Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iäkkäät vanhemmat eivät jaksa enää kunnolla siivota kotiaan, mutta kieltäytyvät kunnan siivousavusta. Mitä tässä voi tehdä?

Vierailija
07.09.2024 |

Asuvat minusta satojen kilometrien päässä.

Kommentit (218)

Vierailija
101/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini ei KOSKAAN auttanut suvun vanhimpia.Nyt pitäisi olla häntä palvelemassa ja joo, en itselleni palvelijaa omista lapsista halua.Palvelut on sitä varten.Äidillänikin ei rahasta ole pula.Kunhan haluaa "viimeisee asti" sanoa viimeisen sanan.HÄN määrää!Ja  vittumaisesta hymynkareesta päätellen nauttii tilanteesta.Tekee vaan sen että tunteet on aika jäässä häneen.Siskon kanssa tehdään minimi eli käydään kaupassa ja jaetaan lääkkeet vuoroviikoin.Ei JAKSA koko elämäänsä taistella hänen kanssaan.Nyt saatiin VUODEN jankkaamisen (suostuttelun jälkeen hänelle yksityinen kotihoito parin viikon välein mikä auttaa tosi paljon.Sama hoitaja aina, tuntitaksa.Vuosi siis käytiin keskustelua "en halua olla vaivaksi"---No, ratkaisu on olemassa...kotihoito.EI KÄY!!!Ja taas sama keskustelu alusta.Tragikoomista. :D

Vierailija
102/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja näillä jankkaaja vanhuksilla se itsemääräämisoikeus.Sama kun 5 vuotias saisi päättää asioistaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikä on omaisten tehtävä? Ottaa mahdollinen perintö vastaan ja haudata vanhempansa mitä pikimmin, sen parempi. Kuolis pois."

Perinnön saa vasta kun on ensin käyttänyt rahansa vanhempien tarvitsemiin palveluihin? Jos sitä perintöä on kerran tulossa niin eikö olisi viisaampaa että ne vanhemmat itse käyttää ne rahat palveluihin eikä  "lainaa" rahoja lasten tulevasta perinnöstä.

Vierailija
104/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mikä on omaisten tehtävä? Ottaa mahdollinen perintö vastaan ja haudata vanhempansa mitä pikimmin, sen parempi. Kuolis pois."

Perinnön saa vasta kun on ensin käyttänyt rahansa vanhempien tarvitsemiin palveluihin? Jos sitä perintöä on kerran tulossa niin eikö olisi viisaampaa että ne vanhemmat itse käyttää ne rahat palveluihin eikä  "lainaa" rahoja lasten tulevasta perinnöstä.

Mitä oikein tahtoo sanoo?

Vierailija
105/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja näillä jankkaaja vanhuksilla se itsemääräämisoikeus.Sama kun 5 vuotias saisi päättää asioistaan!

Siis sama asia, vanhus ja viisi vuotias? Ei tunnu uskottavalta.

Vierailija
106/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos, että ollaan jälkikasvun kanssa hyvissä väleissä. 

Vierailija
107/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani asuu siivottomassa läävässä, vaikka olisi varaa minkälaiseen siivoajaan tahansa. Ei päästä ulkopuolisia kotiinsa. Minä en ehdi enkä halua pitkää päivää tekevänä ja kaukana asuvana siivota toisten huusholleja. Tilaan kuoleman jälkeen sinne kalmayksikön tekemään perusteellisen siivouksen desinfiointeineen. Todennäköisesti pintaremontti täytyy myös tehdä.

Vierailija
108/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi omaiset ei osta vanhuksille hoivapalveluita kotiin?? Vähennysten jälkeen voi maksettavaa jäädä joku kymppi per kerta, joten eikö lapset vois vaikka kolehtia kerätä, jolla tuo katetaan?

Miksi se olisi omaisten tehtävä?

Mikä on omaisten tehtävä? Ottaa mahdollinen perintö vastaan ja haudata vanhempansa mitä pikimmin, sen parempi. Kuolis pois.

Lapsilla ei ole velvollisuuksia vanhempiaan kohtaan.

