Kyllä on edullisia taloja maaseudulla.
Huh ,huh, törmäsin tosi edulliseen maatilaan järven rannalla . Sisältä niin nätti ja siisti , puhdas järvi ihan vieressä ja hintapyyntö vain 75000e. Varmaan lähtee hiukan alle sen , kun tonttikin on yli 2 hehtaaria Alatie 2 kuusamossa.
Kommentit (347)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne hullut on siellä kaupungissa
Paitsi ettei ole. Olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta, ja muistan sieltä nuoruudestani aivan sairaita väkivaltarikostapauksia (päätyivät mesiaankin). Muistan ulkoa sieltä vuosikymmenten ajalta ainakin neljä henkirikosta, joista jokainen kohdistui täysin sivulliseen henkilöön. Pienellä paikkakunnalla kaikki vähintäänkin tiesivät sekä uhrin että tekijän. En ole edes kuullut pääkaupunkiseudulla mistään vastaavasta. Toki täälläkin tapahtuu, mutta ei ole koskaan osunut kenenkään edes välikäsien kautta tietämäni henkilön kohdalle.
Tuohan ei ole sen paikkakunnan vika, kuten varmaan ymmärrät itsekin. Sinne nyt on sattunut sairas/sairaita ihmisiä. Ei mikään paikkakunta voi valita sitä, sattuuko siellä asumaan joku hansikakuristaja tai päänleikkaaja kannibaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin talon reilulla kymppitonnilla ja nyt olen täällä asunut viikon. Tätä ei tarvitse edes remontoida, jos ei viitsi. Enkä viitsi, vaan keskitän tekemisen puutarhaan. En kaipaa sen kummempaa sisustusta, vaan tällainen retro/vintage menee ihan hyvin. Jos jotain hajoaa, niin korjaan itse. Rantaa ei ole, mikä tietysti kalastusharrastajalle on miinus, mutta hankintahintaan nyt ei sentään sitä saa. Seuraavana on vuorossa sähköauton hankinta, että pääsee halvalla kaupoille. Edestakainen matka isoon kauppaan on kuitenkin 118 kilometriä, vaikka eteläisessä Suomessa ollaankin. Kyllä tässä pärjää työttömänäkin.
Tämä! Asumiskulut on pienet, elämiseen menee vain vähän rahaa. On tilaa ja aikaa harrastaa. Remontoida voi ajan, mielenkiinnon ja rahatilanteen mukaan.
Ihan eritavalla mielekästä elämää, kuin kaupungiss
Mulla tulee näppylöitä jo sanasta remontti. Ai että oli lapsena vanhemmat kireinä, kun jotain keittiö- ja kylppäriremonttia tehtiin. Itse pyrin aina muuttamaan uuteen ilman remonttihuolia, paitsi nykyajan asunnot mallia laivakontti eivät kelpaa. Näin me ollaan erilaisia :D
Minulla taas on kai poikkeava maku, koska harva asunto tai talo vastaa mieltymyksiäni, eli käytännössä pitäisi rempata. Tosin siksi katselenkin vanhoja, alkuperäisillä pinnoilla olevia taloja, jotka voi laittaa mieleisekseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talot landella on ongelmajätettä. Jos ei vielä, niin hetken päästä. Ei missään tapauksessa kannata ostaa. Talo/asunto kannattaa ostaa vain kasvukolmion alueelta pks - tku - tre.
Miksi minun pitäisi asua ainoa elämäni seudulla, jossa on halua asua? Eli pks-tku-tre? Itselleni minä sen talon ostan, ja ostan sen sieltä, missä haluan asua.
Perilliset sitten vaikka polttakoon, hittoako minä heitä mietin, minun elämäni tämä on.
Tosin lapseni viihtyvät maalla myös,eivät oikein pk-seudun menoa ymmärrä.
Miksipä ymmärtäisivätkään, landejuntit. Hyvä kun pysyvät siellä hevonv*tussa.
Miksi sua noin suututtaa se, että kaikki eivät ole kuten sinä ja pidä samoista asioista kuin sinä. Olet kokoajan kiukuttelemassa ja nimittelemässä ihmisiä.
Kertoo muuten sinusta ja sinun junttiudestasi. Vai onko Helsingissä noin paha olla?
Vierailija kirjoitti:
Harkitsin itsekin tällaista. Asuin jonkin aikaa väliaikaisesti maaseudulla remontin aikana, ja se muutti mieleni:
- Kaikki on kaukana. Unohtunut leipäpussi haetaan 20-40km päästä kaupasta - menee ainakin tunti kaikkineen. Vrt kaupungissa vartti.
