Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ev.lut. kirkkoon kuuluu enää vajaat 63% kansasta

Vierailija
10.09.2024 |

Kirkon alamäki on ollut viime vuodet kiihtyvä. Keskimäärin noin 60 000 jäsentä vähenee joka vuosi kirkon jäsenmäärä. Nyt jo yli 2 miljoonaa suomalaista ei kuulu kirkkoon. 10 vuoden päästä alle puolet enää kuuluu kirkkoon.

Kommentit (256)

Vierailija
41/256 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai mikä sun punainen lanka tässä oli?

Vierailija
42/256 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskovaiset tykkää supporttaa seurakuntia, missä pysytään Jumalan Sanassa.

"Uskovaisia" on sekä Kirkossa että sen ulkopuolella.

Ev. lut. Kirkon oppia tunnustaa alle 40% Kirkon jäsenistä. Loput kuuluvat tavan vuoksi, vanhustensa mieliksi ja koska eivät ole hoksanneet erota jäsenyydestä.

Uskonnollisuuden väheneminen on merkki älyn ja sivistyksen lisääntymisestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/256 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkko väittää, että nuorten kiinnostus kirkkoon on lisääntynyt. Väite on valhe. Kirkon jäsentilasto osoittaa, että juuri nuoret jättävät kirkon.

Nuorista alkaa aika iso osa olemaan jo ihan muuta taustaa kuin kristittyjä

Nykynuoriso ymmärtää jo ihan omilla aivoillaan näiden 2000 vuotta vanhojen aavikko              satujen arvon. 

Mutta täytyy myöntää että on koukuttava satukirja, kun saa niin monen pauloihinsa.

Meinaat siis, että koraani on jollain tapaa enemmän totta?

Vierailija
44/256 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa raamattua ja olkaa hiljaa.

Vierailija
45/256 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi 2015 ja sitä seuraavat vuodet ovat osoittaneet kirkon todellisen mädännäisyyden. Omalle kansalle haistatettiin pitkät paskat ja otettiin avosylin vastaan vieraat kansat ja uskonnot. Anteeksiantamaton teko. Ja aivan turha uskovaisten vedota raamattuun. Kyseessä oli harkittu priorisointi muukalaisten ja omien välillä. Kirkko valitsi muukalaiset. Onnea vaan alkaneelle hedelmälliselle yhteistyölle.

Toivottavasti koko rappiokirkko hukkuu omaan saastaansa. Nauran seuratessani tätä hukkumistaistelua.

Vierailija
46/256 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkko väittää, että nuorten kiinnostus kirkkoon on lisääntynyt. Väite on valhe. Kirkon jäsentilasto osoittaa, että juuri nuoret jättävät kirkon.

Nuorista alkaa aika iso osa olemaan jo ihan muuta taustaa kuin kristittyjä

Nykynuoriso ymmärtää jo ihan omilla aivoillaan näiden 2000 vuotta vanhojen aavikko              satujen arvon. 

Mutta täytyy myöntää että on koukuttava satukirja, kun saa niin monen pauloihinsa.

Meinaat siis, että koraani on jollain tapaa enemmän totta?

Missä niin luki?

Molemmat, Koraani ja Raamattu ovat satukirjoja.

Vierailija
47/256 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka melkein kaksi kolmasosaa kansasta kuuluu evankelis-luterilaiseen kirkkoon ja moni muu muihin kristillisiin kirkkokuntiin, sitä käytetään perusteluna sille, miksi kirkkoa ei muka enää tarvita ja miksi uskonnosta ja varsinkaan kristinuskosta ei saisi puhua kouluissa.

Puolueiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on reippaasti alle 150 000, mutta siitä huolimatta kukaan ei kyseenalaista puolueiden valtaa yhteiskunnallisessa päätöksenteossa eikä politiikan eikä ideologioiden tuputtamista kouluissa.

Vierailija
48/256 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kristitty ja uskova, mutta eronnut evlutkirkosta. Evlutkirkko on unohtanut tehtävänsä eikä ole enää minun uskonnollinen yhteisöni. Uskoa voi Jumalaan ilman seurakuntaakin.

Vierailija
49/256 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulun ja äänestin juuri kirkollisvaaleissa mielestäni ehdokasta joka tuli valituksi,

Vierailija
50/256 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se harmittaa että diakoniakin sitten lopulta loppuu. Monelle se ainoa apu kun muualta ei saa mitään 

Vierailija
51/256 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kuulun ja äänestin juuri kirkollisvaaleissa mielestäni ehdokasta joka tuli valituksi,

Siis  mieleistäni.

