Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laihtuminen vaikeaa burn outin jälkeen

Vierailija
08.09.2024 |

Yritän laihduttaa mutta paino ei ole lähtenyt laskemaan odotetulla tavalla. Alan näin 4kk jälkeen olla hieman epätoivoinen asian kanssa. Syön 1500kcal/päivä. 

Kärsin huomattavasta työperäisestä stressistä viime vuoteen asti ja lopulta sain burn outin. Lihoin huonojen elintapojen myötä, joista univaje ja valtava määrä istumista ilman liikuntaa olivat pahimmat lisätekijät. Työskentelin usein 70-80t/vko, joskus 100 tuntia. Saatoin istua koneella 8 tuntia putkeen käymättä edes vessassa. Työpäivien päätteeksi en jaksanut muuta kuin stressata töistä ja nukahtaa.

Lihoin kolmessa vuodessa vaikeaan ylipainoon, 25kg. Työterveyslääkäri sanoi viime vuonna, että syön keskimäärin aivan liian vähän ja ihmetteli, miten olen voinut lihoa niin vähäisillä kaloreilla (noin 1000kcal/vrk) Saatoin vuorokaudessa vain yhden aterian. Ahmimistaipumusta ei ole, nälkää tunnen harvoin. 

Olen miettinyt, onko hormonitoimintani ja suolistobakteerikantani jotenkin seonnut lopullisesti. Ihan kuin stressi olisi jättänyt kohonneet kortisolitasot suojelemaan kertynyttä massaa. Pelkään, etten laihdu vaan sydämeni vain sanoo stop jos lasken kalorimääriä nykyisestään. 

Lapsena jouduin elämään vuosia aliravittuna ja laiminlyötynä, ja mietin voiko se vaikuttaa?

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio, liikunta ja lepo. 

Vierailija
22/76 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lehdessä oli juuri juttu HUSin etälaihdutuskoulutuksesta. Sen kaltainen voisi sopia ap:lle?

Noita koulutuksia tarjoaa yksi sun toinenkin asiantuntija. Löysin jopa yksisarvishoitoa etänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perimenopaussi/menopaussi muuttaa suolistoflooraa joten on voinut käydä niin. Veikkaan kuitenkin että sinulla on kortisolit liian korkealla ja niiden laskeminen auttaisi painonhallintaan.

Vierailija
24/76 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutus kyllä onnistuu jos on itsekuria

Vierailija
25/76 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainahan voi uusia hyviä selityksiä keksiä jos ei laihdu :D

Vierailija
26/76 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten syöt? Aktiivisuustasosi on ilmeisesti alhainen, joten hiilihydraatit minimiin. Syö neljä kertaa päivässä ja vain lihaa, kanaa, kalaa, munaa, kasviksia, kunnon rasvaa ja juureksia. Riisiä voi syödä maltillisesti pari kertaa viikossa. Tee ruoka itse eli ei mitään valmisruokia. Puhdasta ruokaa. 

Vierailija
27/76 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan se on vaikeaa. Prosessi, jolle pitää vaan antaa sitä aikaa. Liian usein kuulee, että kaikkea olen koettanut, mutta en vaan laihdu. Niin, koettanut mitään et ole malttanut viedä loppuun asti.

Laihtumisen fysiologia ei sovi hätähousuille. Srtessihän siinä tulee, kun tehdään liian isoja muutoksia kerralla. 

Vierailija
28/76 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verikokeisiin hop ja kortisolitasot syyniin. Stressi estää kroppaa laihtumasta ja jatkuva paikallaan olo on myrkkyä. Tunnin välein työt seis ja venyttelemään muutamaksi minuutiksi 

Vierailija
29/76 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten syöt? Aktiivisuustasosi on ilmeisesti alhainen, joten hiilihydraatit minimiin. Syö neljä kertaa päivässä ja vain lihaa, kanaa, kalaa, munaa, kasviksia, kunnon rasvaa ja juureksia. Riisiä voi syödä maltillisesti pari kertaa viikossa. Tee ruoka itse eli ei mitään valmisruokia. Puhdasta ruokaa. 

Punaisen lihan jättäisin pois. Ja mitäköhän hyötyä siitä riisistä on? 

Vierailija
30/76 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Punaisen lihan jättäisin pois. Ja mitäköhän hyötyä siitä riisistä on? 

Hormonit ovat tärkeässä roolissa stressin kehittymisessä. Ruoka-aineet vaikuttavat hormoneihin, koska ne toimivat sillä ravinnolla, jolla niitä ruokitaan. Vähän ravintoaineita sisältävän ruoan tyhjät kalorit (esim riisi)kiihdyttävät niiden geenien toimintaa, jotka edistävät solujen stressi- ja tulehdusreaktioita.

Kana, kalkkuna, kala, kananmunat, marjat, siemenet, kreikkalainen jogurtti, manteli, kasvikset, yrtit ja laadukas oliiviöljy. 

Syö tarpeeksi proteiinia ja kuitupitoisia hitaita hiilihydraatteja. Stressi lisää antioksidanttien tarvetta. Niitä saa erityisesti kasviksista  ja marjoista. Serotoniin on yksi tärkeä asia stressin hoidossa ja ennaltaehkäisyssä, mm mantelit, kikherne, pavut, parsa, kala, kana, kalkkuna, kananmuna.

Monipuolinen ruokavalio ei tarkoita moni sivuista kauppalistaa. 

Vierailija
31/76 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten kasvisyöjä/vegaani laihtuu noilla ohjeilla?

