Kumpi muuttaa pois yhteisestä kodista?
Olen miettinyt, että jos haluaisi erota, niin onko sen joka eroa haluaa, pakko muuttaa pois yhteisestä kodista?
Asutaan pienessä, uudehkossa omakotitalossa joka ostettiin muutama vuosi sitten. Minä alunperin ok-talon halusin, mies ei olisi halunnut. Puhuin talon ostamisesta monta vuotta. Mies olisi halunnut jatkaa vuokralla asumista.
Välillä, kun on tullut riitaa ja on tullut puhetta erosta, niin kumpikin on tehnyt selväksi, ettei halua muuttaa pois. Olen katsellut, olisiko alueella vastaavia OK-taloja myynnissä, jonka voisin itselleni ostaa. Ei ole kuitenkaan tullut myyntiin yhtään sen hintaista, mihin olisi yksin varaa. Tämän nykyisen talon pystyisinkin yksin vielä maksamaan pois. Miehellä on paljon enemmän rahaa ja tuplasti parempi palkka, joten hän voisi kyllä halutessaan ostaa jonkun kalleemmankin. Oma palkkani on mediaania.
En haluaisi muuttaa ketjuasuntoihin, rakastan omakotitalon rauhaa. Voin kyllä ostaa talon yksinkin, mutta tällä hetkellä ei ole minun tuloille sopivia myynnissä.
Miten ongelma ratkaistaisiin, jos tulisi ero?
Meillä on yksi yhteinen lapsi, 10v.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Se muuttaa joka haluaa pois yhteisestä asunnosta. Jos eron jälkeen on ok asua saman katon alla molemmille niin sitten jatkatte.
Ahaa eli jos raahaa uusia miesystäviä peräjälkeen kotiin niin ehkä toinen sitten lähtee?
Mielestäni sä voisit jäädä siihen ja lapsi. Naiset vaativat erityistä suojaa ja turvaa. Lämpöä kodista. Mies ostaa rahakkaana pärjäävänä talon läheltä ja näin näkee lapsen helposti? Hänellä on enemmän vaihtoehtoja tai voi jopa rakennuttaa? Toki ymmärrän että kumpikin on kiintynyt jo tähän kotiin. Toisaalta jos ostat uuden ja hän maksaa osuutensa, saat uutta energiaa ja voit tehdä oman energian sinne uuteenkin. Oman sisustuksen. Ei ole parisuhteen tuomaa taakkaa tai muistoja missään tavallaan. Lapsi voi innostua uudesta jos on kiva, onko piha sielläkin. Mitä haluat itse. -Huomasin kanssa että asunnon löytäminen on vaikeaa ja paikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se muuttaa joka haluaa pois yhteisestä asunnosta. Jos eron jälkeen on ok asua saman katon alla molemmille niin sitten jatkatte.
Ahaa eli jos raahaa uusia miesystäviä peräjälkeen kotiin niin ehkä toinen sitten lähtee?
Mistäs minä sen voin tietää? Kysy siltä puolisoltasi miten hän asiaan suhtautuisi.
Ei ole mitään sääntöä. Se muuttaa joka ei kestä yhdessäoloa.
Voi olla, että joudutte myymään talon jos ette pääse sopuun kumpi lunastaa toisen pihalle.
Kirjoittamaton sääntö taitaa mennä niin, että jättäjä lähtee ja jätetty saa jäädä. Poikkeuksena tähän se jos asutaan sellaisessa asunnossa johon jompikumpi on muuttanut "toisen luo", silloin asuntoon jää luonnollisesti se kumman asunto se on alun alkaenkin ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs sitä tietää vaikka mies ainakaan sen jälkee lähtisi? Mielenkiintoisia miehiä kyllä jos tulisivat peräjälkeen ainakin jos se puoliso sattuu olemaan kotona. Mutta onhan meitä moneksi.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että joudutte myymään talon jos ette pääse sopuun kumpi lunastaa toisen pihalle.
Mutta jos talo menee myyntiin niin voinko sitten ostaa sen itse? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä sitä sovitaan erikseen milloin saa tuoda omia vieraita. Ei lapsenkaan kannalta varmaan ole järkevää ketään uutta (tai hoitoa) heti raahata paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Muuta vuokralle, saat tukia.
Ei kiitos, tein 10 vuotta töitä, et pääsin muuttamaan omaan kotiin. En halua enää takaisin vuokralle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos talo menee myyntiin niin voinko sitten ostaa sen itse? :D
Voit, mutta ex voi myös tehdä tarjouksen.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni sä voisit jäädä siihen ja lapsi. Naiset vaativat erityistä suojaa ja turvaa. Lämpöä kodista. Mies ostaa rahakkaana pärjäävänä talon läheltä ja näin näkee lapsen helposti? Hänellä on enemmän vaihtoehtoja tai voi jopa rakennuttaa? Toki ymmärrän että kumpikin on kiintynyt jo tähän kotiin. Toisaalta jos ostat uuden ja hän maksaa osuutensa, saat uutta energiaa ja voit tehdä oman energian sinne uuteenkin. Oman sisustuksen. Ei ole parisuhteen tuomaa taakkaa tai muistoja missään tavallaan. Lapsi voi innostua uudesta jos on kiva, onko piha sielläkin. Mitä haluat itse. -Huomasin kanssa että asunnon löytäminen on vaikeaa ja paikan.
Tämä olisi paras vaihtoehto, jos sopivan hintainen talo tulisi myyntiin. Mielellään voisin rakentaakin, mutta epäilen, ettei yhdellä mediaanipalkalla vielä taloa rakenneta. Nykyisestä on maksussa noin puolet ja omistus 50/50.
Vierailija kirjoitti:
Muuta vuokralle, saat tukia.
Mitä tukia työssäkäyvä vuokralainen muka saa?
Minä jätin aikanaan vaimoni ja jäin asuntoon. Hän joutui lähtemään,kun ei olisi pystynyt yksin asumisen kuluja maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä olisi paras vaihtoehto, jos sopivan hintainen talo tulisi myyntiin. Mielellään voisin rakentaakin, mutta epäilen, ettei yhdellä mediaanipalkalla vielä taloa rakenneta. Nykyisestä on maksussa noin puolet ja omistus 50/50.
Edullisia omakotitaloja on Suomi täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Minä jätin aikanaan vaimoni ja jäin asuntoon. Hän joutui lähtemään,kun ei olisi pystynyt yksin asumisen kuluja maksamaan.
Sinun olisi pitänyt maksaa ne kulut, jos ei oikeuden ja kohtuuden takia, niin lastenne vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Oliko hän keskituloinen?
Minun lapsuudenkotini naapurissa pariskunta erosi, ja vaimo jäi asumaan alakertaan mies muutti yläkertaan.
Eron jälkeen vaimon kanssa asui vielä yksi poika, kaksi muta jo muuttaneet omilleen.
Elivät kumpikin ihan omaa elämäänsä, eivättainneet edes puhua toisilleen muuta kuin taloon liittyvistä pakollisista asioista. Nyt on molemmat jo kuolleet.