Vierailija
109/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vertaus on mitä osuvin. Meillä puhutaan taaperomummosta joka saa uhmakohtauksia eikä osaa enää huolehtia itsestään. Lähtee helteellä ulos ilman vesipulloa, ei muista ottaa mukaan sateenvarjoa vaikka on katsonut säätiedotuksen eikä halua käyttää kumisaappaita koska ne eivät sovi hänen tyyliinsä jne.

Vierailija
110/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jätä perintöä jos tarvitset rahat palveluihisi.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi omaiset ei osta vanhuksille hoivapalveluita kotiin?? Vähennysten jälkeen voi maksettavaa jäädä joku kymppi per kerta, joten eikö lapset vois vaikka kolehtia kerätä, jolla tuo katetaan?

Mitä hyötyä tuosta on, jos se vanhus ei halua ulkopuolista apua? Maksat siitä, että joku siivousfirma käy soittamassa vanhuksen ovikelloa, mutta vanhus ei päästä sisään? Sitten toinen asia on se, että jos vanhuksella itsellään on varaa maksaa siivousavusta, mutta ei vaan halua maksaa, niin miksi omaisten pitäisi maksaa? Eri juttu, jos vanhus on valmis ottamaan ulkopuolista apua vastaan, mutta vanhus saa vain takuueläkkeen tai on muuten hyvin pieni eläke eli ei ole itsellään varaa maksaa palvelusta. 

Vierailija
112/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vertaus on mitä osuvin. Meillä puhutaan taaperomummosta joka saa uhmakohtauksia eikä osaa enää huolehtia itsestään. Lähtee helteellä ulos ilman vesipulloa, ei muista ottaa mukaan sateenvarjoa vaikka on katsonut säätiedotuksen eikä halua käyttää kumisaappaita koska ne eivät sovi hänen tyyliinsä jne.

Miksi se mummo ei saa itse päättää ottaako vesipullon ja sateenvarjon mukaan, käyttääkö kumisaappaita? Minä, mummo, päätän tällaiset pikkuasiat ihan itse, ja olisi aika loukkavaa jos joku toinen tulisi tällä tavalla holhoamaan.

Vierailija
113/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa vaan siivouksen , kylmän viileästi. Kyllä vanhemmat siihen tottuu ja kohta kaipaavat.

Vierailija
114/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi omista varoista maksaisitte, jos vanhuksilla rahaa? Palveluntarjoaja lähettää laskun tehdystä työstä ja vanhukset maksaa laskun, kuten oletettavasti maksavat muutkin laskut.

Vierailija
115/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi omista varoista maksaisitte, jos vanhuksilla rahaa? Palveluntarjoaja lähettää laskun tehdystä työstä ja vanhukset maksaa laskun, kuten oletettavasti maksavat muutkin laskut.

Tässähän vanhus ei huolinut niitä palveluita tuskin hän huolii maksoi hän laskun itse tai maksoi laskun omaiset.

Vierailija
116/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi normaalin puheen ja perustelujen menevän perille normaalijärkiselle vanhalle ihmiselle, jolla ei muistisairaudesta johtuvia häiriötekijöitä. 

Vierailija
117/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa, että poliisi tulee ja vie vankilaan jos ei ala suostua siivoukseen jne. Kyllä he sitten suostuu. 

Vierailija
118/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se mummo ei saa itse päättää ottaako vesipullon ja sateenvarjon mukaan, käyttääkö kumisaappaita? Minä, mummo, päätän tällaiset pikkuasiat ihan itse, ja olisi aika loukkavaa jos joku toinen tulisi tällä tavalla holhoamaan.

<

Mummo ei saa itse päättää, sillä mummo ei itse vastaa seurauksista. Meillä seniorit kieltäytyvät helteellä juomasta ja istuvat monet vaatekerrokset päällään asunnossa, jota ei saa viilentää. Lopputuloksen voi arvata. Ja jännä juttu näissä nesteytyskeikoissa on se, että niiden yhteydessä hoitohenkilökunta velvoittaa lapsia huolehtimaan juomisesta, asianmukaisesta vaatetuksesta ja asunnon lämpötilasta. Samassa keskustelussa sama hoitohenkilökunta voi todeta, että ei ole edellytyksiä hakea minkäänlaiseen holhoukseen, kun ei ole edennyttä dementiaa. Jännä ristiriita...

Vierailija
119/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallisia vaatimuksia lapsille. Parin tonnin palkalla pitäisi tilata siivoojia neljän tonnin eläkeläisille. Tilatkoon itse tai olkoon ilman, ei ole lasten asia tai maksettava.

Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle muutama kysymys. Tiedostavatko vanhempasi itse, että heillä on sotkuinen/likainen asunto? Haittaako se heitä? Jos eivät tiedosta tai heitä ei haittaa, niin onko asunto jo sellaisessa kunnossa, että siellä saattaa olla hyvin pian jotain tuholaisia? Jos näin, niin (riipppuen missä asuu) ilmoitus asiasta  taloyhtiölle/siännöitsijälle tai sitten kunnan terveystarkastajalle. Mikäli asuntoon on kertynyt läjäpäin lehtipinoja, pakkauslaatikoita yms, niin voit miettiä, onko asunto jo palotuurvallisuusriksi. Jos on, voit ottaa yhteyttä vanhempiesi kotikunnan palotarkastajaan. Vanhuksillakin on hyvin pitkälti itsemääräämisoikeus, mutta ei ihan loputtomiin. Myös omistusasunnosta voi tulla häätö, jos  vanhus ei huolehdi asunnostaan. Näillä viranomaisilla (jotka on pakko päästää sisään) on enemmän valtaa kuin sosiaalityöntekijöillä (joita ei ole pakko päästää sisään) ja voi vanhukselle tulla varsin kalliiksi, jos viranomaisten määräyksestä joutuu laittamaan asuntonsa kuntoon. 

Jos tilanne ei ole vielä näin paha, mutta epäilet sen tulevaisuudessa sellaiseksi muuttuvan, ota asia puheeksi vanhempiesi kanssa. Kerro heille ystävälliseen sävyyn, että jokaisella meistä iän myötä toimintakyky heikkenee ja voimat pikkuhiljaa vähenee, joten jotta ei joutuisi ikinä sellaiseen tilanteesene, että taloyhtiö/viranomaiset puuttuisivat asiaan, eikä heidänkin mielestään olisi järkevämpää ostaa ulkopuolista apua. Älä jää odottamaan heiltä juu/ei vastausta vaan jätä asia heidän mieliinsä hautumaan. Siis jos eivät ole vielä muistisairaita. 

Tiedän omasta kokemuksestani, miten vaikeaa voi olla  saada jääräpäisiä vanhuksia ottamaan ulkopuolista apua vastaan. Joillekin syynä voi olla se, että he eivät halua myöntää edes itselleen, että eivät enää pystykään tekemään itse. Kun on aina ennenkin pystynyt. Oman "heikkouden" myöntäminen ikääntyneenä kun tarkoittaa myös sitä, että ei tässä enää vuosikymmeniä tässä elämässä elelläkään. Toisaalta sitten, jos vanhuksen saakin suostumaan ulkopuoliseen apuun, tämä voi hetken päästä todetakin, että kylläpäs tämä on kätevä ja hyvä palvelu. Mun isälleni kävi juuri noin niin Cittarista netin kautta päivittäistavaraostosten tilaamisen kanssa. Ensin kauhea vänkääminen vastaan, mutta kun mä olin menossa polvileikkaukseen, sanoin isälle, että koska on talvi, mulla menee ainakin 5 viikkoa ennenkuin mä kannan teille ostoksia. Joten joko nyt opetan sut tilaamaan itse tai sitten olette äidin kanssa 5 viikkoa ilman ruokaa. Ja kun isä sitten tilasi itse, niin varmaan puoli vuotta joka kerta siellä käydessäni aina hehkutti, miten kätevä palvelu se on. Pidin suuni kiinni, mutta mielessäni vaan ajattelin, etät mitäs minä sanoin. Sama tapahtui siivouspalvelun kanssa, kun siihen lopulta suostui (mä en koskaan tarjoutunut siivoamaan siellä, roskat tosin vein mennessäni siellä käydessän) . Sama myös äidin voinnin heikennyttyä kotihoidon kanssa ja myös turvapalvelun kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi