Miksi maaseudulla kysytään "kenenkäs tyttöjä/poikia sitä ollaan?
Miksi tämä tieto on niin tärkeä? Eikö ihminen itsenään riitä?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just kaikkea tätä olen lähtenyt pakoon kaupunkiin. Haluan olla rauhassa ja kaupungissa olen saanut olla rauhassa.
Sama, ja en voi ymmärtää miksi kukaan haluaa asua maaseudulla. Saatika sitä, että ikänsä kaupungissa asunut muuttaa sinne...
Maaseutukulttuuri on Suomessa ainakin hyvin sairas. Mun kylässä mikään ei ollut pahempaa kuin asua omakotitalossa ilman, että omistaa peltoa ja metsää.
Siellä haluaa asua ne, jotka sopeutuvat kylän sääntöihin tai ne joilla on valtaa.
Mihin säätöihin mun pitää täällä sopeutua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä siis ihmettelen, että miksi ei minua voitu kohdella samalla tavalla kuin sisaruksianikin. Miksi se adoptio piti erikseen nostaa esiin? Miksei näille joillekin riittänyt, että olen ihan vaan vanhempieni lapsi, vaikka he ei biologisia vanhempiani olekaan?
Koska et oikeasti ollut perheen oma lapsi vaan kasvatiksi otettu.
Adoptoitu lapsihan on oma lapsi ja lain edessä täysin samassa asemassa kuin biologiset lapset.
Mutta kyläyhteisön silmissä ja tiedoissa hän on adoptoitu. Eri asia onko sillä väliä, mutta se asia on jokaisen tiedossa ja se asia tulee tietoon jossain vaiheessa jokaiselle joka muuttaa kylälle.
Mutta mitä merkitystä on sillä että kyläyhteisön silmissä ja tiedoissa joku on adoptoitu?
Miksi asia tulisi tietoon jokaiselle kylälle muuttavalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä siis ihmettelen, että miksi ei minua voitu kohdella samalla tavalla kuin sisaruksianikin. Miksi se adoptio piti erikseen nostaa esiin? Miksei näille joillekin riittänyt, että olen ihan vaan vanhempieni lapsi, vaikka he ei biologisia vanhempiani olekaan?
Adoptoitu lapsihan on oma lapsi ja lain edessä täysin samassa asemassa kuin biologiset lapset.
Laki ja ihmisten ajatusmaailma eivät ole sama asia. Varsinkin pienillä paikkakunnilla erilainen henkilö joutuu/pääsee erityishuomion kohteeksi. Joko positiivisesti tai negatiivisesti. Ei siinä auta lakiin vetoaminen.
On siitä huolimat
Ottopoika ja -tyttö hyviä perinteisiä ilmauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just kaikkea tätä olen lähtenyt pakoon kaupunkiin. Haluan olla rauhassa ja kaupungissa olen saanut olla rauhassa.
Sama, ja en voi ymmärtää miksi kukaan haluaa asua maaseudulla. Saatika sitä, että ikänsä kaupungissa asunut muuttaa sinne...
Maaseutukulttuuri on Suomessa ainakin hyvin sairas. Mun kylässä mikään ei ollut pahempaa kuin asua omakotitalossa ilman, että omistaa peltoa ja metsää.
Siellä haluaa asua ne, jotka sopeutuvat kylän sääntöihin tai ne joilla on valtaa.
Kirjoittamattomiin sääntöihin. Pitää tietää kuka kukin on. Muistaa kuka vihaa ketäkin ja kuka on se kenen kautta asiat tulee hoidettua. Miksi Ritvan kaupasta tulee ostaa maitoa mutta kukat tulee ostaa Pirjon kioskista, koska vuonna miekka ja kivi Ritvalla oli myynnissä huonoja kukkia eikä se edes pahoitellut sitä. Kun otat Penalta puutavaraa saat naulat halvemmalla Timolta koska ne ovat sukulaisia. Jne jne. Jos et näitä noudata saat äkkiä oudon maineen. Jos pidät siitä niin siitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki ja ihmisten ajatusmaailma eivät ole sama asia. Varsinkin pienillä paikkakunnilla erilainen henkilö joutuu/pääsee erityishuomion kohteeksi. Joko positiivisesti tai negatiivisesti. Ei siinä auta lakiin vet
Ottopoika ja -tyttö hyviä perinteisiä ilmauksia.
Miksi täytyy puhua ottopojasta tai -tytöstä? Miksei vaan riitä että sanoo lapsi tai sen ja sen henkilön tytär tai poika?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittamattomiin sääntöihin. Pitää tietää kuka kukin on. Muistaa kuka vihaa ketäkin
En mä ainakaan tiedä kuka kukin on. Osan toki mutta en läheskään kaikkia. Siihen ole toki joutunut sopeutumaan että mut tunnetaan sukunäöstä mutta enpä usko että kaupungissa asia olisi jotenkin toisin jos nyt sattuu niin että kysyjä sukuani tuntee.
Miksi minun pitäisi tietää ketä kukakin vihaa tai ketä kukakin rakastaa? Ei kuulu millään tavalla minulle. Enkä ole huomannut että tuo kaupungissa olisi jotenkin erilailla. Sielläkin on ihmisiä jotka ei voi mennä esim. paikkaa c kun sinne voi tulla joku josta en pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki ja ihmisten ajatusmaailma eivät ole sama asia. Varsinkin pienillä paikkakunnilla erilainen henkilö joutuu/pääsee erityishuomion kohteeksi. Joko positiivisesti tai negatiivisesti. Ei siinä auta lakiin vetoaminen.
On siitä huolimatta melkoisen noloa kutsua adoptoitua lasta kasvattilapseksi, koska sehän ei ole totta.
Besserwisser. Samaa tasoa kuin on melkoisen noloa kirjoittaa kanttarelli kun pitäisi kirjoitta kantarelli. On noloa sanoa pateettinen kun tarkoitetaan säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki ja ihmisten ajatusmaailma eivät ole sama asia. Varsinkin pienillä paikkakunnilla erilainen henkilö joutuu/pääsee erityishuomion kohteeksi. Joko positiivisesti tai negatiivisesti. Ei siinä auta lakiin vet
Besserwisser. Samaa tasoa kuin on melkoisen noloa kirjoittaa kanttarelli kun pitäisi kirjoitta kantarelli. On noloa sanoa pateettinen kun tarkoitetaan säälittävää.
Eihän tuossa ole kyse oikeinkirjoituksesta eikä mistään sellaisesta, vaan suht yksinkertaisesta, hyvin tavanomaisesta käsitteestä.
No ettei liian serkkua koitella tallin ylisillä illalla.
Kirjoittamattomiin sääntöihin. Pitää tietää kuka kukin on. Muistaa kuka vihaa ketäkin ja kuka on se kenen kautta asiat tulee hoidettua. Miksi Ritvan kaupasta tulee ostaa maitoa mutta kukat tulee ostaa Pirjon kioskista, koska vuonna miekka ja kivi Ritvalla oli myynnissä huonoja kukkia eikä se edes pahoitellut sitä. Kun otat Penalta puutavaraa saat naulat halvemmalla Timolta koska ne ovat sukulaisia. Jne jne. Jos et näitä noudata saat äkkiä oudon maineen. Jos pidät siitä niin siitä vaan
Ritva ja Pirjo ovat vanhainkodissa ja Penan sekä Timon firmoja vetää jo tyttäret. 70-luku meni jo. 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki ja ihmisten ajatusmaailma eivät ole sama asia. Varsinkin pienillä paikkakunnilla erilainen henkilö joutuu/pääsee erityishuomion kohteeksi. Joko positiiv
Eihän tuossa ole kyse oikeinkirjoituksesta eikä mistään sellaisesta, vaan suht yksinkertaisesta, hyvin tavanomaisesta käsitteestä.
Tavallisille ihmisille nuo tarkoittavat samaa. Lapsi joka on otettu perheeseen ulkopuolelta. Ei ihmiset ajattele sen monimutkaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki ja ihmisten ajatusmaailma eivät ole sama asia. Varsinkin pienillä paikkakunnilla erilainen henkilö jou
Tavallisille ihmisille nuo tarkoittavat samaa. Lapsi joka on otettu perheeseen ulkopuolelta. Ei ihmiset ajattele sen monimutkaisemmin.
No ei kyllä tarkoita samaa. Paitsi ehkä joillekin, joilla on käsitteet hukassa muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ollut kauheampaa kuin olla adoptoitu maaseudulla. Kun tuota kysyttiin ja kerroin vanhempieni nimet, niin alettiin jankata että ei kun kenen tyttöjä sitä oikeasti ollaan. Tarkoittaen biologisia vanhempia. Minusta myös puhuttiin että tuo on se niiden kasvattityttö. Mikä ihmeen kasvatti?
