Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mtv sijaisvanhemmuus-juttu

Vierailija
10.09.2024 |

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/paivi-ja-timo-ovat-kuuden-teinin-si…

Lastensuojelun sijaisperhetoimintaa työn kautta seuranneena ajattelen, että pula ei oikeastaan ole niin suuri kuin annetaan ymmärtää. Haluavat "pankkiin" perheitä ja osalle sijoitetaan ja osa odottaa jopa vuosia. Tällä hetkellä sijoitetut lapset ovat myös huonokuntoisia ja perheolot ovat voineet olla huonot pitkään. Eli tavallinen vanhemmuus ei aina riitä.

Ehkä siis haluavat tuollaisia jutun perheitä, jotka ovat määrällisesti kuin laitoksia, mutta hinta on murto-osan lastenkodin hinnoista? Perhe panostaa itse rahallisestikin aika paljon, sillä kuuden lapsen perheen koti pitää olla aika linna ja autoksi ei riitä tavallinen auto.

Mitä ajatuksia muilla?

Kommentit (135)

Vierailija
81/135 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää puhuko sijaislapsista. Lapsi ei ole sijainen. Ei kulukorvaus kata kaikkia lapsen menoja. Sijaisvanhempi maksaa itse suuren osan hankinnoista ja harrastuksista. 

Sijaisvanhempi olen

Sijaisvanhempi on käytännössä hyvinvointialueen työntekijä. Aika kummalliselta kuulostaa jos työntekijän vaaditaan tekevän sellaisia hankintoja joihin hänen budjettinsa ei riitä.

Vierailija
82/135 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijaisperheet eivät maksa mitään itse sijoitetuista lapsista. 

Näinhän sen pitäisi olla, mutta käytännössä kos laskee asumisen, sähkön, auton käytön, veden, vaatteet, harrastukset, ruuat...niin miinukselle mennään.

Jos sijaisperhe saa noin 1000-2000€ per lapsi ekstraa, niin miten voi mennä miinukselle? Koska tavalliset perheet, joissa useampia lapsia, maksavat kaikki nämä kulut jotenkin myös. Jos miinukselle mennään, niin joko raha lentää tuuleen tai on oikeutettu toimeentulotukeen.

Palkkio ja kulukorvaus on erikseen. Palkkio on sen noin 1000e eli palkka työstä. Kulukorvauksella pitäisi maksaa kaikki muu. 

Jos siis on esim. 6 lasta, n

Juu, ja lehmät lentää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/135 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi. Minä käytin ainakin väärää ilmaisua. En tarkoittanut sillä mitään pahaa, mutta se on käsite, jonka olen oppinut. Sijoitettu lapsi taitaa olla oikea termi?

Vierailija
84/135 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijaisperheet eivät maksa mitään itse sijoitetuista lapsista. 

Näinhän sen pitäisi olla, mutta käytännössä kos laskee asumisen, sähkön, auton käytön, veden, vaatteet, harrastukset, ruuat...niin miinukselle mennään.

Jos sijaisperhe saa noin 1000-2000€ per lapsi ekstraa, niin miten voi mennä miinukselle? Koska tavalliset perheet, joissa useampia lapsia, maksavat kaikki nämä kulut jotenkin myös. Jos miinukselle mennään, niin joko raha lentää tuuleen tai on oikeutettu toimeentulotukeen.

Palkkio ja kulukorvaus on erikseen. Palkkio on sen noin 1000e eli palkka työstä. Kulukorvauksella pitäisi maksaa kaikki muu. 

Jos siis on esim. 6 lasta, n

Mistä tuon 4000 repäisit?

Vierailija
85/135 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaisvanhemmalla on oikeus kahteen vapaapäivään kuukaudessa. Sijaisen hankkii lastensuojelu, ei perhe. Itse en ole vapaapäiviä halunnut käyttää.

Sijaisvanhempi

Vierailija
86/135 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijaisvanhemmalla on oikeus kahteen vapaapäivään kuukaudessa. Sijaisen hankkii lastensuojelu, ei perhe. Itse en ole vapaapäiviä halunnut käyttää.

Sijaisvanhempi

Ei hanki kaikilla alueilla tai palveluntuottajilla.

T. Toinen

Vierailija
87/135 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijaisvanhempi

Ei hanki kaikilla alueilla tai palveluntuottajilla.

T. Toinen

Kyllä se kuuluu lastensuojelun hankkia. 

Vierailija
88/135 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä pitäisi houkutella ryhtymään sijaisperheiksi. Tuo on kuitenkin ammatti johon pystyy käytännössä kuka tahansa niin kuin muuhunkin lastenhoitoon kotioloissa.

Psyykkisesti häiriintyneiden lasten hoitamiseen ei valitettavasti riitä. Siinä pitää olla koko ajan vähintään 1 aikuinen paikalla, mielellään 2. Erittäin sitovaa ja vaatii osaamista.

Nämä lapset eivät ole tavallisia lapsia vaan yleensä jotain aggressiivisia somalipoikia jotka pyrkivät hatkaamaan.

Ihmisillä on ehkä vähän ruusuiset käsitykset, että siellä joku kyynelsilmäinen nallea rutistava pellavapäinen tyttö on vailla kotia.

terkuin neuvolan täti

Kahdella sisarellani on ollut sijaislapsia. Lapsilla on hankala tausta ja tietenkin kaikenlaista oireilua, mutta ainakin sisareni ovat miestensä kanssa ihan tavallisia ihmisiä.

Vierailija
89/135 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää puhuko sijaislapsista. Lapsi ei ole sijainen. Ei kulukorvaus kata kaikkia lapsen menoja. Sijaisvanhempi maksaa itse suuren osan hankinnoista ja harrastuksista. 

Sijaisvanhempi olen

Sijaisvanhempi on käytännössä hyvinvointialueen työntekijä. Aika kummalliselta kuulostaa jos työntekijän vaaditaan tekevän sellaisia hankintoja joihin hänen budjettinsa ei riitä.

Lapsen hyvinvointi on tärkeämpi arvo kuin raha.

Vierailija
90/135 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijaisvanhempi olen

Miksei samaa vaadita lastenkodeilta? Niiden pito on iso bisnes.

Vierailija
91/135 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijaisvanhempi

Ei ainakaan meille ole hankkinut. Saamme muutaman kympin, jolla pitäisi pystyä sijainen palkkaamaan vuorokaudeksi.

Vierailija
92/135 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijaisvanhempi olen

Kenelle?

Vierailija
93/135 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan vaatimuksena on, että jokaisella sijoitetulla on oma huone. Myös sisaruksilla. Ja sijaisperhe on velvoitettu kuljettamaan tapaamisiin, lääkäriin, vanhempien luo, terapioihin tms. Ja se voi olla hankalaa ilman autoa. Paitsi jos asuu kaupungissa hyvien kulkuyhteyksien päässä hs biologiset vanhemmat myös. Koska hinnat ovat nousseet ja kulukorvauksen on ympätty kaikki harrastuksista, vaatteisiin ja lääkkeisiin, ei se enää välttämättä riitä. Kulukorvauksesta pitää maksaa myös kuukausiraha, puhelimet, liittymät, mopokortti jne. 

Jännä, että oman auton käyttö on suunnilleen perkeleestä, kun kuskaat omia muksuja harrastuksiin ja käyt kaupassa, mutta sijaislasten ollessa kyseessä se onkin yht äkkiä välttämättömyys...

Vierailija
94/135 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perheeseen on sijoitettu 6 lasta, se yleensä tarkoittaa, että molemmat vanhemmat ovat kotona. Eli palkkio lapsista kattaa kahden ihmisen palkan.

Ei kukaan enää nykyään oleta, että päiväkodin työntekijä tai sairaanhoitaja tekee työnsä pelkän kutsumuksen voimalla, miksi sitä yhä odotetaan sijaisvanhemmilta?

Työn vaativuus ja raskaus ei tule yksin lasten vammaisuudesta tai häiriintyneisyydestä, vaan myös yhteistyöstä vanhempien ja (valitettavasti joslus myös) sosiaalityöntekijöiden kanssa.

Vierailija
95/135 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenkodit saavat jopa 1000 euroa per lapsi ja vuorokausi. Sijaisvanhempi sen sijaan saa 1000 euroa kuussa. Jos sijaisvanhempien palkkio nostettaisiin kohtuulliselle tasolle niin ei enää olisi vaikea löytää sijaisvanhempia.

Vierailija
96/135 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijaisvanhemmille maksetaan todella huonosti, joten miksi sijaisvanhemmilta vaaditaan asunnoksi linnaa? Miksei 6 lapsen sijaisperhe voi vaikkapa asua kerrostalossa missä on 2-3 lasta yhdessä huoneessa?

Ja miksi pitää olla auto jos pyörällä tai joukkoliikenteelläkin pääsee?

Sijoitettu lapsi tarvii oman tilan. Toki nuo 6 lasta ja jokaiselle oma huone on kova sana, kallista asumista. Toki 6 lapsesta sijaisperheelle maksetaan reilut 2000€/lapsi ja jos sijaisvanhemmat vielä töissä, on tulot mittavat. Toki myös veroja joutuu maksamaan rutosti. 

meillä 1 lapsi sijoituksessa. Toinen tekee osa-aika työtä+toimeksiantosopimus. Veroja menee yhteensä 47%. 

Vierailija
97/135 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijaishuollossa pitää olla kaikilla oma huone. Autokin on pakollinen, sillä kauppaookset on jo melkoiset ja sijaishuollolla on pakko olla mahdollisuus kuljettaa lapsia harrastuksiin, terapioihin ym. Joka paikassa kun ei ole joukkoliikennettä. 

Ihan liikaa vaatimuksia. Suurella osalla lapsista ei muutenkaan ole omaa huonetta ja terveiksi kasvavat silti. Lapsen voi myös edellyttää kulkevan itse harrastuspaikalle. Iso määrä ostoksia kulkee esimerkiksi polkupyörän peräkärryssä.

Sijoitus on eri asia huoneiden suhteen. Laittaisitko oman lapsesi huoneeseen sijoitetun lapsen ja näin ollen lapsesi yksityisyys ja oma rauha katoaa?! 

Vierailija
98/135 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos perheeseen on sijoitettu 6 lasta, se yleensä tarkoittaa, että molemmat vanhemmat ovat kotona. Eli palkkio lapsista kattaa kahden ihmisen palkan.

Ei kukaan enää nykyään oleta, että päiväkodin työntekijä tai sairaanhoitaja tekee työnsä pelkän kutsumuksen voimalla, miksi sitä yhä odotetaan sijaisvanhemmilta?

Työn vaativuus ja raskaus ei tule yksin lasten vammaisuudesta tai häiriintyneisyydestä, vaan myös yhteistyöstä vanhempien ja (valitettavasti joslus myös) sosiaalityöntekijöiden kanssa.

Mitä valitettavaa tuossa on?

Vierailija
99/135 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta sijaisvanhemmuus pitäisi osittain korvata adoptiolla tapauksissa joissa lapsen omat vanhemmat on ihan sekaisin.(Kuten ne jotka tappoi sen 4v:n mikä oli uutisissa joku aika sitten) Harva lapsettomuudesta kärsivä pari haluaa sijaisvanhemmaksi, kun siinä pitää olla tekemisissä lapsen narkkari vanhempien kanssa ja lapseen halutaan käyttävän rahaa, mutta lasta ei kuitenkaan saa omaksi lapseksi. Ja lapsi saattaa mennä pois jne. 

Kun taas adoptioon tulee Suomen sisällä vaan 20-50 lasta vuodessa. Ja prosessi kestää niin Suomessa kuin ulkomailla 5-8 vuotta ja sen jälkeen ehkä saa lapsen jos saa. Toi prosessi helpottuisi sikana, jos Suomessa tulisi noita sijoitus lapsia adoptioon. Ja lisäksi säästyisi verorahoja, kun ei tarvitsisi ylläpitää noin isoa sijoitus perhe härveliä. Ja lapset saisivat sijoitus asioissa apua nopeammin, kun vaikavimmat perhe tapaukset olisi laitettu adoptioon.

Vierailija
100/135 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä pitäisi houkutella ryhtymään sijaisperheiksi. Tuo on kuitenkin ammatti johon pystyy käytännössä kuka tahansa niin kuin muuhunkin lastenhoitoon kotioloissa.

Ammatti?! Ei ole sama asia mihin vertaat.

Sijoitetulla lapsella trauma taustalla.

t. Sijaisvanhempi