- Palveluita ei juurikaan ole. Kämäinen terveyskeskus ehkä, jossa vuokralääkäri päivystää 2krt/vko ja parturi-kampaamo ja huoltoasema. Käytännössä ajettava isompaan kaupunkiin, jos tarvitsee ylipäätään mitään.
- Lasten kanssa olisi ihan kauhea paikka. Ei mitään tekemistä, ja koulukyydit taksilla. Siitä seuraa melkoiset ylipaino-ongelmat kun eivät liiku itse mihinkään.
- Lenkkeily aika hirveää pimeän tien laidassa, jossa autot ajaa 80 kmh ohi. Osa ei väistä lainkaan. Ja sitä pimeää kestää Suomessa KAUAN. En halua kuolla asuinpaikkani takia!
Mökkeily kivaa, mutta asuminen ei.
Maaseudullakin voi asua kaupan lähellä niin ei tarvi yhden leipäpussin takia tuntia ajella.
Kaupungissakaan ei kaikki käytä palveluita.
Lapset pääsee kouluun iha kävellen, pyörällä tai vaikka hiihtäen.
Lenkkeile metsässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten kummassa joutuu todennäköisemmin väkivallan kohteeksi? Edelleen siellä kaupungissa.
Tässä sinulle pähkinä: Jos paikkakunnalla A (väkiluku 1000) joutuu väkivaltarikoksen kohteesi 1 asukas sadasta, ja paikkakunnalla B (asukasluku 600 000) vastaavasti 1 asukas tuhannesta, niin kummassa joutuu todennäköisemmin väkivaltarikoksen kohteeksi?
Mä en osaa tilastomatikkaa, ja tuskin osaat sinäkään. Jos osaisit, kommentoisit sitä artikkelia, et kysyisi minulta tuota. Kun puhutaan rikollisuudesta ja henkirikoksistakin, niissä vaikuttaa myös laatu, siis millaisesta rikoksesta on kyse. Esim. jos satunnaisiin ihmisiin kohdistuvat väkivaltarikokset ovat nousussa, silloinhan vaarassa ovat juuri sivulliset. Jos henkirikoksia tehdään ryyppyremmeiss
Ok, päädyimme siis siihen, että maaseutu on tilastollisesti turvattomampaa kuin kaupungit.
On sulla järjetön logiikka.
Tuossa ei mikään viitannut että jompi kumpi olisi turvattomampi.
Ja sitten tuo tyhmä "aivopähkinä" missä oltiin niin nokkelia kun luvut oli 1/100 ja 1/1000 eli 10/1000 vs 1/1000. Parempi olisi 1000 hengen kylä jossa koko kylä käy läppäsee susta tyhmyyden pois vs 600 000 kaupunki josssa 600 sun kaltaista saa muilta turpiinsa.
Millä te rahoitatte sen askartelu-elämän maalla? Itsellä työpaikka yliopistosairaalassa niin eipä täältä kaupungista niin vaan lähdetä minnekään kuin korkeintaan eläkepäivillä ja silloin päädyn todennäköisesti oman työpaikan asiakaspuolelle eli palveluita tarvitsen silloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Lähinpään kauppaan 50 km ja lähimpään kouluun ,terveyskeskukseen ym. lähemmäs 100 km .Työpaikoista puhumattakaan .
Kuusamossako, älä nyt viitsi olla noin tyhmä.
Ei ne edullisia ole ilman suuria puutteita, jos talo maksaa alle 150k, on yleensä jotain näistä:
-lähimpään kaupunkiin lähemmäs 100km
-kallis tai hankala lämmitysmuoto, esim polttopuut + sähkölämmitys
-sisusta 70-luvulta eikä kylppäreitä koskaan rempattu
-Katto viimeksi laitettu tyyliin vuonna 1980
-huonokuntoisen soratien varrella
-kyeisessä pitäjässä enää yksi s-market ja 30 oppilaan ala-aste + kebab-pizzeria
Vierailija kirjoitti:
Millä te rahoitatte sen askartelu-elämän maalla? Itsellä työpaikka yliopistosairaalassa niin eipä täältä kaupungista niin vaan lähdetä minnekään kuin korkeintaan eläkepäivillä ja silloin päädyn todennäköisesti oman työpaikan asiakaspuolelle eli palveluita tarvitsen silloinkin.
Se on ammatinvalinta kysymys. Itse teen suunnittelutyötä mitä voin tehdä vaikka kuusta.
Vierailija kirjoitti:
Käymällä töissä. Minun sekä puolisoni bruttopalkat yhteensä noin 6 tonnia, paikallisissa yrityksissä ollaan töissä. Kaikkeen mitä tarvitaan ja halutaan riittää rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käymällä töissä. Minun sekä puolisoni bruttopalkat yhteensä noin 6 tonnia, paikallisissa yrityksissä ollaan töissä. Kaikkeen mitä tarvitaan ja halutaan riittää rahat.
