Pankinjohtajan säästövinkit (vain rikkaille)
1. Jos käy ulkona syömässä, sitä voi vähentää paljon ja tehdä ruokaa itse. Lisäksi voi etukäteen katsoa, mitkä ovat kauden kasviksia ja mitkä ruoka-ainekset ovat tarjouksessa. Kuukausi- ja vuositasolla on suuri ero, kun suunnittelee ja tekee itse ruokansa.
2. Voi miettiä, asuuko sellaisessa asunnossa, joka on oikeasti tarpeellinen. Olisiko vaihtoehtona asua vaikka väliaikaisestikin pienemmässä asunnossa tai vuokralla ennemmin kuin niin, että vetää talouden liian tiukille maksamalla liian suuria asuntolainojen korkoja.
3. Onko oma auto pakollinen? Jos on, kannattaa miettiä, onko alla omiin tarpeisiin ja kulutusvaraan sopiva menopeli.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä vinkit eivät tällaisenaan tosiaan sovi köyhälle, joka ei syö ulkona, ei asu omistusasunnossa eikä omista autoa, mutta kyllähän moni keskituloinen ja osa pienituloisista täyttävät nuo kriteerit, joten vinkit käyvät myös muille kuin rikkaille.
Asumista koskevaa kohtaa voi myös soveltaa vuokralla asuessaan - itse puolitin vuokrani vaihtamalla 46 m2 kaksion 28 m2 yksiöön, kun jäin työttömäksi.
Minäkin muutin halvempaan, mutta menee pitkä aika ennen kuin siitä on mitään hyötyä. Muuttokustannuksiin meni yli tuhat euroa rahaa.
En tarkoita tässä pelkästään kirjoittajaa, mutta miten näillä vähävaraisilla muuttajilla ei ole koskaan ketään auttamassa? Itse olen keskituloinen parisuhteellinen ja meidän muutot (neliöitä +100) on aina kustantaneet halvan vuok
Muuttofirman osuus tästä summasta oli 250 euroa. En menisi itse mistään hinnasta kantamaan kenenkään muuttokuormaa (enkä ainakaan ruokapalkalla) enkä pakota muita ihmisiä kantamaan mun kamoja. Minusta toi oli pieni hinta.
Lehtitilauksissa voisin säästää, mutta ongelmaksi tulee se, ettei kirjastoissa ole mukava lukea. Kauhea meteli eikä muutenkaan viihtyisää. Lehden lukeminen on kokonaisvaltainen nautinto, johon kuuluu esim. kesällä parvekkeella lukeminen tai huonolla säällä mukavasti nojatuolissa teekupin kanssa. Toisaalta lehden ei tarvitse olla tuore; jutut on toisarvoisia. Kierrätän lehtiä tutuille, mutta homma ei toimi toisinpäin, joten jatkan tilaamista.
Säästän kampaamokuluissa. Helppo puolipitkä malli, oma väri. Pari kertaa vuodessa käyn opiskelijakampaamossa.
Vierailija kirjoitti:
Lehtitilauksissa voisin säästää, mutta ongelmaksi tulee se, ettei kirjastoissa ole mukava lukea. Kauhea meteli eikä muutenkaan viihtyisää. Lehden lukeminen on kokonaisvaltainen nautinto, johon kuuluu esim. kesällä parvekkeella lukeminen tai huonolla säällä mukavasti nojatuolissa teekupin kanssa. Toisaalta lehden ei tarvitse olla tuore; jutut on toisarvoisia. Kierrätän lehtiä tutuille, mutta homma ei toimi toisinpäin, joten jatkan tilaamista.
Säästän kampaamokuluissa. Helppo puolipitkä malli, oma väri. Pari kertaa vuodessa käyn opiskelijakampaamossa.
Vanhempia numeroita saa lainattua kirjastoista.
Harrasteautot voi laittaa pois liikennekäytöstä ja veneen voi ajaa talveksi etelään, niin säästää telakkamaksut.
Minun täytyy kyllä hyväosaisena sanoa, että suurin säästö meillä tulisi, jos ruokaa ei menisi niin paljon roskiin. Meidän siis suorastaan kannattaisi lisätä ravintolasyömistä, koska silloin emme kantaisi kotiin joka päivä kaikkea, mistä osa menee roskiin.
Asuntoa ei kannata vaihtaa. Siinähän joutuu pahimmillaan maksamaan montakymmentä tuhatta euroa varainsiirtoveroa. (Muistutan että aloituksen aihe koski rikkaita.).