Olin gynekologin vastaanotolla ja vastaanottohuoneeseen tuli toinen lääkäri pahoittelematta, onko ok?
Vastaanottohuoneeseen tuli siis toinen lääkäri tutkimaan kaappeja mitään pahottelematta. Olisiko teistä ok? Tuntui todella pahalta.
Kommentit (93)
Ap ei oikein kuulosta sellaiselta joka menee mihinkään perustarkastuksiin erikoislääkärille. Ehkä hakeutuu hoitoon kun paaripano alkaa valittaa että joku täällä ottaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok. En itse tykkää siitäkään, jos hammaslääkärihuoneeseen tulee kesken kaiken joku ja itse on monttu auki..
Ja oletat että hammaslääkäriä kiinnostavat sinun tykkäämisesi? Se on heidän työpaikkansa. Jos sinua heikottaa, voit pysyä poissa.
Ei varmaan mikään ole kammottavampi yhdistelmä kuin suomalainen ja mielensäpahoittajapotilas.
Olisihan tuo lääkäri voinut sisään tullessaan pahoitella asiaa, mutta eipä se silti olisi muuttanut mitenkään sitä, että lääkärin piti nyt kuitenkin tulla sinne. Tuollaista voi sattua.
Saattoi olla vaikka kiireellinen tilanne toisessa huoneessa ja lääkäri oli täysin keskittynyt sitten siihen tilanteeseen. Olin itse tuollaisessa tilanteessa potilaana, kun aloin vuotaa ja porukat lähti etsimään kiiresti jotain lääkeainetta ja ihan siellä kuulemani mukaan menivät vain sisään toisiin huoneisiin js kysyivät onko heillä x:ää yhtään jäljellä (se oli joku lääkeaine). sillä aikaa gyne preppasi minua ja sanoi, että kohta tänne muuten sitten tulee huone täyteen porukkaa, mutta ei kannata hätääntyä, se on vain varotoimenpide.
Sellaista se on. Voit lohduttautua sillä, että tulija oli ammattilainen, joten osaa pitää naamansa kiinni eikä välttämättä edes kiinnittänyt sinuun huomiota (eli oli diskreetti)
Vierailija kirjoitti:
Mitäs menit lääkäriin jos et halunnut tavata lääkäreitä? Istu kotonasi niin ei kävele hoitohenkilökunta sisään. Ota toosastasi kuva ja pistä facebookkiin.
😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan tuo lääkäri voinut sisään tullessaan pahoitella asiaa, mutta eipä se silti olisi muuttanut mitenkään sitä, että lääkärin piti nyt kuitenkin tulla sinne. Tuollaista voi sattua.
Saattoi olla vaikka kiireellinen tilanne toisessa huoneessa ja lääkäri oli täysin keskittynyt sitten siihen tilanteeseen. Olin itse tuollaisessa tilanteessa potilaana, kun aloin vuotaa ja porukat lähti etsimään kiiresti jotain lääkeainetta ja ihan siellä kuulemani mukaan menivät vain sisään toisiin huoneisiin js kysyivät onko heillä x:ää yhtään jäljellä (se oli joku lääkeaine). sillä aikaa gyne preppasi minua ja sanoi, että kohta tänne muuten sitten tulee huone täyteen porukkaa, mutta ei kannata hätääntyä, se on vain varotoimenpide.
Sellaista se on. Voit lohduttautua sillä, että tulija oli ammattilainen, joten osaa pitää naamansa kiinni eikä v
Enpä usko. Sain itse vaikutelma arasta ihmisestä, jolle alastomuus ei ole luonnollinen asia ja jos vaikka olisi vastaanotolla jonkun itseään nolostuttavan vaivan vuoksi, niin ymmärrän kyllä mielen pahoittumisen. Mutta silti on hyvä aina muistaa, että nuo ammattilaiset on tottuneita näkemään ihmisen alasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok. En itse tykkää siitäkään, jos hammaslääkärihuoneeseen tulee kesken kaiken joku ja itse on monttu auki..
Ja oletat että hammaslääkäriä kiinnostavat sinun tykkäämisesi? Se on heidän työpaikkansa. Jos sinua heikottaa, voit pysyä poissa.
Potilaan näkökulmasta puhuin. En tykkää että huoneessa ravataan kun hampaitani hoidetaan!!!!!! Haluan hoitotilanteen olevan rauhallinen. Onko joku ongelma tässä?
Olin jo vähän iäkkäämmän miesgynen tutkittavana, kun huoneeseen tuli huomattavasti nuorempi mies. Gynekologi oli hyvin kohtelias, mutta jo auttamattoman hidas liikkeissään. Aurinko paistoi lähes suoraan pöydälle, kun siinä olla retkotin jalat levällään. Gyne tutkaili hartaasti ja hitaasti minua, toisen miehen seistessä myöskin jalkopäässäni. Omia asioitaan siinä samalla juttelivat.
Hanki elämä niin ei tarvitse tällaisista valittaa. Mitä jos sinun gyne olisi tarvinut jotain toisesta huoneesta. Hän olisi sanonut että makoile siinä jalat levälläsi 20 min. Hän ei pääse hakemaan tarvitsemaansa kun toiseen huoneeseen meni juuri potilas. Laskukin tulee sitten kahdesta käynnistä kun vastaanotto kestää niin kauan ja hän myöhästyy niin pahasti seuraavan asiakkaan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin paksusuolen tähystystyksessä housut kintuissa pöydällä kyljelläni, kun huoneeseen tuli ryhmä lääkäriopiskelijoita seuraamaan toimenpidettä.
Kiva olla siinä kymmenen ihmisen töllisteltävänä takapuoli paljaana :D
Etukäteen kyllä pitää kysyä potilaalta lupa tuohon.
Kun menee polille, niin usein kutstukirjeessä lukee, että heillä on myös erikoistuvia lääkäreitä ja hoitajia opiskelemassa ja kerrotaan, että jos ei halua, että toimenpidettä tulee opiskelijat seuraamaan, niin voi kieltäytyä ja se on täysin ok eikä vaiuta mitenkään potilaan saamaan hoitoon. Tuo disclaimeri kirjeessä oikeasti kertoo, että parasta varautua siihen ja etukäteen miettiä, että suostuuko vai ei.
Ahaa, täytyy siis ilmoittaa aina erikseen. Riittääkö suullinen ilmoitus vastaanotossa vai olisiko hyvä tuoda paperinen versio mukanaan?
Isäni rovasti kertoi, kuinka oli tormaltanut tutun lääkärin vastaanottohuoneeseen, jossa oli rouva juuri silloin ilkosillaan. Rouva kamaloitui. Originelli lääkäri oli rauhoitellut rouvaa: "Ei mitään hätää, se on pappi vain." Rouva oli rauhoittunut sen siliän tien.
Mikä on "perustarkastus"? Aivan höpöhöpöhommia, että naisten tulisi käydä gynellä sen enempää tarkastuksissa, kuin missään muunkaan erikoisalan lääkärillä, jos ei ole mitään oiretta. Jos on oire, niin mennään. Papaseuloissa suosittelen käymään tietenkin.
Ja valitettavasti siellä naapurihuoneessa voi joskus joutua käydä hakemassa tavaroita, silloin pahoitellaan. Mieluummin toki käydään silloin kuin siellä ei ole vastaanottoa käynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin paksusuolen tähystystyksessä housut kintuissa pöydällä kyljelläni, kun huoneeseen tuli ryhmä lääkäriopiskelijoita seuraamaan toimenpidettä.
Kiva olla siinä kymmenen ihmisen töllisteltävänä takapuoli paljaana :D
Etukäteen kyllä pitää kysyä potilaalta lupa tuohon.
Kun menee polille, niin usein kutstukirjeessä lukee, että heillä on myös erikoistuvia lääkäreitä ja hoitajia opiskelemassa ja kerrotaan, että jos ei halua, että toimenpidettä tulee opiskelijat seuraamaan, niin voi kieltäytyä ja se on täysin ok eikä vaiuta mitenkään potilaan saamaan hoitoon. Tuo disclaimeri kirjeessä oikeasti kertoo, että parasta varautua siihen ja etukäteen miettiä, että suostuuko vai ei.
Ahaa, täytyy siis ilmoittaa
lue niistä kutsukirjeistä, voi olla, että käytäntö vaihtelee sairaaloittain/kohteittain
(jossain ehkäisyneuvolan vastaanotolla silloisessa kotikaupungissani tuli kotiin kirje, että vastaanotto on heidän terveysasemalla myös opiskelevien lääkärien koulutusvastaanotto ja siinä li selitys, että minut haastattelee ja tutkii ensin kaksi lääkäriopiskelijaa kukin erikseen ja sen jälkeen sitten lääkäri lääkäriopiskelijoien ollessa läsnä. Toivottiin osallistumista, mutta tuotiin myös ilmi, että jos ei missään nimessä halua, niin soittele tähän numeroon ja ystävällisesti ilmoita etukäteen. Sairaalan polille mennessä oli kirjeessä maininta, että sairaalassa on jatkuvasti erikoistuvia lääkäreitä ja he voivat olla mukana tutkimushuoneessa ja osallistua hoitotoimenpiteisiin ja potilaalla on oikeus kieltäytyä siitä, sen voi tehdä tutkimushuoneesee tullessa).
Eivät ne etukäteen suunnittele, että paavo menee sitten ensi tiistaina Sirkun mukaan katsomaan Reiskan peräsuolta, vaan se taitaa mennä niin, että jos nyt sillä hetkellä kandi on tulossa mukaan, niin tulee. Potilas voi pyytää kandia tai hoitajaopiskelijaa pois ja vaikka selittää, että ujostuttaa ( selitystäei tarvi tietenkään edes antaa, koska potilaalla on oikeus pyytää opiskelijaa pois, mutta onhan tuo kohtleiasta antaa joku selitys). Itse olen aina suostunut, ekalla kertaa juuri ja juur täysi-ikäisenä en kehdannut pyytää opiskelijaa pois, koska opiskelija kysyi luvan käytävllä ja kaikki muut potilaat kuulisivat vastaukseni. Toisaalta se oli hyvä etten kehdannut, koska jälkeenpäin tajusin, että se olikin ihan positiivinen kokemus myös minulle. Lääkärit kun ei potilaille kerro läheskään kaikkea mitä näkevät ja havainnoivat ja minä taas olen sellainen, joka mieluummin haluaa kuulla liikaa kuin liian vähän ja käyttää tilaisuudet itseni sivistämiseen. Tuossa tilanteessa sain sitten kuulla "kaiken". Tajusin sen jälkeen, että jatkossa suostun aina opetuspotilaaksi, koska hyödyn siitä itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on "perustarkastus"? Aivan höpöhöpöhommia, että naisten tulisi käydä gynellä sen enempää tarkastuksissa, kuin missään muunkaan erikoisalan lääkärillä, jos ei ole mitään oiretta. Jos on oire, niin mennään. Papaseuloissa suosittelen käymään tietenkin.
Ja valitettavasti siellä naapurihuoneessa voi joskus joutua käydä hakemassa tavaroita, silloin pahoitellaan. Mieluummin toki käydään silloin kuin siellä ei ole vastaanottoa käynnissä.
olen huomannut, että tällä palstalla on joko paljon vanhoja tai vanhakantaisia naisia, joiden elämäntapahtumat tuntuvat kulkevan jossain 1980-luvun suomessa. Silloin vielä suositeltiin jokaiselle seksielämän aloittaneelle naiselle säännöllisiä gynekologin tarkastuksia. Nykyisin ollaan jo järkiinnytty noista ajoista ja tajuttu, että ei sitä värkkiä tarvi sen enempää tai ihmeemmin tutkia kuin muitakaan kehon osia: käydään perusterveystarkastuksessa (ne verenpaineet, verikokeet, rupattelut, että onkoskaikkihyvin, juukaikkionhyvin, ok, no heippa) ja jos sitten niissä jotain ilmenee, niin jatkotutkimuksia tai sitten, jos tulee joku muu oire, niin sitten yhteys lääkäriin. jos se oire on gynekologinen, niin se tk-lääkäri tai työterveyslääkäri sitten pohtii, että onko tarvis laittaa potilas erikoissairaanhoitoon gynekologille ja jos siellä gyne kokee, että pitää kontrolloida tiiviimmin, niin sitten käy siellä. Tuo on siis se nykysysteemi, mutta oikeasti monet naiset vielä elävät siellä "omg... pakko käydä vuosittain gynen tsekattavana" - maailmassa.
Tutkinpyynnön paikka. Tuskin johtaa mihinkään, mutta on ainakin seuraavalla kerralla varovaisempi.
Seksuaalinen hyväksikäyttö
Joka asemaansa hyväksikäyttäen saa osallistumaan sukupuoliyhteyteen tai ryhtymään muuhun seksuaalista itsemääräämisoikeutta olennaisesti loukkaavaan seksuaaliseen tekoon henkilön, jonka mahdollisuus muodostaa tai ilmaista tahtoaan on heikentynyt toisen henkilön erityisen valta-aseman väärinkäytön vuoksi, on tuomittava, jollei teosta muualla tässä luvussa säädetä yhtä ankaraa tai ankarampaa rangaistusta, seksuaalisesta hyväksikäytöstä vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.
Yritys on rangaistava
no ei tuossa nyt seksuaalisesta hyväksikäytöstä ollut kyse, haloo...
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tosiaankaan ok! Valittaisin kys. yrityksestä.
Voi herran jumala mikä lumihiutale. Yritä ymmärtää, että noi lääkärit näkee päivittäin kymmeniä tussuja. Luulet, että sitä kiinnosta juuri sun. Loistaako sieltä aurinko tai pusketko sieltä ulos jotain kimallehiutaleita?
Vierailija kirjoitti:
Se mistä, kukin kiihottuu vaihtelee yksilöittäin. Kaappien penkominen voi olla vain tekosyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mistä, kukin kiihottuu vaihtelee yksilöittäin. Kaappien penkominen voi olla vain tekosyy.
Periaatteessa tuo ei poikkea, mitenkkän siitä, että joku piiloustuu vessaan tirkistelläkseen.
Antaisin noottia.