Ahdistaako teitä asuntolaina ja se että asunnon arvo on laskenut?
Itseäni tämä ahdistaa. Asunnosta maksoin 75 000e vuonna 2016 ja minulla nyt asuntolainaa jäljellä 30 000e.
Katselin niin samanlainen asunto on myynnissä nyt 65 000e.
Ottaen vielä huomioon se että tähän tulee remonttejä 10 vuoden sisään kuten ovet,ikkunat ja putkiremontti.
Olen vielä aika nuori, saan asuntolainan maksettua ennen kuin täytän 40 vuotta mutta silti ahdistaa.
Kommentit (77)
Erikoista on se että asunnonomistajilla on hyvinkin tarkka ymmärrys asuntonsa hinnasta, vaikka siitä ei ole mitään tarjousta tehty vuosiin, ehkä kymmeniin.
Kyllä se vaan niin on että ennenkuin joku siitä kauppakirjaan nimensä laittaa niin ne tuhannet on sama kuin ne 10 pyytä oksalla.
Tulevaisuuden todellisuus on se että asukkaat vähenevät kun ei niitä synny läheskään samaan tahtiin kuin uusia asuntoja on rakennettu. Joku osa jopa siirtyy palvelutaloihin.
Ei täällä Espoossa ole hinnoissa ollut laskua, joten ei.
Vierailija kirjoitti:
Hmm...
Olen toki jo taloni maksanut ja saanut rakennettua valmiiksikin, mutta rakensin tämän kodikseni, enkä ole koskaan myymässä pois joten minulle on yksi hvetin hailee minkä hintaiseksi tämän joku luokittelee. Kotini on ns ei kaupallinen joten markkina arvo on nolla euroa arvioi hinnan joku sitten kymmeneksi euroksi tai miljoonaksi euroksi. Ei kaikki ole maailmassa kaupan.
Heh.
Nämä spedet ottaa itselleen puolisonkin jonkin kristuksen "Markkina arvon" mukaan.
Nämä nyt ei ymmärrä tunnearvon päälle yhtään mitään.
Niin se vaan menee..
Vierailija kirjoitti:
Erikoista on se että asunnonomistajilla on hyvinkin tarkka ymmärrys asuntonsa hinnasta, vaikka siitä ei ole mitään tarjousta tehty vuosiin, ehkä kymmeniin.
Kyllä se vaan niin on että ennenkuin joku siitä kauppakirjaan nimensä laittaa niin ne tuhannet on sama kuin ne 10 pyytä oksalla.
Tulevaisuuden todellisuus on se että asukkaat vähenevät kun ei niitä synny läheskään samaan tahtiin kuin uusia asuntoja on rakennettu. Joku osa jopa siirtyy palvelutaloihin.
Poatinumeroalueen kauppahinnat saa helposti selville ja sitä myötä myls oman asuntonsa realistisen hintatason.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei tajua sitä että jos oman asunnon arvo on laskenut ja jos vaihdat asuntoa eli ostat toisen asunnon samalta alueelta niin sen uuden asunnon arvo on myös laskenut.
Nollakorko aikana asuntojen hinnat vain nousi mutta nyt kun korot nousi niin asuntojen hinnat laski.
Tämä.
Oman asuntoni arvo on laskenut kun olen katsellut mitä nyt asunnoista pyydetään.
Vierailija kirjoitti:
Kun samasta taloyhtiöstä tai samalta seudulta tulee vastaavia myyntiin, niin kyllä sen hintaluokan saa aika hyvin selville. Jos taas näkee jonkun asunnon roikkuvat myynnissä vuoden, niin tietää siitäkin, että hinta on selvästi liian korkea. Eri asia, jos asuu jossain metsässä uniikissa mökissään, niin hinnan arviointi on haastavampaa.
Mihin se asunnon arvo laskee, kun asun asunnossa?
Omistamiseen automaattisesti sisältyvää ahdinkoa. Jokainen omistaja kokee tätä. Tämä ahdinko on sisäänrakennettu omistamiseen ja se on normaalia.
Ikkunoita ei kannata mennä suin päin vaihtelemaan. Tulee paljon halvemmaksi korjata niitä , jos on korjauksen tarvetta. Tästä oli jokin aika sitten asiantuntijan kirjoitus iltapäivälehdessä. Myöskään ulko-ovia ei vaiheita parinkymmenen vuoden välein. Rakennus-/remonttifirmat tietysti suosittelevat esim kylppäriremppaa 25 vuoden välein. Kun pitää hyvää huolta kylppäristänsä, niin kestää ainakin 10-15 v pidempään. Itse olen asunut sellaisessa kerrostalossa, jossa oli alkuperäinen kylppäri amneineen ja talo oli rakennettu 1965, kylppäri oli siis 40 v vanha ja hyvin toimi.
