Onko 5 kg/3 kk hyvä tahti laihtua?
Aloitin laihduttamisen (ruokavalion tarkistus, annoskoot ja liikunnan lisäys). Ylipainoa 30 kg, joten ajattelin, että alussa lähtisi nopeammin, vaikka kaikkialla sanotaan, että hitaasti laihduttaessa lähtee rasvasta, nopeasti lihaksista. Nyt siis tasan kolme kuukautta takana ja painoa lähtenyt viisi kiloa.
Turhauttaa vain, kun mietin että olen tätä vauhtia normaalipainoisia vasta vuonna 2026.... Vähempää en voi enää syödä, koska täytyy jaksaa arjessa kuitenkin (melko fyysinen työ ja pienet lapset)
Kommentit (38)
Sinulla saattaa olla melko matala peruskulutus. Omalla kohdalla ainoa toimiva keino oli jättää pariksi kuukaudeksi lähes kaikki hiilihydraatit kasviksia lukuunottamatta pois eli karppaus. Sitten pikku hiljaa liikuntaa lisäämään ja ruokavaliota normaaliksi.
On hyvä tahti. Ei ne kilot ole hetkessä tulleet, niin eivät ne hetkessä häviäkään. Nahka voi jäädä roikkumaan, jos laihdutat nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla saattaa olla melko matala peruskulutus. Omalla kohdalla ainoa toimiva keino oli jättää pariksi kuukaudeksi lähes kaikki hiilihydraatit kasviksia lukuunottamatta pois eli karppaus. Sitten pikku hiljaa liikuntaa lisäämään ja ruokavaliota normaaliksi.
Vhh-ruokavalio on kyllä ihan normaali. Siinä syödään normaalia ruokaa.
Paino menee kuitenkin alaspäin, eli sinänsä laihtuminen mahdollista. Olen yrittänyt lisätä kulutusta liikkeellä, "kylmäaltistuksella", hieronnalla jne. Hidasta on.
Toisaalta paino myös tullut "helposti", eli en ole mässäillyt tai syönyt epäterveellisesti enkä jättiannoksia, eli kukutus varmaan luonnostaan todella vähäistä.
Jos vointi sekä jaksaminen tuntuvat hyviltä, niin ei ole syytä huolehtia. Tuo on hyvä alku ja ajan myötä paino voi hyvinkin asettua luontevalle tasolle.
Tarkempia neuvoja en uskalla antaa, kerroit toimista melko yleisluonteisesti. Mutta: ihannepainon kaava: pituus miinus 110. Siis nainen 170 cm = 60 kg. Ei toki orjallisesti. Voit pohtia, onko tuo tavoite hyvä sinulle vai epärealistinen. Silloin rauhassa enemmän.
Hyvinhän sulla on lähtenyt. Mulla 10 kg ylimääräistä ja nyt 2 kk:ssa lähtenyt 2 kg. En vaan tiedä, mitä voisin tehdä paremmin ja nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Paino menee kuitenkin alaspäin, eli sinänsä laihtuminen mahdollista. Olen yrittänyt lisätä kulutusta liikkeellä, "kylmäaltistuksella", hieronnalla jne. Hidasta on.
Toisaalta paino myös tullut "helposti", eli en ole mässäillyt tai syönyt epäterveellisesti enkä jättiannoksia, eli kukutus varmaan luonnostaan todella vähäistä.
Perimäkin vaikuttaa vaihtelevassa määrin. Onko suvussasi taipumusta ylipainoon?
Vierailija kirjoitti:
On hyvä tahti. Ei ne kilot ole hetkessä tulleet, niin eivät ne hetkessä häviäkään. Nahka voi jäädä roikkumaan, jos laihdutat nopeammin.
Miten laihduttamisen nopeus vaikuttaa siihen, jääkö nahka roikkumaan?
Jos suunta on alaspäin niin hyvä tahti. Jos taas niin että se 5 kiloa on lähtenyt jo aikaa sitten ja nyt vaan junnaa niin on vähennettävä jostakin kaloreita.
Mulla ainakin paino tuli nopeasti ja haluaisin sen pois yhtä nopeasti mitä tulikin. Tosin tuntuu että hitaampaa lähtee mitä tullut. Olen nyt puolisen vuotta laihduttanut ja 14 kiloa lähtenyt. Pitkään junnasi paikoillaan ja nyt taas laskusuunnassa kun vähensin syömisiä. Toiset 14 kiloa pitäisi vielä saada pois ainakin. Mielellään 20 kiloa. Mutta iloitaan jokaisesta kilosta ja kaikki mikä lähtee on parempi kuin lähtötilanne.
Vierailija kirjoitti:
Jos vointi sekä jaksaminen tuntuvat hyviltä, niin ei ole syytä huolehtia. Tuo on hyvä alku ja ajan myötä paino voi hyvinkin asettua luontevalle tasolle.
Tarkempia neuvoja en uskalla antaa, kerroit toimista melko yleisluonteisesti. Mutta: ihannepainon kaava: pituus miinus 110. Siis nainen 170 cm = 60 kg. Ei toki orjallisesti. Voit pohtia, onko tuo tavoite hyvä sinulle vai epärealistinen. Silloin rauhassa enemmän.
Tällä ohjeella ollaan normaalipainon alarajoilla.
On hyvä tahti. Kun jatkat 30 kuukautta niin on kadonnut samalla tahdilla 50 kg. Ja kun jatkat, niin 300 kuukauden kuluttua olet laihtunut hämmästyttävät 500 kg. Miksi ihmiset ovat noin äärettömän tyhmiä?
Tuohan on oikein hyvä tahti. 5 kg kvartaalissa tekee jo 20 kg vuodessa. Jos olo on hyvä, etkä tunne olevasti jatkuvasti nälässä ja jos jaksaminen lisääntyy, etkä ole koko ajan stressaantunut, niin saat olla oikein tyytyväinen itseesi. Jos jaksat, niin aloita tehdä lihaskuntoa mielellään koko vartaloa kuormittavia liikkeitä ja painoja lisäten. Näin laihdutat rasvaa, et lihaksia.
Vierailija kirjoitti:
Pakko tähän sanoa että usein ne kilot kyllä tulee hetkessä. Helposti saan kymmenenkin kiloa painoa lisää parissa kuukaudessa. Eri asia sellainen jossa paino noussut kymmenen vuoden aikana kymmenen kiloa ja vasta kymmenen vuoden kuluttua alkaa laihduttamaan. Monesti vaan me ylipainoiset joilla niitä kiloja on enempikin ollaan nopeasti lihoavia ja kerrytetään nopeastikin suuri ylipaino jota on vaikea pudottaa.
Itsellä lomareissu auttoi painonpudotuksen lähtönytkähdykseksi, kun kävelin 5pv joka päivä 10 000 - 20 000 askelta Lontoossa ja unohdin/en viitsinyt syödä. Tuntuu, että vatsalaukku pieneni ja annoskoot surkastuivat itsestään, vaikka liikunta ei ole tod pysynyt tuolla tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Olen 156 cm pitkä ja 44 kg harvemmin on aikuisen terveen naisen paino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Olen 156 cm pitkä ja 44 kg harvemmin on aikuisen terveen naisen paino.
Kirjoitusvirhe, 46 kg piti kirjoittaa, anteeksi.
Normaalipainoiset ei ymmärrä, että se paino tosiaan voi tulla hetkessä. Itse lihoin vuodessa 25 kg ja sen pois laihduttamiseen meni neljä vuotta. Nyt tuntuu, että jos katsonkin pizzeriaan päin, niin heti 5 kg lisää. Eli painoa on tarkkailtava jatkuvasti
Kuulostaa hyvältä mutta pitää ottaa huomioon jotta kun paino putoaa niin myös kehon energia tarve laskee.
Ihan hyvä tahti, eikä kannata masentua kun hidastuu. Alkuun lähtee aina helpommin. Kannattaa myös mitata vyötärön ympärystä se on usein parempi mittari kuin pelkkä paino.
Ei taida olla muita laihduttajia paikalla. Laihduttajien keskustelupalsta olisi hyvä juttu.