Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos on sairauslomalla masennuksen takia, saako lähteä ulkomaille?

Vierailija
09.09.2024 |

Kysymys otsikossa

Kommentit (201)

Vierailija
141/201 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, jos aidosti masentunut jaksaa lähteä ulkomaille.

Ei masennus ole sellaista, että ihminen on koko ajan alakuloinen tai väsynyt.

Eikö? Itselläni on. Oletko iloinen ja pirteä? Millaisia oireita on?

Vierailija
142/201 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa oikeasti varoa masennusdiagnoosia. Jos sinulla tulee muita oireita tai sairauksia, niin ne laitetaan masennuksen piikkiin ja oikean hoidon saanti pitkittyy.

Siinä vaiheessa, kun on työkyvytön masennuksen vuoksi, ei ole enää varaa valita, ottaako sitä diagnoosia vai ei. 

Ei hän sanonutkaan, että ei pidä mennä lääkäriin saadakseen diagnoosin vaan varoa sellaisen kanssa. Mikä on totta. Masennus on meillä vielä tabu. Monessa maassa se on sairaus muiden joukossa eikä sillä selitellä muita oireita tulevaisuudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/201 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset hokevat, että liikunta parantaa masennuksen ja toiset hokevat, että masentunut ei saa lähteä mihinkään. Mihin tässä nyt sitten uskoisi? Minäkin olisin mieluummin terve, mutta minkäs teet. Voisin antaa tämän F33.10 ja F40.1 -paketin vaikka lahjaksi jollekin etelänmatkoja kadehtivalle.

Täällä olisi tarjolla F33.20 ja F43.1, otan vaihtarina vaikka K90.0 tai J45.

Vierailija
144/201 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen minä välillä iloinen ja pirteäkin. Useimmiten tosin en. Vai tuliko tästä joku kurjuuskilpailu?

eri

Vierailija
145/201 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kai sitä kukaan estä ja se voi olla hyväksi mielenterveydelle. Ihmiset kyllä voivat tuomita, kannattaa varautua siihen. Vakavasti masentuneelle tuskin kylläkään on voimia lähteä mihinkään, oman kokemukseni mukaan.

Samoin aattelin. Miten "masentunut" on, jos on kestokykyä matkustusrumbaan. Ja suunnitteluun, pakkaamiseen, lentokentyähässäkkään jne jne

Itken jo ajatuksesta nostaa laukku auki lattialle. 

Mihin ihmeen rumbaan? Ei matkaa ole mikään pakko suunnitella sen kummemmin, kunhan joku majoitus on. Ja miten vaikea on heittää laukkuun muutama vaate ja laittaa henkkarit käsilaukkuun? Edes lentokenttää ei tarvita jos se on ylivoimaista, ulkomaille pääsee muutenkin.

Et taida pahemmin matkailla, jos se on sinulle noin monimutkaista? 

Vierailija
146/201 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kai sitä kukaan estä ja se voi olla hyväksi mielenterveydelle. Ihmiset kyllä voivat tuomita, kannattaa varautua siihen. Vakavasti masentuneelle tuskin kylläkään on voimia lähteä mihinkään, oman kokemukseni mukaan.

Samoin aattelin. Miten "masentunut" on, jos on kestokykyä matkustusrumbaan. Ja suunnitteluun, pakkaamiseen, lentokentyähässäkkään jne jne

Itken jo ajatuksesta nostaa laukku auki lattialle. 

Mihin ihmeen rumbaan? Ei matkaa ole mikään pakko suunnitella sen kummemmin, kunhan joku majoitus on. Ja miten vaikea on heittää laukkuun muutama vaate ja laittaa henkkarit käsilaukkuun? Edes lentokenttää ei tarvita jos se on ylivoimaista, ulkomaille pääsee muutenkin.

Et taida pahemmin matkailla, jos se on sinulle noin monimutkaista? 

Kuin seinille puhuisi. Luovutan.

