Varoitus erittäin korkeista sähkön hinnoista
Suomen sähkömarkkinassa saatetaan nähdä loppuviikosta poikkeuksellisen korkeita ja vaikeasti ennustettavia hintoja.
Syitä äkilliseksi ja poukkoilevaksi ennustetulle hinnanmuutokselle ovat Olkiluoto 2 -ydinvoimalan jääminen korjauksiin samaan aikaan Loviisa 1 -ydinvoimala on huollossa.
Samalla siirtoyhteyksissä Suomeen on rajoituksia, mutta siirtoyhteys Suomesta poispäin Viron suuntaan on käytössä. Lisäksi tuulivoiman tuotanto on vähenemässä huomattavasti.
Ennustemallissa on vain 400 megawatin tehotasapainon päässä, että ennuste antaisi hinnaksi 1000 euroa megawatilta.
Kommentit (346)
Vierailija kirjoitti:
Laitoin ajastimella saunan lämpiämään heti seiskalta aamulla, niin pääsee herättyä ja aamukahvin juotuaan heti löylyihin.
En tiedä ketään jolla olisi ajastettava kiuas, taitavat olla varakkaiden älytalojen juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin just pörssisähkön pois kun en enää kestä näitä vaihteluita.
Energiamaksu 0.42 snt/kWh
Kuukausimaksu 1.24 €/kk
Väität tosissasi löytäneesi jostain lähes ilmaisen sähkösopparin? 5/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun mulla oli aikanaan sähkölasku 3 kk 50 e. Nykyään 30 e/kk ja olen TODELLA pihi sähkön käyttäjä.
Meillä on pörssisähkö ja paneelit, ja puoli vuotta menee nykyään niin, ettei sähkölaskua tule lainkaan.
Montako vuotta meni paneeli-investoinnin kuoletukseen huomioiden sijoitetulle pääomalle korko ja rahoituskulut?
Niinpä, kummasti unohtuu aina tämä massiivinen sähkölasku joka paneeleita hommatessa maksetaan etukäteen.
_"Kyllä niiden pitääkin jotain tuottaa jos investointikin on 1000e/ KWp. VILPissä potku loppuu juuri silloin kun sitä eniten tarvittaisiin, eli 15 asteen pakkasella se on jo sama kuin suora sähkölämmitys."
Kannattaa päivittää modernimpaan jos hööki jo pikkupakkasilla noin pahasti sakkaa. Nykyaikaisilla peleillä mennään pekillä vastuksilla vasta -30c tunttumassa.
Vaikeasti ennustettavia :D kyllä ne tietää tasan tarkkaan mitä sähköstään nyt haluavat kun ei tunnu tuulet ja halvat öljybarrelit vaikuttavan kuin ylöspäin.
Huominen näyttää kyllä karmealta. Kauanko tätä pelleilyä kestää, loppuviikko vai loppukuu?
Vierailija kirjoitti:
Huominen näyttää kyllä karmealta. Kauanko tätä pelleilyä kestää, loppuviikko vai loppukuu?
Paljonko te oikein sitä sähköä kulutatte näin lämmityskauden ulkopuolella kun noin hinnat ahdistaa?
Sähkö aina hintansa väärti. Jos ei ole, niin älä osta.
"Mutta kuten sanottu, tulevasta se ei kerro enää mitään, koska säätövoimaa on ajettu alas, ja tuulivoima on pelkkää tuurivoimaa, jota saatetaan saada kun tarve on, tai sitten ei. "
Ihan yhtä vähän sitä säätövoimaa oli viime talvena kuin tulevanakin. Joten ei se hintäja ensi talvena mihinkään muuta.
Ei hetkauta parit päivät mihinkään kun syyskuulta laskuakin kertynyt 7 euroa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko te oikein sitä sähköä kulutatte näin lämmityskauden ulkopuolella kun noin hinnat ahdistaa?
Pienituloiselle joka euro merkitsee ja kaikessa joutuu yrittää säästämään. Eihän sitä rahaväki ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienituloiselle joka euro merkitsee ja kaikessa joutuu yrittää säästämään. Eihän sitä rahaväki ymmärrä.
No sen pienituloisen vuokrayksiössä kuluukin kalliina päivänä varmaan muutamalla kymmenellä sentillä enemmän sähköä.
Köyhät, istukaa pimeessä ja sekoittakaa kylmään veteen vaikka leipäjonosta kohvoijattuja jauhoja. Menkää töohin niin eiköhän ala rahaa löytyä sähköön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sen pienituloisen vuokrayksiössä kuluukin kalliina päivänä varmaan muutamalla kymmenellä sentillä enemmän sähköä.
Kuluu hieman enemmänkin jos nämä älyttömät hinnat jatkuu koko loppukuun tai pidempäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun mulla oli aikanaan sähkölasku 3 kk 50 e. Nykyään 30 e/kk ja olen TODELLA pihi sähkön käyttäjä.
Olen vielä pihimpi. N.10€/kk ja toistaiseksi voimassa oleva sopimus ollut jo vuosia.
Huomenna perjantaina pösän keskihinta on 24.86c/kWh. Mutta laskee jo klo 23 alle 10 centin. Sähköbingossa tuottajat tekee nyt tilin, niin voivat myöhemmin myydä ns. ilmaista sähköä, kun kuluttajat on rahastettu jo etukäteen. Loistava bisnes - oikea graalin malja sähköyhtiöille kun kohtuus hinnoittelussa on sairautta.
Vierailija kirjoitti:
_"Kyllä niiden pitääkin jotain tuottaa jos investointikin on 1000e/ KWp. VILPissä potku loppuu juuri silloin kun sitä eniten tarvittaisiin, eli 15 asteen pakkasella se on jo sama kuin suora sähkölämmitys."
Kannattaa päivittää modernimpaan jos hööki jo pikkupakkasilla noin pahasti sakkaa. Nykyaikaisilla peleillä mennään pekillä vastuksilla vasta -30c tunttumassa.
No kerroppa nyt joku esimerkki niistä nykyaikaisista peleistäsi. KvG ei ole vastaus.
Vierailija kirjoitti:
No ennakoimaton turbiinivika ydinvoimalassa voi viedä kuukaudenkin. Tuulesta ei ole mitään takeita, joten ei riitä paikkaamaan.
Itse otin kesällä 2,50 € kk ja 8,50 snt kWh sopparin ja laskin, että kerrostalo-asukkina tuo on minulle hyvä, sillä kk-hinta on se joka antaa minulle eniten lisäkuluja laskuun. Ja se mikä on SATAVARMAA, on että sähkön hinta tulee vain nousemaan, joten tämä 2 vuoden määräaikainen on erittäin hyvä, sillä hinnannousu ja piikit eivät vaikuta minuun sinä aikana ollenkaan. Yleensä maksan sähköstä 12-15 euroa kk (ilman siirtoa) kesällä kun käytän ilmastointilaitetta joskus iltaisin. Ei se paha ole + en joudu pelleilemään ajan kanssa sähkön käytön suhteen. Talvella tulee taas sikahinnat ja minä käytän sähköä kuten huvittaa. Vaikkapa sitten sauna päälle kalleimman spot-hinnan päivänä, ei paljoa kiinnosta! :D
Ja huomenna perjantaina vielä kalliimpaa kun tuuliennusteet romahtaa.