Poliisi: Ahdistuneet työntekijät hankkivat nyt bentsoja katukaupasta
"Poliisi: Ahdistuneet työntekijät hankkivat nyt bentsoja katukaupasta
Väsyneet työntekijät hankkivat pääkaupunkiseudulla rauhoittavia lääkkeitä katukaupasta. Bentsoja kaipasi myös koliikkivauvan äiti."
https://www.hs.fi/lifestyle/art-2000010674466.html
Tähän on tultu, kun rauhoittavia ei enää määrätä melkein ollenkaan :/ tosi kiva juttu...
Kommentit (379)
Faith kirjoitti:
Bentsodiatsepiinien kanssa tulee olla todella varovainen. Fyysinen riippuvuus saattaa kehittyä jo muutamassa viikossa, vaikka lääkettä käyttäisi virallisen ohjeen mukaisella annostuksella. Jordan Petersonin tapaus on varoittava esimerkki. Vaikea-asteisesta riippuvuudesta toipuminen voi olla painajaismaista kärsimystä ja kestää vuosia. Kaikki kuulemma eivät edes toivu.
En itse ole koskaan käyttänyt bentsodiatsepiineja. Asiantuntija- ja kokemustietoa aiheesta on saatavilla helposti netistä.
Mitenkä aina parhaiten tietääkin ne, joilla ei ole ollenkaan omaa kokemusta asiasta?
Kyllä, niillä on riippuvuus- ja väärinkäyttöpotentiaali, mutta ongelmakäyttäjien takia niitä ei pitäisi kieltää niiltä, jotka niitä oikeasti tarvitsee ja käyttää ihan itse säädellen niin, ettei riippuvuutta tule.
Oli mullakin joskus ihan lääkärin määräämänä 3 kertaa päivässä, mutta omaan omat aivot ja ihan itse niitä säätelin ja otin vain tarpeeseen, vaikka resepti olis enemmänkin määrännyt.
Varmasti bentsoihin koukuttuvat ovat muutenkin alttiimpia riippuvuuksille ja koukuttuisivat johonkin muuhunkin samalla tavalla. Riippuvuuksien takana yleensä on joku asia, jota paetaan käytöllä ja siihenkin tulisi antaa apua.
Yleensä se "valittu aine" vaan tässä maassa on alkoholi.
Faith kirjoitti:
Bentsodiatsepiinien kanssa tulee olla todella varovainen. Fyysinen riippuvuus saattaa kehittyä jo muutamassa viikossa, vaikka lääkettä käyttäisi virallisen ohjeen mukaisella annostuksella. Jordan Petersonin tapaus on varoittava esimerkki. Vaikea-asteisesta riippuvuudesta toipuminen voi olla painajaismaista kärsimystä ja kestää vuosia. Kaikki kuulemma eivät edes toivu.
En itse ole koskaan käyttänyt bentsodiatsepiineja. Asiantuntija- ja kokemustietoa aiheesta on saatavilla helposti netistä.
Kyllä kaikki tuon tietää. Se onkin sitten eri juttu, että onko se reilua ja järkevää jättää lääke uusimatta, jos on vuosia pystynyt sen kanssa elämään ilman ylilyöntejä, sekakäyttöä, katukauppaa yms. Eli ongelmia, joita on tullut jollekin muulle.
Kyllä muiden kunnioituksen takia pitää olla persu, työ ja raha ennen kaikkea. Vaikka terveys menisi. Ei tehdä lapsia, ei huolehdita terveydestä, tehdään töitä! Paremmat ihmiset on nimittäin töissä. Työttömyys ois aivan kamala häpeä ja pahempi asia kuin oman terveyden menettäminen vai miten se on...
Onhan tuota porukkaa, joka liikkuu työhaalareissa vapaa-ajankin, mutta varmaan sillä saa parempaa palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huutist bentsonipoille 😁
Todellinen tragedia on ettei tyhmyyteen ole kehitetty lääkettä ja sen takia sinun kohtalosi on jäädä umpihölmöksi trolliksi naputtelemaan huonoa suomea ja hymiöitä.
Nitkuttaako? Käy ostamassa pari listaa ksaloleja jos helpottaisi.
Määrittele "nipo"?