Vierailija
147/201 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen eri, mutta en minäkään ole alakuloinen ja väsynyt. Enää. Alakuloisuus ja väsymys menivät kauan sitten. Nyt en vaan tunne oikein yhtään mitään. Aikanaan iloa aiheuttavat pienet asiat eivät enää aiheuta mitään. Elän, kuolen, mitä väliä. Mitä väliä oikeastaan millään. Töissäkin pystyn käymään ja esittämään normaalia. Olen vain robotti joka tekee päivittäisiä asioita ohjelmoituna. Pystyisin ihan hyvin lähtemään matkalle. Ehkä pitäisi. Toki voi olla että olisi vain rahan hukkaa ja kaikki olisi ihan yhtä yhdentekevää sielläkin. Mutta en sitten varmaan ole masentunut vaikka erittäin vaikeasta masennuksesta mulle työterveydessä jankutetaan, kun kerran pystyn töihin ja matkustamaankin.

Vierailija
148/201 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työssäni tavannut vakavasti masentuneita potilaita. Sellaisia ihmisiä, jotka eivät kykene tekemään juuri mitään arjen askareita eli siivoamaan, tekemään ruokaa, maksamaan laskuja, käymään suihkussa, pesemään hampaansa, näkemään kavereitaan. Koti sotkuinen ja vaatteet likaiset. Kärpäsiä pörräämässä bioroskissa, kun ei jaksa viedä niitä ulos. Sellaisia potilaita, joille jokaiseen aamuun herääminen ja vuoteesta nouseminen on niin raskasta, että sitäkään ei joka päivä jaksa tehdä. Nuo ihmiset eivät todellakaan jaksa matkustaa yhtään mihinkään. Sellaiset, että "mua hiukan masentaa ja ahistaa" - tyypit eivät ole masennusta nähneetkään. Masennusta ja siihen liittyviä oireita pystyy kyllä myös halutessaan aika hyvin lääkärin vastaanotolla teeskentelemään. Sairauslomapaperi käteen ja matkaa varaamaan. En tosin suosittele ketään hankkimaan itselleen huvikseen psykiatrisen sairauden diagnoosia. Voipi näet tulla ovi vastaan monessa

On olemassa funktionaalinen masennus, jolloin ihminen voi tehdä jotain, mutta kokonaiselämä on aika ikävää.

Vierailija
149/201 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa myös epätyypillinen masennus, jonka aikana etenkin olisi hyvä matkustaa, jos vain jaksaa, koska on tallella kyky reagoida hyviin asioihin. 

Vierailija
150/201 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset voisi lähteä. Siitä vaan

Vierailija
151/201 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten edes teoriassa kukaan voisi tietää siitä ulkomailla olosta? Vai onko niin pohjattoman tyhmä, että somea informoi itse?

Ilmeisesti tämä ap:n työkaveri oli juuri näin tyhmä. Ap:n kertoman mukaan pomo oli nähnyt jotakin biletyskuvia jostain lämpimästä, kun kyseinen työkaveri oli masennuksen vuoksi parin viikon saikulla. 

Vierailija
152/201 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet saanut sairauslomaa oireilun perusteella, jonka on katsottu vaikuttavan alentavasti työ- ja toimintakykyysi. Jos pystyt matkustamaan ulkomaille, työ- ja toimintakykysi on kohentunut, joten on aika palata töihin.

Vierailija
153/201 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyky ja toimintakyky eivät valitettavasti ole sama asia. Oma toimintakykyni on 40 %, työkyky 0%.

Vierailija
154/201 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaa ainakin miettiä onko matkasta hyötyä vai haittaa jaksamisen kannalta. Itse en tällöin pystyisi matkustamaan, kun lähtö vaatii kuitenkin niin paljon suunnittelua ja toteuttamista. 

Vierailija
155/201 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikean masennuksen "helpotuttua" keskivaikean suuntaan, pakkasin matkalaukun ja lähdin miehen perheen etelä-Saksassa olevalle loma-asunnolle. Vietin kolme viikkoa yksin, kävin kävelyllä, luin, kirjoitin päiväkirjaa ja yritin saada ajatukset kasaan ja kerätä voimia luonnosta ja auringosta nauttien. Tuossa vaiheessa tarvitsin maisemanvaihdosta, sillä kotiolot ja ympäristö muistuttivat masennukseen johtaneesta tapahtumasta. Tulin kotiin olo riittävästi toipuneena, että jaksoin jatkaa terapiaa ja aloitella normaaliin elämään palaamista.

On hieman outoMitea, että edelleenkin kuvitellaan että kaikki masentuneet vain makaavat sängyssä, ja ettei masentunut edes saisi tehdä mitään. Miten on tarkoitus toipua, ellei saa edes niiden vähäisten voimavarojen puitteissa tehdä asioita, jotka tuntuvat edes aavistuksen mieluisilta, ja joita jaksaa sen hetkisessä tilanteessa tehdä?

Vierailija
156/201 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikean masennuksen "helpotuttua" keskivaikean suuntaan, pakkasin matkalaukun ja lähdin miehen perheen etelä-Saksassa olevalle loma-asunnolle. Vietin kolme viikkoa yksin, kävin kävelyllä, luin, kirjoitin päiväkirjaa ja yritin saada ajatukset kasaan ja kerätä voimia luonnosta ja auringosta nauttien. Tuossa vaiheessa tarvitsin maisemanvaihdosta, sillä kotiolot ja ympäristö muistuttivat masennukseen johtaneesta tapahtumasta. Tulin kotiin olo riittävästi toipuneena, että jaksoin jatkaa terapiaa ja aloitella normaaliin elämään palaamista.

On hieman outoMitea, että edelleenkin kuvitellaan että kaikki masentuneet vain makaavat sängyssä, ja ettei masentunut edes saisi tehdä mitään. Miten on tarkoitus toipua, ellei saa edes niiden vähäisten voimavarojen puitteissa tehdä asioita, jotka tuntuvat edes aavistuksen mieluisilta, ja joita jaksaa sen hetkisessä tilanteessa tehdä?

Olisi mielenkiintoista kuulla, mikä on sellainen hyväksyttävä masennuksen oirekuva ja aikajana. Tai ylipäänsä, miten ihmiset kuvittelevat, että masennuksesta toivutaan ja kuinka nopeasti sen pitäisi tapahtua ja miten se tapahtuu, kun ulkopuoliset asettavat rajoja siihen mitä saa ja mitä ei saa tehdä.

Vierailija
157/201 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen masentunut mutta lähden ulkomaille. En odota reissua yhtä innoissani kuin terveempänä, itseasiassa se ahdistaa minua. Haluan silti yrittää elää ja kokea.

Työkykyinen en ole ollenkaan. Toisille työnteko voi sopia masentuneena ja se tukee toimintakykyä. Minulle ei enää, mutta suurelta osin se on parin muun diagnoosin syytä. Ihmeellisen yksinkertaistettua ajattelua, ettet voisi matkustaa ellet ole työkykyinen.

Vierailija
158/201 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei voisi lomailla ulkomailla normaalin loman ja vapaan aikana, mutta sairastaa sen saikun aikana? Jotenkin ei mene omaan moraalitajuun, että otetaan parin viikon saikut, että päästään etelään käyttämättä lomapäiviä.

Mulla on 23 kk mittainen sairasloma. En sitten saisi matkustaa sen aikana kertaakaan?

Vai 23 kk:n mittainen sairausloma? Milläs olet elänyt kun sairauspäivarahaa maksetaan vaan 300 päivältä?

Vierailija
159/201 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei voisi lomailla ulkomailla normaalin loman ja vapaan aikana, mutta sairastaa sen saikun aikana? Jotenkin ei mene omaan moraalitajuun, että otetaan parin viikon saikut, että päästään etelään käyttämättä lomapäiviä.

Mulla on 23 kk mittainen sairasloma. En sitten saisi matkustaa sen aikana kertaakaan?

Vai 23 kk:n mittainen sairausloma? Milläs olet elänyt kun sairauspäivarahaa maksetaan vaan 300 päivältä?

Eläkeyhtiön kuntoutustuella = määräaikainen eläke. Kutsun sairaslomaksi, koska sama lääkäri kirjoittaa samanlaiset B-todistukset samaan jatkumoon. 

Vierailija
160/201 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyky ja toimintakyky eivät valitettavasti ole sama asia. Oma toimintakykyni on 40 %, työkyky 0%.

Sitten pitää tehdä toimintakykyä vastaavaa työtä. Yhteiskunnan kantokyky alkaa olla lopussa.