaa sukupuoliel
Ei ole tervettä levitellä aurinkorasvaa iholle. Aina ennenkin pärjättiin aivan hyvin. Rusketus ei ole vaarallista.
Kommentit (187)
Ihan sama. Aurinko rypistää ihoa. Kuolen mieluummin siloposkena kuin oranssina rusinana.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. Aurinko rypistää ihoa. Kuolen mieluummin siloposkena kuin oranssina rusinana.
Sama täällä!
Ei mulla ole syöpää, kun en käytä aurinkovoiteita tai paljon muitakaan myrkkyjä, mutta viihdyn kesällä auringossa, syön huoletta rasvaa ja d-vitamiinia reilusti, varsinkin talvisin ja välttelen lisäaineita ja tolkutonta sokerin käyttöä. En muuten ottanut yhtään k-piikkiäkään. Olen terveempi kuin 95% ikäisistäni.
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuo on, en ole koskaan käyttänyt. Minusta aurinko on terveellinen osa elämää.
Tekee hyvää saada sitä iholle.
Ja sen näkee peilistä.
Turha sitten itkeä naaman romahduksesta jo 35 - vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko ennen vanhaan - esim. 60- ja 70-luvulla - paljonkin ihosyöpää kun silloin näiden suoja-aineiden käyttö oli hyvin vähäistä?
Silloin kuoltiin nuorempina, ennenkuin ihosyöpää oli suurella massalla kehittynyt.
Nuorena kuoleminen estää monta muutakin vakavaa tautia.
Nuorena jjuupajuu.
Jo 2000 vuotta sitten osa ihmisistä eli 80-vuotiaaksi. Viime vuosisadalla kaikki täällä päin Eurooppaa eli vähintään 60-vuotiaaksi. IM, sotia, nälkäkuolemia ja tauteja ei lasketa.
D-vitamiinin muodostumisen riittää 15min auringossa noin 3krt viikossa. Ihan vain noin verrannolliseti, tuskin kukaan tällaista kellottaa. Mutta ei siis tarvitse maata koko päivää auringossa D-vitamiinia saadakseen. Tuossa jutussa puhuttiin yleisesti kemikaaleista ja miten etenkin esimurkkuiässä oleville se on haitallista. Silti esim. tytöt alkavat jo suht yleisesti tuohon aikaan meikkaamaan ja hoitamaan ihoa erilaisilla tuotteilla. Mielenkiintoinen tutkimus.
Tuo juttu kannataa lukea! Kyse ei ole ainoastaan aurinkovoiteen käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko ennen vanhaan - esim. 60- ja 70-luvulla - paljonkin ihosyöpää kun silloin näiden suoja-aineiden käyttö oli hyvin vähäistä?
Silloin kuoltiin nuorempina, ennenkuin ihosyöpää oli suurella massalla kehittynyt.
Nuorena kuoleminen estää monta muutakin vakavaa tautia.
Aivan. Siksi onkin mielenkiintoista miksi ihmiset tavoittelee pitkää ikää jättämällä itse elämän väliin.
Itse mieluummin nautin hyvästä ruuasta, auringosta ja uimisesta, myöhään valvomisesta ja vaikka alkoholista ennemmin kuin kitkuttelen ankeassa ilmapiirissä kaikkea varoen 100-vuotiaaksi. Pitkässä iässä ei ole mitään tavoiteltavaa. Olen nähnyt miten ihmiset elävät vuosikymmenen tai parin kotinsa vankina kykenemättä enää mihinkään mikä toisi elämässä iloa, pitkät on päivät kuolem
Pointtihan ei ole elämän pituus, vaan se, että ei kituisi ja kärsisi syöpäsairaana niitä vähempiä elinvuosiaan, eikä olisi taakaksi terveydenhuollolle oman ajattelemattomuuden tähden. Eikä se ihosyöpä välttämättä vasta vanhana iske. Minulla on tuttu joka sai melanooman jo kolmekymppisenä. Vaaleaihoinen, eikä varmaankaan levitelty voiteita iholle kesäisin kun hän oli lapsi. Siihen aikaan oltiin vielä aika huolettomia palamisen suhteen. 
Sairauksia toki on maailmassa silti, mutta en halua ehdoin tahdoin vielä yhtä ristiä elämääni lisää. Ei se voiteen levitys niin vaivalloista ole, ja palanut iho se vasta ikävältä tuntuu.
Ja eikö kukaan nyt edes sitä muka tiedä, että UV-säteitä suodattava otsonikerros on aiempaa ohuempi, ja siksi auringonotto on nykyään vaarallisempaa!
Vierailija kirjoitti:
Silloin oli vielä maapallon otsonikerros suojaavampi, siis maan pinnalle pääsevää uv-säteilyä vastaan. Otsonikerroshan on tuhottu toisenlaisilla kemikaaleilla.
Onhan niissä risikinsä minkä vuoksi pienille lapsille ei saa käyttää. Monessa tutkimuksessa on todettu myrkkyjen kerääntyvän elimistöön ja aiheuttavan solumuutoksia. Vielä suurempi riski on polttaa iho. Siksi korkean uv:n aikana kannattaa laittaa rasva sen haitoista huolimatta. Sen sijaan on vaikea ymmärtää miksi jotkut käyttää aurinkorasvoja myös iltaisin ja talvella jolloin uv indeksi on Suomessa äärimmäisen matala. Silloin ottaa turhan myrkkykuorman. Kosmetiikkajätit lobbaa rasvojen jatkuvan käytön puolesta koska raha. Järki käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin oli vielä maapallon otsonikerros suojaavampi, siis maan pinnalle pääsevää uv-säteilyä vastaan. Otsonikerroshan on tuhottu toisenlaisilla kemikaaleilla.
Huomautan, että jo 1400-luvulta on löydetty kirjoituksia ja varoituksia vakavista auringonpolttamista
Pyrin välttämään turhia kemikaaleja kaikessa. Niin kiinteistössä, ravinnossa, siivousaineissa ja muissa kemikaaleissa. Iho on ihmisen suurin elin, eikä todellakaan ole sama mitä iholle laitamme. Luomun käyttö auttaa vähän, järjen käyttö auttaa paljon.
Oleilen auringossa mielelläni - hetken. Aurinko on elämän edellytys ja sillä on erittäin hyvää tekevä vaikutus. D-vitamiinihan on itse asiassa hormoni.
En tietenkään polta ihoani, siinä ei ole mitään järkeä. Vaatteilla ja varjoilla pärjää hyvin. Perinteisiä aurinkorasvoja en ole käyttänyt vuosiin. Luomu versio löytyy, mutta käytän sitä vain pakon sanelemana. Kaikkia kemikaalien haittavaikutuksia ei vielä tiedetä, eikä varsinkaan yhteisvaikutuksia. Titaanidioksidi oli siitä hyvä esimerkki, myös aurinkovoiteista sitä löytyi, myös lasten. Käyttöä on nykyään kielletty / rajoitettu. Uima-altaiden kemikaalien kanssa aurinkovoiteet lienevät kemikaalipommi.
Outoa on se, että henkilö jonka minä tiedän sairastuneen melanoomaan, ei ole oikein koskaan auringossa, iho on vaalea ja elintavat surkeat. Uskon, että kaikkia syöpien puhkamisia voi estää terveellisellä ravinnolla ja elintavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuo on, en ole koskaan käyttänyt. Minusta aurinko on terveellinen osa elämää.
Tekee hyvää saada sitä iholle.
Ja sen näkee peilistä.
Turha sitten itkeä naaman romahduksesta jo 35 - vuotiaana.
Ihan niin kuin luonnollisista asioista nauttivat olis niitä jotka itkee ulkonäköjutuista :D
Vierailija kirjoitti:
Onhan niissä risikinsä minkä vuoksi pienille lapsille ei saa käyttää. Monessa tutkimuksessa on todettu myrkkyjen kerääntyvän elimistöön ja aiheuttavan solumuutoksia. Vielä suurempi riski on polttaa iho. Siksi korkean uv:n aikana kannattaa laittaa rasva sen haitoista huolimatta. Sen sijaan on vaikea ymmärtää miksi jotkut käyttää aurinkorasvoja myös iltaisin ja talvella jolloin uv indeksi on Suomessa äärimmäisen matala. Silloin ottaa turhan myrkkykuorman. Kosmetiikkajätit lobbaa rasvojen jatkuvan käytön puolesta koska raha. Järki käteen.
Jep. Käytän itse aurinkorasvaa vain kesäisin ja vain kasvoilla ja kaulalla. Muuten pidän pitkähihaisia. Ei tulis mieleenkään läträtä niitä talvella, kun aurinkoa ei juuri edes näy, vaikka jotkut naiset kuinka huutelee, että aurinkorasvaa pitää käyttää ympäri vuoden Suomessakin. Ei se jatkuva kemikaalialtistuskaan ole iholle eikä elimistölle hyväksi.
En ihmettelis vaikka nuo kemikaalit todellisuudessa vanhentais. Siinä saadaan ensin myytyä aurinkorasvakemikaalit ja sen jälkeen ryppyvoiteet samalle porukalle. Mukavasti rahaa kilahtelee kassaan. Mun äiti ei ole ikinä käyttänyt aurinkovoiteita eikä edes meikkivoiteita ja on aina näyttänyt itseään 10 vuotta nuoremmalta. On jo yli 80 ja edelleen on ikäistään kymmenen vuotta nuoremman näköinen eikä ole ollut ihosyöpiä.
Hyyi joku aurinkorasva. Ei pelkästään siinä ne kemikaalit, vaan se, että iholle laittamisen jälkeen ne vielä altistetaan valolle ja lämmölle
Muusut kuvittelee olevansa jotain ainutlaatuista identiteettiä, kun ovatkin vain kemikaalikoktailin uhreja.
Vierailija kirjoitti:
Pyrin välttämään turhia kemikaaleja kaikessa. Niin kiinteistössä, ravinnossa, siivousaineissa ja muissa kemikaaleissa. Iho on ihmisen suurin elin, eikä todellakaan ole sama mitä iholle laitamme. Luomun käyttö auttaa vähän, järjen käyttö auttaa paljon.
Oleilen auringossa mielelläni - hetken. Aurinko on elämän edellytys ja sillä on erittäin hyvää tekevä vaikutus. D-vitamiinihan on itse asiassa hormoni.
En tietenkään polta ihoani, siinä ei ole mitään järkeä. Vaatteilla ja varjoilla pärjää hyvin. Perinteisiä aurinkorasvoja en ole käyttänyt vuosiin. Luomu versio löytyy, mutta käytän sitä vain pakon sanelemana. Kaikkia kemikaalien haittavaikutuksia ei vielä tiedetä, eikä varsinkaan yhteisvaikutuksia. Titaanidioksidi oli siitä hyvä esimerkki, myös aurinkovoiteista sitä löytyi, myös lasten. Käyttöä on nykyään kielletty / rajoitettu. Uima-altaiden kemikaalien kanssa aurinkovoiteet lienevät kemikaalipommi.
Ou
Sama homma. Aurinkoa saan sen mitä ulkoilusta tulee, shortsin ja topin rajojen alta olen valkoinen mutta kädet ja jalat ruskettuu kun itselläni väri tarttuu helposti enkä pala. 
Olen vähentänyt kemikaalikuormaa tietoisesti ja atoopikkona mun iho tarvitsee aurinkoa ja reagoi voimakkaasti kemikaaleihin. Syön myös lusikallisen oliiviöljyä päivittäin tähän vaivaan ja olen löytänyt apua myös lisäravinteista. Olen +40v ja ryppyjä löytyy jo mutta onneksi minulla on parempaakin ajateltavaa kuin ulkonäkö. Ottaisin mieluummin rusinanaaman kuin kuivat atopialäikät anyday. Kesä on kuin unelmaa kun aurinko parantaa. 

Ihmettelen miksi jengi reagoi näin voimakkaasti tähänkin aiheeseen, keskustelu on hyökkäävää ja mustavalkoista. Voisiko olla että oikea vastaus löytyykin harmaalta alueelta? Riski on kuitenkin Suomessa lähtökohtaisesti pienempi kun ulkona ei tarkene ilman vaatteita 9kk ajan vuodesta. Järki päässä ja kohtuus kaikessa, aurinkoa ei tarvitse pelätä. Otsonikerroksen on myös todettu uusiutuvan, näin ainakin muistelen jostain lukeneeni. Enemmän olisin huolissaan d-vitamiinin saannista kuin melanoomasta.
Niin, lampaat! Me sentään ollaan kovia, ja kirjoitetaan anarkkososiaalisia kirjoituksia internettiin hah