No ap oletkos miettinyt sitä että jos myyt asuntosi nyt ja saat siitä vaikka 60t ja sulla on velkaa 35t eli saat siitä 25t rahaa itelles?
Vuokralla jos olisit asunut vuodesta 2016 lähtien nykyhetkeen ja vuokraa oisit maksanu vaikka 500e/kk niin sulla olisi pelkästään vuokriin menny rahaa 48t euroa.
Et sä missään huonossa tilanteessa ole joten älä stressaa!
Tähän voisi todeta että asuntosi hinta ei ole laskenut eikä noussut ennenkuin ne ovat realisoituneet = kaupat tehty.
No ite ostin maalta 100vuotiaan maalaistalon hintaan 50 tuhatta. Eihän tälläsen arvo mitään nouse ikinä, hyvä jos saa edes jotain kun ja jos tulee joskus myytyä. Tarkotus toki on asua loppu elämä tässä.
Eihän tälläsillä maaseudun taloilla meinaa olla kysyntää. Paikkakuntakin missä talo sijaitsee, on pieni muuttotappiokunta jossa ei liiemmin työpaikkojakaan.
Mutta ei mua se ahdista, ostin tämän nimenomaan itelle loppu elämän kodiksi enkä ajatellukaan että tämä ois mikään kultakaivos.
Vierailija kirjoitti:
Ikkunoita ei kannata mennä suin päin vaihtelemaan. Tulee paljon halvemmaksi korjata niitä , jos on korjauksen tarvetta. Tästä oli jokin aika sitten asiantuntijan kirjoitus iltapäivälehdessä. Myöskään ulko-ovia ei vaiheita parinkymmenen vuoden välein. Rakennus-/remonttifirmat tietysti suosittelevat esim kylppäriremppaa 25 vuoden välein. Kun pitää hyvää huolta kylppäristänsä, niin kestää ainakin 10-15 v pidempään. Itse olen asunut sellaisessa kerrostalossa, jossa oli alkuperäinen kylppäri amneineen ja talo oli rakennettu 1965, kylppäri oli siis 40 v vanha ja hyvin toimi.
Käyttövesiputket ja kylppärit uusitaan 30-40 vuoden välein koska se on niiden käyttöikä.
Varmaan muuttotappiokunnissa halpenee vain.
Ei, myytiin omistusasunto pois jotain 15 vuotta sitten ja muutettiin vuokralle. Nykyisin asutaan senioritalossa vuokralla. Helppoa ja vaivatonta. Asuntoja ja lainoja ehti olla useampi .
Me ostettiin nykyinen koti tietoisina siitä, että sen arvo voi hyvinkin laskea ja pois myyminen voi kestää vuosia. Laina maksettiin pois, kun oli saatu myytyä edellinen koti.
Ei siis ahdista arvonlasku. Asuntolaina ahdisti jonkin verran, kun mökkilainaakin on. Mutta nyt ei ole enää asuntolainaa ja mökkilainaa on enää vain 125000€.
Me ollaan jo päälle viisikymppisiä. Tukalampi se tilanne on nuorilla, joilla on isot lainat. Meidän lapsella ja puolisollaan on noin 280000€ lainaa ja pelkkiin korkoihin menee yli 1000€/kk. He ovat aikeissa muuttaa halvempaan ja joutuvat varmaan tappiolla myymään.
Miksi käytetty tavara säilyttäisi arvonsa tai jopa nousisi? Tietenkin käytetyn tavaran arvo laskee.
Vierailija kirjoitti:
Miksi käytetty tavara säilyttäisi arvonsa tai jopa nousisi? Tietenkin käytetyn tavaran arvo laskee.
Olet liian pihalla asuntokaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sain myytyä asunnon voitolla. Ei enää ikinä kommunismitaloyhtiö- muotoon asumaan! Nyt oma torppa, jonka voi vuokrata tarvittaessa.
Mitä kommunismia on yhtiömuotoisessa asumisessa?
Yhtiö on yhteinen, ruohonleikkuri on yhteinen, kaikki kärsii, jos yhtiössä asuu yksikin osakkeen pilaaja = kaikki maksaa korjauksista. Siinä muutama esimerkki ihanuuksista.
Ihmiset ei tajua sitä että jos oman asunnon arvo on laskenut ja jos vaihdat asuntoa eli ostat toisen asunnon samalta alueelta niin sen uuden asunnon arvo on myös laskenut.
Nollakorko aikana asuntojen hinnat vain nousi mutta nyt kun korot nousi niin asuntojen hinnat laski.