Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi muuttaa pois yhteisestä kodista?

Vierailija
10.09.2024 |

Olen miettinyt, että jos haluaisi erota, niin onko sen  joka eroa haluaa, pakko muuttaa pois yhteisestä kodista?

Asutaan pienessä, uudehkossa omakotitalossa joka ostettiin muutama vuosi sitten. Minä alunperin ok-talon halusin, mies ei olisi halunnut. Puhuin talon ostamisesta monta vuotta. Mies olisi halunnut jatkaa vuokralla asumista.

Välillä, kun on tullut riitaa ja on tullut puhetta erosta, niin kumpikin on tehnyt selväksi, ettei halua muuttaa pois. Olen katsellut, olisiko alueella vastaavia OK-taloja myynnissä, jonka voisin itselleni ostaa. Ei ole kuitenkaan tullut myyntiin yhtään sen hintaista, mihin olisi yksin varaa. Tämän nykyisen talon pystyisinkin yksin vielä maksamaan pois. Miehellä on paljon enemmän rahaa ja tuplasti parempi palkka, joten hän voisi kyllä halutessaan ostaa jonkun kalleemmankin. Oma palkkani on mediaania.

En haluaisi muuttaa ketjuasuntoihin, rakastan omakotitalon rauhaa. Voin kyllä ostaa talon yksinkin, mutta tällä hetkellä ei ole minun tuloille sopivia myynnissä.

Miten ongelma ratkaistaisiin, jos tulisi ero?

Meillä on yksi yhteinen lapsi, 10v. 

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit jäädä yhtä hyvin kuin mieskin. Se kumpi haluaa erota, ei vaikuta siihen, kuka jää asuntoon. Ota yhteyttä hyvään eroasianajajaan ja neuvottele hänen kanssaan.

Vierailija
22/51 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsuudenkotini naapurissa  pariskunta erosi, ja vaimo jäi asumaan alakertaan mies muutti yläkertaan.

Eron jälkeen vaimon kanssa asui vielä yksi poika, kaksi muta jo  muuttaneet  omilleen.

Elivät kumpikin ihan omaa elämäänsä, eivättainneet edes puhua toisilleen muuta kuin taloon liittyvistä pakollisista asioista. Nyt on molemmat jo kuolleet.

Meillä on vain yksi kerros tässä talossa, ja huoneita 3 joista yksi on lapsen. Toinen mh on työhuoneena.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule. Ei riitä, että on varaa maksaa loppulaina, koska joudut ottamaan lisää lainaa ostaaksesi exäsi osuuden ja antamaan sen hänelle! Hän haluaa toki osansa, kun on jo lainaa maksanut.

Vierailija
24/51 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule. Ei riitä, että on varaa maksaa loppulaina, koska joudut ottamaan lisää lainaa ostaaksesi exäsi osuuden ja antamaan sen hänelle! Hän haluaa toki osansa, kun on jo lainaa maksanut.

Tottahan minä tämän tiesin.

Ap

Vierailija
25/51 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos talo on yhteinen, siitä pitää tehdä ositus jokatapauksessa. Eli toinen ostaa toiselta hänen osuuden pois. 

Lapsen kohdalla pitää selvittää kumpi on lähivanhempi ja elatusmaksut sekä tapaamisoikeusjärjestelyt. 

Mä en jäis enää omakotitaloon tällä järjellä. Siitä on liikaa vaivaa vaan. Sitten vuokrakämpästä pääsee eroon nopeammin, jos haluaa muuttaa muihin ympyröihin. 

Vierailija
26/51 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos talo on yhteinen, siitä pitää tehdä ositus jokatapauksessa. Eli toinen ostaa toiselta hänen osuuden pois. 

Lapsen kohdalla pitää selvittää kumpi on lähivanhempi ja elatusmaksut sekä tapaamisoikeusjärjestelyt. 

Mä en jäis enää omakotitaloon tällä järjellä. Siitä on liikaa vaivaa vaan. Sitten vuokrakämpästä pääsee eroon nopeammin, jos haluaa muuttaa muihin ympyröihin. 

Kovin kauas ei kumminkaan voi muuttaa, kun lapsi on kuitenkin yhteinen...

Vierailija
27/51 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muuttaisin! Mies saisi pitää talon ja irtaimiston, ostaisin itselleni keskustasta jonkun ihanan ison yksiön tai kaksion. Uudet kalusteet, uusi elämä. Emme nytkään asu kaukana keskusta, mutta tykkäsin asua siellä. 

Vierailija
28/51 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ole reilua, että se joka tarjoaa talosta korkeimman hinnan jä taloon. Se joka lähtee saa asianmukaisen korvausen osituksessa. Pitäkää siis huutokauppa

Vierailija
29/51 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei laki laita mitään rajaa, kuinka kauas saa muuttaa. Muuta vaikka Tokioon, jos siltä tuntuu.

Vierailija
30/51 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milläs sen estät jos toinen haluaa muuttaa kauas?

Vierailija
31/51 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään sääntöä. Se muuttaa joka ei kestä yhdessäoloa.

Voi olla, että joudutte myymään talon jos ette pääse sopuun kumpi lunastaa toisen pihalle.

Mutta jos talo menee myyntiin niin voinko sitten ostaa sen itse? :D

Voi ostaa. Mutta hinta voi nousta, jos tulee kilpailu. 

Vierailija
32/51 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli puolet talon arvosta yhtäkkiä lainaa lisää. Ei kuulosta kovin edulliselta.

Vierailija
33/51 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ostaa talon,  joka tarjoaa siitä suuremman summan.  Hyödyttää myös sitä osapuolta,  joka muuttaa pois. 

Vierailija
34/51 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsuudenkotini naapurissa  pariskunta erosi, ja vaimo jäi asumaan alakertaan mies muutti yläkertaan.

Eron jälkeen vaimon kanssa asui vielä yksi poika, kaksi muta jo  muuttaneet  omilleen.

Elivät kumpikin ihan omaa elämäänsä, eivättainneet edes puhua toisilleen muuta kuin taloon liittyvistä pakollisista asioista. Nyt on molemmat jo kuolleet.

Meillä on vain yksi kerros tässä talossa, ja huoneita 3 joista yksi on lapsen. Toinen mh on työhuoneena.

Ap

Se riittää. Et voi kun kysyä mirlehltä, myyjä osuutensa sinulle. Hän varmaan taas haluaa lunastaa talon itselleen. Lapselle ehkä paras on jäädä asumaan siihen pääosin. Kumpi vanhemmista sitten sen lunastaakin. 

Jos kumpikaan ei halua muuttaa , niin talo menee myyntiin luultavasti liian korkealla pyynnöllä. 

Vierailija
35/51 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasta ei voi viedä mukanaan, jos on yhteishuoltajuus. Siksi.

Vierailija
36/51 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on ihan sopimuskysymys. Ei ole mitään sääntöä. Siinähän sitten tappelisitte ja katsoisitte kumpi antaa periksi ja muuttaa. 

Vierailija
37/51 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, fiksusti jos kummatkin tekee...Mutta fiksumpaa on jommankumman ottaa vuokrakämppä ja asua siinä, kunnes kaikki on selvitetty. Ja toisaalta olisiko huono, jos toinen aina asuis vuokrakämpässä viikot yksin ja lapsen kanssa talossa taas toisen? Ei tarttis muksun muutella....

Vierailija
38/51 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasta ei voi viedä mukanaan, jos on yhteishuoltajuus. Siksi.

Mihin sen voisi viedä? Mikään ei estä lasta matkustamasta tapaamaan toista vanhempansa vaikka etäisyyttä jokuja kilometrejä olisikin. 

Ei voi kun ihmetellä että kaikki niitä lapsia hankkiikin.

Vierailija
39/51 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ketjuasunto?

Vierailija
40/51 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli puolet talon arvosta yhtäkkiä lainaa lisää. Ei kuulosta kovin edulliselta.

Täh? Talon arvo on se mikä talon arvo on, mies saa tietysti maksamansa osuuden itselleen rahana. Mitä tarkoitat, ettei kuulosta edulliselta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän