Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Puoli miljoonaa suomalaista ulosotossa, joukossa lapsia, häädöt lisääntyvät vauhdilla

Vierailija
07.09.2024 |

Vahva ja välittävä Suomi toden tosiaan. 5 miljoonan ihmisen maassa tuo on aivan valtava määrä, ja moni ajautuu ulosottoon elämän perustarpeiden nousseiden kustannusten vuoksi. 

Ylen jutussa kerrotaan:

Ulosoton tuoreimmat tilastot kertovat karua kieltä suomalaisten kotitalouksien velkaantumisen paisumisesta.

Enemmän ja enemmän tulee perusasioista johtuvaa ongelmallista taloustilannetta. Kysymys on esimerkiksi asumisen kasvaneista kustannuksista ja nousseista ruoka- ja sähkölaskuista.

Ulosottoon on päätynyt tänä vuonna reilusti viime vuotta enemmän ihmisiä, ja se koskettaa jo lähes puolta miljoonaa velallista.

https://yle.fi/a/74-20108891

Kommentit (716)

Vierailija
41/716 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossakin päin niitä on sitten massoittain, en tunne ainuttakaan

Vierailija
42/716 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahneella on paskainen loppu. Vuosia on eletty elämää johon ei ole koskaan ollut oikeasti varaa ja nyt ne jo ennestään huterat korttitalot sortuu.

Sitä kylvää mitä niittää.  

En minä ainakaan. Ulkomailla en ole käynyt aikuisiällä ollenkaan, en polta, en käy baareissa tai aja taksilla, ei ole tatuointeja, tekokynsiä tai ripsipidennyksiä, en käy kampaamossa tai kauneushoitolassa, en shoppaile laukkuja, vaatteita, kenkiä, meikkejä, elektroniikkaa tms., ei ole maksullisia suoratoistopalveluita, en käy kahviloissa tai ravintoloissa. 

Kaikki rahat on menneet kohtuuhintaisen vuokra-asunnon kuluihin, opintolainan lyhennyksiin ja autoon, joka on oltava, että voin käydä töissä. Ruokaan menee todella vähän, koska se on ainoa asia, josta voi säästää.

Tavallaan hyvä elää säästeliäästi, mutta jos kaikki tekee noin, niin kahvilat, kampaamot, hotellit, ravintolat ja muut ns. elintaso kuluttamisen yritykset menevät konkurssiin ja tulee lisää työttömiä tukiensaajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/716 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hintakatto elämisen perustarpeille. 

Saat käyttää ruokakauppaan 400e/kk. Siinä sulle nyt hintakatto. 

riittää ihan hiton hyvin yhdelle, saa vaikka mitä kunnon ruokaa

Vierailija
44/716 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipähän se tarvitse kuin valmiiksi kireään talouteen tippuu se tonnin sähkölasku niin se on jo menoa. 

Vierailija
45/716 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahneella on paskainen loppu. Vuosia on eletty elämää johon ei ole koskaan ollut oikeasti varaa ja nyt ne jo ennestään huterat korttitalot sortuu.

En minä ainakaan. Ulkomailla en ole käynyt aikuisiällä ollenkaan, en polta, en käy baareissa tai aja taksilla, ei ole tatuointeja, tekokynsiä tai ripsipidennyksiä, en käy kampaamossa tai kauneushoitolassa, en shoppaile laukkuja, vaatteita, kenkiä, meikkejä, elektroniikkaa tms., ei ole maksullisia suoratoistopalveluita, en käy kahviloissa tai ravintoloissa. 

Kaikki rahat on menneet kohtuuhintaisen vuokra-asunnon kuluihin, opintolainan lyhennyksiin ja autoon, joka on oltava, että voin käydä töissä. Ruokaan menee todella vähän, koska se on ainoa asia, josta voi säästää.

Tavallaan hyvä elää säästeliäästi, mutta jos kaikki tekee noin, niin kahvilat, kampaamot, hotellit, ravintolat ja muut ns. elintaso kuluttamisen yritykset menevät konkurssiin ja tulee lisää työttömiä tukiensaajia.

Jo viime vuonna, kun kokoomuksen talousohjelmasta keskusteltiin täälläkin, kirjoitin, että hallitus luo itsetuhoisen noidankehän. Suomi säästetään hengiltä. Tai ainakin heikoimmat, ja keskiluokkakin kurjistuu.

Vierailija
46/716 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herranjumala. Miten tästä ei uutisoida tätä enempää?? Siis melkein 10% väestöstä ulosotossa ja hallitus edelleen nauttii luottamusta?

Ei kai se hallituksen vika ole jos ihmiset ei osaa pitää huolta raha-asioistaan.

Vierailija
47/716 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei johdu ahneudesta tai omista päätöksistä. Siksi tuo synkkääkin synkempi ajatustapa ei päde jokaiseen.

