Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aurinkorasvat ovat vaarallisia. Tutkimus: Ihonhoitotuotteilla läträäminen näkyy lasten virtsassa Erikoislääkäri varoittaa sukupuoliel

Vierailija
11.09.2024 |

Ei ole tervettä levitellä aurinkorasvaa iholle. Aina ennenkin pärjättiin aivan hyvin. Rusketus ei ole vaarallista. 

Kommentit (187)

Vierailija
121/187 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jääny kyllä hieman kaihertaa kun tuntematon ihminen kommentoi kesällä lasteni UV asuja... Vielä 8 v halusi itselleen sellaisen viime kesänä, niin sellainen hankittiin. Sitten joku vento vieras kehtaa tulla arvostelemaan, että miksi lapsillemme on tuollaiset erikoiset puvut 

ihmiset osaa olla tolloja. Itse olen siitä outo aikuinen että käytän pahimman paahteen aikaan ulkoilessa ohuita pitkähihaisia ja lahkeisia/helmaisia vaatteita kesälläkin. Juuri siksi etten viitsi valella puolta kroppaa aurinkorasvalla aina ulos lähtiessä, kun ihon saa suojattu muutenkin.

Vierailija
122/187 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa edes puhuttu aurinkorasvasta. Älä pese pientä lasta saippualla, sampoolla, hoitoaineella joka päivä, äläkä rasvaa ihoa jos ei ole atooppisen. Älä anna tyttäresi käyttää  marikkamoesten keksimää 12-portaista ihonhoitoprotokollaa, jota hän ala-asteikäisenä ei ihan takuuvarmasti tarvitse. 

Ideana on pitää kemikaalikuorma minimissään. Aurinkorasva ei ole ensimmäinen josta kannattaa aloittaa.

Saippua, shampoo ja hoitoaine huuhdellaan pois, ei jää iholle. 

Ei niin, mutta johonkin ne jäävät. Vesistöön tai puhdistettuun veteenkö?

no sinne ja taitaa siellä olla lääkejäämiä ja muutakin kivaa jäljellä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/187 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen PALAA monta kertaa, siinä on riski saada ihosyöpä (mikä ei ole edes vaarallinen). Normaalista auringossa olosta ei tule mitään. Itse en ole koskaan uskonut voiteisiin. Ne on hyödyllisiä vaan sillon jos ihminen on esim 3 päivää jatkuvan auringon paahteen alla niin että iho oikeasti ottaa damagea

Jos ihosyöpä muka tulee niin helposti, miksi kellään ei ole sitä maailmalla valtioissa missä paistaa aurinko 247?

Vierailija
124/187 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en käytä

Vierailija
125/187 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinä räksyttävä voidelobbari, en käytä vaikka kuinka valehtelet ja pelottelet

Vierailija
126/187 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ihosyövästä kuullut?

Ihosyöpä tulee jos sä palat moneen otteeseen KUNNOLLA, ei se tule auringosta olemisesta. Sun täytyy palaa kunnolla moneen kertaan. 

Yksikin kerta lisää riskiä

No voi hirveetä, mene kuplaasi asumaan sitten mutta älä muita pelottele

Sitten kun paska osuu tuulettimeen, ne on aina nää samat viisaat, jotka sanoo buhuu emmä tienny, miks kukaan ei kertonu.

Ihotautilääkärit vain pelotteli ja tyhmät mammat pelotteli. Mutta buhuu, mistäs minä olisin tiennyt kun olen viisas ja luulin että ne kiusaa ja pelottelee 😭

Vierailija
127/187 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihosyöpä tulee jos sä palat moneen otteeseen KUNNOLLA, ei se tule auringosta olemisesta. Sun täytyy palaa kunnolla moneen kertaan. 

Sitten kun paska osuu tuulettimeen, ne on aina nää samat viisaat, jotka sanoo buhuu emmä tienny, miks kukaan ei kertonu.

Ihotautilääkärit vain pelotteli ja tyhmät mammat pelotteli. Mutta buhuu, mistäs minä olisin tiennyt kun olen viisas ja luulin että ne kiusaa ja pelottelee 😭

Sä puhut ihanku ihmiselle tulis ihosyöpä siitä että menee pihalle. Se on sairaus. Pelkuri

Edelleen, kerro miksi maailmalla valtioissa missä aurinko paistaa 247 ei ole näitä ongelmia?

Sua pelotellaan aivan turhasta, kukaan ei käske polttamaan ihoa 100 kertaa, auringossa voi olla fiksustikkin, ilman voiteita.

Vierailija
128/187 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä puhut ihanku ihmiselle tulis i

Tarkoitatko Lappia kesällä? 😄

Vierailija
129/187 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen PALAA monta kertaa, siinä on riski saada ihosyöpä (mikä ei ole edes vaarallinen). Normaalista auringossa olosta ei tule mitään. Itse en ole koskaan uskonut voiteisiin. Ne on hyödyllisiä vaan sillon jos ihminen on esim 3 päivää jatkuvan auringon paahteen alla niin että iho oikeasti ottaa damagea

Jos ihosyöpä muka tulee niin helposti, miksi kellään ei ole sitä maailmalla valtioissa missä paistaa aurinko 247?

Et vissiin ole katsonut, millaiset tilastot löytyy ausseista? Tumma iho kestää paremmin aurinkoa, mutta Australiassa on paljon valkoisia ja aurinkoa paljon enemmän kuin täällä - ei hirveän hyvä yhdistelmä. Siellä on näitä ihosyöpä tapauksia huomattavasti. 

Vierailija
130/187 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä puhut ihanku ihmiselle tulis i

No jokainen järkevä suojautuu auringolta vaatteilla ja välttelee kuuminta aikaa jos voi. Nahkansa grillaaminen on typerää, käytti voiteita tai ei. 

Vierailija
131/187 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkorasvat kyllä mainitaan jutussa. Sitä ei eritellä että mikä niiden osuus on mutta ilmeisesti niissäkin voi olla ftalaatteja kun niitäkin tutkimuksessa kysyttiin.

Vierailija
132/187 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhempani elivät aikana, jolloin ei vielä ollut aurinkovoiteita. Iho paloi välillä, mutta ei mitään ihosyöpää ollut. Ulkoilmaelämää viettivät kun olivat maanviljelijöitä. 

Vierailija
133/187 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aurinkoa kuuluu ottaa, kaikki elämää  pelkäävät pelottelijat voi mennä mökkiinsä piiloon. Voiteet tosiaan ei oo luonnollinen osa elämää, ne on ihmisten itse kehittelemiä kemikaaliseoksia, jokainen voi punnita itse haluaako käyttää. 

Kukaan ei käske palamaan auringossa. Palamiseen tarvitaan monen tunnin makaaminen suoraan auringon paahteessa, ei se helpolla tule. 

Menkää ulos ihmiset

<3

Ole  42 vuotias. En ole koskaan ollut auringonottaja , en makaa auringossa. Toki ulkoilen kesällä muuten, harrastan ulkona, puuhaan pihalla jne. Viime vuosina olen alkanut palamaan, nopeasti. Jopa 10 minuuttia, ihan normaalisti käveleskellen riittää. Minun on pakko rasvata itseni, ennenkuin menen ulos. 

Tuntuu,että aurinko on muuttunut pistävämmäksi ja polttavammaksi kuin ennen, juuri kuumimmilla ilmoilla sen huomaa. 

Vierailija
134/187 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitettu asiattomaksi. Aloittaja valehtelee, eikä siksi linkannut uutista.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000010687531.html

Vierailija
135/187 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko ennen vanhaan - esim. 60- ja 70-luvulla - paljonkin ihosyöpää kun silloin näiden suoja-aineiden käyttö oli hyvin vähäistä?

Ihosyöpä tulee viiveellä. Jos olit lapsi 70-luvulla niin saattaa olla että vasta lähivuosina kostautuu silloinen auringonotto.

70-luvun lapsena altistuin myös tupakansavulle. Syöpää tulee nyt sitten oikealta ja vasemmalta.

Tai sitten ei.

Valitettavasti juuri aurinko ja tupakka ovat kaikkein pahimmat syövän aiheuttajat ja erityisen suureksi riski kasvaa jos altistuu molemmille.

Vierailija
136/187 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vanhempani elivät aikana, jolloin ei vielä ollut aurinkovoiteita. Iho paloi välillä, mutta ei mitään ihosyöpää ollut. Ulkoilmaelämää viettivät kun olivat maanviljelijöitä. 

Luuletko, että yksittäinen tapaus todistaa tieteellisesti todistetun faktan (aurinko aiheuttaa syöpää) vääräksi? Aina on joku poikkeus, mutta tilastollisesti aurinko lisää syövän riskiä merkittävästi. Toinen erittäin iso riskitekijä on tupakointi. Silti voi olla olemassa jonkun mamma ja pappa, jotka ketjupolttajina eivät ole saaneet syöpää. 

Vierailija
137/187 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko ennen vanhaan - esim. 60- ja 70-luvulla - paljonkin ihosyöpää kun silloin näiden suoja-aineiden käyttö oli hyvin vähäistä?

Nythän ne menneidän vuosikymmenten altistuksen ihosyövät vasta on lauenneet. Vaikka kuinka monta seitsemänkymppistä tuttua ollut tänä vuonna hoidossa. Pohja sille sairaudelle on tullut just noina vuosikymmeninä.

Iho muistaa. Vauriot uinuvat soluissa odottaen oikeaa hetkeä.

Vierailija
138/187 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tulee ihosyöpää niin riskiä lisää auringon uv-säteily. Uv-säteily on lisääntynyt otsonikerroksen ohenemisen myötä. Auringosta voi nauttia myös silloin kun uv-säteily ei ole kaikkein voimakkainta, näin voi vähentää tarvetta läträtä kemikaaleilla. Ja tosiaan joku jo linkkasikin Australian esimerkkinä, siellä uv-säteilyä on enemmän kuin täällä ja myöskin ihosyöpää. Tummaihoinen kestää paremmin aurinkoa ja epäilen suuresti että köyhimmissä Afrikan maissa näitä tauteja ei edes diagnosoida samaa tahtia kuin länsimaissa, jossa toistaiseksi on edes jonkinlainen terveydenhoito kaikkien saatavilla.

Vierailija
139/187 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että palaminen lisää kyllä ihosyövän riskiä, mutta kokonaisaltistus on se millä on merkitystä. Eli voit sen syövän saada vaikka et olisi kertaakaan palanutkaan. Rusketus on ihon keino suojautua auringon säteilyltä, eli se on jo merkki ihon vaurioitumisesta. Ja niin, tosiaan riski sairastua on myös suurempi jos perheenjäsenillä on ihosyöpää, ihan kuten muissakin syövissä on myös geeneillä merkitystä. Niihinhän emme voi itse vaikuttaa, mutta jokainen voi päättää minkälaisia riskejä elämänsä aikana haluaa eri asioiden kanssa ottaa. Elämästä voi silti nauttia.

Vierailija
140/187 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli mennyt aurinkorasvalla lotraaminen. Esimerkiksi kuuden aikaan illalla laitetaan lapsille rasvaa rannalla, kun UV-indeksi on 2, eli ei varmasti pala.