En ole tämän kirjoittaja, mutta kyllä mulla niitä on kaapissa kohtausten ja unettomuuden varalta eikä ne mua siellä "nitkuta" sen enempää kun ne alkoholitkaan ja kummatkin saa olla aina pitkän aikaa koskematta. Varmaan vaikea uskoa, että kaikki ei nisteile ja käyttö ole pakonomaista?
Oletan että et itse käytä sitten yhtään mitään lääkkeitä ja olet kaikilta osin terve ja toimiva ilman mitään apu
Kertoo aika paljon älykkyydestäsi, että et ymmärrä mitä eroa on sillä, että päivystyksessä annetaan jollekin lääkettä ja sillä, että jollekin kirjoitetaan pitkäaikaiseen käyttöön lääkettä. Kannattaako tuhota aivonsa päihteillä kun lopputulos näyttää tuolta?
Nyt sitten viimein kaikki tietoisiksi kuuluisan rotta-kokeen - riippuvuuden suhteen- jatkokokeesta, jossa osoitettiin että ympäristöllä todella on hyvin merkittävä yhteys riippuvuuksien kehittymisessä.
Itsekin seurannut tätä keskustelua, taistellut lääkityksen ja terveydenhuollon kanssa, tutustunut asioihin ja faktoihin, sekä nähnyt katukaupan laajuuden, katukaupan helppouden sekä terveydenhuollon vaikeuden. (Ei, en nisteile, en käytä edes pilveä, olen mt-potilas, joka tarviis roimasti enemmän apua ja toimivia lääkkeitä kun on mahdollista saada.)
Onhan tämä ollut tiedossa jo pitkään. Hienoa, että ihan poliisi itse tuo tätä aihetta tietoisuuteen.
Mitenkä paljon enemmän me tarvitaan kuolemia ja rikollisuutta ennenkuin valvirat ja lääkärit noteeraa, ettei nämä nykykäytännöt tee kuin haittaa jo ennestään huonosti voiville ihmisille?
Nuoretkaan ei nykyään enää edes käytä alkoholia, kun katukaupasta saa mitä tahansa.
Kipu- ja mt-potilailta poistetaan täysin validit miedot bentsot ja opioidit, jolloin on pakko lähteä kadulle ja siellä tosiaan tarjotaan sen oikean lääkkeen kylkiäisenä ties mitä.
Ostan itse joskus tramalia endometrioosikipuihin, käytän sitä hyvin harvoin ja mullekin on tarjottu kasuaalisti kylkeen esim subua, pubrea ja lyricaa. Kyllä mullakin siinä kävi mielessä että pitäisköhän ottaa kun en vaan niitä kipuja siedä ja oikeita lääkkeitä ei saa. No en onneksi ottanut, mutta en yhtään ihmettele miten tää ongelma vaan leviää ja jossain vaiheessa nämä tulee räjähtämään käsiin todella pahasti ja pelkästään kansaa on turha syyllistää vaan katsoa sinne päättävien tahojen suuntaan.
Ai jumalauta, auttakaa ihmisiä silloin kun he sitä tarvitsee!!!
Vähän sama asia kuin tukien tiukennuksessa. Tehdään elämästä vaan vaikeampaa ja oletetaan että ongelmat sillä ratkeaa, ei vaan anneta mitään apuja ja työkaluja sitä elämää parantaa.
Valtio sais hävetä. Me tullaan kärsimään tästä.
Faith kirjoitti:
Sinunlaiset jotka pärjää ilman mitään, teidän on niin mukavaa aina olla kommentoimassa asioita, eikö olekin ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma bentsolääkitykseni tullaan lopettamaan piakkoin. En vedä bentsoja saadakseni pään sekaisin vaan suoriutuakseni paniikkihäiriön tuomista vaikeuksista.
Yhden Opamoxin avulla päivässä,pystyn käymään kaupassa, hoitelemaan asioita jossain virastoissa..pystyn nukkumaan, yleensäkin toimimaan kuten normaalit ihmiset.
Ja nyt se kysymys joka on "vaarallinen": miten niitä bentsoja ostetaan "kadulta"? Varmasti aion tulla niitä ostamaan pimeästi, että pysyn toimintakuntoisena.
