Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistaako joku lapsena sellaista älytöntä käytäntöä, että kurittamisen jälkeen piti käydä kiittämässä?

Vierailija
10.09.2024 |

Siis tämä on ihan mysteeri, että mikä tämän pointti oli, mutta kun oli annettu remmiä, sain sen jälkeen hetken olla huoneessani ja sitten minun piti käydä nätisti kiittämässä vanhempia! Ja tämä ei ollut synkällä keskiajalla, ja vanhemmat oli jokseenkin ihan normaaleita.

Muistaako muut tällaista?

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut tuollaisesta käytöksestä joissain hyvin uskovaisissa perheissä. Karmivaa.

Itse olen saanut joskus lapsena luunappeja, mutta en sen kummempia fyysisiä rangaistuksia. Ei jäänyt traumoja. Olen syntynyt 70-luvulla.

Vierailija
42/108 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nöyryyttäminen ja alistaminen siinä on tainnut olla pointtina. Ei jatkoon. Erittäin huonoa vanhemmuutta. Suunnilleen samaa tasoa kuin yhdellä äidin tutulla (josta hän kertonut) : Ensin houkutellaan lapsi laittamaan sormi pistokkeeseen ja sitten lätkäistään päähän kun lapsi meinaa näin tehdä. Sillä tavalla kuulemma oppii, että pistokkeet on vaarallisia. 

Muistan yhden tädin, joka ihan oikeasti pelottelemalla pelotteli lapsensa itse huolehtimaan itsestään.

Eivät uskaltaneet mitään ja voin kuvitella, kuinka neuroottisia heistä on aikuisena kehkeytynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole täälläpäin ollut ainakaan. Kuulostaa pimeältä ja hullulta.

Vierailija
44/108 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä oli ihan joka puolella 80-ja 90-luvulla. Ehkä sinä olet pullossa kasvanut tai sitten suljet silmäsi todellisuudelta. 

Vierailija
45/108 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi ottaa takaisin käyttöön!

Kyllähän sen nykypenskoista huomaa, että solkipäälle olisi jälleen käyttöä.

Kyllä se muualta tulijoilla on edelleen käytössä. Ottaisivat suomi-ipanat Mahmedeista mallia.

Vierailija
46/108 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kyllä pari kertaa risusta, mutta ei sentään kiittämään tarvinnut ryhtyä. 

Vierailija
47/108 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut tuollaisesta käytöksestä joissain hyvin uskovaisissa perheissä. Karmivaa.

Itse olen saanut joskus lapsena luunappeja, mutta en sen kummempia fyysisiä rangaistuksia. Ei jäänyt traumoja. Olen syntynyt 70-luvulla.

Ei tarvinnut olla millään tavoin uskonnollinen. Kyllä koivun oksa lauloi kaikenlaisissa kodeissa, tämän muistan oikein hyvin.

Vierailija
48/108 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin kiitän kun poika käy kylässä.

Vierailija
49/108 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvinnut olla millään tavoin uskonnollinen. Kyllä koivun oksa lauloi kaikenlaisissa kodeissa, tämän muistan oikein hyvin.

Minä en muista. Vanhempani ovat sivistyneitä ja niin ovat kaverienkin.

Vierailija
50/108 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan se on ollut sitä, kun vanhemmilla on omatunto kolkuttanut, ettei heillä tulisi niin paha mieli, niin lapsi piti laittaa kiittämään. Sairasta, mutta kai se noin on ollut.

N47

Vierailija
51/108 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en muista. Vanhempani ovat sivistyneitä ja niin ovat kaverienkin.

Sepä mukavaa, että olet saanut kasvaa sivistyneessä ympäristössä. Siksi varmaan tästä aiheesta kiinnostaakin lukea, kun ei muuten tietäisi siitä mitään. 

Vierailija
52/108 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä oli ihan joka puolella 80-ja 90-luvulla. Ehkä sinä olet pullossa kasvanut tai sitten suljet silmäsi todellisuudelta. 

Minä olen syntynyt 1975. Muistan, kun hoitotäti piiskasi omaa lastaan milloin mistäkin syystä ja uhkaili minua. Meillä ei kotona piiskattu, eikä myöskään hyvien kavereideni luona. Sentään ihmisillä on ollut järkeä ja sydäntä tuohon aikaan. Sen sijaan oma isäni on kai saanut jotain fyysistä kuritusta. Äiti sai kerran piiskaa, kun ei mennyt pyhäkouluun, mutta se oli ainoa kerta. 

Vierailija
53/108 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvinnut kiittää. Olin mummolassa ainoa joka piestiin vaikka en ollut villein lapsenlapsi. Itseasiassa serkut kiusasi minua usein, mutta minä olin ainoa joka piestiin ja sitten pappa soitti äitin hakemaan minut pois. Myös vanhemmat pahoinpiteli. Kerran jopa sairaalaan asti tikattavaksi.

Vierailija
54/108 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä määrättiin nurkkaan seisomaan, eikä sieltä saanut vilkuilla. Seisottiin siellä noin 15 minuuttia. Se riitti rangaistukseksi. 

Vierailija
55/108 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselin joskus luokkakaveriltani, kenen kodeissa piiskaa annettiin. Suurinpiirtein puolet oli koivunoksasta saanut. Olemme 70-luvun lopulla syntyneitä. Se oli todellekin ikävä maan tapa lasten kasvatuksessa vielä tuolloin.

Vierailija
56/108 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä remmin jälkeen itkettiin eikä kiitelty.

Vierailija
57/108 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyselin joskus luokkakaveriltani, kenen kodeissa piiskaa annettiin. Suurinpiirtein puolet oli koivunoksasta saanut. Olemme 70-luvun lopulla syntyneitä. Se oli todellekin ikävä maan tapa lasten kasvatuksessa vielä tuolloin.

Onneksi nykyään ymmärretään, että lempeä puhe toimii parhaiten. Tai jos se ei toimi, niin kyse on nepsypiirteestä jolloin lapsi tarvitsee erityistä tukea.

Vierailija
58/108 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista väkivaltaisimpia, häiriintyneimpiä ja huonosti käyttäytyviä ovat melkein 80v kokemuksellani selkäsaunoja saaneet. Onneksi omat vanhempani olivat sen verran fiksuja etteivät koskaan kajonneet lapsiin. Ei lapsiin tai puolisoon kohdistuvassa väkivallassa yleensäkään kyse ole vanhempien sukupolvesta vaan enemmänkin sivistyneisyydestä.

Vierailija
59/108 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käyty fyysisesti käsiksi, peloteltiin kyllä ja uhkailtiin jos tuli muka tehtyä jotain sopimatonta. Huoneessa piti yksin kärsiä ilman lohdutusta jos oli muuten paha mieli. 

Vierailija
60/108 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa. Ja näillä kokemuksilla varustettujen ihmisten, mukaan lukien itseni - pitäisi sitten osata puhua tunteista lasten ja puolison kanssa, sanoittaa tunteita ja tehdä vaikka mitä. Miten, kun ei ole saanut mitään normaalia mallia mistään perhe-elämästä?