Mä en tule toimeen 1450€/kk rahalla
Eläke sen verran ja asun yksin. Vuokra ja maksut ja ruoka vie niin paljon. Vanhempani joutuvat auttamaan.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Liian korkeat menot ja todennäköisesti vuokra. Muuta halvempaan asuntoon ja lähiöön, ellet sitten mene työelämään.
Heh heh! "Mene työelämään". Heh heh!
560 euron vuokra alkaa nykyään olemaan jo halvimmasta päästä etenkin kaupungeissa. Joo, joku voi alkaa kertoilemaan kuinka siellä ja siellä on halvempia asuntoja, mutta ne ovat lähes aina varattuja ja lisäksi ne ovat poikkeuksetta huonomaineisella alueella. Lisäksi asunnon kunto ja varustelu on mitä on.
Pienemmiltä paikkakunnilta löytyy aika paljonkin halvempia asuntoja, mutta palvelut ovat yleensä sitten kilometrien päässä. Kiitos vuosia kestäneen säästämisen ja siitä seuranneen kylien näivettymisen.
Oman talouden hallinta ei ole kovin vahvaa, jos aloituksen summalla ei tule toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten jaksaa elämää jos ei voi matkustaa tai tehdä koskaan mitään kivoja juttuja? Ostaa jotain, käydä jossain, antaa rahaa lapsille ym?
Ap
Tähän se on. Matkustaminen ja "kivat jutut' eivät ole subjetiivinen oikeus. Se, että pysyt hengissä on. Olen pahoillani tilanteestasi. Voisi olla minunkin vaikea sopeutua tuohon. Varmaan kuitenkin sopeutuisin. Tilanne ei tule tästä muuttumaan. Uskon nykyisten säästöjen olevan vasta alkua. Toivottavasti itsellä työkyky säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten jaksaa elämää jos ei voi matkustaa tai tehdä koskaan mitään kivoja juttuja? Ostaa jotain, käydä jossain, antaa rahaa lapsille ym?
Ap
Ilmaisia kivoja juttuja löytyy paljon: kirjastot, uimahallit (eläkeläinen n 60e/vuosi), patikkaretkiä luontoon, museoihin, kansalaisopistolta löytyy vaikka mitä kivoja kursseja. Osta tarjouksesta lankoja ja opettele kutomaan, tee lapsille villapaitoja ja vilttejä. Pistä vähän syrjään (vaikka kolikot), niistä kertyy rahaa kuin huomaamatta; voit siten antaa vähän lapsille. Luovuus!!
Ja taas näitä turhanpäiväisiä ulinoita, koittakaa jo välillä keksiä jotain muuta kuin näitä köyhä köyhä juttuja, uskottavuus on mennyt jo aikoja sitten.
Mä saan pari sataa enemmän tukina ja osa-aikatyön palkkana. Hyvin tulee toimeen. Asun maaseudulla saunallisessa rivariasunnossa :)
Tällä hetkellä ex maksaa entisen asunnon kuluja ja lyhennysvapaa on.
Ap