Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varoitus erittäin korkeista sähkön hinnoista

Vierailija
10.09.2024 |

Suomen sähkömarkkinassa saatetaan nähdä loppuviikosta poikkeuksellisen korkeita ja vaikeasti ennustettavia hintoja.

Syitä äkilliseksi ja poukkoilevaksi ennustetulle hinnanmuutokselle ovat Olkiluoto 2 -ydinvoimalan jääminen korjauksiin samaan aikaan Loviisa 1 -ydinvoimala on huollossa.

Samalla siirtoyhteyksissä Suomeen on rajoituksia, mutta siirtoyhteys Suomesta poispäin Viron suuntaan on käytössä. Lisäksi tuulivoiman tuotanto on vähenemässä huomattavasti.

Ennustemallissa on vain 400 megawatin tehotasapainon päässä, että ennuste antaisi hinnaksi 1000 euroa megawatilta.

Kommentit (346)

Vierailija
41/346 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun mulla oli aikanaan sähkölasku 3 kk 50 e. Nykyään 30 e/kk ja olen TODELLA pihi sähkön käyttäjä. 

Meillä on pörssisähkö ja paneelit, ja puoli vuotta menee nykyään niin, ettei sähkölaskua tule lainkaan. 

Paljonkos ne paneelit tuottaa marras-helmikuussa, kun kulutus on kovinmillaan, vai ovatko tyhjänpanttina?

Vierailija
42/346 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkön hinta taitaa vaikuttaa eniten niihin,  joilla ainoa lämmitysmuoto on sähkö.  Eikä heihinkään kesällä. 

Nimenomaan. Jos vuoden sähköstä kuluu 75% neljänä kylmimpänä kuukautena sähköön, on sillä jotain merkitystä onko sähkön hinta ensi kuussa nolla vai euron kilowattitunti. Parhaiten itsensä suojaa sillä, että tekee määriksen keskellä kesää, kun ne ovat halvimmillaan. Keskellä talvea on pösästä turha luopua, kun kiinteät kallistuu pösän kallistuessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/346 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun mulla oli aikanaan sähkölasku 3 kk 50 e. Nykyään 30 e/kk ja olen TODELLA pihi sähkön käyttäjä. 

Meillä on pörssisähkö ja paneelit, ja puoli vuotta menee nykyään niin, ettei sähkölaskua tule lainkaan. 

Eikö mene edes perusmaksua, ja siirtoyhtiön perusmaksua?

Ei, koska aurinkopaneelien tuotosta saa rahaa. 

Vierailija
44/346 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonkos ne paneelit tuottaa marras-helmikuussa, kun kulutus on kovinmillaan, vai ovatko tyhjänpanttina?

Vähemmän tietysti. Se nyt on itsestään selvä. Mutta kyllä se 1-2 kW on myös jotain, mitä talvella parhaimmillaan tulee. Joka tapauksessa ei niistä talvellakaan haittaa ole. 

Vierailija
45/346 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkön hinta taitaa vaikuttaa eniten niihin,  joilla ainoa lämmitysmuoto on sähkö.  Eikä heihinkään kesällä. 

Nimenomaan. Jos vuoden sähköstä kuluu 75% neljänä kylmimpänä kuukautena sähköön, on sillä jotain merkitystä onko sähkön hinta ensi kuussa nolla vai euron kilowattitunti. Parhaiten itsensä suojaa sillä, että tekee määriksen keskellä kesää, kun ne ovat halvimmillaan. Keskellä talvea on pösästä turha luopua, kun kiinteät kallistuu pösän kallistuessa.

Juuri näin olen itsekin toiminut jo vuosien ajan. Tälläkin hetkellä Helenin määris 09/2025 asti ja mielenrauha taattu.

Vierailija
46/346 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkön voi vaihtaa milloin vain pois jos tuntuu menevän liian kalliiseen suuntaan.

Esim keskellä talvea kun pösä heiluu päivittäin suuren osan päivästä yli 10c/kWh, pomppaa myös määräaikaisten hinta pilviin. Pitää elää jossain lasikaapissa josei tuota vielä(kään) ole huomannut, sillä noin se on ollut viimeiset 15 vuotta. Näin ollen ei ole ollenkaan samantekevää, milloin sopimusta vaihtaa. Mikään yritys ei dumppaa hintojaan silloin kun on kulutussesonki. 

Vierailija
47/346 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin ajastimella saunan lämpiämään heti seiskalta aamulla, niin pääsee herättyä ja aamukahvin juotuaan heti löylyihin.

Vierailija
48/346 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vietän etkojoulua, joten saunan lisäksi laitan kinkun uuniin. Siinä 8h saa rauhassa kypsyä torstain mittaan.

Vierailija
49/346 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähemmän tietysti. Se nyt on itsestään selvä. Mutta kyllä se 1-2 kW on myös jotain, mitä talvella parhaimmillaan tulee. Joka tapauksessa ei niistä talvellakaan haittaa ole. 

Pieniä on silakat joulukaloiksi

Vierailija
50/346 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomeen rakennetaan nyt yli 100 MW aurinkovoimaloita. Tilanne kuin villissä lännessä kultaryntäyksen aikaan.