Maaseudulta ovat lähtöisin myös sellaiset nimitykset, kuten elätti ja loinen. Niiden käytöstä tunnistaa maalaiset. Maaseudulla oli tiukka yhteisöllinen hierarkkia ja sukupuoliroolit. Yhdysvaltoihin, Ruotsiin ja Helsinkiin paettiin heti, kun siihen
Lainaukset toimivat huonosti, ehkä tässä jo liikaa lainattu, mutta halusin nostaa nämä kommentit mukaan.
Ulkomaille ja Helsinkiin paetaan yhä ahdistavaa nurkkakuntaisuutta ja takapajuisuutta.
Olen kasvanut pienellä paikkakunnalla Pohjois-Suomessa ja sukutaustani on osaksi ulkomailta. En koskaan pystynyt vastaamaan näille kenenkäs-tyttöjä-sinä-olet ja mistä-olet-oikeasti-kotoisin-kyselijöille niin että olisivat olleet jankkaamatta. Se, että perhettäni oli vaikea lokeroida ja se, että vanhempi tunkkaisessa 60-90-luvun ilmapiirissä häpesivät itseään ja omia juuriaan teki minusta juurettoman.
Olen asunut kauan ulkomailla ja Suomessa en haluaisi asua missään muualla kuin Helsingissä. Kukaan ei ole täällä kysellyt taustaani, saan olla oma itseni ja arvoni ei määräydy sen mukaan mistä vanhempani olivat kotoisin tai isovanhempani tai mikä sukunimeni on.
Keski-Euroopassa tiedettiin jo keskiajalla, että kaupunki-ilma tekee vapaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki ja ihmisten ajatusmaailma eivät ole sama asia. Varsinkin pienillä paikkakunnilla erilainen henkilö joutuu/pääsee erityishuomion kohteeksi. Joko positiiv
Tarkoitat, että ne häiritsevät, tai jopa loukkaavat nuo nimitykset. Oletko kenties itse adoptiolapsi?
siitä syystä että kysyjä ajattelee että hän ehkä tuntee vanhempasi, ei siihen sen suurempaa draamaa ole piilotettu
Maalla ei ymmärretä kaupunkikulttuuria, eikä suuremmissa kaupungeissa maalaista ajatteluntapaa. Kumpikin luo omaan suuntaansa painottuneen small talkin. Minulle kaupunkilaiselle järkyttävin asia on maalla vallitseva PELKO ja PAKKO alistua kummallisiin asioihin.
Missään ei pelätä niin kuin maalla, että 'tulee puheita'. Sen pelossa jätetään varmuuden vuoksi moni asia tekemättä. Maalainen ei uskalla sanoa, että inhottaa metsästys. Kaupungissa voi huoletta niin sanoa. Maalla on porukkaan kulumisen vuoksi teeskenneltävä tykkäävänsä penkkiurheilun seuraamisesta teeveestä, vaikkei olisikaan kiinnostunut.
Yksinkertaisesti moni maallemuuttaja-idealistiisille on lehdissä kertonut, ettei ole maalaisille mieleen, koska ovat jo kaupungissa tottunut vapauteen, jota maalainen EI VOI käsittää.
Vierailija kirjoitti:
Kuka näin kysyy? Ei ole osunut kohdalle.
Eihän nyt saa kysyä vauvan synnyttyä, tyttö vai poika. Eikä nyt saa kysyä sukunimeä, jostakin syystä ;D
Valitettavasti omassa mielessä tuollaiset kyselyt liitän automaattisesti maaseudun pieniin piireihin ja nurkkakuntaisuuteen. Paikkaan, jossa kaikki tuntevat toisensa jostain monen sukuhaaran takaa ja ihan muualta tulleet ihmiset ovat lähes kummajaisia, joista sitten juorutaan... Kauhistuttaa ajatuskin, eli olen sydänjuuriani myöten kaupunkilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpompi laittaa johonkin ajatuslokeroon.
Tämä. Eivät pysty muuten muodostamaan käsitystään tästä ihmisestä. Aina pitäisi tuoda perhe näytille ja avautua kaikesta historiasta. Muutoin ihmisestä ei saa mieleistään otetta.
Bingo. Tämä onkin yksi syy miksi maalaiset ei kaupungissa pärjää. He menettää hallinnan ja pitäisi pystyä muodostamaan käsitys ihmisestä itsestään eikä siitä mistä suvusta tulee.