Iäkkäät vanhemmat eivät jaksa enää kunnolla siivota kotiaan, mutta kieltäytyvät kunnan siivousavusta. Mitä tässä voi tehdä?
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
Ei kaiken tarvitse olla niin tiptop kokoajan. Pääasia on se että he pärjäävät kotona ja ovat onnellisia vaikka olisi vähän roskia lattialla tai pölyä kirjahyllyssä.
Niin... vaikka olisi vähän... Joopa.
Entäs jos ei ole vähän, vaan PALJON?
Jotkut vanhukset ihan oikeasti joutuvat asumaan törkyjen keskellä. Itse eivät jaksa siivota eivätkä itse osaa hakea palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljon nuoriakin, jotka eivät siivoa. Ikävä juttu, mutta ei kukaan sotkuun kuole.
Kunnes tulee tulipalo, tuhoeläimiä tms.
Onko vanhus sitten enää kykenevä asumaan itsenäisesti kävi siivooja tai ei?
Vierailija kirjoitti:
En tajua näitä jotka ehdottavat että sukulaiset siivoaisivat. Ei toisen kotiin mennä noin vain siivoamaan.
'
No onhan sieltä niitä ihmisiä päästävä sairaalaankin hoitoonkin viemään tai letkuruokintaan, jos kuivuvat jne. Alkaa mennä jo kuin kakaroiden kasvatus, eli ei saisi mistään kieltää. Jos he saavat asua itsenäisesti, niin silloin on sen verran tervettä järkeäkin, että tajuaa siivouksen välttämättömyyden.
Jos ap kyselee, että kuka sinne menisi siivoamaan ja ehdottelee kunnan palveluja, joita ei enää ole, niin pakkohan niiden omaisten on itse ottaa härkää sarvista. Vai annetaanko vaan saada joku myrkytys ja kuolla pois? Jos on kykeneväinen kyselemään ja "olemaan huolissaan", niin pystyy varmaan myös järjestämään sitä siivousta. Vanhukset asunnosta pois ja siivooja käy hoitamassa hommat.
Totta kai dementikot jne kieltäytyvät kaikesta, mutta onhan paikat saatava putsattua, muuten tulee tuholaisongelma, joka on sitten jo huomattavasti vaikeampi hoitaa. Ja kukas sen maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkaat siivousfirmasta apua. Kunnalla ei ole mitään velvollisuuksia siivota kenenkään asuntoa. Kai ne vanhukset jotain eläkettä saa. Kerran kuussa joku käy imuroimassa ja pyyhkäisee pölyt. Pieneen asuntoon vaan muuttamaan, jos on iso ok-talo. Tulee halvemmaksi.
Miten tätä yhteiskuntaa joka lähtöön jo pitää avuksi huutaa?
Ei ole aloittajan asia palkata yhtään ketään. Vanhuksilla on itsemääräämisoikeus, joten on heidän asiansa hoitaa hommat.
Monelta vanhalta ei onnistu etsiä tietoa yms asioita, joten kyllä heitä pitäisi auttaa hankkimaan apua. Tulet oppimaan asian kantapään kautta.
En tule. Oma 84-vuotias äitini sairastutti minut. Nyt on vuorossa pikkuveljeni, joka alkaa olla jaksamisensa ääriraj
Kaiken lisäksi äitini itse ei laittanut tikkua ristiin, kun omat vanhempansa olivat vanhoja.
Noh, anoppi jolla rahaa on ja joka on varsin hyvässä kunnossa, soittelee kerrostalonaapureiden ovikelloja ja Kärsivä Mummo -ilmeellä pyytää apua naapurilta. Ja jos naapuri kerran auttoi, oletus on, että se auttaa myös toisen, kolmannen jne. kerran. Paljastui vahingossa ja kun asiasta anopille huomautettiin, tuli tiukkaan sävyyn: "mitä te minun asioihin sotkeudutte!" Ei voi oikein soittaa naapurin ovikelloa ja varoittaa, että koita pitää etäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
En tajua näitä jotka ehdottavat että sukulaiset siivoaisivat. Ei toisen kotiin mennä noin vain siivoamaan.
Lapset voivat mennä, täytyyhän heidän myös olla selvillä terveydentilasta jne, jos on kyseessä sekopäiset ja muistisairaat yksilöt.
Jos siellä käy hoitohenkilökuntaa, niin siivoojakin ihan hyvin, vaikka sitten omaisten kanssa. Jos siis halutaan äidistä ja isästä huolehtia.
Meillä sama. Eivät halua millään maksaa vieraalle. Omille maksavat mitä vaan. Jos käyn siivoamassa siellä, niin heittää vähintään 200 Euroa. Neliöitä 85 eli ei tuhottoman iso asunto, vaikka täynnä tavaraa onkin. Silti vieraalle maksaminen täydellinen "no, no". Okei, olen kiitollinen tuosta "palkasta", mutta kun olen päivät pitkät omassa työssä ja en vaan jaksaisi tätä kakkostyötä. Kauppaan pitää kuskata, matkaa 3km. Odotella ostokset ja viedä takaisin sekä auttaa kantamaan sisään. Maksaa 50 Euroa jne. Eli joku muu voisi olla ihan tyytyväinen, että saa rahaa ja voi auttaa vanhempiaan, mutta kun en ihan aidosti ole kovin rahapulassa ja nämä tuntuu hirveältä lisärasitukselta muutenkin kuormittavassa elämässä.
Vierailija kirjoitti:
On paljon nuoriakin, jotka eivät siivoa. Ikävä juttu, mutta ei kukaan sotkuun kuole.
Jos aiheutuu terveyshaittaa itselle tai muille, siihen voi puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama. Eivät halua millään maksaa vieraalle. Omille maksavat mitä vaan. Jos käyn siivoamassa siellä, niin heittää vähintään 200 Euroa. Neliöitä 85 eli ei tuhottoman iso asunto, vaikka täynnä tavaraa onkin. Silti vieraalle maksaminen täydellinen "no, no". Okei, olen kiitollinen tuosta "palkasta", mutta kun olen päivät pitkät omassa työssä ja en vaan jaksaisi tätä kakkostyötä. Kauppaan pitää kuskata, matkaa 3km. Odotella ostokset ja viedä takaisin sekä auttaa kantamaan sisään. Maksaa 50 Euroa jne. Eli joku muu voisi olla ihan tyytyväinen, että saa rahaa ja voi auttaa vanhempiaan, mutta kun en ihan aidosti ole kovin rahapulassa ja nämä tuntuu hirveältä lisärasitukselta muutenkin kuormittavassa elämässä.
Senhän voi ajatella ennakkoperintönä, kunhan mikään palkkio ei mene yli verotettavan summan rajan.
Kyllä sai äidinkin kanssa tehdä hommia että suostui edes kokeilemaan siivousapua. Siivousfirma käy kahdesti kuussa ja siistiä siellä kyllä on eli tekevät hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Senhän voi ajatella ennakkoperintönä, kunhan mikään palkkio ei mene yli verotettavan summan rajan.
Se ei auta kirjoittajan kokemaan lisäkuormitukseen pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkaat siivousfirmasta apua. Kunnalla ei ole mitään velvollisuuksia siivota kenenkään asuntoa. Kai ne vanhukset jotain eläkettä saa. Kerran kuussa joku käy imuroimassa ja pyyhkäisee pölyt. Pieneen asuntoon vaan muuttamaan, jos on iso ok-talo. Tulee halvemmaksi.
Miten tätä yhteiskuntaa joka lähtöön jo pitää avuksi huutaa?
Tässä tilanteessa se olisi täysin oikein. Onhan ollut kotipalvelua, palveluseteleitä jne. Ja vanhainkoteja. Niihin mentiin ennen melko nuorina.
Jälkeläiset saisivat elää omaa elämäänsä ilman jatkuvaa huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnes tulee tulipalo, tuhoeläimiä tms.
Hiiret, rotat, torakat ym. levittävät tauteja. Saastuneet elintarvikkeet sairastuttavat ja aiheuttavat kuolemia.
Ne leviävät helposti muidenkin kiusaksi.
Omalle teinille oon sanonut että hänestä ei tule aikanaan meille kotipalvelijaa eikä hän ole velkaa elämästään ja siitä miten olemme hänet hoitaneet. Saa autella jos haluaa muttei pakko kun palveluja on saatavilla. Tämä virisi siitä kun hän näki miten anoppi uupui äitinsä ja aikaisemmin isänsäkin hoitamiseen ja miten mun äiti ei millään huolisi ulkopuolista apua vaan olettaa että hälle kaikki palvellaan lasten toimesta. Lapset ovat 24/7 käytettävissä sellaiseen mihin äiti pystyy itsekin vielä. Ikinä en lastani laita siihen rooliin. Samaa sanoi anoppikin että järjestäkää hänen asiansa kun täytyy. Kipatkaa johonkin palvelupaikkaan. Mun äiti ei itse ikinä ole päivääkään hoitanut vanhempiaan joten siihen turha vedota että lasten velvollisuus.
Totta kai on normaalia olla huolissaan vanhemmistaan.
Monella vanhuksella käy juuri näin, ei jaksa enää itse siivota ja vähitellen koti muuttuu likaiseksi ja nuhjuiseksi. Vessa ja suihkutilat saattavat olla lopulta tosi törkyiset ja lattiat siellä muuttuneet liukkaiksi. Sitten alkaa jo vaaratekijöitä olla omassa kodissa.
Ymmärrän aloittajan huolen. Varmasti olisi välttämätöntä etsiä jonkinlaista siivousapua. Miten sitten iäkkäät vanhemmat saa siihen suostumaan on eri juttu. Ehkä ei pidä antaa vaan vaihtoehtoja. Kannattaa yrittää puhumalla vaan suostutella.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai on normaalia olla huolissaan vanhemmistaan.
Monella vanhuksella käy juuri näin, ei jaksa enää itse siivota ja vähitellen koti muuttuu likaiseksi ja nuhjuiseksi. Vessa ja suihkutilat saattavat olla lopulta tosi törkyiset ja lattiat siellä muuttuneet liukkaiksi. Sitten alkaa jo vaaratekijöitä olla omassa kodissa.
Ymmärrän aloittajan huolen. Varmasti olisi välttämätöntä etsiä jonkinlaista siivousapua. Miten sitten iäkkäät vanhemmat saa siihen suostumaan on eri juttu. Ehkä ei pidä antaa vaan vaihtoehtoja. Kannattaa yrittää puhumalla vaan suostutella.
Riippuu ihan siitä mitä vaihtoehtoja tarjoaa. Voihan vaihtoehto olla sekin että vanhukset muuttaa esim.senioriasuntoon jota on helpompi hoitaa ja jossa palvelut on lähempänä.
Miksi omaiset ei osta vanhuksille hoivapalveluita kotiin?? Vähennysten jälkeen voi maksettavaa jäädä joku kymppi per kerta, joten eikö lapset vois vaikka kolehtia kerätä, jolla tuo katetaan?
Vierailija kirjoitti:
Miksi omaiset ei osta vanhuksille hoivapalveluita kotiin?? Vähennysten jälkeen voi maksettavaa jäädä joku kymppi per kerta, joten eikö lapset vois vaikka kolehtia kerätä, jolla tuo katetaan?
Miksi se olisi omaisten tehtävä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se olisi omaisten tehtävä?
Mikä on omaisten tehtävä? Ottaa mahdollinen perintö vastaan ja haudata vanhempansa mitä pikimmin, sen parempi. Kuolis pois.
Hiiret, rotat, torakat ym. levittävät tauteja. Saastuneet elintarvikkeet sairastuttavat ja aiheuttavat kuolemia.