Maalla työttömyysluvut ovat todella korkealla että ei tämä nyt ihan noin yksioikoista mene että maalla työllistyisi helposti oman kunnan työpaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne edullisia ole ilman suuria puutteita, jos talo maksaa alle 150k, on yleensä jotain näistä:
-lähimpään kaupunkiin lähemmäs 100km
-kallis tai hankala lämmitysmuoto, esim polttopuut + sähkölämmitys
-sisusta 70-luvulta eikä kylppäreitä koskaan rempattu
-Katto viimeksi laitettu tyyliin vuonna 1980
-huonokuntoisen soratien varrella
-kyeisessä pitäjässä enää yksi s-market ja 30 oppilaan ala-aste + kebab-pizzeria
Tuollaiset talot on kylläkin yleensä alle 50k€ mutta lähetääs purkaa noita.
Etäisyys voi olla paljon vähemmänkin, turha liioitella. Alle 30km lähimpään keskustaan aiva normaalia.
Maalämpö on nopsa asentaa oli lämmitys mikä tahansa.
Sisustuksella ei oo väliä. Jos se häirittee niin vaihtaa.
Jos katto vaatii korjausta niin korjaa.
Asfalttia on nykyään melkein kaikkialla.
Mitä muuta sitä tarttee kuin ruokakaupan? Tuo koulu ja kebulaki iha turhia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kallishan tuo on. Täällä oli 29000 € asumiskelpoinen 1.5 kerroksinen talo myytävänä. Nyt oli jo hintaa laskettu 27000€.
10 000 asukkaan virkeä kunta. Työttömiä vain 7%. Kauppoja löytyy. 2x ässä, 2x k supermarket , Tokmanni ja Lidl.
Aika monta kauppaa noin pienelle asukasmäärälle.
Jännä juttu, jossain 7000 asukkaan paikassa pärjää 3 ruokakauppaa ja erikoisliikkeitä, jossain on S-market, ABC-kylmäasema ja henkitoreissaan kamppaileva K-market, ainoa ravintola nuhjuinen kebappila.
Jos tarvit pikaliimaa tai kengän nauhat, aja 50km kaupunkiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalla työttömyysluvut ovat todella korkealla että ei tämä nyt ihan noin yksioikoista mene että maalla työllistyisi helposti oman kunnan työpaikkaan.
Nyt kyllä puhut täyttä paskaa
Mulla on esimerkki oikeasta elämästä. Mun vanhemmat ja äidin veli rakensivat samanlaiset talot 1990-luvun alussa, vanhemmat Espooseen, enon perhe Outokumpuun. Vanhempien tontti maksoi euroissa n.25.000 ja enon n.5000.
Nyt molemmat ovat myyneet talonsa. Vanhemmat saivat talosta 590.000 ja eno 94.000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kallishan tuo on. Täällä oli 29000 € asumiskelpoinen 1.5 kerroksinen talo myytävänä. Nyt oli jo hintaa laskettu 27000€.
10 000 asukkaan virkeä kunta. Työttömiä vain 7%. Kauppoja löytyy. 2x ässä, 2x k supermarket , Tokmanni ja Lidl.
Jännä juttu, jossain 7000 asukkaan paikassa pärjää 3 ruokakauppaa ja erikoisliikkeitä, jossain on S-market, ABC-kylmäasema ja henkitoreissaan kamppaileva K-market, ainoa ravintola nuhjuinen kebappila.
Jos tarvit pikaliimaa tai kengän nauhat, aja 50km kaupunkiin...
Kengännauhoja saa varmasti siitä s-marketistakin
Oletko pitkäänkin kulkenut ilman nauhoja?
Just tuttu sanoi, että työikäiset ei saa noihin lainaa. Kiinteistönvälittäjä oli sanonut siis.
Vierailija kirjoitti:
Kysytkö ihan tosissasi?
Maaseudullakin tehdään töitä. Ihan kaikenlaisia. No, metronkuljettajalle ei taida löytyä duunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 10000 asukkaan lomakaupunki jossa joka kesä mökkeilemme, on neljä ruokakauppaa (s market, k market, k supermarket, halpa-halli) ja Tokmanni jossa ilmeisesti vähän kuivamuonaa. Tuo ei kuulosta uskottavalta määrältä tuo edellisen luettelo.
No mun rintamamiestalon alla oleva tontti on sen 100 000. Tosin tämä on 9km ison kaupungin keskustasta, halutulla alueella
Maalla taas rintamamiestaloja hehtaarien maa-alalla saa 100 000 tai alle.
En kyllä ymmärrä, miksi asia sinua liikuttaa, jos et rintamamies taloa halua ostaa tai maalla asua. Miksi kannat huolta ja kiukkuakin muiden tekemisistä?