Älä jaksa. Mä haluun viisi lasta niin mä teen ne viisi lasta vaikka ei ole varaa edes siihen yhteen. Mulla on mielenterveysongelmia ja paneskelen liudan lapsia vaikka ei ole mitään edellytyksiä hoitaa niitä. Ja nyt meidän muiden pitäisi sääliä lapsiperheitä? 

Vierailija
48/716 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nousevat elinkustannukset?

Kävin kaupassa jokunen aika sitten ja inflaatio on alhaalla. Suomessa elää helposti parilla kympillä viikon, eikä tee edes kipeää.

Inflaatio oli vuosina 2022 2023 lähes 15 prosenttia. Nyt tulee alvi korotus ja ensi vuonna lisää alvi nostoja. Taantumassa mennään todennäköisesti myös ensi vuosi, kun USA:n kaikki indikaattorit viittaavat siihen että taantuma tulee. Se tulee heijastumaan myös Suomeen. 

Vierailija
49/716 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, me kaikki ollaan jonkun lapsia. 

Vierailija
50/716 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli pahimmillaan yli 140000e ulosotossa. Nyt ei ole aktiivisessa ulosotossa mitään. Ulosoton passiivilistalla on muutamia yksittäisiä velkoja. Niiden pitäisi parissa vuodesa vanhentua, jos en pysty maksamaan niitä pois.

Omalla kohdallani tilanne kyllä oli seurausta suoranaisesta ostamisaddiktiosta, josta olen kyllä päässyt irti tavallaan pakon sanelemana sen jälkeen kun luottotiedot menivät.

Muttta varmasti ulosottoon voi päätyä monenlaisista eri syistä ja kaikissa tapauksissa kyse ei ole holtittomasta kulutuksesta.

Jos nettiä ei olisi keksitty ja verkkokauppoja, niin en usko, että koskaan olisin itse edes päätynyt mihinkään ulosottoon. Nettikaupat ja helppo luoton jakelu ovat olleet minulle aika huono kombinaatio.

Vierailija
52/716 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herranjumala. Miten tästä ei uutisoida tätä enempää?? Siis melkein 10% väestöstä ulosotossa ja hallitus edelleen nauttii luottamusta?

Ei ole hallituksen vika, jos pölöin 10% ei osaa.

Vierailija
53/716 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pärjännyt ilman lainaa 30 vuotta. On velaton asunto ja kesämökki ja säästöjä. Olen tienannut korkeintaan 3600 nettona kk 10 vuoden ajan ja sen jälkeen olen tienannut 2300 nettona. 7 vuoden ajan. Velaton olen koska säästin 25 vuotta.

Vierailija
54/716 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitus lupasi talouskasvua, 100 000 uutta työpaikkaa ja velkaantumisen loppumista. Suomen talous ja ostovoima ja kyykännyt eniten pohjoismaista, ihmisiä jäänyt työttömäksi valtavan paljon, työvoiman kysyntä romahtanut ja hallitus tekee varsinaista velkaennätystä.

Jos aloitat laihdutuksen tänään, olet huomenna tikissä? 

Jos aloitat laihdutuksen lopettamalla syömisen, et ole tikissä koskaan. 

Vierailija
55/716 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha viisaus. Suu säkkiä myöten pitää edelleen paikkansa.

Vierailija
56/716 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten Riikka Räisänen.  150'000 euron tulit ei riitä välttämään ulosottoa. Mulla on sellainen tunne ettei tällä maalla ole varaa huolehtia että jokaisen tulot ylittävät 150k vuodessa

Vierailija
57/716 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ongelma räjähtää oikeasti käsiin kun talvi tulee. Hyvätuloisia ihmisiäkin alkaa olla ulosotossa.

Juu konkurssien takia. Tänne köyhien taloihin on jo selvästi muuttanut noita ... näkee ihan päälle päin, että joskus on mennyt paremminkin ja on pitänyt vaihtaa halvempaan vuokra-asuntoon. Vielä niillä on hienot vaatteet ja keskiluokkainen meininki päälle päin. 

Vierailija
58/716 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipähän se tarvitse kuin valmiiksi kireään talouteen tippuu se tonnin sähkölasku niin se on jo menoa. 

Jos tippuu tonnin sähkölasku eikä ole saanut jäämään mitää säästöön asumismuoto on täysin väärä. Tonnin sähkölaskuja ei tipahtele kerrostalon kämppien postiluukusta. 

Vierailija
59/716 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hintakatto elämisen perustarpeille. 

Saat käyttää ruokakauppaan 400e/kk. Siinä sulle nyt hintakatto. 

riittää ihan hiton hyvin yhdelle, saa vaikka mitä kunnon ruokaa

Meidän kahden eläkeläisen ruokakulut kuussa on n. 400. Hyvin riittää.

Vierailija
60/716 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks ameriikassa ole jotain reality-TV hömppä juttuja, joissa ihmisiä häädetään kodeistaan?

Ehkä sellaisiin panostamalla saadaan suomenkin talous kasvuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi