Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos on sairauslomalla masennuksen takia, saako lähteä ulkomaille?

Vierailija
09.09.2024 |

Kysymys otsikossa

Kommentit (201)

Vierailija
161/201 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin pääsee yt-listan kärkeen.

Vierailija
162/201 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkyky ja toimintakyky eivät valitettavasti ole sama asia. Oma toimintakykyni on 40 %, työkyky 0%.

Sitten pitää tehdä toimintakykyä vastaavaa työtä. Yhteiskunnan kantokyky alkaa olla lopussa.

Ei sillä saa edes henkilökohtaista arkeaan hoidetuksi, ilman työtäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/201 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentunut ei jaksa lähteä ulkomaille. Eli silloin on feikisti masentunut ja hakenut vain saikkua. Mieti nyt itsekin, että onko ok silloin lähteä ulkomaille. Vastaus on EI. 

Vierailija
164/201 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkyky ja toimintakyky eivät valitettavasti ole sama asia. Oma toimintakykyni on 40 %, työkyky 0%.

Sitten pitää tehdä toimintakykyä vastaavaa työtä. Yhteiskunnan kantokyky alkaa olla lopussa.

Ei sillä saa edes henkilökohtaista arkeaan hoidetuksi, ilman työtäkään.

No silloin ei kyllä jaksa lähteä edes ulkomaille. 

Vierailija
165/201 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa myös epätyypillinen masennus, jonka aikana etenkin olisi hyvä matkustaa, jos vain jaksaa, koska on tallella kyky reagoida hyviin asioihin. 

Silloin voi myös mennä takaisin töihin. Ei se diagnoosi suojaa saikulla maleksimista. 

Vierailija
166/201 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi.

Vierailija
167/201 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ylipäänsä miettiä ottaako sitä masennusdiagnoosilla olevaa saikkua. Sitä päätyy samantien irtisanottavien työntekijöiden listalle. 

Vierailija
168/201 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa myös epätyypillinen masennus, jonka aikana etenkin olisi hyvä matkustaa, jos vain jaksaa, koska on tallella kyky reagoida hyviin asioihin. 

Silloin voi myös mennä takaisin töihin. Ei se diagnoosi suojaa saikulla maleksimista. 

Ei kukaan työnantaja maksa työkyvyttömälle palkkaa.

Vierailija
169/201 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masentunut ei jaksa lähteä ulkomaille. Eli silloin on feikisti masentunut ja hakenut vain saikkua. Mieti nyt itsekin, että onko ok silloin lähteä ulkomaille. Vastaus on EI. 

Minä lähdin masentuneena ulkomaille tarkoituksena piristyä ja olin muutaman viikon. Piti olla vielä muutaman viikko lisää, mutta sitten vointi huononi ja jouduin jättämään reissun kesken ja palaamaan Suomeen. En saanut lentorahoja tai hotellirahoja takaisin, mutta ei vaan pystynyt jatkamaan. Eli olo vaihtelee masentuneenakin.

Vierailija
170/201 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiden "masentuneiden" lomailijoiden takia nyt hallitus teki päätöksen että irtisanomis suojaa heikennetään ja se on ihan oikein jos on puolet ajasta palkallisella lomalla. Olen ollut itse vakavasti psykoottista masennusta sairastava ja en todellakaan olisi silloin pystynyt lomailemaan ulkomailla drinkki baareissa ja postannut kuvia someen kun en pystynyt edes päättymään itsenäisesti.

Vierailija
171/201 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiden "masentuneiden" lomailijoiden takia nyt hallitus teki päätöksen että irtisanomis suojaa heikennetään ja se on ihan oikein jos on puolet ajasta palkallisella lomalla. Olen ollut itse vakavasti psykoottista masennusta sairastava ja en todellakaan olisi silloin pystynyt lomailemaan ulkomailla drinkki baareissa ja postannut kuvia someen kun en pystynyt edes päättymään itsenäisesti.

*Peseytymään 

Vierailija
172/201 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun sinulla oli niin, niin tokihan kaikilla masentuneilla on niin?

Vierailija
173/201 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti saa. Mun asuinmaassa ei saa, jos olet saikulla, sun täytyy ilmoittaa osoite jossa oleskelet ja sieltä saa poistua vain lääkäriin tai ennalta sovittuna aikana, esim. 10-14 kauppaan tms. Koska tahansa voi ovikello soida ja jos et ole kotona, tarkastaja raportoi ja menetät sairausajan palkan. 

Aivan järjetöntä kontrollointia ja monessa tapauksessa nimenomaan hidastaa parantumista.

Vierailija
174/201 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiden "masentuneiden" lomailijoiden takia nyt hallitus teki päätöksen että irtisanomis suojaa heikennetään ja se on ihan oikein jos on puolet ajasta palkallisella lomalla. Olen ollut itse vakavasti psykoottista masennusta sairastava ja en todellakaan olisi silloin pystynyt lomailemaan ulkomailla drinkki baareissa ja postannut kuvia someen ku

Silloin ei pitäisi olla palkkalistoilla. Tilallesi on paljon tulijoita jotka pystyvät tekemään mitä vaaditaan. Mutta ethän sinä sitä työhaastattelussa kertonut että aiot saikuttaa puolet ajasta masentuneena? Sinne pääsit kuitenkin ja annoit eri kuvan itsestäsi. 

Vierailija
175/201 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiden "masentuneiden" lomailijoiden takia nyt hallitus teki päätöksen että irtisanomis suojaa heikennetään ja se on ihan oikein jos on puolet ajasta palkallisella lomalla. Olen ollut itse vakavasti psykoottista masennusta sairastava ja en todellakaan olisi silloin pystynyt lomailemaan ulkom

Silloin ei pitäisi olla palkkalistoilla. Tilallesi on paljon tulijoita jotka pystyvät tekemään mitä vaaditaan. Mutta ethän sinä sitä työhaastattelussa kertonut että aiot saikuttaa puolet ajasta masentuneena? Sinne pääsit kuitenkin ja annoit eri kuvan itsestäsi. 

En tiedä kenelle puhut, mutta vastaan. 

Mistä minä olisin voinut ennakoida, että elämässäni tapahtuu sellaisia asioita, jotka romauttavat mielenterveyden ja muutun "asiakkaiden ja pomon lemmikistä" työkyvyttömäksi. 

Ja joo. Nyt en todellakaan ole etsimässä työtä, koska en pysty töihin enkä pystyisi edes työnhakuun. 

Autoreissulle ulkomaille voisin kyllä lähteä. Varmaan pitäisi palautua reissusta viikko, mutta toisaalta se antaisi aivoille oikeanlaista feediä ja auttaisi paranemaan. Ja siis minä itse en ajaisi sitä autoa vaan joku toinen. 

Vierailija
176/201 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pääse matkallakaan pakoon niitä juurisyitä, jos niin kuvittelet.

Toki mukavia asioita voi tehdä, mutta mieti vielä motiiveja.

Vierailija
177/201 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän tietyn toiminnallisuuden, ulkoilu, liikunta muutenkin, kyläily, teatteri tms. kotiin jäänti ei auta. mutta ulkomailla jaksaa olla ai viikon kaksi,mutta ei töissä. monisyinen asia.. jos se tyä on osasyy masennuksessa joka korostaa aivokemiallista sairautta. tarkoittaa että masennus olisi jokatapauksessa,niin ehkä matka.

mutta kun kuuntelee todella masentuneita, hyvä jos hampaat jaksaa pestä, siivota, käydä kaupassa. monella toimintaky, aloitteellisuus kadonnut täysin. niin kyllähän se särähtää,että joku  lomailee, matkustaminen yms sen ympärillä tapahtuva,miten siihen on voimia. samoin uupumus diagnoosi.

hyvä jos lounaalle saa kammettua sairaan. ja sosiaalinen paine-eihyvällä katso.

Vierailija
178/201 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti saa. Mun asuinmaassa ei saa, jos olet saikulla, sun täytyy ilmoittaa osoite jossa oleskelet ja sieltä saa poistua vain lääkäriin tai ennalta sovittuna aikana, esim. 10-14 kauppaan tms. Koska tahansa voi ovikello soida ja jos et ole kotona, tarkastaja raportoi ja menetät sairausajan palkan. 

Aivan järjetöntä kontrollointia ja monessa tapauksessa nimenomaan hidastaa parantumista.

Mitä ihmettä? Missä maassa on tällasta?

Vierailija
179/201 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et pääse matkallakaan pakoon niitä juurisyitä, jos niin kuvittelet.

Toki mukavia asioita voi tehdä, mutta mieti vielä motiiveja.

Matkallahan nimenomaan pääsee pakoon niitä juurisyitä. Kotona ei pääse. Siksi se loma onkin tarpeen. 

Vierailija
180/201 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ymmärrän tietyn toiminnallisuuden, ulkoilu, liikunta muutenkin, kyläily, teatteri tms. kotiin jäänti ei auta. mutta ulkomailla jaksaa olla ai viikon kaksi,mutta ei töissä. monisyinen asia.. jos se tyä on osasyy masennuksessa joka korostaa aivokemiallista sairautta. tarkoittaa että masennus olisi jokatapauksessa,niin ehkä matka.

mutta kun kuuntelee todella masentuneita, hyvä jos hampaat jaksaa pestä, siivota, käydä kaupassa. monella toimintaky, aloitteellisuus kadonnut täysin. niin kyllähän se särähtää,että joku  lomailee, matkustaminen yms sen ympärillä tapahtuva,miten siihen on voimia. samoin uupumus diagnoosi.

hyvä jos lounaalle saa kammettua sairaan. ja sosiaalinen paine-eihyvällä katso.

https://www.duodecimlehti.fi/duo92928

Epätyypilliseksi masennustilaksi kutsutaan oirekuvaa, jossa mieliala reagoi myönteisiin tapahtumiin

Epätyypillisiä piirteitä voi esiintyä dystymiassa, lyhytkestoisessa toistuvassa masennuksessa, vakavassa masennustilassa, kaamosmasennuksessa, kuukautisia edeltävässä oireyhtymässä ja bulimiassa.