Ev.lut. kirkkoon kuuluu enää vajaat 63% kansasta
Kirkon alamäki on ollut viime vuodet kiihtyvä. Keskimäärin noin 60 000 jäsentä vähenee joka vuosi kirkon jäsenmäärä. Nyt jo yli 2 miljoonaa suomalaista ei kuulu kirkkoon. 10 vuoden päästä alle puolet enää kuuluu kirkkoon.
Kommentit (256)
Kun arkkipiispaa myöden hyväksytään homot ja lesbot niin se osoittaa kirkon mädännäisyyden.
Vierailija kirjoitti:
Uskoa voi ilman kirkkoakin.
Niin voikin, mutta uskon on tarkoitus olla paljon muutakin kuin pelkkä minun/sinun ja Jumalan välinen henkilökohtainen suhde. Kirkko/seurakunta on tarpeen senkin takia, että Jumala ottaa ihmisen lapsekseen kasteessa. Sääntöön voi olla poikkeuksia, mutta pääsääntöisesti kastamattomilla ei ole oikeutta esim. sanoa Jumalaa isäkseen.
Elämäni paras säästöpäätös taisi olla kun jo parikymppisenä erosin kirkosta. Nyt 60 v ja edelleenkään en tarvitse kirkon palveluja. Kuoltuani minut tuhkataan ilman kommerverkkejä ja ripotellaan mereen. Sukulaisille ja ystäville järjestetään juhlat ravintolassa sitten myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso osa kansasta on tajunnut ettei kirkollisverolle saa mitään vastinetta kirkolta.
Kirkollisveron tärkein vastine on osallisuus seurakuntaan (eli Kristuksen ruumiiseen), jossa saa sanaa ja sakramentteja.
Eihän Jeesus mitään tuollaista opettanut.
Ei tietenkään, koska Jeesuksen aikaan ei ollut kristinuskoa eikä kristillistä kirkkoa.
Kuka mihinkin rahansa laittaa. Minä maksan ihan mielelläni kirkollisveron ja tykkään kuulua kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
37% joutuu siis h e l v e t t i i n.
Elämme jo siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkko väittää, että nuorten kiinnostus kirkkoon on lisääntynyt. Väite on valhe. Kirkon jäsentilasto osoittaa, että juuri nuoret jättävät kirkon.
Nuorista alkaa aika iso osa olemaan jo ihan muuta taustaa kuin kristittyjä
Nykynuoriso ymmärtää jo ihan omilla aivoillaan näiden 2000 vuotta vanhojen aavikko satujen arvon.
Mutta täytyy myöntää että on koukuttava satukirja, kun saa niin monen pauloihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Uskovaiset tykkää supporttaa seurakuntia, missä pysytään Jumalan Sanassa.
Pitäs olla mahdollista valita seurakunta muun kuin asumispaikan perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso osa kansasta on tajunnut ettei kirkollisverolle saa mitään vastinetta kirkolta.
Kirkollisveron tärkein vastine on osallisuus seurakuntaan (eli Kristuksen ruumiiseen), jossa saa sanaa ja sakramentteja.
Eihän Jeesus mitään tuollaista opettanut.
Ei tietenkään, koska Jeesuksen aikaan ei ollut kristinuskoa eikä kristillistä kirkkoa.
Niinpä. Jumalan valtakunta on ihmisessä sisäisesti, eikä maallisissa instituutioissa.
Vierailija kirjoitti:
Kun arkkipiispaa myöden hyväksytään homot ja lesbot niin se osoittaa kirkon mädännäisyyden.
Homot ja lesbot ovat ihmisiä siinä kuin muutkin. Heidät pitää hyväksyä!!!
Homoliittojen hyväksyminen eri asia.
Erosin kesäkuussa kirkosta, sen mädätyksen vuoksi. Ikää on 54v ja olen aina ollut jäsen, mutta uskossa vain 3,5 vuotta. Maamme evl kirkko halveksii Jumalan Sanaa ja ihannoi syntiä.
Järkyttävää!
Vierailija kirjoitti:
Erosin kesäkuussa kirkosta, sen mädätyksen vuoksi. Ikää on 54v ja olen aina ollut jäsen, mutta uskossa vain 3,5 vuotta. Maamme evl kirkko halveksii Jumalan Sanaa ja ihannoi syntiä.
Järkyttävää!
Nimeä yksi muu synti, kuin homous, joka on sinulle ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluin koko aikuisikäni, maksoin uuden auton verran, tai joka vuosi etelänmatkan hinnan. Kun seurakunnan toimintaan tulivat myös islammiehet, ei kirkkoon kuuluvat, niin jäin pois. Yksi syy on myös kirkollisveron kova hinta, 1.5% bruttopalkasta. Seurakunnan jäsen ei saa meidän seurakunnassa edes alennusta esim. tilavuokrista. Haluaisin kuulua seurakuntaan, mutta...Joskus hain seurakunnan vuokra-asuntoa-niissäkään ei ollut etusijalla seurakunnan jäsen.
Sinulta taitaa olla kirkon jäsenyyden merkitys hukassa.
Reilua jäsenmaksua vastaan olisi kiva saadakin jotain.
tämä päätti,ei anna mitään.Polttohautaus, ei mitään muuta.Mutta Jumala pysyy minun elämässä,kerran kuollut sain jatko aikaa.En ollut Vanhalan,maksut pieniä..
Vierailija kirjoitti:
Ajat muuttuvat. Muutu sinäkin.
Vihervassarien ja demarien ajama väestönvaihto ja islamisaatio etenee kovaa vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää!
Nimeä yksi muu synti, kuin homous, joka on sinulle ongelma?
Samaa sukupuolta olevien suhteet , kuten myös heteroiden avosuhteet ovat Jumalan tahdon vastaisia, haureutta, syntiä. Raamattu on selkeä tässä. Toki Jumala rakastaa kaikkia ihmisiä, mutta vihaa syntiä. Kirkon tehtävä olisi johtaa ihmisiä parannuksen tielle, eikä kehottamaan jäämään syntiin. Jeesus itse käski ihmisiä tekemään parannus.
Toinen asia on naispappeus, joka on myöskin Raamatun vastaista.
Erosin tänä vuonna. Säästötalkoot nääs. Lisäksi jo pitkään ärsyttänyt että puuttuvat kommenteillaan esim. euta nasiaan (tavutin varalta jos on kielletty sana) myös niiden puolesta jotka eivät usko tai kuulu kirkkoon. Jo vuosia olin suunnitellut eroamista mutta jotenkin se aina vain jäi.
Onko tää aloittajan mielestä jotenkin hienoa?
Ev lut kirkko on aikoinaan irronunut rituaalista, josta toiset pitää. Mutta ei se myöskään loista terävänä omanatuntuona nykyajan ongelmissa. Se tuntuu jotenkin sellaiselta että se uskaltaa nyt ottaa kantaa kysymyksiin jotka askarrutti joskus 60 vuotta sitten. Uskon Korkeimpaan ja uskon Jeesuksen sanaan, mutta en saa mitään kirkosta. Vielä vähemmän saan hurmanhenkisistä herätysliikkeistä tai muista kirkkokunnista.
Ajattelin että tässä kohtaa kristillisintä on erota ja käyttää kirkollisveron määrä suoraan hyväntekeväisyyteen luotettavien toimijoiden kautta. Luulenpa että Jeesus ei maksaisi kirkollisveroa, vaaan antaisi kaiken omaisuutensa köyhille, uskontokuntaan katsomatta. Minä en anna kuin sen hassun parisataa.