Sama aurinko näille paistaa kuin omakotitalon katolle.

Vierailija
51/346 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohta paukahtaa mos Cowassa

Lopettakaa sota jo

antakaa niitä pommeja et tä p u t in kaatuu

Vierailija
52/346 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, pösä tänään suuri osa päivästä 30c/kWh, ja huiput 50c/kWh. Halpaa kuin saippua! Muistakaahan pösäilijät vääntää pääkytkimestä mökki virrattomaksi!

Vierailija
53/346 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos vuoden sähköstä kuluu 75% neljänä kylmimpänä kuukautena sähköön"

Ja joista kylmimmistä kuukausista esim. viime talvena kolme neljästä oli pörssisähköllä halvempi kuin halvimmat määräaikaiset.

Vierailija
54/346 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö mene edes perusmaksua, ja siirtoyhtiön perusmaksua?

Ei, koska aurinkopaneelien tuotosta saa rahaa. 

Millainen osuus siitä kertyy esim. 20000kWh vuosikulutuksella?

Vierailija
55/346 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noniin, pösä tänään suuri osa päivästä 30c/kWh, ja huiput 50c/kWh. Halpaa kuin saippua! Muistakaahan pösäilijät vääntää pääkytkimestä mökki virrattomaksi!

No ei juuri kannata mitään laittaa pois kun ei näin lämpimällä juuri sähköä edes kulu. Sen verran on syyskuussakin hinta vaihdellut että 120 m2 rivarin sähkönkulutus on kalleimpana päivänä ollut 1,60e/päivä ja halvimpana  0,07e/päivä. Tänään voi ehkä mennä kahdella eurolla jos oikein pahasti sattuu.

Vierailija
56/346 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos vuoden sähköstä kuluu 75% neljänä kylmimpänä kuukautena sähköön"

Ja joista kylmimmistä kuukausista esim. viime talvena kolme neljästä oli pörssisähköllä halvempi kuin halvimmat määräaikaiset.

Paino sanalle oli. Tulevasta et tiedä edes ylihuomisen hintoja, puhumattakaan ensi talvesta. Halvimmilla määräaikaisilla hinnat oli viime vuonna 8c:n pinnassa. Jokainenhan voi sähköntoimittajansa pörssisähkön hintahistoriasta itse tarkistaa mitä pösän keskihinta oli esim vilme marraskuun ja viime maaliskuun välillä. Marraskuu -23 8,6c Joulukuu -23, 9,5c, Tammikuussa 24, 13.2c.

Mutta kuten sanottu, tulevasta se ei kerro enää mitään, koska säätövoimaa on ajettu alas, ja tuulivoima on pelkkää tuurivoimaa, jota saatetaan saada kun tarve on, tai sitten ei. 

Vierailija
57/346 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä paneelit tietysti mukavasti vuoden keskihintaa laskee, vaikka talvella mitään tulisikaan. Itsellä lämmityksestä vastaa VILP ja kun oikein kylmäksi menee, poltetaan puuta vasttaavasti enemmän. Ja jep, sitä on iotsellä riittämiin, ei tarvitse osataa. Polttopuiden tekemisen vaiva tosin on.

Vierailija
58/346 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei juuri kannata mitään laittaa pois kun ei näin lämpimällä juuri sähköä edes kulu. Sen verran on syyskuussakin hinta vaihdellut että 120 m2 rivarin sähkönkulutus on kalleimpana päivänä ollut 1,60e/päivä ja halvimpana  0,07e/päivä. Tänään voi ehkä mennä kahdella eurolla jos oikein pahasti sattuu.

Eli vastaavasti jos hinta olisi nolla, et lopulta säästä mitään, tai säästö on lämmityskauden ulkopuolella merkityksetön. Turhan pösärimpuilun sijaan määriksellä säästää aikaa, ja vaivaa olennaisempiin asioihin.

Vierailija
59/346 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä paneelit tietysti mukavasti vuoden keskihintaa laskee, vaikka talvella mitään tulisikaan. Itsellä lämmityksestä vastaa VILP ja kun oikein kylm

Kyllä niiden pitääkin jotain tuottaa jos investointikin on 1000e/ KWp. VILPissä potku loppuu juuri silloin kun sitä eniten tarvittaisiin, eli 15 asteen pakkasella se on jo sama kuin suora sähkölämmitys.

Vierailija
60/346 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä paneelit tietysti mukavasti vuoden keskihintaa laskee, vaikka talvella mitään tulisikaan. Itsellä lämmityksestä vastaa VILP ja kun oikein kylm

Aina löytyy näitä polttopuun polttajia, joille puut ei maksa mitään, eikä niiden tekemiseen kuluva aika. Monella ei vaan myöskään joku kiinteistön lämmitys ole mikään harrastus, vaan aika on rahaa, ja se käytetään olennaisempiin asioihin kuin polttopuiden hasliminen. Nin, joku astmaatikko omakotikorttelissa pakkaspäivänä oikein kiittää, kun ulkoilma on sakeana savusta ja pienhiukkasista.