isä haluaisi maksaa 17vuoden elatusmaksut kerralla--kannattaako?
eli lapseni isä ehdotti että hän haluaisi maksaa tulevat 17vuoden elatusmaksut kerralla?
onko kokemuksia, vaikuttaako se mihinkään mitään?
teimme sopimuksen 18vuoden ikään saakka ihan omilla summillamme, hän halusi niin. eikä ole merkitystä, onko hän töissä vai työttömänä, koska hän haluaa hoitaa itse lapsensa elatusmaksut.
- - mutta, entä jos hän nyt maksaa rojauttaa n. 50 000e, ja joskus vuosien varrella tilanne tai mieli muuttuu? mitäs sitten?
itse tuumailin, että mieluummin ottaisin vaikka kerran vuodessa..
Kommentit (24)
Tuo summa on kuitenkin ihan kohtuullinen. Älä kuitenkaan laita sitä lapsen nimissä tilille, sillä silloin niiden käyttäminen on hankalaa. Lapsen kun ei tarvitse ostaa perheen ruokaa eikä huolehtia mm. päivähoito- tai terveysmenoista, et voi nostaa lapsen nimissä olevia rahoja kuin hänen omiin hankintoihinsa, vaikka niiden alkuperä olisi mikä hyvänsä. Varmista kuitenkin verottajalta, että elatusavut ovat myös tällaisessa tapauksessa verottomia. Sijoittamalla järkevästi esim. asuntoon, pystyt sitten omalla palkallasi maksamaan pienen perheenne kulut.
Se 130¿/kk mitä nyt saan ei helpota elämää ollenkaan.
Noita elareita tarkistellaan noin 5 vuoden välein ja tänä vuonna niitä juuritarkistettiin.
tuo verujutun tarkistaisn ettei ylläriä....
Eli kunhan summa on kohtuullinen (ei siis liian suuri, jolloin osa katsottaisiin lahjaksi), tuo on verottajan puolesta täysin hyväksyttävä järjestely. Eli itse kyllä suostuisin, jos summa vain on kohtuullinen ja indeksikorotukset saadaan sovittua toimiviksi.
t: edellisen viestin kirjoittaja