Varoitus erittäin korkeista sähkön hinnoista
Suomen sähkömarkkinassa saatetaan nähdä loppuviikosta poikkeuksellisen korkeita ja vaikeasti ennustettavia hintoja.
Syitä äkilliseksi ja poukkoilevaksi ennustetulle hinnanmuutokselle ovat Olkiluoto 2 -ydinvoimalan jääminen korjauksiin samaan aikaan Loviisa 1 -ydinvoimala on huollossa.
Samalla siirtoyhteyksissä Suomeen on rajoituksia, mutta siirtoyhteys Suomesta poispäin Viron suuntaan on käytössä. Lisäksi tuulivoiman tuotanto on vähenemässä huomattavasti.
Ennustemallissa on vain 400 megawatin tehotasapainon päässä, että ennuste antaisi hinnaksi 1000 euroa megawatilta.
Kommentit (346)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kyllä hinta on tasan se 8,99snt/kwh. Nyt kuukausi takana tätä 12kk määräaikaista.
Ei, vaan 8.4c/kwh, 24kk viimekuusta. Saavat leikkiä minun puolestani tuota pörssipeliään ja spekuloida hintaa voimalarikoillaan, kahvin pavuista ennustamalla, tai ihan millä hyvänsä. ja miten huvittaa. Minä taas käytän sähköä silloin kun tarvin, sen verran kuin tarvin.
Maksat mielenrauhasta. Ok jos se on tuon rahan väärti. Muuten maksat 3 snt kwh ihan turhasta.
Itse vaihdoin siihen määräaikaiseen sen takia, kun en vaan jaksa enää seurata pörssisähköä päivittäin. Ja oma kulutukseni kohdistuu juuri niille tunneille, kun on yleisemmin sähkö kalliimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kyllä hinta on tasan se 8,99snt/kwh. Nyt kuukausi takana tätä 12kk määräaikaista.
Ei, vaan 8.4c/kwh, 24kk viimekuusta. Saavat leikkiä minun puolestani tuota pörssipeliään ja spekuloida hintaa voimalarikoillaan, kahvin pavuista ennustamalla, tai ihan millä hyvänsä. ja miten huvittaa. Minä taas käytän sähköä silloin kun tarvin, sen verran kuin tarvin.
Maksat mielenrauhasta. Ok jos se on tuon rahan väärti. Muuten maksat 3 snt kwh ihan turhasta.
Moni myös ajattelee että ei muutama sentti ole paljon. Mutta jos ajattelet vaikka eroa siinä että maksatko 6 snt/kWh vai 9 snt/kWh se jälkimmäinen on puolitoistakertainen hinta. Harva maksaisi ihan vain huvikseen jostain puolitoistakertaisen hinnan mutta sähkössä näin näköjään on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköyhtiöiden kartelli nostaa taas sähkön hintaa 1000% kuten 2022 :)
Suomi=banaanivaltio, kartellit hallitsevat kaikkea.
Hyvähän se on nostaa hintoja kun mitään vaihtoehtoja ei ole tarjolla.
Tästä tulisi ropista syytteitä eu tuomioistuimeen.
Voisikohan nostaa joukkokanteen eu tasolle?
Tuskin kun Suomen hinnat ovat edelleen Euroopan tasolla ihan halvimmasta päästä vaikka se monesta kalliilta tuntuukin.
Mutta ihan faktojen mukaan EU-alueen halvinta sähköä on Suomessa ja Ruotsissa.
Vierailija kirjoitti:
Moni myös ajattelee että ei muutama sentti ole paljon. Mutta jos ajattelet vaikka eroa siinä että maksatko 6 snt/kWh vai 9 snt/kWh se jälkimmäinen on puolitoistakertainen hinta. Harva maksaisi ihan vain huvikseen jostain puolitoistakertaisen hinnan mutta sähkössä näin näköjään on.
Itse laskin, että oma kulutukseni on pörssisähkössä jos en lainkaan seuraa sitä siinä 8-12 sentin paikkeilla. Parempi siis suoraan ottaa se 9 sentin määräaikainen.
En kertaakaan ole päässyt mihinkään 6 sentin lukemiin pörssisähkössä vaikka viime vuonna tarkkaan seurasin ja käytin sähköä mahdollisimman edullisilla tunneilla. Enää en jaksa tuota tehdä.
Mulla ainakin ihan muutakin asioita mitä tulee miettiä ja ajatella. Pörssisähkön seuranta vie vaan turhaa päässä tilaa.
"Itse laskin, että oma kulutukseni on pörssisähkössä jos en lainkaan seuraa sitä siinä 8-12 sentin paikkeilla."
Sinulla on varsin erikoinen käyttöprofiili. Suurimmalla osalla ihmisistä ehdottomasti isoin kulutus tulee asunnon lämmityksestä ja veden lämmityksestä eikä niiden aikataulu kauheasti muutu.
Mikä sinulla kuluttaa kalliina aikoina noin paljon sähköä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laskin, että oma kulutukseni on pörssisähkössä jos en lainkaan seuraa sitä siinä 8-12 sentin paikkeilla. Parempi siis suoraan ottaa se 9 sentin määräaikainen.