Vierailija
52/256 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erosin kesäkuussa kirkosta, sen mädätyksen vuoksi. Ikää on 54v ja olen aina ollut jäsen, mutta uskossa vain 3,5 vuotta. Maamme evl kirkko halveksii Jumalan Sanaa ja ihannoi syntiä.

Järkyttävää!

Nimeä yksi muu synti, kuin homous, joka on sinulle ongelma?

Olen eri, mutta pidän avoliittojen ja muun esiaviollisen seksin hyväksymistä ihan yhtä isona ongelmana kuin homoliittojen hyväksymistä.

Vierailija
53/256 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se harmittaa että diakoniakin sitten lopulta loppuu. Monelle se ainoa apu kun muualta ei saa mitään 

Ne vähäiset taskurahat mitä nyt kirkko budjetistaan diakonia työhön käyttää voi ohjata suoraa uskonnollisesti sitoutumattomille sote-järjestöille missä rahat tulevat käytettyä oikeiden ammattilaisten toimesta oikeaan tarpeeseen huomattavasti tehokkaammin kuin mitä kirkko nyt tekee.

Vierailija
54/256 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä erosin kun mun äidin kuoleman jälkeen tuli ihan nimellä lähetetty lässynlää-lehtinen surusta jonka lopussa mainosttiin jotain vanhempansa menettäneiden jumalanpalvelusta tms. Musta on hienoa että noita järjestetään niille jotka niistä saa lohtua ja sais ehdottomasti olla joku avoin kutsu joka tavoittaa kirkon palveluista kiinnostaneet mutta koin tosi epäkunnioittavana että oon just menettänyt mun äidin ja sit lähetetään jotain liirumlaarumia kotiin, varmaan vähän ylireagoin siinä surussa mutta enpä oo kirkon palveluita kaivannut.

Olet kuulunut kristilliseen seurakuntaan, ja kun seurakunta huomioi surussa, on se sinusta epäkunnioittavaa. 

No jopas. 

Vierailija
55/256 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hämmästyttävää, että Suomesta löytyy vielä noinkin paljon yksinkertaisia seurakuntalaisia, jotka suostuvat kustantamaan kirkollisveroeuroillaan patalaiskan pappis-säädyn yläluokkaisen ökyelämän.

Itse en kyllä suostu. En ole suostunut vuosikymmeniin. Paras päätös ikinä.

Vierailija
56/256 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät noudata enää Raamatun opetuksia. Valitsevat parhaat palat ja ne mitkä sopivat kirkolle uskosta  Raamatusta välittämättä. Parempia vaihtoehtoja on tarjolla kuin tämä epäpyhäksi muuttunut kirkko. 

Vierailija
57/256 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä viestiini nr 38 : 

Suomen evl kirkkoon on myös tullut/hyväksytty muita kristinuskolle vieraita, Raamatunvastaisia asioita, esim jooga , tarotkortit y.m.

Vierailija
58/256 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin kirkon diakonilla käynnin. Saatiin vaatteita. Mieheni monta säkillistä merkkivaatteita täyttämään jo hänen muutenkin täysiä vaatekaappeja. Minulla oli kaksi hyllyä kotona mihin vaatteeni mahtui. Minua katsottiin vihaisesti ja sain miehen pyynnöstä minäkin sitten valita vaatteita, tosin vain yhden takin kolmesta mitä näytettiin hapoamana. Takki oli huonolaatuinen ja kangas repesi seuraavalla viikolla. Se siitä avusta.

Vierailija
59/256 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen ev lut kirkko on yksi rikkaimmista instituutioista Suomessa. Katsokaapa kirkon omistuksia...

Pidän perinteistä ja olisin niiden vuoksi halunnut kuulua kirkkoon mutta erosin kun huomasin että palkastani menee kirkolle joka vuosi noin 800€ enkä koe saavani sille mitään vastinetta- edes läheisteni hautoja eivät huolla kuin hinnat alkaen systeemmillä.

Max 100€/vuosi olisi sopiva ja "jäsenmaksu" muuta kuin valtion verojen kautta. Työelämässä uskonnolliselle esihenkilölle ei kuulu pätkän vertaa kuka kuuluu kirkkoon mutta nyt kaiketi saa senkin selville halutessaan.

Vierailija
60/256 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskovaiset tykkää supporttaa seurakuntia, missä pysytään Jumalan Sanassa.

Pitäs olla mahdollista valita seurakunta muun kuin asumispaikan perusteella.

Miksi? Sehän johtaisi siihen, että äärikonservatiivien ja ääriliberaalien miehittävät seurakunnat olisi jatkuvasti toistensa kimpussa. Jos et voi hyväksyä nykyistä seurakuntaasi, voisitko todella kuulua samaan kirkkoon setalaisten valtaamien seurakuntien kanssa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi