Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajat palavat loppuun

Vierailija
09.09.2024 |

Opettajat palavat loppuun ja vaihtavat alaa, kun eivät jaksa kouluissa. Opettajat ovat sylkykuppeja nykyään. On vanhempia, jotka ovat antaneet lasten valehdella 2-vuotiaasta asti ja uskovat, että kultsipuppeli kotona puhuu totta. Ope on aina syypää. Opessa on aina vika. Ope ei opeta kunnolla tukiopetusta, kun totuus on se, että lapsi myöhästyy tunnilta ja pelaa kännykkää. On sosiaalityöntekijää, on erityisopettajaa, on psykologia, on erityisopettajaa, on myös tulkkia. Silti kannettu vesi ei kaivossa pysy. Jos lapsi ei tee tehtäviä eikä syö kouluruokaa, niin ei saisi lasta pakottaa syömään kouluruokaa ja ei saisi pakottaa tekemään tehtäviä. Lapsi saa myöhästyä jatkuvasti tunneilta. Ei mikään ihme, että oppimistulokset ovat laskeneet. Ei mikään ihme, että opettajat väsyvät. 

Kommentit (153)

Vierailija
141/153 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso osa pätkätyöläisistä kutsuu itseään opettajiksi, vaikka ovat jotain aivan muuta. Rehtorit tykkää nimenomaan palkata näitä hyviä tyyppejä, jotka kaveeraa oppilaiden kanssa, mutta eivät välttämättä ymmärrä opettamisesta mitään. Oppilaat tykkää, kun tehään kaikkea kivaa ja ongelmia ei ole, kun niitä ei näe eikä vaadi mitään ja työnantajalle halvempi vaihtoehto kuin pätevä ope.

Minä olen pitkän tien kulkenut, ihan ns epä-pätevänä tein töitä 5 vuotta. Sitten lasten syntyessä opiskelin samalla aineenopettajan opinnot toiselle asteelle. Kun miettii tuliko minusta parempi opettaja kun suotin pedagogiset, vastaus on yleisesti ottaen ei. Toki didaktiset ym asiat on hanskassa ja sai muutamia ns työkaluja pakkiin, mutta kyllä opettajalla asian ymmärtäminen. ymmärrettävästi esittäminen, asiaan liittyvän harjoituksen laatiminen sekä yksilöllisesti oppilaan ohjaus, kyllä ne oli minulla hallinnassa jo ennen ns pätevän papereita. Olen nyt vain kalliimpi opettaja työnantajalle.

Minulla ei amisten kanssa ole ollut koskaan järjestyshäiriöitä, tai olipas, juuri tänä syksynä oli uusi kaveri, joka halusi luokan staraksi, mutta teki kyllä itsestään vähän naurettavan ja sisulla istui tunnillani hiljaa, mutta eipä ole tuon kolmen viikon takaisen tunnin jälkeen näkynyt. Kyllä luokassa saa huumori kukkia, mutta kun minulla aiheena on periaatteessa raha koko ajan, en pistä huumoria pahakseni, aika kuiva aihe teineille muuten.

Vierailija
142/153 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiltit kympin tytöt väsyvät opettajina. Heillä ei ole mitään kokemusta oikeasta elämästä. Yleensä tulevat vähintään keskiluokkaisesta perheestä hyvältä alueelta.

Joku entinen tarkkisjätkä opena saattaisi toimia paljon paremmin. Auktoriteetti on aivan eri kun sillä kympin hiirulaisella luokan edessä.

Minkälainen koulutus ja substanssiosaaminen mahtaa olla keskiverrolla ex-tarkkislaisella? Pitäisikö käydä ex linnakundeja hakemassa opettajan töihin, että on kuria ja oppiminen olisi kaikille oppilaille optimaalista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/153 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sekoilette? Onhan kouluissa pienluokat.

Vierailija
144/153 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin jo 30 vuotta sitten miksi kukaan itseään kunnioittava ihminen alkaisi opettajaksi... ja silloin oli asiat vielä kohtuullisen hyvin.

Opetat samoja asioita 40 vuotta. Samat kalvot, teoriat etc. Itse kyllästyisin vuoden jälkeen. Jos lukulahjoja riittää, niin tähtäisin korkeammalle kuin opettajaksi.

Mutku on niin rankkaa, kun pitää valmistella niitä oppitunteja ihan omalla ajalla... mutta todellisuudessa samat asiat, samat kalvot, teoriat, tehtävät yms.

Kalvot? Ei taida olla enää 1990-luku.

Vierailija
145/153 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kunnista teidän kokemukset on? Hieman epäilen näitä väitteitä, ettei erityisluokkia olisi, kun meidän kunnassa ainakin on omat luokat oppimisvaikeuksille, käytöshäiriöille ja kehitysvammaisille. Ja muuallako muka ei ole, vaikka meillä on useita?

Vierailija
146/153 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia v. tuttaa työntekeminen ja kaikilla aloilla ihmiset ajetaan loppua. Samassa veneessä opettajat on kuin kaikki muutkin. 

Vierailija
147/153 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitäkään ei moni ymmärrä miten väsyttävää on aineenopella, kun ryhmä vaihtuu koko ajan ja pitää lennosta vaihtaa aihe ja porukka. Ensin tietenkin tulee ottaa mölisevä ja mahdollisimman vähän motivoitunut ryhmä haltuun. Olet koko päivän kymmenien ihmisten keskellä kakofonisessa äänimaailmassa ja tuoksupilvissä. Et hetkeä hiljaisuudessa ja rauhassa. Oppimistavoitteet on ylevät, mutta todellisuudessa osa ei jaksa kantaa kirjoja kouluun tai ottaa edes lyijykynää repusta. Istutaan jalat pöydällä, paukutetaan viivottimella pulpetinreunaa, huudetaan, mölistään, kiroillaan, suihkutetaan Axea toisten päälle jne.

Ammattitaitoinen opettaja saakin usein luokan rauhoitettua, kun tuntia on vähän kulunut. Ihan hiljaisiksi näitä hyperaktiivisia ei koskaan saa ja tunnit on aina enemmän tai vähemmän levottomia. Happi loppuu kuumista luokista, jotka on alimitoitettuja isoille teinilaumoille ja niiden tuoksuille. Välituntisin kirjaat Wilma-merkintöj

Olen ollut yläkoulun aineenopettajana aika kauan, enkä onneksi tunnista tästä omaa työpäivääni. Ryhmän vaihtuminen tunnin välein ei ole ongelma. Työrauha säilyy siitä enempää huomauttamatta. Oppitunti menee opetukseen, ei ryhmien hiljentämiseen. En korota ääntäni, tavallinen puheääni riittää. Tunneillani ei kiroilla, puhelin jos näkyy, menee taskuun huomautuksesta. Onneksi minulla on näin. En pystyisi olemaan alalla, jos päiväni olisivat kaaosta, huutoa, tappeluita. Palavereja on, muttei onneksi joka viikko. Painottuvat syksyyn, kun kirjataan tuen papereita. Miesope

Vierailija
148/153 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se niin vaikeeta istua luokan edessä ja noudattaa ennakoitua opetussuunnitelmaa. Saatavilla on koulunkäyntiavustajien tuki, erkkojen yms. ap. mainitsemiesi tuki ja siltikin on vaikeeta. Kantsis ehkä vaihtaa alaa tai laittaa suu suppuun ja jatkaa töitänsä nauttien paksusta lompsasta ja lomista. Muiden ammattien edustajat ei niin vain lähde pitkille lomille lompsis monta kertaa vuodessa vielä.

Menisit itse opettamaan isoon kouluun edes päiväksi. Oppilaat "syövät elävältä". 

Sitten et sovellu siihen työhön lasten kanssa toimimaan.

Vierailija
149/153 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien alalle sopimattomien opettajien kannattaa vaihtaa alaa ainakin väliaikaisesti! Osa voi huomata, että haluaa mieluummin tehdä muuta työtä. Osa voi huomata, että työskentely muilla aloilla on vielä rankempaa, ja osaa jatkossa arvostaa työtään. 

Vierailija
150/153 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se on meillä ammatillisilla opettajillakin. Nuorten meno on joskus villiä. Nukutaan pöydällä, salaa tuijotetaan puhelinta, jopa nappikuulokkeet korvissa kuunnellaan musiikkia tai ohjelmia opetuksen aikana. Tietenkin hiukset tai huivi siihen kuulokkeiden päälle, ettei opettaja näe.

Jos tulee huono numero, haistatellaan. Meidän vessoja on maalattu useita kertoja, aina sotketaan ja kirjoitellaan hävyttömyyksiä. Joitain naispuolisia opiskelijoita on kiusattu siten, että kirjoitetaan puhelinnumero seinään ja kerrotaan, että tältä saa. Joudun komentamaan kuvaamisesta joka viikko. Ei saa kuvata opettajaa tai toisia opiskelijoita ja levittää salaa someen, yleensä jonkin halventavan kommentin kera. Sähkötupakkaa poltetaan jopa opiskelijoiden taukotilassa. Vessoissa myös.

Tekoälyn käyttäminen kokeissa/tenteissä vaatii jatkuvaa vahtimista. Jos antaa kotitehtävän, vastaus on usein Googlesta tai tekoälyltå peräisin. Siksi en anna enää kotitehtäviä, vaan me todella istumme koululla tekemässä tehtävät loppuun. Aiemmin luotin enemmän opiskelijoihin, ja saatettiin lopettaa opiskelupäivä vaikka tuntia aiemmin perjantaisin, jos opiskelijat lupasivat sitten tehdä viikon sisällä tehtävän (jonka tekemiseen meni max, puoli tuntia). Ei enää voi luottaa. Joillakin on niin paljon ahdistusta, että eivät käy paljonkaan ryhmäopetuksessa. Joskus tuntuu, että he suorittavat koulua kirjekurssina tai tukiopetuksessa.

Osa opiskelijoista ei enää ymmärrä, miksi opiskelevat ennen työelämäjaksoja. Opettajat selittävät monia kertoja, miksi pitää hankkia tietoa ja osaamista, ja siitä huolimatta opiskelija ei aina ymmärrä. Vedotaan oikeuksiin: minulla on oikeus mennä työssäoppimaan, minulla on oikeus valmistua etuajassa yms. On heitä (aikuisia), jotka tekevät koko ajan töitä opintojen ohella ja ihmettelevät, kun opinnot ei etene. Jos et opiskele, yleensä ei ole myöskään riittäviä tiedollisia valmiuksia eli ammattitaitoa. Työssä oppimiseen taas ei osata enää mennä ajoissa. Noudata työpaikalla annettuja työvuoroja, sehän on osalle opiskelijoista pelkkä vitsi. Jos pitäisi olla työpaikalla klo 7, monen mielestä se on pikkutarkkaa vahtimista, jos joku kiinnittää huomiota, kun arvoisa opiskelija saapuu paikalle klo 7.30. Tai jos työvuoro päättyy klo 14.30, hän hiipii vähin äänin tiehensä klo 13-14. Valmistuvien opiskelijoiden yleinen osaamistaso on laskenut ja käyttäytyminen huonontunut, se nyt on aivan selvä. 

Vierailija
151/153 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteinen karttakeppi tai remmi tekisi opiskelurauhalle ihmeitä. Mutta kun on keksitty että sen käyttö on "julmaa" niin minkäs teet. Kaaosta ja haistattelua on vaan pakko sietää.

Vierailija
152/153 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimiessani rekrytoijana näitä alanvaihtajia oli jatkuvasti tulossa kuka mistäkin, opettajia, sairaanhoitajia ja muita julkisen sektorin valittelijoita. Yhtään ei voinut palkata yksityissektorille, jossa eletään aivan eri maailmassa. Heikkoa aonesta oli myös tarjolla kuntasektorilta, pikku virkamiehiä jotka tottuneet lyhyisiin työpäiviin, kevyeen työhön, pitkiin lomiin, aina saatavilla oleviin virkavapaisiin yms. Eräskin pyysi jo työhakemuksessaan pitkää vapaata , kyllä nauru maittoi.

No, olipa typerää kommentointia. Oletko sinä työskennellyt hoitajana tai opettajana? Ellet ole, älä myöskään suhtaudu toisten töihin noin halveksuvasti.

Olen itse ollut yksityisellä asiantuntijana, tiimiesimiehenä ja projektipäällikkönä. Kyse oli it-alasta. Ja kyllä, työ oli joustavaa ja valtaosa työkavereista esitti kiireistä, vaikka työtahti oli sluibi. Suurin stressi oli se, ettei oma turhuus paljastu. Se tietysti kuormitti. Vaihdoin opettajaksi ja koen tekeväni joka pennin eteen töitä. Työ on intensiivistä ja ei hävetä palkkapäivänä.

Vierailija
153/153 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin isokokoisena vanhempana lehtorina ihmettelen kun ei muutamaa kakaraa saada kuriin. Kun aikanaan erityisopettajana työskentelin ne räkänokat jopa löi ja monta kertaa päivässä, kyllä niillekin kengittäjä löytyi. Nyt kun teen viittävailla eläkeläisenä sijaisuuksia (kiitos viranlakkauttamisen, olin ns. Tarkkisope) niin kyllä ne mun tunneilla on nätisti, kun en muuta mahdollisuutta anna. Vanhemmatkin kuuntelee kun on oikeaa auktoriteettia.

Alleviivaan saman. Ei meillä mies opeilla ongelmia ole, mutta ei se alapeukun hakkaaminen totuutta muuta. Tiedän muutaman erittäin tomeran naisoletetunkin jotka huokuvat auktoriteettiä, kummatkin tosin vanhempia opettajia

Tuo edellinen itsekin myönsi, että auktoriteetti tulee isokokoisuudesta eli käytännössä siitä, että ne luokan ääliötkin alitajuisesti pelkää,

En kritisoinut alaa enkä väittänyt helpoksi. Kuten sanoin muutama vanhempi tomera täti on tullut vastaan. Ja eivät ole mitään bodaajia, perus 160cm. Asenne oli vain tosi räväkkä, toinen oli j nuorena flikkana ollut lottana. Itsekin kunnioitin näitä leirejä. Ei ne pahimmatkaan rehut länkyttäneet ja lakki meni visusti takataskuun jos olivat sisätiloissa. 169cm ja 50kg voi omata auktoriteetin, hankalaa se on mutta saavutettavissa.