Eikö sulla tosiaan ole muita keinoja ahdistuksen hallintaan?! Tsiisus.
Olennaisempaa on, miten ennaltaehkäistään ahdistuksia, stressiä ....
Esimerkiksi liikunta auttaa ihan oikeasti.
Yksikin stressikohtaus, niin tiedän, että kannattaa käydä reipp
Tää on oikeesti totta. Mulla ei ole mitään lääkkeitä ahdistushäiriöön enää, kun se ei ole ollut pahana vuosiin. Häiriö aktivoitui uudelleen erään tapahtuman seurauksena ja olin 2 viikkoa kuin viulunkieli, uneton, todella ahdistunut, vetäydyin yksinäisyyteen ja välttelin ihmisiä, ajatukset oli täynnä negatiivisia ajatuksia itsestäni ja jopa kuoleman ajatuksia. Sellaisia mihin ennen käytin rauhoittavia lääkkeitä. Sitten yksi ystävä PAKOTTI mut juoksulenkille. Se siis vei mut väkisin ulos ja juostiin vain 1 kilometri. En ole mikään himojuoksija tai lenkkeilijä. Seuraavana yönä nukuin kuin tukki ja heräsin aamulla, ahdistus oli poissa. Se pakotettu juokseminen sai mun aivojen hätätilan jotenkin väistymään. Mulla on siis trauman aiheuttama yleinen ahdistuneisuushäiriö
122 ja 123, aivan totta, että kaikilla lääkkeen käyttö ei johda ongelmiin ja että lääkäreiden tulisi tapauskohtaisesti arvioida, mikä on paras ratkaisu potilaan kannalta.
Kuitenkin riippuvuusvaarasta on syytä varoittaa nykyistä enemmän, koska koko ajan tulee lisää näitä tapauksia, jotka normaalilla käytöllä ovat päätyneet hirveään koukkuun nimenomaan tällä lääkeryhmällä. Ihmiset ilmeisesti aliarvioivat sen riskit tai ajattelevat, etteivät riskit jostain syystä koske heitä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille tiedoksi jotka vaahtoavat pöllyjuttujaan: ei monia muitakaan sairaustiloja hoideta kunnolla. Kilpirauhasen vajaatoiminnan Käypä hoito-suositusta muutettiin jokin aika sitten ja nyt otetaan julkisella usein vain TSH-koe aiemman TSH ja T4V-koepaketin sijaan. Lääkärit tuijottavat lääkinnässä viitteitä ja muuttavat täysin toimivia lääkityksiä viitearvojen vuoksi.
Suomessa siis kiinnostaa enemmän se miltä jokin asia näyttää paperilla kuin miten lääkitys toimii potilaalla. Jos potilas voi hyvin, syö viitteiden mukaan lääkettä "väärin" ja on toimintakykyinen käyden mm. töissä ja harrastaen on se tämän tulkinnan mukaan huonompi kuin se, että potilas on lääkitty viitearvoihin mahtuvaksi, on työkyvytön tai alentuneesti työkykyinen, pahoinvoiva ja kokee elämänlaatunsa huonoksi.
Joiltain on myös lääkäri potilasta näkemä
Mistä Suomi repii Käypä Hoito-suosituksensa? Ketä ne henkilöt on jotka hyväksyy kunkin käytännön? Ja onko Suomessa oikeasti laitonta hoitaa potilasta yksilönä hänen yksilöllisten oireiden perusteella vai pitääkö oikeasti noudattaa käypä hoitoa kaikessa?
Mä en ole uskaltanut lentää yli kymmeneen vuoteen, mutta lääkärit suostu kirjoittamaan rauhoittavia. Rajoittaa työmahdollisuuksia, vapaa-aikaa ja perhe-elämää. Diapameja sain kerran, mutta ne ei auttaneet ja jäin lennolta. Lähettävät vain huumetesteihin jos pyytää apua, ja siihen jää, vaikka testistä näkyy etten ole ongelmainen/käyttäjä/mitä epäilevätkään.
Olen jo luovuttanut, mutta jos joku osaisi neuvoa niin olisin kiitollinen!
Hei entiset tai nykyiset nibarit, onko tietoa mikä olisi kaikkein tehokkain kipulääke borrelioosiin/reumaan/fibtomyalgiaan. On kaikki nivelet, lihakset ja jänteet niin tulehtuneet, että hermostoni ei melkein enää tottele eli en saa vaikka jalkaa ylös jos yritän sitä nostaa. En nuku kipujen takia. Syke on hurjan korkea varmaan nukkumattomuuden takia.
Nämä kokeiltu ja ei toimi: Burana, Panadol, Tramal, Panacod, fentanyyli ja kaikki peruskortisonit ym.
Kiitos avusta!
Helppo uskoa ettet tosiaan huomaa muita, kun et tippaakaan empatiaa ole elämäsi aikana oppinut.
Vierailija kirjoitti:
Helppo uskoa ettet tosiaan huomaa muita, kun et tippaakaan empatiaa ole elämäsi aikana oppinut.
Ai kuka?
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole uskaltanut lentää yli kymmeneen vuoteen, mutta lääkärit suostu kirjoittamaan rauhoittavia. Rajoittaa työmahdollisuuksia, vapaa-aikaa ja perhe-elämää. Diapameja sain kerran, mutta ne ei auttaneet ja jäin lennolta. Lähettävät vain huumetesteihin jos pyytää apua, ja siihen jää, vaikka testistä näkyy etten ole ongelmainen/käyttäjä/mitä epäilevätkään.
Siis miten tuossa pitäisi osata auttaa jos edes diapam ei toimi? Ei sua oikeen voi nukuttaakaan tajuttomaksi.
Ne testit on nykyään ilmeisesti aika normikäytäntö, jos ollaan siirtymässä psyk puolelle. (Itse tosin epäilen, että niillä pelataan vaan aikaa resurssien puutteessa, ei se ennen tämmöistä ollut.) Kai he on jotkin jatko-ohjeet antaneet?
Vierailija kirjoitti:
Hei entiset tai nykyiset nibarit, onko tietoa mikä olisi kaikkein tehokkain kipulääke borrelioosiin/reumaan/fibtomyalgiaan. On kaikki nivelet, lihakset ja jänteet niin tulehtuneet, että hermostoni ei melkein enää tottele eli en saa vaikka jalkaa ylös jos yritän sitä nostaa. En nuku kipujen takia. Syke on hurjan korkea varmaan nukkumattomuuden takia.
Nämä kokeiltu ja ei toimi: Burana, Panadol, Tramal, Panacod, fentanyyli ja kaikki peruskortisonit ym.
Kiitos avusta!
Mulle lääkäri määräsi sitä PITKÄVAIKUTTEISTA panadolia.
Ehkä sun kannattais kuitenkin etusijassa kysellä lääkäriltä, täällä ei oikein sulle voi lääkkeitä antaa.
Mikä noin ahdistaa, työn raskaan raatajaa
Totta kai ihmiset reagoi jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten tuossa pitäisi osata auttaa jos edes diapam ei toimi? Ei sua oikeen voi nukuttaakaan tajuttomaksi.
Ne testit on nykyään ilmeisesti aika normikäytäntö, jos ollaan siirtymässä psyk puolelle. (Itse tosin epäilen, että niillä pelataan vaan aikaa resurssien puutteessa, ei se ennen tämmöistä ollut.) Kai he on jotkin jatko-ohjeet antaneet?
Lentopelkokeskusteluista olen oppinut, että esimerkiksi Xanor niminen lääke on monia auttanut, vaikka diapam ei ole auttanut yhtään. Tätä ei kuitenkaan kirjoiteta, ja jos olen sitä kysynyt, niin on kirjoitettu sinne käyntitietoihin että "etsii lääkettä" eli ilmeisesti "drug seeking" ja sitten tosiaan lähete huumetestiin, josta puhdas tulos, mutta ei edelleenkään anneta tehoavaa lääkereseptiä.
Minua siis auttaisi, jos määrättäisiin vaikka tuota Xanoria (tai jotain muuta tehokkaampaa) sen verran, että pääsisin edestakaisin yhdet lennot. Voihan olla ettei sekään auttaisi, mutta ei anneta edes kokeilla!
MONI HALUAAKIN KÄSITTÄÄ VÄÄRIN koko AIHEEN.