Vierailija
32/76 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laihtunut noin 800g/kk eli painoni on nyt noin 3kg vähemmän kuin 4kk sitten kun aloitin.  Sen pitäisi olla melkein tuplasti enemmän kalorimäärilläni. En usko että huijaan itseäni, sillä minulla on vahva motivaatio laihtua. Ja tosiaan, en kärsi nälästä, en napostele jne. Mutta saattaa olla, että annokseni ovat liian isoja, enkä tajua sitä. 

Aktiivisuustasoni on ollut todella matala. Sairasloman ensimmäiset 2kk vain nukuin ja kökötin pakkasten takia pitkälti sisällä. Keväällä olen yrittänyt käydä kävelyllä pari kertaa viikossa, mutta lähikadut tympäisee eikä 10.000 askelta tule joka päivä täyteen. En omista autoa, joten en voi lähteä helposti kauas ulkoilemaan. Nyt käyn kerran viikossa vesijuoksemassa. 

Olen työtön ja ulosotossa, joten rahaa ei ole personal traineriin tai jatkuviin verikokeisiin tms. Luomuliha ja laadukkaat oliiviöljyt eivät ikävä kyllä sovi ostoslistalle.

- Ap

Vierailija
33/76 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyttömiä kommentteja täällä. Minusta kuulostaa siltä, että ap tarvitsisi enemmän psykologista tukea. Saatat syödä enemmän kuin ymmärrät, koska taustalla on tuo lapsuuden kaltoinkohtelu ja primitiivinen tarve saada itsensä kylläiseksi.

Vierailija
34/76 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin suosittelisin ravintovalmennusta. Yksin on vaikea laihduttaa.

Vierailija
35/76 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laihtunut noin 800g/kk eli painoni on nyt noin 3kg vähemmän kuin 4kk sitten kun aloitin.  Sen pitäisi olla melkein tuplasti enemmän kalorimäärilläni. En usko että huijaan itseäni, sillä minulla on vahva motivaatio laihtua. Ja tosiaan, en kärsi nälästä, en napostele jne. Mutta saattaa olla, että annokseni ovat liian isoja, enkä tajua sitä. 

Aktiivisuustasoni on ollut todella matala. Sairasloman ensimmäiset 2kk vain nukuin ja kökötin pakkasten takia pitkälti sisällä. Keväällä olen yrittänyt käydä kävelyllä pari kertaa viikossa, mutta lähikadut tympäisee eikä 10.000 askelta tule joka päivä täyteen. En omista autoa, joten en voi lähteä helposti kauas ulkoilemaan. Nyt käyn kerran viikossa vesijuoksemassa. 

Olen työtön ja ulosotossa, joten rahaa ei ole personal traineriin tai jatkuviin verikokeisiin tms. Luomuliha ja laadukkaat oliiviöljyt eivät ikävä kyllä sovi ostoslistalle.

- Ap

No, kiukuttele sitten yksinäsi siellä kotona. Et ole valmis tekemään töitä, joten et myöskään laihdu. Motiivi tulisi selvitä jo aloituksessa ettei tuhlaa aikaa ihmisiin, jotka eivät ole valmiita muutokseen.#uhripuhe

Vierailija
36/76 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile nostaa kalorimäärä 2000 kcal/vuorokausi 2kk ajaksi. Muista kuitu, vesi ja hyvät rasvat. Rytmitä ruokailu klo 8, klo 12, klo 14, klo 17 ja klo 19. Aloita kevyt voimaharjoittelu oman kehon painolla 2 krt/viikko. Jatka vesijuoksua ja kävelyä. Jos et liho noiden 2kk aikana, olet onnistunut normalisoimaan aineenvaihduntaasi.

Sitten voit laskea kaloreita ensin 1800 kcal lisäämällä voimaharjoittelua 3krt/viikko ja vesijuoksua 2krt/viikko. Jatka tällä 2kk. Sitten laske kalorit 1600 kcl. Jatka tällä määrällä taas 2kk ja taas katso, miten painon on käynyt. 

Jos rahat on tiukissa, voit liittyä somessa painonhallintaryhmiin. Sieltä saa vertaistukea. Tsemppiä, usko vain että keho on ihmeellisen uudistumiskykyinen!

Vierailija
37/76 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio, liikunta ja lepo. 

Stressiin ei ole muuta hoitoa, kuin ne elintavat. 

Vierailija
38/76 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön ja ulosotossa, joten rahaa ei ole personal traineriin tai jatkuviin verikokeisiin tms. Luomuliha ja laadukkaat oliiviöljyt eivät ikävä k

Päivän empatiapalkinto tänne

Vierailija
39/76 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin ottaa päähän nämä hifistelyohjeet, köyhällä on varaa kaurapuuroon ja kymmenen vuotta vanhoihin lenkkareihin.

Vierailija
40/76 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma että olet toipunut? Vaikea työuupumus on hyvin vakava tila. Siitä toipuminen voi viedä kuukausia ja se voi muuttaa aivotoimintaa pysyvästi. Siksi alkava uupumus on tärkeää havaita ajoissa.

Voi olla että olet päässyt pahimmasta kuopasta mutta kropalla ja aivoilla menee aikaa toipua jos toipuvat koskaan kokonaan. Itselleni kävi niin etten ole toipunut. En kestä enää stressiä juuri lainkaan, on pyrittävä elämään hyvin stressitöntä elämää, muuten heitän heti ylikierroksille. Entinen työ oli jätettävä tämän takia.

En tiedä onko viisasta alkaa kuormittaa itseään uudella stressillä eli laihduttamisella? Ainakin se pitäisi tehdä hyvin maltillisesti ja lempeästi ilman mitään pakkoa ja tiukkoja tavoitteita.  Muuten voit tehdä itsellesi paljonkin hallaa.