En kertaakaan ole päässyt mihinkään 6 sentin lukemiin pörssisähkössä vaikka viime vuonna tarkkaan seurasin ja käytin sähköä mahdollisimman edullisilla tunneilla. Enää en jaksa tuota tehdä.
Mulla ainakin ihan muutakin asioita mitä tulee miettiä ja ajatella. Pörssisähkön seuranta vie vaan turhaa päässä tilaa.
Meillä kahden vuoden keskiarvo 4.9c/kWh. Säästetty yli 1000€. Ei ole mietitty sähkönkäyttöä kun lämmitys automatisoitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2023 pörssisähkön keskihinta oli 6,68 snt kwh ja tänä vuonna se on ollut 5,72 snt kwh. Tuota alemmat kiinteät hinnat on kannattavia, ylemmät eivät.
Keskihinta antaa lähinnä suuntaa. Oma käyttöprofiili suhteessa keskivertokäyttäjään ratkaisee. Joillekin ihmisille määräaikainen soppari on oikeasti parempi kuin pörssi, mutta se vaatii sitä että oma sähkökäyttötapa poikkeaa riittävän paljon keskimääräisestä. Sähköyhtiö kun kuitenkin hinnoittelee niin että jää keskimäärin voitolle eikä niin, että jäisi jokaisesta yksittäisestä asiakkaasta voitolle - vaikka varmasti mielellään niinkin tekisivät jos pystisivät.
Tietysti. Mutta kiinteä kannattaa ainoastaan, jos käyttää todella paljon sähköä aamuisin ja illalla. Ja sen kulutuksen pitää olla suurta sekä kiinteänhinnan ol
Kannattavuutta voi mitata muullakin tavoin kuin halvemmalla hinnalla. Halvin ei yleensä myöskään tarkoita edullisinta. Maksamalla sentin pari lisää, saa kaupanpäälle käytännöllisyyden ja ennustettavuuden. Laitoin. Viikonloppuna voi jokainen tehdä vaikka loton, jos haluaa pelata. Tai mennä vaikka bingoon.
Pösän hinta enää 12.5c. Uskaltaiskohan jo sytyttää yöpöydän lampun?
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt hulluttelemaan ala! Korkeintaan kännykän valolla varovasti katsot jos jotain tarvetta on..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni myös ajattelee että ei muutama sentti ole paljon. Mutta jos ajattelet vaikka eroa siinä että maksatko 6 snt/kWh vai 9 snt/kWh se jälkimmäinen on puolitoistakertainen hinta. Harva maksaisi ihan vain huvikseen jostain puolitoistakertaisen hinnan mutta sähkössä näin näk
Niin, tai sitten tuhlaat sähköä puoltoistakertaa enemmän kun se on olevinaan niin halpaa. Jos sillä määriksellä lasku on kympin pari enemmän, niin jättää vaikka pari röökiaskia tai sixpäkiä ostamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat mielenrauhasta. Ok jos se on tuon rahan väärti. Muuten maksat 3 snt kwh ihan turhasta
Niin tai sitten vaan hän ei käy kahvipakettiakaan hommaamassa arpajaisista, vaan kaupasta, tietäen etukätee kassalle mennessä mitä se maksaa. Normaali tapa hankkia perushyödykkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt hulluttelemaan ala! Korkeintaan kännykän valolla varovasti katsot jos jotain tarvetta on..
Siinä loppu akku kun en raaskinut ladata. Nyt sammutin yöpöydän lampun ja laitoin kännykän laturiin. Lataan sen aina silloin kun pösän hinta on alimmillaan. Laturin ja töpselin välissä on ajastin joka kytkee laturin aamukuudelta pois päältä kun pösän hintasilloin yleensä nousee.
Perskules! Just huomasin, että vessan 5W ledivalo on unohtunut palamaan koko päiväksi! Nyt ei kannata polttaa vessassa käydessä valoa koko loppukuussa!
Lämmitin saunan valmiiksi jo keskiviikkona kun kuulin että pösän hinta loikkaa pilviin. Nyt sauna on jäähtynyt mikä avuksi? 300litran Varaajassakin on vesi jäähtynyt pitkän kalliin jakson aikana, eikä sitäkään nyt raaski lämmittää 25c:n pösällä.
Hups. Huomenna 60c/kwh. Halpaa on!
OL2:n remotti jatkuu 29.9. saakka ja painaa pösäilijöitä kakkoseen.
Huomisen keskihinta pösällä 22.09c. Hyvin ne pörssissä vedättää.
Ei kai sähköä viedä Viroon ja keski-eurooppaan?
Tietysti. Mutta kiinteä kannattaa ainoastaan, jos käyttää todella paljon sähköä aamuisin ja illalla. Ja sen kulutuksen pitää olla suurta sekä kiinteänhinnan olla noin 5-7 snt kwh. Jos kulutat muutenkin vähän ja kiinteähinta on tyyliin 8-10 snt kwh, se ei kannata millään mittarilla. Jos taas vaikka lämmittäisit taloa ja lataisit sähköautoa yöllä, pörssisähkö on ehdottomasti halvin vaihtoehto.