Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iäkkäät vanhemmat eivät jaksa enää kunnolla siivota kotiaan, mutta kieltäytyvät kunnan siivousavusta. Mitä tässä voi tehdä?

Vierailija
07.09.2024 |

Asuvat minusta satojen kilometrien päässä.

Kommentit (218)

Vierailija
121/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi normaalin puheen ja perustelujen menevän perille normaalijärkiselle vanhalle ihmiselle, jolla ei muistisairaudesta johtuvia häiriötekijöitä. 

Luulisi kyllä. Käytännössä näin ei käy koskaan. 

Vierailija
122/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja näillä jankkaaja vanhuksilla se itsemääräämisoikeus.Sama kun 5 vuotias saisi päättää asioistaan!

Siis sama asia, vanhus ja viisi vuotias? Ei tunnu uskottavalta.

Vertaus on mitä osuvin. Meillä puhutaan taaperomummosta joka saa uhmakohtauksia eikä osaa enää huolehtia itsestään. Lähtee helteellä ulos ilman vesipulloa, ei muista ottaa mukaan sateenvarjoa vaikka on katsonut säätiedotuksen eikä halua käyttää kumisaappaita koska ne eivät sovi hänen tyyliinsä jne.

Miksi se mummo ei saa itse päättää ottaako vesipullon ja sateenvarjon mukaan, käyttääkö kumisaappaita? Minä, mummo, päätän tällaiset pikkuasiat ihan itse, ja olisi aika loukkavaa jos joku toinen tulisi tällä tavalla holhoamaan.

<

Sinä et olekaan vielä siinä tilanteessa, että kotona pärjääminen ei oikein suju.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja näillä jankkaaja vanhuksilla se itsemääräämisoikeus.Sama kun 5 vuotias saisi päättää asioistaan!

Vertaus on mitä osuvin. Meillä puhutaan taaperomummosta joka saa uhmakohtauksia eikä osaa enää huolehtia itsestään. Lähtee helteellä ulos ilman vesipulloa, ei muista ottaa mukaan sateenvarjoa vaikka on katsonut säätiedotuksen eikä halua käyttää kumisaappaita koska ne eivät sovi hänen tyyliinsä jne.

Jos mummo ei ole holhouksessa hän saa ihan itse päättää sateenvarjonsa ja ulos meno sa kuin tyttärensäkin. Emme me mummot kulje trendikkäästi vesipullo kädessä, ulkoilun ajan pärjää muutenkin. Mummona, 80, annoin viimeisenkin sateenvarjoni lapsenlapselle,rollaattorin kanssa ei sitä tarvitse. Hyvä sadetakki kyllä on.  Kumisaappaita en saa jalkaan.  Mutta silti olen vielä itseni herra, auto ja ajokortti on.

En ko eiseäni taaperoksi. Ekä lapseni komentele minua typeristä asioista eivätkä muutenkaan.

Vierailija
124/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On paljon nuoriakin, jotka eivät siivoa. Ikävä juttu, mutta ei kukaan sotkuun kuole. 

Sotkuun kuolee. Eikä sikolätissä asuva ihminen yleensä huolehdi omasta henkilökohtaisesta hygieniastakaan. Monet vanhat ihmiset haisevat, koska eivät peseydy eivätkä vaihda vaatteita. Et ehkä halua tietää miltä heidän alapäänsä näyttää. Tai varpaanvälit.

Vierailija
125/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mummo ei ole holhouksessa hän saa ihan itse päättää sateenvarjonsa ja ulos meno sa kuin tyttärensäkin. Emme me mummot kulje trendikkäästi vesipullo kädessä, ulkoilun ajan pärjää muutenkin. Mummona, 80, annoin viimeisenkin sateenvarjoni lap

Samaa mieltä. Jos kuolee nestehukkaan tai jonkin muun oman sekoilunsa seurauksena, se on täysin oma valinta. Itsemääräämisoikeus.

Vierailija
126/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette voi tehdä mitään. Paitsi jos he eivät kykene hoitamaan itseään jolloin he joutuvat hoitoon jonnekin.

Vierailija
127/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mummo ei ole holhouksessa hän saa ihan itse päättää sateenvarjonsa ja ulos meno sa kuin tyttärensäkin. Emme me mummot kulje trendikkäästi vesipullo kädessä, ulkoilun ajan pärjää muutenkin. Mummona, 80, annoin viimeisenkin sateenvarjoni lap

Mummo on edunvalvonnassa. Ja monisairas, ollut sairaalahoidossa keuhkokuumeineen. Ja olet sinä melkoinen idiootti jos et tiedä että monet vanhukset kuolevat kesäkuumalla nestehukkaan. Näitä lahopäitä me sitten korona-aikanakin erityissuojelimme.

Vierailija
128/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnalta ei mitään siivousapuja ole saanut enää 90-luvun jälkeen

Vierailija
129/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta itselle sillä rahalla apua!

Vierailija
130/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mummo ei ole holhouksessa hän saa ihan itse päättää sateenvarjonsa ja ulos meno sa kuin tyttärensäkin. Emme me mummot kulje trendikkäästi vesipullo kädessä, ulkoilun ajan pärjää muutenkin

Mummo on edunvalvonnassa. Ja monisairas, ollut sairaalahoidossa keuhkokuumeineen. Ja olet sinä melkoinen idiootti jos et tiedä että monet vanhukset kuolevat kesäkuumalla nestehukkaan. Näitä lahopäitä me sitten korona-aikanakin erityissuojelimme.

Pyysivätkö vanhukset itse erityiskohtelua korona-aikaan? Eivät, vaan päätöksen tekivät nuoremmat. Sama kuin vähemmistöjen oikeuksien ajaminen. Heiltä ei kysytä mitään vaan valtaväestö keksii itse rajat sekä mistä pitää loukkaantua ja mistä ei.

Vierailija
131/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on mummon edunvalvoja? Eikä hänen tehtävä ole huolehtia vanhuksen asioista tämän eduksi eli hoitokotiin tai sairaalaan, jos kuivunut ja tukehtuu vaatekertoihin. 

Vierailija
132/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eivät siivoa, eikä palkattu apu käy niin sitten elävät sotkuissaan. Ei minulla ainakaan olisi satojen kilometrien päästä mahdollisuutta tehdä asialle mitään, jos näin kävisi.

Vierailija
133/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös jän ole taapero joka kiukuttelee jos mummolla ei ole saappaita tai  sateenvarjoa eikä kulje energiajuoma kädessä?  Polkee jalkaa, minua pitää totellaan 

Vierailija
134/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi toivomus olisi. Kun näissä keskusteluissa tykätään painottaa kaukana asumista. Voin luvata, että jääräpääsenioreiden piikominen uuvuttaa totaalisesti lyhyemmänkin matkan päästä. Väittäisin, että uuvuttaa enemmän, koska siinähän se lähimpänä asuva joutaa päivystää ja olla hälytystilassa, mihin milloinkin pitää juosta apuun. En millään usko, että välimatka on tässä yhtälössä se uuvuttavin osuus. 

Vierailija
135/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavalla kerralla, kun menet käymään vanhempiesi luona, palkkaa siivousfirma mukaan. Ilmoita asiasta etukäteen. Menette yhdessä. Ikäihmiset tottuvat ja hyväksyvät ajatuksen, kun näkevät ja kokevat asiat turvalliselta kannalta. Pelkkä puhe ei auta. Saat paremman tuloksen yhteisellä tekemisellä ja luomalla turvallisen tunnelman.

Ai jestas mitä holhoamista! Meille ei ainakaan tule yksikään siivousfirma eikä besserwisseröivä lapsi neuvomaan. Pois vaan. Olen tällaiset kirjannut myös hoitotahtooni.

Vierailija
136/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette voi tehdä mitään. Paitsi jos he eivät kykene hoitamaan itseään jolloin he joutuvat hoitoon jonnekin.

Neuvoisin kaikkia ajoissa tekemään hoitotahdon, holhoamisyritysten varalta. Siihen saa kirjattua järkevät reunaehdot. 

Vierailija
137/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi toivomus olisi. Kun näissä keskusteluissa tykätään painottaa kaukana asumista. Voin luvata, että jääräpääsenioreiden piikominen uuvuttaa totaalisesti lyhyemmänkin matkan päästä. Väittäisin, että uuvuttaa enemmän, koska siinähän se lähimpänä asuva joutaa päivystää ja olla hälytystilassa, mihin milloinkin pitää juosta apuun. En millään usko, että välimatka on tässä yhtälössä se uuvuttavin osuus. 

Niin no, mä en ainakaan aja työpäivän päätteeksi 1,5 tuntia suuntaansa viihdyttämään eläkeläistä/siivoamaan hänen kotiaan. Jos haluat passata, tee se, mutta älä syyllistä kaukana asuvia työssäkäyviä.

Vierailija
138/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paljon nuoriakin, jotka eivät siivoa. Ikävä juttu, mutta ei kukaan sotkuun kuole. 

Moni vanhus kuolee paskan keskelle.

Me kuollaan kaikki.

Niin kuollaankin, mutta kuollaanko saastaisessa kämpässä jonka saneeraamiseen menee huoltoyhtiöltä kuolemamme jälkeen puoli vuotta, kun kaikki pinnat täytyy uusia ja lattiat jyrsiä auki betonille asti.

Niin, jos se vanhus näin haluaa, niin omapa on asiansa. Ai niin mutta kun perinnön arvo

Vierailija
139/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni on siivoussopimus 1 kerta kuukaudessa ja siitäkin saa kotitalousvähennystä 60%. Äiti (78) on tyytyväinen!

Vierailija
140/218 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni vanhus kuolee paskan keskelle.

Me kuollaan kaikki.

Niin kuollaankin, mutta kuollaanko saastaisessa kämpässä jonka saneeraamiseen menee huoltoyhtiöltä kuolemamme jälkeen puoli vuotta, kun kaikki pinnat täytyy uusia ja lattiat jyrsiä auki betonille asti.

Niin, jos se vanhus näin haluaa, niin omapa on asiansa. Ai niin mutta kun perinnön arvo

Saa haluta, mutta ei onnistu. Naapurit valittaa asiasta ja viranomaiset puuttuvat asiaan. Ihan sama asuuko missä asumismuodossa tahansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi