Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi muuttaa pois yhteisestä kodista?

Vierailija
10.09.2024 |

Olen miettinyt, että jos haluaisi erota, niin onko sen  joka eroa haluaa, pakko muuttaa pois yhteisestä kodista?

Asutaan pienessä, uudehkossa omakotitalossa joka ostettiin muutama vuosi sitten. Minä alunperin ok-talon halusin, mies ei olisi halunnut. Puhuin talon ostamisesta monta vuotta. Mies olisi halunnut jatkaa vuokralla asumista.

Välillä, kun on tullut riitaa ja on tullut puhetta erosta, niin kumpikin on tehnyt selväksi, ettei halua muuttaa pois. Olen katsellut, olisiko alueella vastaavia OK-taloja myynnissä, jonka voisin itselleni ostaa. Ei ole kuitenkaan tullut myyntiin yhtään sen hintaista, mihin olisi yksin varaa. Tämän nykyisen talon pystyisinkin yksin vielä maksamaan pois. Miehellä on paljon enemmän rahaa ja tuplasti parempi palkka, joten hän voisi kyllä halutessaan ostaa jonkun kalleemmankin. Oma palkkani on mediaania.

En haluaisi muuttaa ketjuasuntoihin, rakastan omakotitalon rauhaa. Voin kyllä ostaa talon yksinkin, mutta tällä hetkellä ei ole minun tuloille sopivia myynnissä.

Miten ongelma ratkaistaisiin, jos tulisi ero?

Meillä on yksi yhteinen lapsi, 10v. 

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos talo on yhteinen, siitä pitää tehdä ositus jokatapauksessa. Eli toinen ostaa toiselta hänen osuuden pois. 

Lapsen kohdalla pitää selvittää kumpi on lähivanhempi ja elatusmaksut sekä tapaamisoikeusjärjestelyt. 

Mä en jäis enää omakotitaloon tällä järjellä. Siitä on liikaa vaivaa vaan. Sitten vuokrakämpästä pääsee eroon nopeammin, jos haluaa muuttaa muihin ympyröihin. 

Kovin kauas ei kumminkaan voi muuttaa, kun lapsi on kuitenkin yhteinen...

Milläs sen estät jos toinen haluaa muuttaa kauas?

Lasta ei voi viedä mukanaan, jos on yhteishuoltajuus. Siksi.

Ei varmaan sitten kannata pitää yhteishuoltajuutta, jos muuttaa kauas.

Vierailija
42/51 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos talo on yhteinen, siitä pitää tehdä ositus jokatapauksessa. Eli toinen ostaa toiselta hänen osuuden pois. 

Lapsen kohdalla pitää selvittää kumpi on lähivanhempi ja elatusmaksut sekä tapaamisoikeusjärjestelyt. 

Mä en jäis enää omakotitaloon tällä järjellä. Siitä on liikaa vaivaa vaan. Sitten vuokrakämpästä pääsee eroon nopeammin, jos haluaa muuttaa muihin ympyröihin. 

Mihin sen voisi viedä? Mikään ei estä lasta

Nokun joku ehdotti tässä sitä Tokioon muuttamista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule. Ei riitä, että on varaa maksaa loppulaina, koska joudut ottamaan lisää lainaa ostaaksesi exäsi osuuden ja antamaan sen hänelle! Hän haluaa toki osansa, kun on jo lainaa maksanut.

Tottahan minä tämän tiesin.

Ap

Eli puolet talon arvosta yhtäkkiä lainaa lisää. Ei kuulosta kovin edulliselta.

Täsmennän nyt vielä, ettei jäisi epäselväksi: en ole kuvitellut saavani taloa "puoleen hintaan". 

Ap

Vierailija
44/51 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa asua eri osoitteessa kuin toinen, joka ei muuta pois, on itse muutettava pois. Luulisi tuon normaalilla järjenjuoksulla olevan itsestään selvää.

Vierailija
45/51 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan sitten kannata pitää yhteishuoltaju

No sehän taas on ihan sopimus kysymys? Joten olisiko järkevämpää keskustella sen puolison kanssa kumpi muuttaa jos muuttaa suostuuko jän tai sinä yhteishuoltajuuteen, kumpi on lähivanhempi jne?

Vierailija
46/51 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni sä voisit jäädä siihen ja lapsi. Naiset vaativat erityistä suojaa ja turvaa. Lämpöä kodista. Mies ostaa rahakkaana pärjäävänä talon läheltä ja näin näkee lapsen helposti? Hänellä on enemmän vaihtoehtoja tai voi jopa rakennuttaa? Toki ymmärrän että kumpikin on kiintynyt jo tähän kotiin. Toisaalta jos ostat uuden ja hän maksaa osuutensa, saat uutta energiaa ja voit tehdä oman energian sinne uuteenkin. Oman sisustuksen. Ei ole parisuhteen tuomaa taakkaa tai muistoja missään tavallaan. Lapsi voi innostua uudesta jos on kiva, onko piha sielläkin. Mitä haluat itse. -Huomasin kanssa että asunnon löytäminen on vaikeaa ja paikan.

Ei nyt kuitenkaan ole minkäänlaista laillista oikeuttaa "heittää toista ulos" yhteisestä kodista, jos toinen ei itse halua lähteä. Lähtijä on kyllä silloin se joka erota haluaa.

Vierailija
47/51 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, meillä sinänsä erilainen tilanne eron sattuessa, koska koti on parin kk kuluttua maksettu, mutta en minä tähän jäisi vaan karistaisin pölyt jaloistani ja vaihtaisin maisemaa todnäk ihan kunnolla. Laina otettiin puoliksi ja mies ymmärtääkseni olisi halukas tähän jäämään joten minulle oma osuuteni kodin arvosta ja se on moro. Enkä ottaisi enää toista asuntolainaa vaan etsisin kohtuuhintaisen kaksion "sieltä jostain", etsisin uuden työpaikan ja elelisin mm niillä rahoilla jotka tästä kodista minulle tulisi+sitten palkalla jahka työpaikan saisin.

Vierailija
48/51 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei estää voi, mutta jos haluaa lastaan tavata, niin ehkä ei kannata muuttaa ihan hirveän kauas. 

Vierailija
49/51 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun erosin, jäin asumaan entiseen yhteiseen taloon. Minä halusin erota. Voi tehdä ihan kuten sovitaan, ei tähän sääntöä ole.

Vierailija
50/51 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsistä. Ota nyt ensin edes asioista selvää, ennen kuin jakelet näitä hölmöyksiä.

Vierailija
51/51 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei estää voi, mutta jos haluaa lastaan tavata, niin ehkä ei kannata muuttaa ihan hirveän kauas. 

Vähän pakkohan se yleensä on ainakin silloin tällöin jos on yhteishuoltajuus. Oli välimatkaa tai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän