Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistaako joku lapsena sellaista älytöntä käytäntöä, että kurittamisen jälkeen piti käydä kiittämässä?

Vierailija
10.09.2024 |

Siis tämä on ihan mysteeri, että mikä tämän pointti oli, mutta kun oli annettu remmiä, sain sen jälkeen hetken olla huoneessani ja sitten minun piti käydä nätisti kiittämässä vanhempia! Ja tämä ei ollut synkällä keskiajalla, ja vanhemmat oli jokseenkin ihan normaaleita.

Muistaako muut tällaista?

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaista oli minun lapsuudessa kotona, sekä koulussa. Koulussa lyötiin karttakepillä sormille ja piti kiittää sen jälkeen opettajaa. 80 luvulla.

Vierailija
82/108 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kasvatuskonstit on hyvä muistaa sitten, kun roolit vaihtuu ja vanhukset pitää saada suihkuun, lääkäriin ja pysymään sängyssä. 

Oikeasti, miten sairasta, alkeellista, idioottimaista on voinut olla ihmisen mieli. Oksettavaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut remmiä, korkeintaan tukistusta. Eikä tarvinnut kiittää. Kuulostaa aivan kamalalta tuo mitä ap kuvailee. 

Vierailija
84/108 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka vitsaa säästää se lastaan vihaa!

Ja sitten ihmettelevät, kun lapset ei pidä yhteyttä.

Itse olen kiitollinen siitä kun pidettiin kuri eikä annettu elää kuin pellossa.

Mutta olivatko ne oikeassa, vai kurittivatko vain oman egonsa takia

Kurittivat sen vuoksi, että aikuinen on aika merkittävällä tavalla fiksumpi ja harkitsevampi kuin vaikka 5- tai 10-vuotias.

Vierailija
85/108 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisä (ukki) oli sodassa, hänen isä (siis isoisoisä) "kasvatti" mun isän ja hänen 2 vuotta vahemman veljensä: jätkät kiusanneet pikkusiskoa, se kun tuli isopapan tietoon niin oli vedellyt molempia jätkiä persiille remmillä - jätkät vierekkäin tuvanpenkillä ja remmi laulanut. Ja kuulemma aina, kun jotain "pskjuttuja" sattui. Isän äiti oli siinä maatalossa nuori miniä eikä ollut uskaltanut puuttua asiaan ....

Isä teki sitten sitä samaa mulle; ei se tehnyt minusta sen parempaa eikä pahempaa, isä vaan ei osannut sanoa syytä, mitä tein väärin. Hänen viimeisenä jouluna sanoin (kännissä), ettei se sinun vika ole, että minusta tuli tämmönen tohelo. Isältä vierähti kyynel - mieheltä, jonka mielestä mies ei koskaan itke.

Vierailija
86/108 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä, ei edes kuritettu, oltiin kilttejä lapsia.

Vierailija
87/108 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koska onnekseni synnyin siihen sikaan kun lapsenkin lyöminen oli rikos.

Vierailija
88/108 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite piti käydä hakee risu

Vierailija
89/108 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurittivat sen vuoksi, että aikuinen on aika merkittävällä tavalla fiksumpi ja harkitsevampi kuin vaikka 5- tai 10-vuotias.

Sinun mielestäsi siis on fiksua ja harkitsevaista pahoinpidellä puolustuskyvytöntä lasta.

Vierailija
90/108 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani eivät olleet väkivaltaisia, joten en muista.

Vierailija
91/108 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli niin, että isä ensin piiskasi meitä lapsia oikein kunnolla, vaikka emme olisi tehneet mitään. Sitten isä ja äiti menivät makuuhuoneeseen harrastamaan seksiä. Sänky nitisi ja natisi kun isä rynkytti äidin päällä ja lopulta isä huusi kovaäänisesti, että "Nyt tuntuu hyvältä". Hän siis laukesi. Se oli heidän välinen esileikki, että isä hakkasi meidät lapset.

Vierailija
92/108 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muistan ja meidänkin piti pikkuveljeni kanssa kiittää rakastavaa äitiämme, vaikka seinät olivat veressä, joka oli roiskunut ruoskasta. 

Vierailija
93/108 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut, mutta kyseessä oli (oletettavasti sinua) paljon vanhempi ihminen.

Tämä. Olen kuullut henkilöiltä, jotka olivat syntyneet toistasataa vuotta sitten. 

Mun kouluttamattomat duunarivanhemmat tiesi jo 40 v sitten olla käyttämättä fyysistä kuritusta.

Vierailija
94/108 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun mielestäsi siis on fiksua ja harkitsevaista pahoinpidellä puolustuskyvytöntä lasta.

Miksi lapsen pitäisi kyetä puolustautumaan saamaansa rangaistusta vastaan? Pitäisikö sinusta myös esim. vangeille varata kohtuullinen mahdollisuus karata vankilasta? Nykyisin vangit ovat kovin puolustuskyvyttömiä siellä kaltereiden ja korkeiden muurien takana.

Vierailija
95/108 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Laskuvarjojääkärikoulussa vielä 1980 luvulla käytettiin rangaistuksen omaisesti punnerruksia, joita kantahenkilökunta määräsi epäonnistuneille varusmiehille. "Viisi punnerrusta", karjaisi kapiainen. "Viisi punnerrusta, kiitos, herra ylikersantti" vastasi varusmies jo ennen punnerrustaan. 

Vierailija
96/108 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole koskaan remmiä annettu, joskus lätkäisty takapuolelle kädellä tai otettu hiuksista kiinni, ja aina ihan aiheesta, ja tuo kiittämisjuttu on jotain sata vuotta sitten, oletat että täällä on niin vanhoja ihmisiä. 

Olen melkein sata vuotta, mutta en ole ikinä kuullut tuollaisesta mitään. Eipä meidän lähipiirissä kyllä lapsia hakattukaan🙄

Vierailija
97/108 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsen pitäisi kyetä puolustautumaan saamaansa rangaist

Vertaat siis puolustuskyvytöntä lasta rikollisiin, esimerkiksi murhaajiin. Toivottavasti saat apua ongelmiisi!

Vierailija
98/108 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä oli iso lauma lapsia, mutta ketään ei kuritettu ruumiillisesti, eikä henkisesti. Ja tunsin tuskaa koulussa kun kuulin miten joitakin oli kuritettu. Ne jutut tulivat jotenkin välillä esiin. Ja olihan meillä eka luokalla hermoheikko nuori äiti opena joka löi poikia sormille karttakepillä ja tarttuipa tukkaa kin. Ja nimenomaan poikia kohteli noin. 

Vierailija
99/108 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapse

Vertaat siis puolustuskyvytöntä lasta rikollisiin, esimerkiksi murhaajiin. Toivottavasti saat apua ongelmiisi!

Lapsihan ei tee mitään tahallaan. Lapsi on viaton olento joka vain ilmaisee tunteitaan.

Vierailija
100/108 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun mielestäsi siis on fiksua ja harkitsevaista pahoinpidellä puolustuskyv

Lapsi on kehittymässä oleva yksilö. Esimerkiksi vauva ei vielä osaa puhua, kävellä, tai tehdä muutakaan itsenäisesti. Vauva ilmaisee itseään esim. hymyilemällä, tai sitten itkemällä, jos on hankala olo. Ei siitä pidä rankaista, ettei osaa vielä sanoittaa asioita. Lapsen kasvattamisen tulisi tapahtua lempeästi, mutta jämäkästi.