Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varoitus erittäin korkeista sähkön hinnoista

Vierailija
10.09.2024 |

Suomen sähkömarkkinassa saatetaan nähdä loppuviikosta poikkeuksellisen korkeita ja vaikeasti ennustettavia hintoja.

Syitä äkilliseksi ja poukkoilevaksi ennustetulle hinnanmuutokselle ovat Olkiluoto 2 -ydinvoimalan jääminen korjauksiin samaan aikaan Loviisa 1 -ydinvoimala on huollossa.

Samalla siirtoyhteyksissä Suomeen on rajoituksia, mutta siirtoyhteys Suomesta poispäin Viron suuntaan on käytössä. Lisäksi tuulivoiman tuotanto on vähenemässä huomattavasti.

Ennustemallissa on vain 400 megawatin tehotasapainon päässä, että ennuste antaisi hinnaksi 1000 euroa megawatilta.

Kommentit (346)

Vierailija
21/346 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pösäilijöijen säästöt haihtuvat taivaan tuuliin noin vaan ja varoittamatta. Sellaista se on kun jättää elämänsä luonnonoikkujen armoille.

Ja kuitenkin tähän mennessä pörssisähkö on kuitenkin koko ajan ollut halvempaa kuin kiinteät hinnat. Vaikka piikit huomioitaisiin. 

Vierailija
22/346 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinteä sopimus, aina edullinen hinta, ei ongelmaa. Pörssipellet alkavat taas itkemään kauhuissaan kun syksy etenee ja talvi lähestyy, taas tullaan ties kuinka monennen kerran näkemään kuinka moni taulapää yllättyy kun hinnat pompsahtavat moneen otteeseen.

Naurattaa niin etten meinaa saada happea kun kuvittelen kuinka pörssipellet kytkevät epätoivoisina kotiensa sähkölaitteita pois päältä, värjöttelevät kylmissään ja pesevät pyykkiä aamuyöllä tai kulkevat paskaisissa vaatteissa.

Ja kuitenkin maksavat vähemmän sähköstä kuin sinä. 

Ne piirtää joilla on liitua. Kymppi sinne tänne kuukaudessa ei anna aihetta tahattomiin pakkoliikkeisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/346 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huih. Jospa laitan heti kattolampun pois päältä ja muut valot. Äkkiä vaan tulee hämärää. 

Vierailija
24/346 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun mulla oli aikanaan sähkölasku 3 kk 50 e. Nykyään 30 e/kk ja olen TODELLA pihi sähkön käyttäjä. 

Vierailija
25/346 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin just pörssisähkön pois kun en enää kestä näitä vaihteluita.

Energiamaksu 0.42 snt/kWh

Kuukausimaksu 1.24 €/kk

Vierailija
26/346 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutin viime kuussa 77 kilowattituntia. Saa sähkön hinta nousta aika paljon ennen kuin tuntuu missään. Pörssisähköä käytän, koska mulla on aikaa vahata halpoja tunteja.

Vierailija
27/346 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sulla muuta tekemistä ole kuin spämmäillä sähkön hinnasta?

Jokainen aikuinen  päättää itse, millaisen sopimuksen tekee ja laskee itse, mihin on varaa.

Joten lopeta netin paskominen tukkoon pakkomielteilläsi, ap.

Aloittaisitko itsestäsi, trolli?

Vierailija
28/346 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomenna jo kallein hinta 17,82c/kWh ja on vasta torstai. Ei mennä viikonloppuna saunaan pässit.

Huomisen keskihinta on 5,20 senttiä. Eli paljon halvempaa, kun määräaikaisilla. Meillä toteutunut keskihinta tulee olemaan tuotakin edullisempi, kun lämminvesivaraaja lämpiää 0,00 sentin hintaan aamuyöstä!

Tänään olisi muuten ollut keskihinta 0,07 senttiä tasaisella kulutuksella, mutta taisi meidän toteutunut jäädä negatiiviseksi keskihinta ;)

Vierailija
29/346 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun mulla oli aikanaan sähkölasku 3 kk 50 e. Nykyään 30 e/kk ja olen TODELLA pihi sähkön käyttäjä. 

Meillä on pörssisähkö ja paneelit, ja puoli vuotta menee nykyään niin, ettei sähkölaskua tule lainkaan. 

Vierailija
30/346 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumme energialta saisi ilman kuukausimaksua 8.89 snt/kWh. Rupeaa jo kannattamaan.

Vierailija
31/346 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulutin viime kuussa 77 kilowattituntia. Saa sähkön hinta nousta aika paljon ennen kuin tuntuu missään. Pörssisähköä käytän, koska mulla on aikaa vahata halpoja tunteja.

Eli kiinteällä sopparilla maksaisit kuukaudessa sähköstä reilun vitosen, mutta siitäkin pitää yrittää sähkönhintaa ja kulutusta kyttäilemällä pihistää euro jopa pari. Olet kyllä saituuden huippu 😂

Vierailija
32/346 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pösäilijöijen säästöt haihtuvat taivaan tuuliin noin vaan ja varoittamatta. Sellaista se on kun jättää elämänsä luonnonoikkujen armoille.

Ja kuitenkin tähän mennessä pörssisähkö on kuitenkin koko ajan ollut halvempaa kuin kiinteät hinnat. Vaikka piikit huomioitaisiin. 

Historian halvat hinnat kantaa korkeintaan viimeisimpään sähkölaskuun. Seuraava laskusi voi olla kymmenkertainen, vaikka puolittaisit kulutuksesi. Et voi todellakaan tietää, kun ei ne tiedä siellä pörssissäkään huomista pidemmälle, saati leviääkö olkiluoto, tyyntyykö tuuli, tai vaikkapa räjähtääkö öljynhinta, ja sitäkautta sähkön, jostain markkinaspekulatiivisesta syystä. Mutta onhan pösä oiva keino saada jännitystä muuten tylsään ja tapahtumaköyhään elämään. Samalla voi käydä fasebookin pösäryhmä- kirkossa palvomassa asiaa uskonnon muodossa isommalla porukalla kilpaa. Ja samalla voi yhdessä jännittää millaiset hinnat pösäbingo seuraavalle päivälle on saanut arvottua. 

Vierailija
33/346 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkön hinta taitaa vaikuttaa eniten niihin,  joilla ainoa lämmitysmuoto on sähkö.  Eikä heihinkään kesällä. 

Vierailija
34/346 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pörssisähkö ja paneelit, ja puoli vuotta menee nykyään niin, ettei sähkölaskua tule lainkaan. 

Montako vuotta meni paneeli-investoinnin kuoletukseen huomioiden sijoitetulle pääomalle korko ja rahoituskulut? 

Vierailija
35/346 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinteä sopimus, aina edullinen hinta, ei ongelmaa. Pörssipellet alkavat taas itkemään kauhuissaan kun syksy etenee ja talvi lähestyy, taas tullaan ties kuinka monennen kerran näkemään kuinka moni taulapää yllättyy kun hinnat pompsahtavat moneen otteeseen.

Naurattaa niin etten meinaa saada happea kun kuvittelen kuinka pörssipellet kytkevät epätoivoisina kotiensa sähkölaitteita pois päältä, värjöttelevät kylmissään ja pesevät pyykkiä aamuyöllä tai kulkevat paskaisissa vaatteissa.

Hulluja on moneen junaan. Mistä olet saanut edulliseen sopimuksen, kun sellaisia ei ole ollut kahteen vuoteen?

Vierailija
36/346 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssisähkön voi vaihtaa milloin vain pois jos tuntuu menevän liian kalliiseen suuntaan.

Vierailija
37/346 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomenna jo kallein hinta 17,82c/kWh ja on vasta torstai. Ei mennä viikonloppuna saunaan pässit.

Huomisen keskihinta on 5,20 senttiä. Eli paljon halvempaa, kun määräaikaisilla. Meillä toteutunut keskihinta tulee olemaan tuotakin edullisempi, kun lämminvesivaraaja lämpiää 0,00 sentin hintaan aamuyöstä!

Tänään olisi muuten ollut keskihinta 0,07 senttiä tasaisella kulutuksella, mutta taisi meidän toteutunut jäädä negatiiviseksi keskihinta ;)

Ai hitto. Pösällä säästäisin huomenna siis melkein 30c. Sehän tekisi keskimäärin satasen pintaan vuodessa 😂

Vierailija
38/346 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö mene edes perusmaksua, ja siirtoyhtiön perusmaksua?

Vierailija
39/346 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö 

Vierailija
40/346 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sulla muuta tekemistä ole kuin spämmäillä sähkön hinnasta?

Jokainen aikuinen  päättää itse, millaisen sopimuksen tekee ja laskee itse, mihin on varaa.

Joten lopeta netin paskominen tukkoon pakkomielteilläsi, ap.

Jos trolleilla olisi muuta tekemistä niin ei ne olisi niin köyhiä että pitää itkeä

sähkön hinnasta.

Ne tienaisi rahaa