Oletko koskaan ajatellut joskus muuttaa synnyin- lapsuusseudullesi takaisin?
? Minä mietin joskus tosin sinne on matkaa vaan 20 km että pääseehän tuonne milloin haluaa käymään. Ei siellä kylä juurikaan sukulaisia enää ole.
Kommentit (54)
Ei ole kaukana. Helsinki on vieressä. Eikä siellä ole sukulaisia. Suku on muualla suomessa ja en tunne heitä. Olen asunut koko ikäni kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käynyt joskus mielessä. Varsinkin yksi ajatus, että jos eläkepäiviksi muuttaisi. Sieltä saisi kuitenkin talon ostettua neljäsosahintaan, mitä nykyisestä saisi myydessä. Sillä elelisi kivasti eläkepäivillä. Haaste on, että onko siellä ystäviä tai kavereita enää tarpeeksi niille eläkepäiville. Toisin, kun täällä pk-seudulla.
Ainakaan terveydenhoitoa täällä ei sitten enää ole. Lähin terveyskeskus on kymmenien kilometrien päässä, jossa etälääkäri pitää vastaanottoa...
No, täällä kyllä on vaikkei siellä olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käynyt joskus mielessä. Varsinkin yksi ajatus, että jos eläkepäiviksi muuttaisi. Sieltä saisi kuitenkin talon ostettua neljäsosahintaan, mitä nykyisestä saisi myydessä. Sillä elelisi kivasti eläkepäivillä. Haaste on, että onko siellä ystäviä tai kavereita enää tarpeeksi niille eläkepäiville. Toisin, kun täällä pk-seudulla.
Ainakaan terveydenhoitoa täällä ei sitten enää ole. Lähin terveyskeskus on kymmenien kilometrien päässä, jossa etälääkäri pitää vastaanottoa...
Pian se loppuu sieltäkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela-taksi hakee kotoa ja tuo takaisin.
Itä-Suomeen? En todellakaan ole muuttamassa sinne.
Käynyt joskus mielessä, mutta kyseessä on muuttotappioalue niin en tohdi ostaa sieltä asuntoa. Jos en viihdykään siellä eikä pääse pois kun en saisi asuntoa myytyä.
Vaikka saisin miljoona euroa niin en ikinä sinne takaisin muuta.
Oon jo muuttanut, ei enää viihtynyt kaupungissa.
Minä muutin vuosia sitten puolison mukana 200km päähän kotiseudultani, puolison kotiseudulle. Lastemme ollessa pieniä (2v & 1v) muutimme kaikki takaisin minun kotiseudulleni. Oliko tarpeeksi sekavaa kotiseudulle palaamista? :D
No nyt on mietinnässä olisiko meidän sittenkin parempi jossain ihan toisessa maassa. Tulisiko sitä enää palattua kotimaahansa?
Muutin heti lukion jälkeen takaisin tänne Helsinkiin, missä synnyin ja asuin varhaislapsuuden.
Hyi ei. Olen kotoisin Järvenpäästä ja lapsuus oli ankea, koulussa kiusattiin ja pihassa oli vähänlaisesti kavereita. Onneksi teini-ikäisenä vanhemmat päätti muuttaa Helsinkiin. Täällä olennainen viihtynyt.
En ole koskaan muuttanut pois synnyinseudultani.
N43.
Joo. Kun lapset aikuistuivat, seurasinkin parin vuoden ajan, tulisiko mun lapsuudenkotini Helsingin Munkkivuoressa myyntiin, mutta ei tullut. Ja hyvä niin, koska kyseessä 4-krerroksisen kerrostalon ylimmän kerroksen asunto eikä talossa ole hissiä.
Just sain tänään kuulla, kuinka siellä lanataan maan tasalle suunnilleen viimeisetkin minulle tutut rakennukset. Mietin siinä kohtaa, etten taida haluta edes vierailla siellä enää. Tuntuu aika kamalalta, kun tuttu maisema on myllätty täysin tunnistamattomaksi. En vastusta noita muutoksia, en vain halua nähdä niitä, koska muutosten mukana katoaa lapsuuteni maisema. Asukoot muut siellä, minä pysyn nykyisessä asuinpaikassani.
Sodankylään muutan kotikonnuille, kun pääsen eläkkeelle parin vuoden kuluttua. Perintöäkin luvassa. Gyttörm.
En ikinä, kun olen kerran pääsyt sieltä pois. Ahdistava pieni paikkakunta. Nykyisin on sieltä vielä ajettu lähes kaikki palvelut alas, joten muutto ei olisi muutenkaan järkevää.
En pystyisi. Olen Lapista ja nykyisin asun Helsingissä. Paikkakunta aiheutti 90-luvun laman ankeudessaan lähtemättömät traumat. Koulukiusaamista, pahan puhumista, yleistä pahaa oloa.
Nykyään turistipaikka, vireä kasvupitäjä, jonne on muuttanut paljon uusia ihmisiä, mutta ei. Traumat ovat liian syvällä.
Tosi monet koulukaverit ovat muuttaneet takaisin. Ei nyt ihan samaan taloon tai samaan kaupunkiin välttämättä mutta lähialueille.